Kongo

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Re: Kongo

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Ulkovuorihommat ja pakkanen alkoivat tympäistä, joten siirryin sisätiloihin. Sähkömies kävi viikonloppuna vilkaisemassa tulevaa työmaatansa ja näytti vihreää valoa purun lisäämiselle. Ennen purun lisäämistä aloin tiivistää yläpohjan puruja (purua/kutterinlastua). Lähinnä kiinnitin huomiota seinien ja niskojen vierustoihin. Askartelin elämää näppärämpänä risupartaituhippinä purusukset. Asiaan innoitti Kummelin legendaarinen tamppaajat sketsi vuosien takaa. Sketsissä ei suksia ollut, mutta suurehkot jalat kuitenkin ja siinähän Timo Silakka valmentajansa kanssa tamppasi maapallon ympäri. Noh kuitenkin... Aion hakea patenttia noille ja elää rojalteilla leveää elämää.

Kuva

Siinä ne on, purusukset. :mrgreen: Puolen metrin pätkät jotain hienosahattua 6" lautaa, pari reikää ja paalinarulla kauniit rusetit. Monona toimii trendikkäät Hankiset talvisaappaani. Siinä sitä elämä hymyili, kun tamppasin yläpohjaa ristiin rastiin radio Novaa kuunnellen. Aloin jo katsella, että mihinkä kattotuoliin viritän hirttosilmukan. :lol:

Alakerrassa laskeskelin, että minkä verran suurin piirtein tilaisin puukuitulevyä seiniin. Siinä samalla aloin konttailla ulkoseinien vierustoja. Yhtä keittiön nurkkaa, jossa väliseinä liittyy ulkoseinään, oon koko ajan pitänyt vetoisana. Asiaa sen kummemmin miettimättä olen syyttänyt nurkan välittömässä läheisyydessä olevaa ikkunaa. Syyllinen löytyikin lattian rajasta tai tarkemmin ottaen reilusti lattian alta. Olin paikan tiivistänyt joskus pari vuotta takaperin, ilmeisen huolimattomasti. Paikka on rakennusalan termeillä kuvaten perin v*ttumainen eli ahdas, ahdas ja ahdas. Sinne ei oikein kunnolla tahtonut paperia saada ja ilmeisesti olin homman sutaissut vasemmalla kädellä. Olin kyseiseen paikkaan kaatanut myöhemmin ohi mennen puruakin kymmenisen senttiä. Nyt paikkaa kädellä tunnestelin ja siirsin purut syrjään ja pistin ko. kohtaan lämpömittarin, joka näyttikin 8 astetta pakkasta ja pirunmoinen puhuri. Eipä siinä muuta kuin rivettä muurauskauhalla tilkkimään rakoon. Samainen nurkka toiselta puolen seinää oli vedoton ja kunnossa, koska sinne olin paperin saanut asiallisesti asennettua. Sain riveet tilkittyä ja tuuli lakkasi puhaltamasta nurkassa. Sulloin vielä purua tiukasti kymmenisen senttiä ja lämmöt kohosivat nurkassa kuuteen astetta plussan puolelle. Keittiössä oli tuolloin 12 astetta.

Alapohjassa ei juurikaan eristettä ole. Jossakin kohtaa enemmän ja jossakin vähemmän, haitarin ollessa suurin piirtein viiden ja viidentoista sentin välillä. Olkkarissa ei purua ole vielä laisinkaan ja siellä tohottaa kamiina. Aina välillä kuulee väitettävän, että vanhoissa taloissa olisi rossipohjan alla talvellakin plussa asteita. Oon tuohon aina suhtautunut erittäin skeptisesti ja nyt innostuinkin asiaa hiukan mittailemaan. Sisällä pirtissä oli hiukan rontti kymmenen astetta plussaa ja ulkona 16 astetta pakkasta. Rossin alla oli mittarin mukaan 8 pakkasta ja mulla ei siis oo lattiassa käytännössä juuri lainkaan eristeitä. Tuskinpa löytyy niin hataraa alapohjaa keneltäkään, että pakkasilla ryömintätilassa olisi plussakelit. En väitä, että kyseessä olisi mitenkään kattava tutkimus tai seuranta. :mrgreen:

Asian opetus olkoon se, että tuota rakenteiden tiivistämistä ei voi liikaa korostaa. Onhan se pirun tympeetä puuhaa, mutta sillä saavutettavat hyödyt ovat vaivan arvoisia. :-)
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Oto Hascak kirjoitti: radio Novaa kuunnellen. Aloin jo katsella, että mihinkä kattotuoliin viritän hirttosilmukan. :lol:
Oisit hyvä mies vaihtanu kanavaa niin ei noin synkkiä ajatuksia tulisi :mrgreen:
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Komppaan Peteä; oikean radiokanavan harrasta kohdilleen virittämistä työmaaradioon ei voi koskaan liikaa korostaa.

t. nimim. lähdenkin tästä töihin
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Siinä ne on, purusukset.
Noilla on hyvä lähteä baariin, pysyy pystyssä paremmin ja toimii lumikenkinäkin...
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Pihanperän kusireissuille noista ei oikein taida olla? Paitti jos kyllästäis oikean lämpöisellä tervan ja pellavaöljyn seoksella...
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Saattais noista kusireissullekin iloa olla;
Pyryn jälkeen kun muutaman kerran tuommoisilla tamppaa huusipolun, tulee hyvä ja leveä paana astella niillä haahkanuntuvin koristelluilla tohveleilla taas seuraavaan pyrykeliin...
ja itselläni olisi koiranpissatuslenkillä käyttöä tuollaisille, tulis umpihankilenkistä lähes kävelytie :-D
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Yllättävän kylmä oli rossipohjan alusta,onks siinä kuitenkin kaikki luukut kiinni?Mullakin on ollu se käsitys,että rossipohjan alusta ei nyt ihan hirveesti pakkaselle menis jos luukut on kiinni ja vaikkapa vielä lunta kasattu sokkelia vasten.Itellä on kuiten maanvarasella laatalla oleva talo,joten rossipohjasta ei ole omakohtasta kokemusta.Lumella olen kuitenkin sokkelin vuorannut,varsinkin kellaritilojen kohdalla hyöty on selkeä.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

jarkkis kirjoitti:onks siinä kuitenkin kaikki luukut kiinni?
----
Lumella olen kuitenkin sokkelin vuorannut,varsinkin kellaritilojen kohdalla hyöty on selkeä.
On kissanluukut ja kulkuluukku kiinni. Sokkeli on muurattu lecaharkoista eli periaatteessa se on vielä aika hyvin eristävää matskuakin. Lunta meillä ei montaa senttiä ole, joten sitä ei kasattavaksi löydy. Täytyy alkaa mittailemaan noita lämpöjä kattavammin, nyt vain kokeilin piruuttani.

Tekisi mieleni sanoa, että yläkerran purujen tiivistämisellä oli positiivinen vaikutus alakerran lämpöihin. En sanoisi, että lämpeni enemmän, mutta lämpeneminen tapahtuu nyt nopeammin eli heti kun on tulet pesässä, niin lämpömittareissa tapahtuu muutos parempaan suuntaan. Eipä sillä, kerrospaksuus ei ole lopullinen eli eristettä puuttuu vielä hieman vajaa 30 senttiä (nyt noin 20cm). Sekin vaikuttaa varmasti paljon, kun tässä jossain vaiheessa sutaisen ilmansulkupaperit alakerran kattoon. Paperit saa limitettyä seiniin tulevien puukuitulevyjen alle näppärästi.

Eilen illalla pakkasen kiristyessä leikein jälleen lämpömittareiden kanssa. Ulkona oli -22, sisällä +12 ja yläkerrassa -12...

Ja vielä tuosta Novasta... :mrgreen: Inhoan yhä kyseistä radiokanavaa, mutta jonkinlainen asennemuutos on tässä vanhenemisen myötä tapahtunut. Nykyään Novan kuunteleminen kaikesta inhoamisestani huolimatta tai ehkä sen vuoksi, on suurta huvia. Kun joku asia on tarpeeksi huonoa, niin siitä tulee hyvää. Nova on kaikessa paskuudessaan nerokkaan koukuttava. Mäkin kuuntelen Novaa vain siitä syystä, että saan kuunnella juontajien, etunenässä Sari Seppälän, juttuja. :shock: Päivä menee mukavasti hämmästellessä, että miten sellaista paskaa päästetään eetteriin! :lol: Tosi juttu. Lukuiset mainokset, Eros Ramazzotit, Mamba ja ne p*rkeleen joululaulut tulevat sitten vielä iloisena boonuksena. Ja Novaan voi luottaa... Jos mikään inhimillinen radiokanava ei tahdo kuulua, niin Nova löytyy aina, siis aina. :twisted:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Oto Hascak kirjoitti: Mäkin kuuntelen Novaa vain siitä syystä, että saan kuunnella juontajien, etunenässä Sari Seppälän, juttuja. :shock:
Juuri tämän takia meilla ei kanavaa pystytä kuuntelemaan. Yritettiin kyllä :mrgreen:
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Viime aikoina työmaaradio on ollut Kiekkoradiolla. Joskus sieltä tosiaan tulee jääkiekkoakin, jolloin vaihdan eri kanavalle. Mutta musiikkilinja on kohdallaan, eikä juontajia ole äänessä. Tosin kuuluvuusalue ei taida yltää Kongoon asti.
rapsutiinu
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://kurunrinne.suntuubi.com/?cat=1

Viesti Kirjoittaja rapsutiinu »

Toivottavasti käsi heilui yhtä aktiivisesti tampatessa
http://www.youtube.com/watch?v=tjlIMUhL ... re=related
:razz:
Kuvia projektiin jatkossakin >>> [url]http://kurunrinne.kuvat.fi/#/kuvat/Villa+Mäki/[/url]
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Pähkähulluja to Porkkana-ryhmä!
Pidempi versio täällä -> http://www.youtube.com/watch?v=O2aN26ZCf70
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Mainio keksintö Oto! Tuota olisi vmeidänkin pitänyt käyttää, kun pari kesää sitten tampattiin 24 neliötä kutteria. Hidasta ja pitkäveteistä hommaa vaikka kuinka Kummelia muistelimme. Mutta täytyy kokeilla ensi kerralla Oton keksintöä.

Ilman radiotakin tamppaus oli välillä aika tuskaista, Radio Novaa kuunnellessa oli ollut vielä tuskaisempaa ja Sari Seppälää kuunnellessa silkkaa kidutusta. :-D :-D
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Mikä siinä Novassa on niin erinomaista kun kaikki sitä inhoavat mutta kuitenkin kuuntelevat? Mulla soi useimmiten Rondo tai Ylenykkönen tai sitten Viron radiot, jotka kuuluvat meillä ihan hyvin. Rokki saa minut hermostuneeksi ja silloin pelkään sahaavani peukalooni.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

vesahy kirjoitti:Mikä siinä Novassa on niin erinomaista kun kaikki sitä inhoavat mutta kuitenkin kuuntelevat? Mulla soi useimmiten Rondo tai Ylenykkönen tai sitten Viron radiot, jotka kuuluvat meillä ihan hyvin. Rokki saa minut hermostuneeksi ja silloin pelkään sahaavani peukalooni.
Eihän kukaan Salkkareitakaan katso ja vielä vähemmän Big Brother:ia :lol:

Purusuksista... Oiva ajatus puru/kutteri hommiin mutta ei noilla arvaa mennä selluvillaa tamppailemaan jos ei sitten ole muokin kevyempi ja mä aika höyhen olen. Toisaalta koolausten välit noilla saisi jonkun lumilautailija nuoren toimesta pikaiseen samaan tasoon ja samalla samainen kaveri voisi vetäistä spraymaalilla pohjavärit seiniin. Ai, Uula ei ole vielä innovoinut hengittävää sisäseinäpohjamaalia spraytölkissä :-D

Anteeksi kielikuvani nykynuorisosta, olen vissiin jo vanhanaikainen ja alan yleistämään nuorison touhuja. Hehän näissä meitin taloissa sitten tulee jossain vaiheessa asustelemaan niin kaivavat varmaan kommenttini ja purkavat ensi töikseen tämän meitin talon ihan vain tästä kommentista johtuen :roll: Ennenkuin purkavat niin oikaistakoon: Sama kapinahenki täälläkin päässä ollut kunnes löysin tämän meitin talon :lol:

Tätä Kongoa kun seurannut lähes alkumetreiltä niin on mukava nähdä Oto:lta viesti aina silloin tällöin ketjuun, yleensä aina on silloin jotain tapahtunutkin :wink:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Vastaa Viestiin