moi.
onko kellään mitään sitä vastaan, jos puukattilan vetoa säätää savupellillä ?
tässä muutama fakta:
- pelkästään pannusta ilman määrää säätämällä palaminen on epäpuhdasta.
- veto piipussa on varmaan 80 pascalia(?)
- piipun päähän jos laittaa pellin niin sitä saa käydä säätelemässä aika ajoin
- savupellin säätö saunassa toimii loistavasti, eli palaminen on rauhallista ja sauna lämpenee merkittävästi nopeammin, kun pellin heittää melkein kiinni.
onko siis syytä, miksi näin ei pitäisi tehdä ? tiedän, että ainakin öljypolttimen kanssa ongelmaksi tulee, että tuo pelti syöpyy, mutta onko puun kanssa samaa ongelmaa ?
H
savupelti ja vedon säätö
- rautarunnari
- Jäsen

savupelti ja vedon säätö
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Yleiset suositukset taitaa olla, että savupelti on kokonaan auki. Kattilat kai mitoitetaan niin että 20 Pa riittää. Teoriassa ei kai ole eroa millä sen virtauksen rajoittaa, mutta turvallisuus kai on parempi kun käyttää kattilan ilmaluukkua rajoitukseen kuin että pienentää hormiin menevää kanavaa (eli savupelti pienemmälle).
Puukattilasta ei ihan heti saa niin kylmiä savuja, että hormi kostuu. Puussakin on rikkiä -- huomattavasti vähemmän kuin öljyssä. Puun poltosta tulee myös vähemmän vettä kuin öljyn poltosta (paitsi kun polttaa märkiä puita). Jos puun poltossa savun lämpö pysyy yli 80C, niin rikkihappoa ei millään pääse tulemaan (öljyllä tulee tuossa kohtaan/riippuu ilman määrästä & laadusta & ?).
Mulla kuikaan tuhkaluukku ei ole riittävän tiivis ja piipussa kova veto -> rajoitan vetoa myös savupellillä ja sauna lämpiää vähemmillä puilla. Liikaa ilmaa palamisessa jäähdyttää liekkiä ja palaminen ei silloinkaan ole puhdasta + liika ilma vie hyötysuhtee alas.
Puukattilasta ei ihan heti saa niin kylmiä savuja, että hormi kostuu. Puussakin on rikkiä -- huomattavasti vähemmän kuin öljyssä. Puun poltosta tulee myös vähemmän vettä kuin öljyn poltosta (paitsi kun polttaa märkiä puita). Jos puun poltossa savun lämpö pysyy yli 80C, niin rikkihappoa ei millään pääse tulemaan (öljyllä tulee tuossa kohtaan/riippuu ilman määrästä & laadusta & ?).
Mulla kuikaan tuhkaluukku ei ole riittävän tiivis ja piipussa kova veto -> rajoitan vetoa myös savupellillä ja sauna lämpiää vähemmillä puilla. Liikaa ilmaa palamisessa jäähdyttää liekkiä ja palaminen ei silloinkaan ole puhdasta + liika ilma vie hyötysuhtee alas.
- rautarunnari
- Jäsen

mietin tuota kommenttia. jos veto on rajattu luukulla pieneksi, niin voiko kattila tuolloin imeä "liikaa" ilmaa, jos se ei saa sitä poies piipusta ? Itse olen kuvitellut, että jos pannu saa haluamansa ilman, niin se polttaa sen mikä poltettavissa on...Liikaa ilmaa palamisessa jäähdyttää liekkiä ja palaminen ei silloinkaan ole puhdasta + liika ilma vie hyötysuhtee alas.
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Liian pienellä vedolla syntyy enemmän nokea ja piippuun menee enemmän häkää, ... Osa polttoaineesta karkaa kaasuina taivaalle -> hyötysuhde laskee sen takia. Kanavien (kattilan konvetio) ja tuhkan väristä voi arvella mennäänkö laihalla vai rikkaalla seoksella. Jos lähellä liekkiä olevat kanavat on mustia, niin liekki ei todennäköisesti saa riittävästi ilmaa.
Autossakin rikkaalla seoksella saa enemmän tehoa, mutta kilometrejä kertyy eniten optimiarvoilla. Bensaa voi polttaa hyvin lambda ykkösellä. Puun poltossa pitää olla vähän (30%) enemmän ilmaa kuin laskennallisesti tarvitaan.
Autossakin rikkaalla seoksella saa enemmän tehoa, mutta kilometrejä kertyy eniten optimiarvoilla. Bensaa voi polttaa hyvin lambda ykkösellä. Puun poltossa pitää olla vähän (30%) enemmän ilmaa kuin laskennallisesti tarvitaan.
Millähän värkillä voisi sitten tuon hormin paineen mitata?
Arimax 35: n käyttöohjeessa sanotaan, että suositeltu palokaasujen lämpötila olisi 250-300. Tuolloin palaminen olisi mahdollisimman puhdasta. Meillä kylläkin noihin arvoihin pääseminen näyttäisi edellyttävän vedonsäätimen asettamista selvästi suuremmalle, kuin ohjekirja neuvoo. Kertoneeko se hormin suositusta vähäisemmästä vedosta?
Kattilan on ollut mulla vasta viikon käytössä, joten ensimmäinen nuohous on viikonloppuna edessä. Olen jostakin lukenut tai kuullut, että nimenomaan kuusen poltto nokeaisi vähiten. Onko tästä kellään huomioita?
Arimax 35: n käyttöohjeessa sanotaan, että suositeltu palokaasujen lämpötila olisi 250-300. Tuolloin palaminen olisi mahdollisimman puhdasta. Meillä kylläkin noihin arvoihin pääseminen näyttäisi edellyttävän vedonsäätimen asettamista selvästi suuremmalle, kuin ohjekirja neuvoo. Kertoneeko se hormin suositusta vähäisemmästä vedosta?
Kattilan on ollut mulla vasta viikon käytössä, joten ensimmäinen nuohous on viikonloppuna edessä. Olen jostakin lukenut tai kuullut, että nimenomaan kuusen poltto nokeaisi vähiten. Onko tästä kellään huomioita?