Se ajan henki

Rintamamiestaloista ja muusta
Kristian
Jäsen
Jäsen

Se ajan henki

Viesti Kirjoittaja Kristian »

Tämän foorumin useissa langoissa on käyty kiihkeitäkin keskusteluja ajan henkeen rakentamisesta, remontoinnista ja elämisestä. Vastustetaan laminaattia, vihataan kipsilevyä ja inhotaan kaikkea uutta ja nykyaikaista. En itsekkään niitä ihannoi, koska asun -49 vuonna rakennetussa talossa.

Kysymys kuuluukin, että kuinka moni 50-luvun tosi IHANNOIJA ja PERINTEITÄ kunnioittava on jättänyt ne nykyaikaisuudet, ajan henkeen kuulumattomat asiat pois? Eli ei suihkua, astia- pyykinpesukonetta, lämmityspattereita, lämminvesivaraajaa. Puhumattakaan jostain lattialämmityksistä ja ilmalämpöpumpuista. Ei, en vihaa niitä. Mielelläni haluaisin omaan mökkiini kaikkea noita. Käsittääkseni näitä kaikkea ei vain silloin "hyvinä aikoina" ollut?!

Vai onko se vaan kovaa puhetta foorumeissa kuinka kaikki on alkuperäis
kunnossa ja vimpan päälle ajan henkeen tehty?

Kertokaa jos on ollut pokkaa jättää pois ja/tai poistaa noita loistavia nykypäivän laitteita. Meillä ei ole suihkua, astianpesukonetta eikä paljoo muutakaan. Onneksi on sentään sähköä, pumppu kaivossa, vesivessa ja viemäröinti. Muuten olisi hommaa kun on kaksi aikuista ja kolme alle kouluikäistä lasta :wink:
ahaikio
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Se ajan henki

Viesti Kirjoittaja ahaikio »

Kyllä ilman suihkua pärjäis, jos ois sauna. Ilman tiskikonetta elämä ois yhtä tappelua tiskivuor(o)ista, joten ei pärjäis.

Mutta mitä sitten tulee laminaattiin, niin tekee kyllä tiukkaa ymmärtää mitä lisämukavuutta ja hienoutta sillä saadaan aikaseksi missään. Kylmä, kopiseva ja kerta kaikkiaan ikävä tuote, jolla pyritään ulkonäöllä saamaan aikaseksi jotain muuta kuin se onkaan. Muutaman vuoden päästä alkaa jo repsottaan saumoista.

En minä vastusta laminaattia muitten kodeissa, mutta en kyllä ymmärrä miksi sitä mihinkään laitetaan. Ehkä sitä sitten 40 vuoden päästä ihmetellään, että mitä tuolloinkin tuli mietittyä. Samaahan on käyny monille sisustusmateriaaleille.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Mun mielestä on itsestään selvää että nykypäivänä taloissa on ajanmukaiset mukavuudet.Se että ne mukavuudet sieltä löytyy ei poissulje sitä että mökki voi muuten olla remontoitu perinteisin materiaalein ja menetelmin ja näin ollen edustaa oman aikansa rakennustapaa ja-tyyliä.
Astianpesukoneen olemassa olo ei pakota laittamaan laminaattia,kipsilevyä,höyrynsulkumuovia tai tekemään lisäeristystä ja vaihtamaan ikkunoita.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Kristian
Jäsen
Jäsen

Mutta miksi pilata esim. hieno vanhan ajan keittiö laittamalla se astianpesukone ja vaikkapa sähköliesikin vielä. Sitten menee vielä jos ne on naamioitu eikä sieltä hyökkää heti isoa valkoista konetta muuten vanhaa aikaa huokuvasta keittiöstä. Ja varsinkin jos se keittiö on tekemällä tehty perinteiseksi.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Eihän ne koneet nyt varsinaisesti mitään kaunistuksia ole mutta tässä kohtaa ainakin itse annan periksi nykyajalle vaikka meillä onkin puusepällä teetetty,vanhaan taloon hyvin istuva keittiö.
Valkoinen helkamarosenlew sieltä silmille hyppää oikeen kolmen yksikön voimin mutta se on vaan hyväksyttävä. :-D
Meillä noita ei ole edes integroitu vaan kaikki näkyy.

Museot on museoita ja asumiseen tarkoitetut talot erikseen.

Toki kaikki kunnia täytyy antaa jos joku pystyy täysin perinteisesti asumaan!
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Kristian
Jäsen
Jäsen

Tomppa kirjoitti:
Tästä lähinnä oli kyse. Mutta taitaa olla vähissä nämä henkilöt. Ja voi olla että ne ei foorumeille kirjoittele :-)

Toivon että lähivuosina saisi itsekkin suihkusydeemit rakennettua ja vaikka sen astianpesukoneen asennettua keittiörempan yhteydessä. Ihan vaikkapa uusista kaapeista. Ja perinteitä noudattamatta. Kunhan tulee toimiva kokonaisuus
Harry
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Harry »

Mielenkiintoinen aihe ja jopa ihan oikealla osastolla.

Melkein kaikki luetellut mukavuudet löytyvät talosta, ilmalämpöpumppu on tosin vielä hankkimatta. Taloa on remontoitu 5 vuotta pikkuhiljaa ja erittäin hyvä niin, sillä kyllähän ne suunnitelmat ovat vuosien aikana muuttuneet.

Alunperin oli suunnitelmissa laittaa vaaka-pysty-vaaka sekalaudoitus uudeksi verhoiluksi, mutta nyt kun näitä taloja on katsellut ja asiaa fundeerannut, niin ei se enää ole se meidän vaihtoehto. Ei se silti minua haittaa jos joku niin haluaa oman talonsa laittaa, eikä myöskään haittaa jos joku haluaa laittaa vinyyliverhoilun.

Lattialaminaattia ei meille lattiaan tule, vaan lattialankut uusitaan jos vanhoja ei pysty korjaamaan. Se selviää aikanaan kun muovimatot revitään pois päältä. Siltikään minua ei mitenkään haittaa jos joku haluaa talonsa lattiaan laminaattia laittaa.

Pihasta on jouduttu yksi iso koivu kaatamaan, koska sen juuristo alkoi tunkeutumaan talon sokkeliin ja se imaisi pihakaivon tyhjäksi melkein joka kesä. Se että sen kaadoin, ei kuulu kenellekkään palstalaiselle. Puheet kollektiivisesta omaisuudesta tässä asiassa saa minusta tunkea sanonko minne...

Ikkunoiden osalta olemme päätymässä niiden uusimiseen. Jälkeenpäin lisätty kolmas lasi on huonosti toteutettu ja ruman näköinen. Myös energiatalous sekä äänieristys puoltavat ikkuna-asiassa niiden uusimista nykyaikaisiin. Malli pysyy uusimisesta huolimatta samana.

Purut on aikomus jättää seinään ja lisäeristystä tehdä ulkopuolelle vain runkoleijonalla. Sisäpuolella seinien pinnoitus on vielä auki. Kipsilevy kyllä houkuttelisi kovasti, mutta mikään muukaan vaihtoehto ei ole poissuljettu. Tällä hetkellä mennään vielä pinkopahveilla.

Keittiön kaapit joko tehdään itse tai sitten ne ostetaan liikkeestä, ei olla vielä päätetty. Värisävyinä varmaan kerman vaalea ovissa ja punertava puu sokkeleissa.

Mitään aikatauluja ei ole laadittu, eikä haluta ottaa hirveitä remonttilainoja. Pikkuhiljaa hyvä tulee.

Se mitä toivoisin kanssafoorumilaisilta on suvaitsevaisuus muitten valintoja kohtaan. Se on ihmisen perusoikeus remontoida omaa taloaan, jos sen tekee vallitsevien määräysten mukaan. Eri mieltä saa ja pitääkin olla, mutta miksi sotkea kaikkia ketjuja "minun mielestä ei sovi jne..." posteilla.

Rauhallista syksyn jatkoa kaikille niin kotona kuin täällä foorumilla.
Kristina
Jäsen
Jäsen

Ainainen häviäjä

Viesti Kirjoittaja Kristina »

ahaikio kirjoitti: Ilman tiskikonetta elämä ois yhtä tappelua tiskivuor(o)ista, joten ei pärjäis.
:-D Tiskikonetta ei ole ja minä häviän tappelun tiskivuoroista aina. Koirapentele ei tiskaa koskaan! Vessaan tulee vain kylmä vesi ja suihku on kellarisaunassa. Sinne mennään pakkasen (ainakin melkein) läpi. Näinkin pärjää, mutta en minä pieniä parannuksiakaan pahakseni panisi. Ensin pitää kuitenkin voittaa lotossa tai löytää aarrre sateenkaaren päästä.
"Katastrofeja ei tarvitse odottaa, niitä voi luoda itse."
Lauryn
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lauryn »

Tomppa kirjoitti:Museot on museoita ja asumiseen tarkoitetut talot erikseen.
Näin juuri. Meillä on n. 1920 rakennettu talo, mutta en silti aio taantua asumisessa samalle tasolle.

Tunnustaudun sen verran nykyaikaikaan tottuneeksi, siinä kasvaneeksi ja mukavuudenhaluiseksi (ehkäpä laiskaksikin), etten ikinä elä ilman pyykin- ja astianpesukonetta, sähköliettä, pölynimuria tai tietokonetta, kun ne kerran ovat olemassa ja saatavillani.

-Ilman tiskikonetta avioliittoni kärsii. Vihaan tiskausta ja vihaan tiskivuoria. Ainainen vääntö siitä, kuka tiskaa seuraavaksi. Mutta kun on kone: no problem.
-Ilman pyykinpesukonetta meille tulisi varmaan ero, mies hakisi paremman ja ahkeramman pyykkärin :lol: .
-Ilman pölynimuria hukkuisimme kissankarvaan.
-Ilman tietokonetta olisin autuaan tietämätön esim. perinnekorjauksesta.

(Mikroa tosin meillä ei ole, eikä tule. En tiedä mitä sillä teksin.)

Minusta kodista saa kauniin ja mukavan yhdistelemällä vanhaa ja uutta, kunhan on silmää tehdä se hyvällä maulla. :-)
"Se ei oo nainen eikä mikään, jos ei valmistu talo, omin hartiavoimin.."
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Mun provoilukiintiö ei ole vielä täynnä, joten tässäpä :-D :

Jos nyt ajatellaan mihin aikaan nämä talot on rakennettu, millaisissa olosuhteissa ja minkälaisilla resurseilla niin periaatteessa se laminaatti on kyllä nimenomaan kaikkein tyylin mukaisin matsku lattioihin;
Perkeleen nopea laittaa ja halpa.

Aikanaan rakentamisessa on ollut pula tavarasta, rahasta ja siitä että talot on rakennettu useimmiten montun kaivamisesta lähtien varsinaisten töiden ohessa ja useimmiten käsipelillä. Helkkarin hyvää kuvausta siitä, minkälaista elämä ylipäätään ja rintamiestalon rakentaminen oikeasti aikoinaan on ollut, löytää Kalle Päätalon kirjoista.
Sieltä kyllä löytyy sitä "Ajan henkeä".
Aika moni siihen aikaan mökkiä rakentanut on melkoisen tyytyväinen että on se ajan henki hiukkasen laimentunut.

Palstalaisista löytyy henkilöitä, jotka askartelevat ja väkertävät puusta kauniisti detaljoituja panelointeja, työtasoja, keittiökalusteita yms.yms.. Maalaushommista ja pintakäsittelyistä on tehty taiteenlaji.
Tämä on erittäin hienoa ja arvostettavaa, mutta menneitä aikoja ajatellen ne kuuluivat oikeasti heraskaisempaan tyyliin ja olivat varakkaamman väen ylellisyyttä. Nyt hyvinvointiaikana nämä harrastukset voidaan tuoda tietysti vaatimattomampiinkiin mökkeihin. "Ajan hengestä" tosin on vähän kyseenalaista puhua.
Näissä mökeissä on kuitenkin aikanaan ollut vähän krouvimpi meininki; herraskainen pikkusievä koristelu ei välttämättä perheelleen taloa rakentaneen perustyömiehen kuvioihin kuulunut. Viimesen päälle virittely on tämän päivän ylellisyyttä nimenomaan ajankäytön suhteen. Silloin kun näitä mökkejä rakennettiin ja isäntä tuli pöllimetsästä kotiin niin luulen kyllä aika vahvasti, että lastulevy olisi ollut kova sana kun piti saada keittiökaappeja seinille....
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

Sinällään aloitusviestistä voisi saada käsityksen että asia on joko tai, kaikki nykyaikaisesti tai kaikki vain 50-lukulaisesti (jolloin kodinkoneita, mukavuuksia, kuitenkin jo oli).
Materiaaleissa ja korjausmenetelimissä ollaan pysytty perinteisissä ratkaisuissa. Suihku ja lämmin vesi puuttuvat, kuten ilmalämpöpumppukin, lattialämmitys yms, muuten mukavuuksia löytyy elämää helpottamaan, kuten sähköhella (joka on turha periaatteessa siitä syystä, että talvisin aina tehdään ruoka puuhellalla, kesäisin usein ulkona), pesukoneet ja kuivausrumpu, tietokone, tv, jääkaappi ja pakastin, ja tietenkin sähkö, jolla nämä kaikki toimivat.
Tärkeämpää on mielestäni kuitenkin löytää ne perinteiset materiaalit ja tavat jolla taloa kunnostetaan, kuin se miten esim astiat puhdistuu.
Ja olisihan se kiva jos kodinkoneet saisi joko piiloon tai sopimaan muuten vanhaan taloon.
Itse mielelläni asuisin puolimuseossa, kuin täysin nykyaikaistetussa vanhassa talossa:)

Kuten Tomppa kirjoitti:
"Se että ne mukavuudet sieltä löytyy ei poissulje sitä että mökki voi muuten olla remontoitu perinteisin materiaalein ja menetelmin ja näin ollen edustaa oman aikansa rakennustapaa ja-tyyliä.
Astianpesukoneen olemassa olo ei pakota laittamaan laminaattia,kipsilevyä,höyrynsulkumuovia tai tekemään lisäeristystä ja vaihtamaan ikkunoita."
Tämä pitää paikkansa.
Santeri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Kristian kirjoitti:
Tomppa kirjoitti:
Tästä lähinnä oli kyse. Mutta taitaa olla vähissä nämä henkilöt. Ja voi olla että ne ei foorumeille kirjoittele :-)
Milläs ne kirjoittelee kun ei 50-luvulla ollut näitä koneita :-D
Kristian
Jäsen
Jäsen

Lähdin tätä asiaa kysymään vaan sen takia, kun ainakin itse olen joidenkin käyttäjien kirjoituksista ja ajatuksista saanut ymmärtää, että uusi on huonoa ja millään uusilla tavaroilla ei voi mitään tehdä. Ainoa oikea tapa elää on se ns. 50-luku. Mikä ärsytti myös jonkin verran.

Eli ilmeisesti kuitenkin nämä henkilöt sallivat itselleen pienet "lipsahdukset", ja voivat hyvillä mielin käyttää niitä tämän päivän asioita ja tuotteita. Eikä se koputtele omaatuntoa ollenkaan jos käy esim. vaikka saunassa mikä lämpiää sähköllä. Ja pukuhuoneessa on kiva kävellä kun on jaloilla mukavan lämmin

Itse en ole elänyt 50-luvulla. Onneksi. Sen verran hurjia juttuja kuullut vanhempien lapsuudesta ja nuoruudesta :shock:

Ei kannata nyt vetää vihanneksia nenään näistä kirjoituksista. Itse en koe eläväni siinä 50-luvulla ja kun olisi vain sitä rahaa, niin hommaisin kyllä kaikki mukavuustekijät mitä vain markkinoilla on :wink:

Mutta uudessa talossa en kuitenkaan haluaisi asua! Hyi :evil:
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kristian kirjoitti: Mutta uudessa talossa en kuitenkaan haluaisi asua! Hyi :evil:
Mutta vanhassa joka on täysin uusittu ja vanha henki viety voisit? Mikä on erona? Mieluummin asun vanhassa joka henkii omaa aikaansa tai aidosti uudessa. Tuo on asia joka minua ihmetyttää ja hieman jopa ärsyttää.

Tottakai uusia "kotkotuksia" käytetään, mutta se ei muuta sitä, että vanhassa talossa voi säilyttää materiaaleissa ja rakenteissa vanhan hengen. Mutta miksi ihmeessä asua ilman lämmintä vettä ja suihkua kun sellaiset nykyään on, lattialämmityskin on oikein mukava.

Talon henki kun on aivan eri asia kuin tiskikone ja lattialämmitys tai vaikka ilmalämpöpumppu. Ne eivät sulje pois toisiaan.
Kristian
Jäsen
Jäsen

JJ kirjoitti: Mutta vanhassa joka on täysin uusittu ja vanha henki viety voisit?
Jopa mieluummin niin kuin täysin uudessa. Uudet talot tarvii koneen hengittääkseen.

En itse mitenkään vieläkään ole vastaan esim. lattialämmitystä, tiskareita sun muuta. Ja nyt kun ne eivät edes pilaa vanhaa henkeä, niin voi sitten aikanaan noita hyvillä mielillä asentaa ja ostella. Saa hivenen lisää mukavuutta aina.

Mutta näköjään vannoutuneemmatkin 50-luvun kannattajat ovat sitä mieltä, että nykyajan laitteet ja perinteisen rakentamisen ja remontoinnin voi yhdistää, eikä siitä kannata olla pahoillaan?! Mutta miksi kehumalla kehua kuinka on tehty jotain perinteellä ja ajan henkeen ja kumminki näkyy niitä rosterisia jääkaappeja ja ledivaloja valaisemaan pöytätasoja. Minun mielestä nämä riitelee pahasti keskenään. Sitten ei haittaisi jos rohkeasti vain kerrotaisi että yhdistelin vanhaa perinteistä ja uutta nykyaikaista.

Vähän sama kuin joku entistää autoa ja kehuu kuinka kaikki on vanhaa ja korjattua ja vimpan päälle tehty alkuperäiskuntoon, mutta sitten sieltä löytyykin joku pilteman ralliratti ja poljinpinnat.

Se ns. elvistely sai ärtymään ja kysymään sen ekan viestin kyssärin. Ei kai olisi pitänyt. Ilmeisen arka aihe kuitenkin
Vastaa Viestiin