petroolimaalit

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
koulukoti
Jäsen
Jäsen

petroolimaalit

Viesti Kirjoittaja koulukoti »

Onkos kellään kokemuksia petroolimaaleista?

Talomme on maalattu 80-luvun lopulla Tikkurilan öljymaalilla johon lisättiin tuolloin erikseen Vernissa. Tuon ajan Tikkurila-maalien ongelmina oli pigmentin kestävyys: alunperin punamullan värinen talomme on nyt sävyltään lähinnä "haalea marjapuuro". Sain reklamaationi perusteella Tikkurilasta korvauksena Lin-Pellavaöljymaalit taloomme ( 90-luvun lopulla). Vuodet ovat vierineet ja emme ole uudismaalanneet taloamme (on hurjan iso)... ja en ole osannut luottaa tuohon Tikkurilan antamaan Lin-pellavaöljymaalinkaan. Nyt sitten huomasin: maalien viimeinen käyttöpäivä on mennyt ohi vuonna 2005.
Miten on? Onko "perinteiseksi pellavaöljymaaliksi mainostettu" maali nyt auttamattomasti liian vanhaa? Siis mihinkään - talon ulkomaaliksi en sitä halua.

Jos ja kun maalaamme talon uudelleen, niin kuvittelen sekoittavani itse petroolipohjaisen maalin (kuulemma hyvää vanhan maalin päälle). Oliskos tästä kellään kokemuksia:
petroolimaaleista yleensä ja
talomaalien valmistuksesta (öljy/petrooli). ??
Olen kyllä tehnyt öljymaaleja itse, lähinnä sisäkäyttöön ja kokeilumielessä pienen ulkorakennuksen seinään. pelkkään punamultaan ei ole ilmeisesti paluuta, koska talo on jo kahteen kertaan maalattu öljymaaleilla (maali ei hilseile nyt 20 vuoden jälkeenkään).

Koulukoti
oman tien kulkija
Uusi jäsen

petrolimaali

Viesti Kirjoittaja oman tien kulkija »

Maalasin verstasrakennuksen kuusi vuotta sitten itse sekoittamallani petrolimaalilla. Ohjeen otin Panu Kailan kirjasta Kevät toi maalarin sivulta 540. Hyvin on seinässä pysynyt. Maali on mukavan juoksevaa ja helppo levittää pensselillä mutta räystään aluset on syytä vetää ruiskulla, maali kun juoksee yhtä mukavasti myös pensselin vartta pitkin :-) Maali on yllättävän riittoisaa ja kun maalasin ylimääräisellä maalilla vielä puuliiterinkin maaliruiskua käytäen tuntui, että eihän se lopukkaan. Hyvin se on pysynyt liiterinkin seinässä vaikka ruiskulla tuleekin ohuempi kerros.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Moi!

- Tilaapa Rakennustiedosta kirja Järvinen, Kalevi: Puurakennusten ulkomaalaus. Rakennustieto 1999.

Erittäin hyvä kirjanen ja mainiota tietoa petroliöljymaalista.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
koulukoti
Jäsen
Jäsen

Kiitosta vinkistä!

Sen teen...

Talo pilkuttuu (home)..pitääkö kaataa nurin kaikki vähänkään lähellä olevat puut (koivut)? Ei millään raatsi...millaisella etäisyydellä lehtipuita suositellaan puutalon kylkeen? Nyt tietysti ilmaston lämmetessä on kaikkinainen homesienisyys ulkonurkissa lisääntynyt. Vuorilauta on kyllä pysynyt terveenä, enemmän se on tuollainen esteettinen haitta. Onko tästä kokemuksia, ehkäisystä, puhdistamisesta? Ainakin uudismaalauksen alta pitää puhdistaa, mutta ehkä tuo maalikirja kertoo tuonkin...

koulukoti
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Minä sekoitin petrooliöljymaalin valkoisen pohjan sekä titaanioksidista että sinkkivalkoisesta. Tein näin yhden kotkalaisen maalimiehen (jonka nimeä en kuollaksenikaan muista) suosituksesta.

Eivät ole vuorilaudat Porvoossa, Haminassa eikä kotona Jyväskylässä homehtuneet, eivät varjopuolellakaan. Liekö sinkillä osuutta asiaan, mene ja tiedä..

EDIT: Löytyihän se Järvisenkin opuksesta sivulta 30. Myrkyllisiä homeen- ja levänpoistoaineita maaliin ei tarvitse lisätä, koska sinkki toimii ehkäisyaineena, edellyttäen että puun laatu on hyvä."
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Meillä maalattiin viime kesänä kolme seinää petrooliöljymaalilla ja yksi seinä jäi ens kesään.Seinässä oli Panu -80-luvulta joka raapattiin 95%:sti pois.
Sehän tuossa petroolissa on mukavaa kun siinä on pigmenttiä niin reilusti että yleensä yksi maalauskerta riittää hyvään lopputulokseen.
Mun mielestä tosi helppo ja hyvä maali maalata.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ei pari vuotta päiväyksestä vanhentunut pellavaöljymaali vielä pilalla ole jos se vaan on avaamattomissa säilytetty.

Lin oli vielä 2000-luvun alussa ymmärtääkseni ihan kunnollista, nykyään sen pigmentit ei enää ole tiemmä perinteisiä vaan samoja pastoja kuin kaikkien muidenkin. Homma vaihtui jossain välissä kun maalien tehdassävytys oli liian vaikeaa, mutta en ole ihan varma nykytilanteesta. Tuossa vuosituhannen alussa pigmenttienkin piti olla ihan oikeita.

Mutta jos nyt tuommoinen määrä maalia on jo niin kyllä mä luulen että sen Linin uskaltais käyttää poiskin. Jos sitä on talon maalaamiseen riittävästi niin vaikee semmoista määrää on mihinkään kalusteiden maalaamiseen käyttää. Ja on se sen verran oikeaa tavaraa että ei sitä poiskaan viittis heittää.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
koulukoti
Jäsen
Jäsen

Juu, tuo meidän Lin on siis muistaakseni 1999 (tai 98)...ja viimeinen käyttövuosi 2005. Meidän talon maalauspinta on ISO ja mulle on sanottu että LIN on raskasta maalata ja että petroolimaali ois helpomapaa ja varmempaa vanhan maalin päälle. Olin aatellut että myyn Lin maalit halvalla pois, mutta en sitten ole kehdannut kun tuo päivämäärä oli mennyt umpeen. Lisäksi tuo LIN sävy on ruskea (kylläkin ihan hieno sävy) ja talossa nyt "vanha marjapuuro"-sävy, jonka piti olla tumma punamulta...

Haaveilen talosta joka ois sellainen tumma falunin punainen, miltei ruskea..noita sävyjä näkee paljon ruotsissa ja norjassa.

Talomme on lisäksi suojeltu. Tämä punainen sävy on periaatteessa "väärä", koska alunperin koulu on ollut valkoinen. Kun koulun aikanaan ostin, en paljon miettinyt, vaan heti touhuttiin että pitää saada punaiseksi (-87)!

Olen miettinut myös vaihtoehtoa sävyttää tuota LIN_maalia ja ehkä jatkaa sitä..mutta kun noiden Tikkurilan maalien sisällöt ovat aina hivenen arvailujen varassa!

SEn verran iso urakka että maali pitää olla ns varma valinta!

koulukoti
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Kuva

Lienee tuo. Meidän perheessämme - tai siis minä ja akka - kutsutaan tuota maksanväriseksi.

Kaunis punamultaväri. Tilasin samaa kotkalaiselta Kymen Palokärjen herralta, joka siis on nimeltään Hannu Männistö. En muista paljonko 25 kilon säkki oli, mutta ei mitenkään kamalasti..
koulukoti
Jäsen
Jäsen

Oi miten hieno! Joo just toi!!! Mutta te ootte maalanneet ehdalla keittomaalilla!? ....mutta eiköhän tuosta samasta jauhosta tulisi petroolimaalinakin kutakuinkin tuollainen!?

ps. miten saa kuvan tähän liitteeks?

koulukoti
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Selvennykseksi: Juu ei tuo ole mun maalaama talo eikä kuvaama talo, vaan Uulan maaleilla maalattu talo jossain messuilla.
Mutta näkisitpä akan mummon puu&pihaliiterin, siitä vasta nätti tuli! Punamullalla keittomaalilla kyllä, mutta saahan tuota tosiaan sekoitettua petroliöljymaaliksikin.

Järviseltä: Perinteinen punamullan sävy saadaan aikaan siten, että maaliöljy-valopetroliöljyseokseen lisätään punamultaa :roll: Pigmenttien määrä maalissa vaihtelee pigmentin tyypin mukaan. Tummien pigmenttien ominaispaino on pienempi kuin vaaleiden, joten niitä tarvitaan kiloina mitattuna vähemmän

Kuivien väripigmenttien määrä yhteen litraan nestettä on Järvisen mukaan 1,4-1,8 kg. Mulla meni kyllä kelvolliseen valkoiseen enemmän..

Kuvan saa viestiin liitettyä silleen, että:
- "copy" joko omalla ftp-palvelimellasi, kotisivullasi tai jonkun muun sivulla olevan kuvan osoitteen tietokoneen välimuistiin
- avaat uuden tämmöisen viestin, painat "Img".
- "paste" kopioimasi osoite.
- painat "Img" toisen kerran.
maalari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maalari »

lin maalien öljyt myös teollisesti valmistettuja, mikä ei tietysti ole kiva eikä omasta mielestä myöskään hyvä...

anteeksi tikkurila "vastaisuuteni" mutta mikä on lin maalien kotimaisuus aste???? 2 vai 3 % :cool:

mutta en itse välittäisi tuosta päivämäärästä...

petrooli on hyvä kaikin puolin verrattuna muihin perinne öljymaaleihin ja varsinkin järvisen ohjeen mukaan tehdyt... itse valitsisin kuitenkin palaneen maalitehtaan tuotteen petroolin valmistukseen, sillä edellytyksellä että valmistus menetelmä yms on samat kuin ennen paloa.

t:r
Maaseutu huutaa kurkkunsa käheäksi, PERINNETTÄ PRke:les

T:R
koulukoti
Jäsen
Jäsen

Palaneen maalitehtaan ? :? :?:

koulukoti
(ps en tykkää tikkurilan maaleista, mutta vuonna 87 oltiin tyhmiä ja vihreitä, ja tikkurila tietty reklamaatioon vastas tikkurilalla...joten nyt on sitten tikkurilan LINiä "muutama purkki - ehkä valkoinen kuitenkin pieliin? :?: )
Snipa
Jäsen
Jäsen

Petroolipunamulta

Viesti Kirjoittaja Snipa »

Moro,

Sekoittelin viime keväänä Järvisen kirjan ohjeilla petroolimaalin, pigmenttinä oli säkillinen Uulan falunpunaista. Maalasin sillä kesämökin, joka on joskus 20 v. sitten viimeksi vedetty tummanvihreällä Winhalla.
Maali toimi tosi hyvin. Oli helppo valmistaa, helppo maalata, peitti hyvin ja värisävystä tuli juuri sellainen aika tumma, ruåtsalaistyyppinen punamulta, ehkä aavistuksen violettiin ja ruskeaan vivahtavia sävyjäkin siinä näkee (silmästä riippuen).
Suosittelen kokeilemaan!

Pekka

PS. Yritän laittaa kuvan kunhan löydän jostain
koulukoti
Jäsen
Jäsen

Kuulostaa hyvältä!

Odottelen kuvaa!

Kyllä olen vakuuttunut jo täällä käydyn keskustelun perusteella, että LINit saavat jäädä ja petroolimaalia pintaan. Mistä muuten hankit sen Falunin punaisen säkin?

koulukoti :-)
Vastaa Viestiin