Pellavaöljyä keittiöpintoihin
Pellavaöljyä keittiöpintoihin
Teen uusia keittiön työtasoja männystä (ei kiitos sademetsäpuita minulle).
Mielessä on öljykäsittely pellavalla.
Aiheuttaako ongelmia keittiössä? Olisiko raaka vai keitetty (vernissa) parempi?
Mielessä on öljykäsittely pellavalla.
Aiheuttaako ongelmia keittiössä? Olisiko raaka vai keitetty (vernissa) parempi?
elä käytä vernissaa tasoon vaan, esim "raakaa" ja enpä sanoisi että serotiinia siihen tarvii, koska kyllästät ensin nuo tasot, mitä nyt imekään ja pyyhit ylimmääräiset pois...
toisaalta jos sekoittaisi vaikka pellavaa ja kiinanpuu öljyä ja laittaisi semmoista... kummatkin luonnontuotteita.. pellava imeytyy syvemmälle mutta kuivuu hitaammiin, kiinan öljy taas kuivuu nopeammin ja syystä ei kerkeä imeytyä niin syvälle, mutta taitaa olla parempaa,, kunhan näin lennosta sävellän ja kuitenkin väitän että hyvä tulee jommin kummin tai sitten yksisteen...

toisaalta jos sekoittaisi vaikka pellavaa ja kiinanpuu öljyä ja laittaisi semmoista... kummatkin luonnontuotteita.. pellava imeytyy syvemmälle mutta kuivuu hitaammiin, kiinan öljy taas kuivuu nopeammin ja syystä ei kerkeä imeytyä niin syvälle, mutta taitaa olla parempaa,, kunhan näin lennosta sävellän ja kuitenkin väitän että hyvä tulee jommin kummin tai sitten yksisteen...

Maaseutu huutaa kurkkunsa käheäksi, PERINNETTÄ PRke:les
T:R
Itse olisin pellavan kanssa ainakin varovainen ja kokeilisin sitä ensin, erityisesti sen haihtumista. Oma kokemukseni pellavasta liittyy vanhan arkun käsittelyyn pellavalla ja täytyy todeta, että voimakas haju säilyi pitkään. Öljyä myös tihkui pintaan pitkän ajan. Pitkä aika tässä yhteydessä on reilut pari vuotta. Ongelma tosin saattoi johtua kokonaan tai osittain tuon arkun puumateriaalista.
En kyllä tajua, missä olen tehnyt väärin? Tein aikoinaan ison keittiön pöydän ja ymmärtämättömyyttä shellakkasin sen pinnan! Totesin sitten jossain vaiheessa, ettei sellainen pinta kestä meidän pesueen touhuja ja hioin sen kaikki pois ja hyvin tarkkaan. Tämän jälkeen käsittelin sen pellavaöljyllä, joka imeytyi tosi hyvin puuhun (en ollut siis hionut huolimattomasti pintaa, kun ei yhtään sellaista kohtaa ollut, että olisi öljy jäänyt lakan pintaan kellumaan). Meni muutama tunti ja vedin uuden kerroksen pellavaöljyä ja seuraavana päivänä vielä lisää, mutta ei imenyt enää, pyyhin ylimääräiset pois. Annoin kuivua muutaman päivän ja kokeilin vieläkö imee ja taas pyyhin ylimääräiset. Taisi mennä kaksi päivää, niin pinnasta ei irronnut mitään?
Missä tein virheen? Kyselee epätietoinen
Missä tein virheen? Kyselee epätietoinen
Wanha wirttynyt Whiski
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
Jos haluat käyttää pellavaöljyä, niin käytä ihmeessä raakapuristettua. Kumpikin, niin raaka kuin keitettykin, antavat samanlaisen kellertävän sävyn, mutta raakapuristettua suositellaan nimenomaan keittiöön ja esim. keittiölautoihin ja puuvälineisiin sen "hienojakoisuuden" takia.. .
Molemmat myös kuivuvat yhtä kauan ja tuoksuvat samalla tavalla (tein vertailun lattialankkuihin).
Molemmat myös kuivuvat yhtä kauan ja tuoksuvat samalla tavalla (tein vertailun lattialankkuihin).
Restaurointi, entisöinti: "...kohteen käyttökelpoisuuden tai yhtenäisyyden palauttaminen"
-
- Moderaattori
Itse suosisin raakaa sen vuoksi että keitettyyn lisätään keittovaiheessa erilaisia metallisuoloja kuivumisen nopeuttamiseksi. Joukossa muutamia raskasmetalleja, kuten kobolttia ja muuta naminamia. Määrät ovat pieniä, mutta silti. Ja serotiinin käyttö on erityisen hönttiä, koska siihen on oikein tiivistetty kaikki nämä raskasmetallikuivikkeet. Pöydänpinnalle ehkä just ja just, mutta leikkuulaudalle ei koskaan.
Toinen peruste raa'alle pellavaöljylle on se että se imeytyy syvemmälle ja jos jaksaa imeyttää öljyä pintaan riittävän pitkään niin se imeytyy todella syvälle ja antaa hyvän suojan. Tämä helpottaa myöhempää hoitoa, kun öljy ei kulu pinnasta samantien. Vernissa tai Osmo on vain pinnassa ja heti alla on käsittelemätöntä puuta. Syvälle imeytyneen öljyn "kulutuspinta" ulottuu puun sisään asti.
Näiden mielipiteiden takana on pari tynnyriillistä pellavaöljyä jota olen ollut sutimassa erinäisiin veneisiin, laivoihin ja muihin käyttöesineisiin. Myönnän että raaka öljy kuivuu hitaasti, mutta jos pintaan jääneen öljyn kuivaa pois, niin kappaletta voi käsitellä huoletta jo seuraavana päivänä ja ottaa käyttöön parin päivän perästä. Jos jostain esineestä tihkuu öljyä pintaan vuosia, niin silloin vika on muualla.
Öljyä pitää myös muistaa lisätä aika usein. Vanha ohje on kerran päivässä viikon verran, kerran viikossa kuukauden verran, kerran kuukaudessa vuoden verran ja sen jälkeen joka vuosi. Itse toppaisin tuohon kuukauden kohdalle ja tekisin sen jälkeen tarpeen mukaan, meillä tammitasoilla noin parin kolmen kuukauden välein.
Uudelleen öljyäminen ei edellytä mitään muuta kuin että illalla kerää astiat ja kodinkoneet pöydiltä pois, pyyhkii pinnan öljytyllä rätillä, odottaa vartin, kuivaa ylimääräiset pois ja nostelee koneet taas pöydälle aamulla.
Pekka
Toinen peruste raa'alle pellavaöljylle on se että se imeytyy syvemmälle ja jos jaksaa imeyttää öljyä pintaan riittävän pitkään niin se imeytyy todella syvälle ja antaa hyvän suojan. Tämä helpottaa myöhempää hoitoa, kun öljy ei kulu pinnasta samantien. Vernissa tai Osmo on vain pinnassa ja heti alla on käsittelemätöntä puuta. Syvälle imeytyneen öljyn "kulutuspinta" ulottuu puun sisään asti.
Näiden mielipiteiden takana on pari tynnyriillistä pellavaöljyä jota olen ollut sutimassa erinäisiin veneisiin, laivoihin ja muihin käyttöesineisiin. Myönnän että raaka öljy kuivuu hitaasti, mutta jos pintaan jääneen öljyn kuivaa pois, niin kappaletta voi käsitellä huoletta jo seuraavana päivänä ja ottaa käyttöön parin päivän perästä. Jos jostain esineestä tihkuu öljyä pintaan vuosia, niin silloin vika on muualla.
Öljyä pitää myös muistaa lisätä aika usein. Vanha ohje on kerran päivässä viikon verran, kerran viikossa kuukauden verran, kerran kuukaudessa vuoden verran ja sen jälkeen joka vuosi. Itse toppaisin tuohon kuukauden kohdalle ja tekisin sen jälkeen tarpeen mukaan, meillä tammitasoilla noin parin kolmen kuukauden välein.
Uudelleen öljyäminen ei edellytä mitään muuta kuin että illalla kerää astiat ja kodinkoneet pöydiltä pois, pyyhkii pinnan öljytyllä rätillä, odottaa vartin, kuivaa ylimääräiset pois ja nostelee koneet taas pöydälle aamulla.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
ei kyllä vernissa anna samaa "sävyä" kun on jo itsessään tummempaa, enkä ole nyt ampumassa kenenkään sanomisia, mutta "hienojakoisuuden" takia
siis nimen omaan on muita öljyjä mitkä on "hienojakoisia" unikko/ kiinan...
ja siis että kylmäpuristettu ei kuivu niin nopeasti niin se kerkeää myöskin imeytyä ja syystä kyllästää hyvin eli sen takia on ok.. eli aluksi vaikka sillä ja lopuksi muulla..
miten vaan kunhan pyyhitään ne ylimmääräiset kunnolla pois, siis tavaraa saa laittaa kyllä kunnolla mutta itse ainakin hieron pinnan "valmiiksi" ja mahdollisesti sen jälkeen uudestaan pinta märäksi ja hyväksi... pensselin mielestäni voi unohtaa, vaan joko rätillä levitys ja kuivaus aina kuivalla rätillä... tai sitten jollain superlon tekno palalalla / vastaavalla... miten vaan kokeilemalla monesti tulee hyvä.

siis nimen omaan on muita öljyjä mitkä on "hienojakoisia" unikko/ kiinan...
ja siis että kylmäpuristettu ei kuivu niin nopeasti niin se kerkeää myöskin imeytyä ja syystä kyllästää hyvin eli sen takia on ok.. eli aluksi vaikka sillä ja lopuksi muulla..
miten vaan kunhan pyyhitään ne ylimmääräiset kunnolla pois, siis tavaraa saa laittaa kyllä kunnolla mutta itse ainakin hieron pinnan "valmiiksi" ja mahdollisesti sen jälkeen uudestaan pinta märäksi ja hyväksi... pensselin mielestäni voi unohtaa, vaan joko rätillä levitys ja kuivaus aina kuivalla rätillä... tai sitten jollain superlon tekno palalalla / vastaavalla... miten vaan kokeilemalla monesti tulee hyvä.
-
- Jäsen
Ei ainakaan meidän keittiön pöytä ole tahmea millään tavalla. Pellavaöljy tietenkin antaa oman hajunsa, mutta niin antavat kaikki aineet jonkinlaisen hajun, on se sitten miellyttävä, tai ei?
Wanha wirttynyt Whiski
kyllä keitetyllä ja ei keitetyllä saa hyvin tahmena pinnan jos pinnan "maalaa" ja toivoo parasta
mutta niin saa myös osmolla jos sitä käyttää "väärin" (liikaa) mutta jos öljyä laittaa ja leikkii että öljy onkin vahaa, niin sillä tekniikalla hyvä tulee. Alkuun pintoja saa "uittaa" ja itse muutaman minuutin päästä "kaikki" pois ja kiiltoa pintaan... menettylyä toistellaan niinkuin hyvältä tuntuu ja vaiika seuraavana aamuna uusiksi....
itse tekisin ensin ei keitetyllä ja sitten esim kiinan öljyllä, kiinan öljyssä on paljon parempi kulutuksen kesto muun muaassa... tosin itse rungon sävytin keitettyyn ja tuli helmi, mutta ei siitä enempää

itse tekisin ensin ei keitetyllä ja sitten esim kiinan öljyllä, kiinan öljyssä on paljon parempi kulutuksen kesto muun muaassa... tosin itse rungon sävytin keitettyyn ja tuli helmi, mutta ei siitä enempää

Vernissaa en uskaltaisi enkä muutenkaan suosittele/ neuvo laittamaan mihinkään missä voi olla kosketus elintarvike yms....
Vernissan kuivikkeet kun ei ole mitään mallia syötäviä...
Syystä tuo keittämätön toimii paremmin...
Tason runkoon yms vernissa on mielestäni hyvä...
Top oil on vaha ja sen kanssa voi tulla ongelmia tulevaisuudessa, siis yleensäkin vahojen kanssa.. helppo laittaa ja vaikea saada pois...
Tietysti pöytä tason voi vaihtaa
mutta runkojen vahauksen jälkeen ei voi pitää takataskussa -maalaus joskus- valttia jos vahailee..
miten vaan kunhan se on jotain mitä uskaltaisi ehkä itsekkin maistaa
siis edes ajatus tasolla 
ja tosiaan ei vernissa ole mitään myrkkyä ja muhun on käsien kautta imeytynyt varmaan 2 l ja hengissä ollaan
ehkä oon vähän normaalia kuivempi....
Vernissan kuivikkeet kun ei ole mitään mallia syötäviä...
Syystä tuo keittämätön toimii paremmin...
Tason runkoon yms vernissa on mielestäni hyvä...
Top oil on vaha ja sen kanssa voi tulla ongelmia tulevaisuudessa, siis yleensäkin vahojen kanssa.. helppo laittaa ja vaikea saada pois...
Tietysti pöytä tason voi vaihtaa

miten vaan kunhan se on jotain mitä uskaltaisi ehkä itsekkin maistaa

ja tosiaan ei vernissa ole mitään myrkkyä ja muhun on käsien kautta imeytynyt varmaan 2 l ja hengissä ollaan