Mitä tuli projekti kustantamaan ja mitä sillä rahalla sai?

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Hanne
Jäsen
Jäsen

Mitä tuli projekti kustantamaan ja mitä sillä rahalla sai?

Viesti Kirjoittaja Hanne »

Pientä kartoitusta omaan ehkä tulevaan remonttiin :-) Kun ei juuri mistään muusta ole käsitystä kun maalien hinnoista joten aika heikoissa kantimissa on tieto täällä päin.

Eli kaikenlainen laajentaminen ja isompi projekti kiinnostaa. Yläkerran vinttitilojen ottaminen asumiskäyttöön, sisäsaunan rakentaminen jne. Miten mahdollinen lisäsiipi on tehty, onko taloa jatkettu saman korkuisena vai tehty matalampi siipi?

Jonkunverran olen porukan blogeja selaillut (lähestulkoon kaikki :lol: ) ja on kyllä hyvin mielenkiintoista iltalukemista :-D

Meillä (mulla) ajatuksena on muutaman vuoden kuluttua tehdä lisäsiipi tai jatkaa taloa täyskorkeana. Kumpikin vaihtoehto onnistuu ainakin pihatilan kannalta jos ei nyt mitään mielettömiä ala rakentamaan.

Minkä kokoisia nuo kodinhoitohuoneet, saunat, suihkutilat yms yleensä on?
Zener
Jäsen
Jäsen

Re: Mitä tuli projekti kustantamaan ja mitä sillä rahalla sa

Viesti Kirjoittaja Zener »

No mulla nyt on aika tuoretta tietoa, kun juuri sai pintaremonttia valmiiksi parin huoneen osalta. Siis kyseessä keittiö ja takka/olohuone.

Talossa on hirsiseinät, joiden päältä ensin purettiin vanhat materiaalit eli huokolevy ja tapetti.

Keittiön seinät jätettiin hirrelle. Puhdistin itse hirret porakoneella ja teräsharjalla. Tuli ihan kivan näköiset. Kattoon kuusipaneelia ja uudet sähköt keskuksesta (80-luvun 3-vaihetta) pinta-asennuksena omin avuin.

Takkahuoneeseen vaihdoin pari pistorasiaa ja johtimet uusiin, ja seiniin haltex-levyt hirren päälle, joissa tapetti valmiina. Alkuperäinen Haltex katto vain maalattiin. Kattolistat ja lattialistat tottakai. Vanhat peiliovet ja takka maalattiin uudelleen.

Laminaattia joutui panemaan vanhan maalatun hyväkuntoisen puulattian päälle, joka löytyi muivimattojen ja kokolattiamattojen alta, koska emänta vaatimalla vaati.

Hintaa tähän asti tuli noin 1000 euroa per huone, jos omaa työtä ei laskenut. Tosiaan, jos nuo omatyön tunnit laskisi ammattimiehen palkalla, niin laskettiin emännä kanssa, että noin 20 000 euroa olisi maksanut.

Kettiöön Ikeasta koivuoviset kaapistot ja astianpesukone itse asennettuna about 2000 euroa. Tuttu putkimies asenti vesipisteen ja uudet käyttövesiputket keittiön osalta. Uusi jääkaappi Gigantista ja liesituuletin Virosta vapaaseen hormiin. Hintaa kaikkinensa yhteensä noin 3000 euroa.

No kesällä tarkoitus tarkistaa vesikattoa (tiilikatto) ja kunnostaa eteinen sekä WC. Virosta ehkä voisi hakea vesikalusteita. Salaojiakin joutuu ehkä kaivattamaan.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Zener kirjoitti:Hintaa tähän asti tuli noin 1000 euroa per huone, jos omaa työtä ei laskenut. Tosiaan, jos nuo omatyön tunnit laskisi ammattimiehen palkalla, niin laskettiin emännä kanssa, että noin 20 000 euroa olisi maksanut.
Omalla työllä säästää tosian valtavia summia, tosin kannattaa muistaa, että ammatimiehen palveluista saa kotitalousvähennykset. Toinen homma minkä moni unohtaa, on se, että ammattimies on ammattimies ja jos itse ei ole ammattimies on vauhti huomattavasti hitaampaa. Hyvä ammattimies tekee siistiä jälkeä pirun nopeasti.

Meillä on mennyt:
500e talon maalaukseen (itse)
500e ränneihin
1500e salaojiin + salaojittavaan lämmöneristeeseen + sadevesien ohjaukseen (itse ja talosta vain toinen puoli + pääty)
2000e autotallin lattian piikkaamiseen + salaojittava lämmöneriste + valu (valu teetetty muu itse)
600e Keittiö, kaapit maalattu, taso uusi, hana uusi, lattian hionta ja lakkaus
10000e sauna + pesuhuone (purku itse, pohjat ja valut teetetty, laatoitus ja saumaus teetetty, kalusteet itse, kaikki puutyöt itse) lattian alla taas salaojittavaa eristettä.
3600e ikkunoihin (teetetty)
300e tulisijan asennukseen ja tulisijaan, saneerauspeltiin (itse)

Kotitalousvähennyksiä saatu noin 5500e kun ollaan ajoitettu kalliit rempat vuodenvaihteeseen, tai ainakin laskutus.

Kaikki purkutavaran kuljetukset ja maankuljetukset hoidettu itse lainatulla kuormurilla. Löpöön mennyt noin 300e.

Tämä kaikki on kestänyt noin 4 vuotta.
Viimeksi muokannut JJ, To Helmi 21, 2008 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Zener
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zener »

Ihan totta. Ei välttämättä menisi kaikkien tarkimpien tarkastuksesta nuo listojen jiirit ym. läpi. Vaikea saada kaikkea suoraan, kun talokaan ei ole ihan suora. No kun emännälle kelpasi, niin saapi olla.
Ikean kaappeihinkin tuli osaa takalevyt väärinpäin. Tosin emäntä ne itse naulasi. No eipä ne sieltä kattiloiden takaa näy. :-D
Jokapaikanhöylä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jokapaikanhöylä »

Zener kirjoitti:Ihan totta. No kun emännälle kelpasi, niin saapi olla.
Ikean kaappeihinkin tuli osaa takalevyt väärinpäin. Tosin emäntä ne itse naulasi. :-D
Hehee, "valvova rakennusmestari" taitaa olla pikkasen jäävi arvioimaan keittiökaappeja :roll: :wink: Oikeesti ne suurinta kritiikkiä esittävät perheenjäsenet kannattaa houkutella jollain vippaskonstilla itse töihin, antaa pikkasen suhteellisuudentajua seuraavien kohteiden arviointiin. Ja mistäs sen tietää, rouva/anoppi/appi/murkkuikäinen jälkikasvu saattaa olla kovinkin näppärä käsistään, hommia kannattaa jakaa taitojen mukaan :cool:
"Köyhän pitää osata kaikkea.."

"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."

"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
AS2000
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja AS2000 »

Jokapaikanhöylä kirjoitti:Hehee, "valvova rakennusmestari" taitaa olla pikkasen jäävi arvioimaan keittiökaappeja :roll: :wink: Oikeesti ne suurinta kritiikkiä esittävät perheenjäsenet kannattaa houkutella jollain vippaskonstilla itse töihin, antaa pikkasen suhteellisuudentajua seuraavien kohteiden arviointiin.
Meillä oli samanlainen tilanne edellisen kodin keittiöremontin yhteydessä, mutta silloin "valvova rakennusmestari" (=minä) ei pahemmin päässyt osallistumaan keittiön kokoamiseen, kun olin päivät töissä. Mies (talvilomalla) ja appiukko (eläkkeellä) kokosivat uutta Ikea-keittiötä päivisin, ja illalla minä töistä kotiin palattuani sydän kylmänä mietin, mitkä virheet ovat sellaisia, joista viitsii huomauttaa ja mitkä annan mennä.

Väärin päin naulattu kaapin takalevy meni uusiksi, koska kyseessä oli kuivauskaappi. Johan se olisi iloisesti imaissut kosteuden itseensä. Samaten katsoin aiheelliseksi huomauttaa väärään paikkaan pystytetystä väliseinästä, koska sen seurauksena kaapit eivät mahtuneet niille varattuun tilaan. Ukot kiroilivat, mutta korjasivat :lol:

Mikähän siinä muuten on, että muuten niin fiksujen miesten on mahdotonta lukea ohjeita ja piirustuksia? :wink:
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
Harry
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Harry »

Varmaan sellanen 20k€ on mennyt ja sillä on saatu rempattua pihasauna + uusi terassi ja talon alakerta. Alakerran hintaa nosti ulkopuoliset maanrakennustyöt ym. kustannukset, mutta nyt on sitten koko alakerta (56m2) lämmintä tilaa. Seuraavana on vuorossa varmaan keskikerros, mutta tuskin vielä tänä vuonna. Piharakennuksessa pitää ensin saada verstaan lopputyöt tehtyä.
sofi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sofi »

Meillä menisi talon remppaan epävirallisten arvioiden mukaan 60-100 000 euroa (virallisia arvioitakin tuloillansa useasta firmasta). Näin siis jos kaupanpurku, jota vaadimme, ei onnistuisi, talo jäisi meille ja remppahommiin alkaisimme. Uusittavaa: rossipohjaosa talon lattioista kauttaaltaan (n. 60 % pinta-alasta), kellariosan desinfiointi tms. käsittely, salaojitus, patolevyt jne., seinien uusiminen osittain (talon toisen päädyn osalta seinä alhaalta ylös asti), seinien ulkoverhous myös uusiksi, maan kallistuksien teko (sadevesien pois johtaminen), sokkelin maanrajalinjan tiivistäminen kalliopohjan osalta, katon uusiminen ( + rännistön) kaikkinensa + eristeiden vaihto, muurin korjaaminen ja saattaminen paloturvalliseen kuntoon, sähkötöiden loppuun saattaminen + tarkistuttaminen (sähkötyöt tehty epäammattimaisesti), LVI-töiden tarkistuttaminen + korjaus (ainakin kannattimet väärin), pihan avaaminen ja sakokaivoon talolta vievän viemäriputken uusiminen (putken piti olla uusi myyjän mukaan), ikkunoiden uusiminen osin seinien uusimisen yhteydessä (näiden määrättyjen ikkunoiden piti olla uusittu hiljattain, kuntokartoituksessa paljastui että ovatkin vain "siloitellut" ja 30 v. vanhat), parvekkeen purku ja uudelleen rakentaminen ja parvekkeen alaisen eteistilan purku ja uudelleen rakentaminen. Ynnä täydellinen pintaremppa sekä navetan remontointi. Mahdollisesti uuden kaivon rakentaminen ja/tai vanhan korjaus. Ulkosaunan seinien uusiminen ja... ja... ja... :roll:. Tiedä sitten kannattaako jos remppakustannukset nousevat sataan tuhanteen ja talosta (tilasta) maksettiin 130 000 :roll:. Jos talo jäisi meille, luultavasti purkaisimme sen ja rakentaisimme uuden tilalle.
Taloa myytiin "peruskorjattuna", vain "pintaremonttia vailla olevana" kohteena.
onnelatalo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja onnelatalo »

Meillä kans talon mahdollisen oston myötä tulisi eteen remontoimista lähinnä katon uusimisen (luultavasti riittää uuden peltikaton laitto sekä räystäiden jatkaminen ja rännit. Koko kattoa ei tarvi purkaa??) Onkos kellään tuollaisesta kokemusta kustannuksien osalta?

Sekä viemäriin liittyminen. Autotalli on ulkoä lähes valmis, sisältä oottaa lattian valua ja seinien villottamista ja levytystä ym fiksausta. Mutta toi katto ja viemäri nyt on etusijalla.
Vastaa Viestiin