Kun tarkemmin rupeaa miettimään, niin parannettavaa on paljon.
Ostin talon lähes alkuperäiskunnossa.
Ikkunat oli vaihdettu 90- luvulla ja peltikatto laitettu huovan päälle.
Uskoisin, että tuo suurehko öljynkulutus johtuu tuhlailevasta vedenkäytöstä

sekä vanhentuneesta tekniikasta. Itse rakastan aamuisin piiiitkiä kuumia suihkuja.
Meillä oli aluksi ongelmia lämpimän veden riittävyydessä, nostin kattilaveden lämpötilan 90 C niin sitten riittää. Saattaa olla, että kierukka on sen verran hapettunut, että ei siirrä lämpöä kunnolla.
Suntti on käsisäätöinen, pattereissa ei ole termostaatteja. Läpötila sisällä on aika usein talvella 24 C
Ajattelin tehdä seuraavat toimenpiteet.
1. Asennan Oumanin säätöjärjestelmän
2. Laitan pattereihin termostaatit.
3. vaihdan lämmivesikierukan tai koko kattilan. (ehkä PILP)
4. lisään yläkertaan muutaman vesikiertoisen patterin, olen ottanut ullakkoja käyttöön n. 50m2, mutta en lisännyt lämmityspattereita, joutuu käyttämään aika kovia lähtöveden läpötiloja patteriverkossa
5. laitan ne tohtorin mainitsemat säästösuihkut ja alennan kattilan lämpötilaa normaalimmaksi.
6. ikkunat on hyvät, mutta ulko-ovi täytyy uusia.
Remontin yhteydessä laitoin yläkerran kylppäriin koneellisen poiston, ja muutaman korvausilma venttiilin, jos käyttää poistoa koko talon ilmastointiin (tehoja enemmän ja ovi auki), tuntuu ikävää vedon tunnetta...
Olen nyt pohtinut muutaman päivän eri vaihtoehtoja lämmitysjärjestelmälle.
Nyt kiinnostaisi saada lisätietoa PILP:istä, miten mahtaisi toimia minun tapauksessani. Olisiko laitetta, jossa olisi:
koneellinen tulo ja poisto, sekä PILP ja mielellään vielä kesäksi jäähdytys
Haluaisin tuon koneellisen tulonkin, koska silloin ei tulisi vedon tunnetta ja saisi jäähdytyksenkin