ostaako vai eikä ostaa
ostaako vai eikä ostaa
Tarjolla talo huippupaikalla. Rappaus rapisee (toiveena lomirimalaudoitus), putket alkuperäiset (samassa linjassa 3 kerroksessa + vesipatterit), kellarissa asbestia putkien päällä, piipun rappaukset rapisseet (vuoto piipun juuressa katolla?), peltikatosta maali rapisee, öljylämmitin uusittava. Muuten ihan asuttava, hajuton, viehättävä. Mitähän työt maksaa jos on pakko teettää toisilla? Hinta 125.000 euroa hirvittää jos remontti maksaa yhtä paljon. Myyjä nihkeä tekemään kuntoarviota. tontin hinta 30.000 maksettavaksi vuonna 2010. Kurkkaatko myyntilinkistä ja anna vähän vinkkejä http://www.dime.net/dime/c/asunnot/pd/0 ... key=886084 tai etuovi.com ,kohdenumero 103418
Autatko pikaisesti? Mitä remontit maksaa, onko hinta kohtuuton, onko talo toivoton pienbudjettilaiselle jne
Autatko pikaisesti? Mitä remontit maksaa, onko hinta kohtuuton, onko talo toivoton pienbudjettilaiselle jne
Viimeksi muokannut inamaria, Su Syys 18, 2005 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- pakoistinen
- Jäsen

- Viestit: 483
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 9:41
- Paikkakunta: helsinki
- Viesti:
koputtelin ja jäi melkeen käteen laatoja. näytti että rappauksen alla on vaan ilmaa ja rappaus pysyy kiinni pelkällä pyhällä hengellä. jostain oli jo irronnutkin, ja takana oli harmaita ohuita tiiliä !? eikä mitään vinolaudoitusta. siksi mietin että jos joutuu vuoraamaan vaikka puulla, niin tukipuut pitää propata kiinni. voiko olla näin?
Taitaa olla rapattu mineriittilevyn päälle..Mielenkiintoista..Varmaan sen mineriitin alta löytyy laudoitus. Toi rappaus on usein tehty kanaverkkoon, joten ei se varmaan heti alas ole tulossa, ja jos tulee niin komiasti sittenkin!
Hinta vaikuttaa hieman korkeahkolta, kun tontti ei ole oma. ite tingittiin 25000 pois pyynnistä.
Omassa talossa putkia kun itse tutkin, niin nyt ne on pääosin vaihdettu uusiin, mm kaikki rautaputket oli lähes tukossa, reikää oli minimillään 3mm.
Siistiltähän tuo äkkiseltään näyttää, mutta pesutilan kuvista tuli mieleen että onko taloon asennettu patolevyt+salaojat ja toimiiko ne?
Hinta vaikuttaa hieman korkeahkolta, kun tontti ei ole oma. ite tingittiin 25000 pois pyynnistä.
Omassa talossa putkia kun itse tutkin, niin nyt ne on pääosin vaihdettu uusiin, mm kaikki rautaputket oli lähes tukossa, reikää oli minimillään 3mm.
Siistiltähän tuo äkkiseltään näyttää, mutta pesutilan kuvista tuli mieleen että onko taloon asennettu patolevyt+salaojat ja toimiiko ne?
Pitääkö tontti tosiaan ostaa 2010? Vai meneekö edellinen vuokrasopimus vain silloin vanhaksi? Lahden kaupunki jatkanee todennäköisesti vuokrasopimusta, jos te haluatte. Ja kun kilpaillaan hinnoista kaupunkien parhailla alueilla, ei omalla ja vuokratontilla olevalla talolla hinnassa ole kovin merkittävää eroa (vrt Hämeenlinna). Ja minkä nyt menettää vuokratontin hinnassa, osin saa takaisin pienempänä kiinteistöverona. Ja parin vuoden päästä, kun rahaa on niin että ranteita pakottaa, voi ostaa sen tontin omaksi.
Paikallista hintatasoa en osaa kommentoida.
Kuntoarvioinnissa kannattaa kosiskella myyjää; puolet ja puolet kustannuksista. Tai ostaja maksaa, jos kaikki kunnossa, muuten myyjä. Jos myyjää epäilyttää (jotain salattavaa) kuntokartoituksen teettäminen, herää epäilys mikä on pilalla. Myyjää kuitenkin sitoo vuosien ajan piilevienkin vahinkojen korjaamisen/hyvittämisen vastuu.
Ja rahaahan saa remontiin menemään niin paljon kuin itse ja vaatimustaso edellyttää mutta joka kuukausihan sitä tulee lisää.
Uskon, että oikea talo sanoo teille, että olen SE OIKEA. Kannattaa nähdä pintaa syvemmälle ja nähdä muutos mahdollisuudet.
Lykkyä!
Paikallista hintatasoa en osaa kommentoida.
Kuntoarvioinnissa kannattaa kosiskella myyjää; puolet ja puolet kustannuksista. Tai ostaja maksaa, jos kaikki kunnossa, muuten myyjä. Jos myyjää epäilyttää (jotain salattavaa) kuntokartoituksen teettäminen, herää epäilys mikä on pilalla. Myyjää kuitenkin sitoo vuosien ajan piilevienkin vahinkojen korjaamisen/hyvittämisen vastuu.
Ja rahaahan saa remontiin menemään niin paljon kuin itse ja vaatimustaso edellyttää mutta joka kuukausihan sitä tulee lisää.
Uskon, että oikea talo sanoo teille, että olen SE OIKEA. Kannattaa nähdä pintaa syvemmälle ja nähdä muutos mahdollisuudet.
Lykkyä!
- pakoistinen
- Jäsen

- Viestit: 483
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 9:41
- Paikkakunta: helsinki
- Viesti:
Rappauksesta vielä hiukan...
Yleensä rappaus tehtiin alunperin viistolaudoituksen päälle siten, että siihen tuli tervapaperi, puutappeja ja / tai kanaverkko. Sitten kaksi tai kolme kerrosta kalkkibetonirappia päälle roiskien, ja lopuksi kalkkimaalia. Näin tehtynä rappauksen pitäisi kestää hyvinkin pitkään jos sitä hoitaa hiukan itse. Nykyään ei oikein kuulemma tahdo löytyä enää hyviä osaajia, joilla olisi taito vielä hyppysissä.
Kuulostaa siltä, että rappaus olisi tehty jälkikäteen. En ole kuullut, että mineriitin päälle olisi ennen rapattu. Jos se ei siinä meinaa pysyä niin varmaan se kannattaisi tiputella pois ja laittaa jotain kestävämpää tilalle. Rahaa ja aikaahan siihen aina menee.
Yleensä rappaus tehtiin alunperin viistolaudoituksen päälle siten, että siihen tuli tervapaperi, puutappeja ja / tai kanaverkko. Sitten kaksi tai kolme kerrosta kalkkibetonirappia päälle roiskien, ja lopuksi kalkkimaalia. Näin tehtynä rappauksen pitäisi kestää hyvinkin pitkään jos sitä hoitaa hiukan itse. Nykyään ei oikein kuulemma tahdo löytyä enää hyviä osaajia, joilla olisi taito vielä hyppysissä.
Kuulostaa siltä, että rappaus olisi tehty jälkikäteen. En ole kuullut, että mineriitin päälle olisi ennen rapattu. Jos se ei siinä meinaa pysyä niin varmaan se kannattaisi tiputella pois ja laittaa jotain kestävämpää tilalle. Rahaa ja aikaahan siihen aina menee.
- maanma
- Moderaattori

- Viestit: 2371
- Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 22:21
- Paikkakunta: Turku
- Paikkakunta: 80m2, talo -48/50, pelletti, aurinko, sähkö, öljy
Re: ostaako vai eikä ostaa
Rappauksen korjauksen kanssa ei ole kiire, jos alla on mineriitti ja rappaus halutaan muuttaa laudaksi.inamaria kirjoitti:Tarjolla talo huippupaikalla. Rappaus rapisee (toiveena lomirimalaudoitus), putket alkuperäiset (samassa linjassa 3 kerroksessa + vesipatterit), kellarissa asbestia putkien päällä, piipun rappaukset rapisseet (vuoto piipun juuressa katolla?), peltikatosta maali rapisee, öljylämmitin uusittava.
Tärkein asia on määritellä toteutusjärjestys ja tavoiteaikataulu (joka venyy aina pikkubudejtilla)
Piippu tarvitsee suojakseen hatun.
Peltikaton maali näyttää lähtevän siitä kohtaa, johon nokivesi on valunut, joten edellinen maalaaja ei ole puhdistanut sinkkipeltiä ko. kohdasta riittävän hyvin. Ei ole akuutti uusittava, jos kyseessä on sinkkipeltikatto (niinkuin näyttää). Homman voi vaikka paikkamaalata ensin parhaan mahdollisen pesun ja pohjamaalin jälkeen kerran ja vetää joskus myöhemmin koko katon.
Öljypolttimen uusintaa kannattaa nyt kyllä ehdottomasti vertailla pellettivaihtoehtoon - varsinkin, jos kattilassa on sähkövastus (jonka saa myös jälkiasennettuna.
Energiankulutuksenne on ekana vuonna jotain 25000-30000 kWh ja seuraavana jopa kolmanneksen vähemmän. Öljynä tämä tarkoittaa 2500-3000litraa.
Tiedustelkaa myyjiltä, mitä on tarkoitettu tässä "Täysin remontoitavalla", koska pinnat näyttää varsin hyviltä. Korostakaa myyjän vastuun merkitystä piilevissä vioissa (menee fifty-fifty yli 2000eur piilevissä jutuissa 5v ajan).
Voitte aina halutessanne laittaa kaupan ehdoksi kuntotutksimuksen.
Arvaisin, että jotain merkittävää (esim. vesivahinko / kunnostusremontin merkittävä rakennusvirhe) voi olla tiedossa. Ja käykää kurkkimassa vintin kylmältä puolelta tehokkaalla taskulampulla kattotuolien kunto (sisäpuolen ja katon välistä) jokaisen kattotuolivälin kohdalta..
Kiitos kaikille vastanneille. valitettavasti talo myytiin samana päivänä. Ei minulle. Nyt on kyyneleet pyyhitty ja uusi toivo herännyt, sillä pieni torppa samalta ajalta on myytävänä. keskiviikkona menen katsomaan ja toivottavasti osaan kysyä oikeat kysymykset. Paikka olisi ihanteellinen, talosta en paljoa tiedä. Ulkopuoli on kumma kyllä hirsipinnalla, mutta äkkiähän sen laudoittaa... Öljylämmitys tässäkin, mutta pellettikommentit olivat kiinostavia varsinkin kun valtio kaavailee tukirahoja lämmitysjärjestelmän vaihtoon.. Asumiskuntoinen talo kyllä on, mutta vieressä on 70-luvun elintasosiipi. Toivottavsti tärpää tällä kertaa.
