Sähkökaappi / mittauskeskus

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.

Sähkökaappi / mittauskeskus

ViestiKirjoittaja omaantaloon päivämäärä Ke Tammi 16, 2008 13:53

Millaisia sähkökaappeja teillä löytyy ja paljonko niistä maksoitte. Eli lähinnä kyselen monenko sulakkeen boxeja.

Sain tänään tarjouksen 18 sulakkeen mittauskeskuksesta, jossa vikavirtasuojakytkin hinta 365€. Netistä kun katselin niin aika edullinen taitaa olla. Tämä oli malliltaan EHNV 352.18.
omaantaloon
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Labyrint64 päivämäärä Ke Tammi 16, 2008 15:59

Ilman mittaria pääkytkimen kera 39 moduulinen keskus maksaa ClassOhlsonilla 209e. Tuossa on ongelma että sisältää 18kpl 10A sulakkeita ja vain 6kpl 16A sulakkeita. Vikavirtasuojakin on pelkästään kolmivaiheelle.

Tiedustelin mitä maksaisi kaappi osina ja menee seuraavasti; kaappi 40e, sulakkeet 4e kappale ja vikavirtasuoja 35e. Lisäksi pääkytkin jne...

Itse ostin kaapin ilman pääkytkintä, 12kpl 16A sulakkeita, 8 kpl 10A, kaksi vikavirtaa sekä rimaliitinkiskoa. Kaveri kasaa kaapin ja hinnaksi tuli yhteensä 220e.

Kun ostatte kaappia niin mahdollisimman suuri jotta myöhemmin on mahdollisuus lisätä sulakkeita sekä vikavirtasuojia.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja rautarunnari päivämäärä Ke Tammi 16, 2008 16:18

miten mahtaa olla uuden asetuksen kanssa, vikavirtakytkin pitää olla kaikkien pistokkeiden takana. Mietin vain, että montako sulaketta voi laittaa yhden vikavirtasuojan taakse, vai tuleeko joka sulakkeelle omansa ? Itse kun olen laitellut, niin jokaisella sulakkeella on oma vikavirtansa.

H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Käyttäjän avatar
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Akuankka päivämäärä Ke Tammi 16, 2008 23:17

rautarunnari kirjoitti:miten mahtaa olla uuden asetuksen kanssa, vikavirtakytkin pitää olla kaikkien pistokkeiden takana.

eikös vikavirtasuoja vaadita vain kosteissa tiloissa ja ulkona?
Itse laitan ko. tiloihin ihan mielellään. Jos sisälle pitäisi laittaa joka rasiaan niin... onhan se aika tyyristä.

Toisaalta ei kovinkaan tyyristä jos pelastaa jonkun.

rautarunnari kirjoitti:Mietin vain, että montako sulaketta voi laittaa yhden vikavirtasuojan taakse, vai tuleeko joka sulakkeelle omansa ? Itse kun olen laitellut, niin jokaisella sulakkeella on oma vikavirtansa.

[Disclaimer: seuraavat tiedot ovat hevosmiesten sähkötoimistosta ]

Yhdellä voi syöttää useampaa. Vikavirtasuojalta tuleva outputti haarautuu eri sulakkeisiin. Esim. minulla oli jostain syystä ulkopistorasiat laitettu kukin oman sulakkeensa taakse. Laitoin kaikki kolme ulkopistorasiaa saman vikavirtasuojan taakse, samoin ulkovalaistuksen ja autopistokkeen, yhteensä varmaan 6 sulaketta. Hyvin pelitti. Sähkötarkastaja testasi vielä vikavirtasuojan toiminnan asiaankuuluvalla laitteella.
Käyttäjän avatar
Akuankka
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja JJ päivämäärä Ke Tammi 16, 2008 23:37

Akuankka kirjoitti:eikös vikavirtasuoja vaadita vain kosteissa tiloissa ja ulkona?
Itse laitan ko. tiloihin ihan mielellään. Jos sisälle pitäisi laittaa joka rasiaan niin... onhan se aika tyyristä.

Eikös vähän aikaa sitten ollut keskustelua uudesta pykälästä joka vaatisi tuon kaikkialle, tosin minun käsitykseni mukaan se ei olisi vielä saanut mitään virallista hyväksyntää vaan on ainoastaan ehdotus?

EDIT:

Taitaapi siis olla ihan hyväksytty ja astumassa voimaan jos ei vielä ole astunut.

"PIENJÄNNITESÄHKÖASENNUKSET SFS 6000
-STANDARDISARJA ON UUDISTETTU

Perusteellisesti uudistettu standardisarja SFS 6000 sisältää 37 erillistä standardia, joista useimmat perustuvat suoraan kansainväliseen esikuvaan. Sarjaan on myös ilmestynyt uusia standardeja erityislaitteistoista. Nyt toteutettu uudistustyö pitää sisällään kymmeniä muutoksia aikaisempaan verrattuna ja osa muutoksista on varsin merkittäviä, kuten esimerkiksi vikavirtasuojauksen vaatimuksen laajeneminen koskemaan pääsääntöisesti kaikkia pistorasioita. Muutokset ovat laajimpia sitten A2-94 käyttöönoton."

http://www.hakasahko.fi/sfs6000.html?mode=preview
JJ
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Akuankka päivämäärä To Tammi 17, 2008 0:15

JJ kirjoitti: ... Taitaapi siis olla ihan hyväksytty ja astumassa voimaan jos ei vielä ole astunut....
... kuten esimerkiksi vikavirtasuojauksen vaatimuksen laajeneminen koskemaan pääsääntöisesti kaikkia pistorasioita...

I stand corrected.

Ja itseasiassa ihan hyvä homma jos vaikka miettii omia natiaisia jotka aina silloin tällöin toimivat kokeilevina keksijä-insinööreinä.

Asennussäännökset on siitä kivoja että ei tarvitse sitten itse turhaan pohtia miten tekisi. Jotenkin insinöörille tulee hyvä mieli kun asennus on lakien ja säädösten mukainen - vaikka itse asennusprosessi ei olisikaan :)

Sitten kun sinne asennusvaiheeseen pääsee, toistaiseksi vielä ainakin omassa talossa enemmän kannetaan ulos tavaraa kun sisään.
Käyttäjän avatar
Akuankka
Jäsen
Jäsen

Re: Sähkökaappi / mittauskeskus

ViestiKirjoittaja ekassu päivämäärä To Tammi 17, 2008 16:14

omaantaloon kirjoitti:Millaisia sähkökaappeja teillä löytyy ja paljonko niistä maksoitte. Eli lähinnä kyselen monenko sulakkeen boxeja.

Sain tänään tarjouksen 18 sulakkeen mittauskeskuksesta, jossa vikavirtasuojakytkin hinta 365€. Netistä kun katselin niin aika edullinen taitaa olla. Tämä oli malliltaan EHNV 352.18.

Ootkos käyny kattomassa UTUn tuotteita (esim. Boxer MINI 3412 K VV) ovat kohtuuhintaisia. Meillä laitetaan joka kerrokseen oma kaappi; keskikerrokseen jossa sähkömittari tuo Boxer MINI ja yläkertaan ja kellariin Pointer. Helpommalla pääsee kun yksi kaapeli menee sekä ylös että alas ja siellä sitten haarautuu eri paikkoihin. Ja kaupasta saa muutamalla kympillä perusboxeja niin ei edes tule kauheasti kalliimmaksi tällä tavoin. Mutta jokainen taaplaa tyylillään :wink:
ekassu
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja rautarunnari päivämäärä To Tammi 17, 2008 17:10

meillä on ihan vanhastaan niin, että ylhäällä on mittari ja keskus, alakerta ja kellari omalla taulullaan. ei tarvitse arvailla, pannuhuoneessa on taulu, josta lähtee sähkölämmitys, pumput jne. yläkerta ja kellari on pistorasioiden ja valojen suhteen molemmat yhden kympin takana, joten ei paljon tarvitse arvailla, mikä sulake on palanut :-D
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Käyttäjän avatar
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Lämmitys, ilmanvaihto, putket ja sähkö