Nyt sitten rautalangat esiin: Tarkoittaako se, että sokkelia on vain lyhkäsesti näkyvillä sitä että talo on painunut? Kuinka ylhäällä maan pinnasta laudoituksen sitten tulisi alkaa? Onko kellarillisessa ja rossipohjaisessa tämän suhteen eroja?
eh

ei tarkoita, joissain tapauksissa koko sokkeli on kakkuna maanpinnan päällä mutta ei aina. Tasainen painuma ei yleensä ole ongelma, etenkin jos painuma on useiden vuosikymmenien aikana tullut ja hyvin pieni. Vinoon painuminen ennemminkin on probleema, sen voi tarkastaa esim. vaaitsemalla talon ulkopäin tai laserilla ja pitkällä vatupassillakin saa jo suuntaa. Onpa tuota käy sellaistenkin talojen näytöissä joissa meinaa kepsahtaa nurin kun astuu sisälle, niin vinoja ovat olleet, yhdessä tosin ulkolaudoitus oli oikaistu niin näytti päälle päin hyvältä

Kannattaa kysyä kuntoarvioijalta ja yleensä jo hyvällä välittäjälläkin on sen verran tietoja kasassa että osaa sano onko talo painunut. Omasta mielestäni mikään ei ole niin ärsyttävää kuin
kiinteistön välittäjä joka ei tiedä kohteen lisäksi remontoinnista mitään. Mutta itse ei kannata lähteä mittailemaan jos ei tiedä mitä tekee, ettei tule tehtyä hätäisiä johtopäätöksiä. Kellarillinen luulisi olevan vaikeampi oikaista kuin rossipohjainen. Painumisalttiudesta en osaa sanoa, uiva laatta lienee paras jos taloa ei ole sen kummemmin paalutettu tms. enkä usko että kovinkaan montaa vanhaa taloa on. Ja olettaen siis että talo on tehty painuvalle maaperälle, kalliolla ja moreenilla tönöttävillä taloilla ei ole näitä ongelmia (tai ainakaan pitäisi

) Ja mitä tuohon laudoitukseen tulee, joissain taloissa se on tehty alemmas kuin toisissa, toivottavasti ei kuitenkaan kovin usein parin sentin päähän maasta. Omassa talossamme on kellari ja sokkelia on maanpinnan päällä näkyvissä puolesta metristä metriin. Laudoituksen tuli alkaa NYKYPÄIVÄNÄ n. 40-50cm maasta (tarkemmat mitat voi täydentää ne jotka on viimeksi RT-kortteja lukenut) ettei laudoitus kastu ja lahoa ja vielä pahimmassa tapauksessa siirrä kostausongelmaa eteenpäin rakenteeseen. Takeita ei ole miten ennen laudoitettiin joten siitä ei pieniä painumia havaitse välttämättä. Parasta tietenkin olisi että alkuperäinen korkeuasema olisi merkitty johonkin, tällöinhän asia selviää mittaamalla, muutoin asia on pääteltävä monien eri asioiden summana. Itse en pienistä SUORAAN painumisista hermoilisi vaan siitä jos tuo tapahtuu vinosti.
Myös salaojien kohtalo saattaa selvitä kuntoarviosta. Sadevesien on tarkoitus imeytyä salaojasoran läpi putkistoon ja sitä kautta ne johdetaan muualle ettei vesi seiso pihalla, kyllästä maata läpimäräksi ja lopulta pitää sokkelinkin kosteampana. Tähän antakoon muut fiksumman selvityksen, itse en tiedä miten havainnollistaisin asiaa.
Itse olen niin vainoharhainen homeen suhteen että en lähtisi sellaista taloa ostamaan kuin purkuhinnalla tontin vuoksi. Aivan varmasti syy voidaan selvittää ja vauriot korjata. Sitä en tiedä paljonko tuo maksaa, muttei varmaankaan mikään helppo juttu ole. Lisäksi homeitiöt leviävät helposti muuallekin enkä haluaisi menettää mielenrauhaani kuvittelemalla josko se kuitenkin on päässyt sinne ja sinne asti. Tosin itse en ole vielä nähnyt yhtään homeista betonipintaa niissä taloissa joita kiertelimme katsomassa...
Niin pitkä teksti ja niin vähän asiaa, no ei, toivottavasti oli edes jotain apua