Lattian petsaus ja öljyäminen

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
leenamari
Jäsen
Jäsen

Lattian petsaus ja öljyäminen

Viesti Kirjoittaja leenamari »

Olen tuolta taas ohjeita ja vinkkejä lueskellut ja tullut siihen tulokseen että uudet lautalattiamme ensin petsataan ja sitten joko öljytään tai lakataan. Mutta mutta, soitinpa Tikkurilaan ja sieltä kertoivat että heidän vesiohenteisen petsin päälle ei voikaan laittaa öljyä, vaan ainoastaan lakkaa. Ja tuoteselostetta lukiessani selvisi että se petsi onkin akrylaattipetsiä, eli juuri sitä pirun keksimää muovikamaa, vai ??

Mistäs sitten saisin sellaista vesipetsiä jonka päälle voisi vedellä öljyä? Ja mitä öljyä?

Tai jos päädyn kuitenkin Tikkurilan akrylaattipetsiin ja lakkaan, joudunko :evil: ikitulella kärvennetyksi :wink:
Mut on vain niin tehokkaasti tuolla keskusteluissa akrylaatilla peloteltu että en tiedä mitä tehdä. Tikkurilalla olisi vain niin kiva sävy jota haluaisin käyttää. Tosin heillä on myös sävytettävä Nostalgia puuöljy lattioille, onkohan kenelläkään siitä kokemuksia?
raja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja raja »

Meillä öljyttiin edellisessä talossa alakerta Nostalgialla, sävyä en muista, oli jokin harmahtava. Öljyttiin kahteen kertaan, tuli todella hieno (meillä oli kyllä ihan ammattilainen hommissa). Tykättiin lattiasta myös käytössä, suosittelen! Ainoa miinuspuoli oli, että aine armottoman pahanhajuista, öljyämisen aikaan ei viitsinyt lasten kanssa siellä nukkua ja tuulettaa sai todella hyvin.
madde
Jäsen
Jäsen

Cloun vesipetsi

Viesti Kirjoittaja madde »

Eli katso Maston.fi-sivut, minä petsasin koko keskikerroksen noilla petseillä ja tuli hyvä. Siihen ei sitten käy vesiohenteinen lakka mikä on ihan hyvä vesiohenteiset lakat on p...stä. Eivät kestä kulutusta samalla tavalla kun komponenttilakat :(. Se tuli koettua kun 55 lakkaa kului pois ja naarmuntui ja sitten kun petsasin keittiön lattian ja lakkasin sen kunnon lakalla (Unica Super) niin on kestänyt koirankin kynnet eikä mitään ongelmia.

Minä otin 170 sävyn, tuli sellainen vanhan ajan näköinen lattia.
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
madde
Jäsen
Jäsen

tulipas sekava viesti

Viesti Kirjoittaja madde »

eli minulla kävi ammattimies lakkaamassa vanhan puulattian ja vesiohenteisella lakalla, neliöitä yhteensä 55. V. 2006 oli lattia kauhean näköinen ja minä hioin olohuoneen puhtaaksi siitä vesiohenteisesta lakasta ja eikun vesipetsi pintaan ja 3 krs lakkaa. Sama juttu viime talvena keittiössä ja hyvä on edelleen.

Muitakin vesipetsejä on, googlettamalla löytyy muitakin merkkejä :-D
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Herdin´s vesi petsi, tehdään jauheesta kiehuvaan veteen. Vesi petsi nostaa puusta karvat pystyyn eli pinta tikkuuntuu hieman. TODELLA kevyt hionta ennen öljyämistä niin kyllä tulee kaunis pinta. Toisaalta petsaus ei sitten ole helppoa, kannattaa tehdä kahdesti.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Herdinin tai Cloun vesipetsit on hyviä, se tikkurilan sotku on oikeammin petsilakkaa ja sitä en laittais kun ongelmajäteastiaan :razz:

Liuotinpohjaiset petsit ovat paljon valonkestävämpiä kuin muut, mutta niitä ei saa kuin ammattilaisille, kapea valikoima on tarjolla myös venetarvikeliikkeissä joista löytyy lähinnä vaan eri mahongin sävyjä. Mutta noin amatöörivoimin tehdessä nuo Herdinin tai Cloun jauheet on parhaita.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Mun mielestä noissa Herdinin petseissä on paremmat sävyt kun Cloun petseissä.Tietysti sekoittamalla saa sävyn kun sävyn ja usein ainakin huonekaluhommissa täytyy sävyttää aika paljon halutun sävyn löytymiseksi.Valmiit sävyt on kuitenkin paremmat Herdinillä.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Tomppa kirjoitti:Mun mielestä noissa Herdinin petseissä on paremmat sävyt kun Cloun petseissä.Tietysti sekoittamalla saa sävyn kun sävyn ja usein ainakin huonekaluhommissa täytyy sävyttää aika paljon halutun sävyn löytymiseksi.Valmiit sävyt on kuitenkin paremmat Herdinillä.
Tääkin on totta. Cloun sävyt on sekoitettu erivärisistä petseistä ja jos pipustelee oikein vähän petsiä veteen, niin siellä näkyy punasia, vihreitä ja ruskeita pisteitä siellä täällä ennen kun petsi sulaa. Kyllä mä niistä aina oon saanut jonkun sävyn hämmennettyä, mutta tosiaan Herdinit antaa varmaan sekoittamatta oikeemman (puumaisemman) sävyn.

Pekka
leenamari
Jäsen
Jäsen

Jos siis petsiä, niin kehuttuja Herdin tai Cloun vesipetsiä, mutta mitä öljyä siihen päälle? Jotain rautakaupan valmista tavaraa vai mitä herrat/rouvat suosittelevat? Sitä nostalgia puuöljyä mietimme, mutta Tikkurilan mukaan se ei käy ainakaan heidän oman akrylaattipetsinsä päälle. Käykö muuten yllämainittujen petsien päälle liuotinohenteinen lakka?

Siitä Tikkurilasta vielä, tarkoituksemme oli laittaa heidän vesiohenteinen akrylaattipetsi ja sen jälkeen Unica Super eli ei siis valmiiksi sävytettyä petsilakkaa. Mutta tässä on juuri se mutta, petsi kun on sitä akrylaattikamaa jota kovasti kehoitetaan välttämään. Voisiko joku tietävä kertoa miksi?

Itse en ala jauhepetseistä sekoittelemaan eri sävyjä (valmis sävy kyllä käy), koska lattioita tehdään huone kerrallaan ja olisi mukavaa että joka huone olisi suunnilleen saman värinen, sen vuoksi valmistavara on parempi.

Kuljemme pintaremonteissamme jossain perinteen ja nykyajan välimaastossa, enemmän kuitenkin perinteisiin päin kallellaan. Välillä vain tekee mieli oikoa ja hakea kaupasta se valmis akrylaattipetsi ja unica super :cool:
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Vesipetsin päälle käy mikä tahansa öljy tai liuotin ohenteinen lakka mikä muilta ominaisuuksiltaan lattiaan sopii.Mun mielestä petsaus kannattaa tehdä jauhepetseillä eikä millään valmiilla litkuilla.Jauhepetseillä itse sekoittaen sävystä saadaan huomattavasti kauniimpi ja luonnollisempi ja itse sävyn tummuuteen/vaaleuteen on helpompi vaikuttaa.
Herdinillä on todella hyviä valmiita sävyjä jos sävytystä ei itse halua tehdä.
shakali
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja shakali »

Eikös tuon voisi tehdä suoraan sävytetyllä öljyllä. Ei tarvitse erikseen petsata.

Meillä tehtiin homma siten että vedettiin sävytetyllä nostalgialla. Lattialle suoraan purkista öljyä, mohairlastalla levitys. Tämän jälkeen bilteman halvalla autonkiillotuskoneella hierto pintaan. Kevyt hionta käsin. Toinen kerros tehtiin värittömällä öljyllä. Hyvän näköinen tuli.

Toiseen huoneeseen tehtiin muuten samalla tavalla, mutta väritön nostalgia pääsi loppumaan joten vedin toisen kerroksen värittömällä osmolla kaikista varoitteluista huolimatta. Hyvä tuli tästäkin.
leenamari
Jäsen
Jäsen

Sitä valmiiksi sävytettyä Nostalgiaa meilläkin on mietitty. Mutta on mietitty myös onko sillä mitään oleellista eroa, että onko se sävy valmiina öljyssä vai ensin petsi ja sitten öljy :?:

Lakkauksessa mun mielestä (maalaisjärjellä funtsittuna) on parempi laittaa ensin petsi ja sitten lakka, koska silloin se sävy on siinä laudassa eikä lakassa.

Nyt kun vielä joku osaisi kertoa miksi ei kannata käyttää vesiohenteista akrylaattipetsiä :?:

Yritän keräillä mahdollisimman paljon tietoa käytettävissä olevista aineista, jotta sitten voi tehdä omat valinnat ja funtsia mennäänkö tässä kohtaa perinteen mukaan vai oikopolkua pitkin. Rautakaupassa kun ei tunnuta (ainakaan paikallisissa) tietävän myynnissä olevien tuotteiden valmistusaineista yhtään mitään. Monasti olen itse tiennyt enemmän kuin myyjä. Hyvänä esimerkkinä: pyysin myyjältä jotain muuta kuin akrylaattimaalia, sain ensimmäiseksi käteeni pöntön jossa oli ainesosana akrylaatti :evil:

Välillä tuntuu siltä että homma etenisi huomattavasti nopeammin jos vain marssisi rautakauppaan ja latelisi myyjälle mihin kohteisiin maalia/lakkaa tarvitaan, ottaisi tarjotut pöntöt vastaan ja kassan kautta kotiin ja hommiin. Ei tarvitsisi tuhlata aikaa monen mielestä varmaan jonnin joutavaan pähkäilyyn että mitä öljyä lattiaan... :wink:
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

leenamari kirjoitti:Sitä valmiiksi sävytettyä Nostalgiaa meilläkin on mietitty. Mutta on mietitty myös onko sillä mitään oleellista eroa, että onko se sävy valmiina öljyssä vai ensin petsi ja sitten öljy :?:

Lakkauksessa mun mielestä (maalaisjärjellä funtsittuna) on parempi laittaa ensin petsi ja sitten lakka, koska silloin se sävy on siinä laudassa eikä lakassa.
Juuri näin. Öljyn suhteen eroa ei juuri ole koska öljy imeytyy, mutta lakatessa petsilakalla on vähän vaikea saada tasaista jälkeä. Paksumpi lakka näkyy tummempana värinä.
leenamari kirjoitti: Nyt kun vielä joku osaisi kertoa miksi ei kannata käyttää vesiohenteista akrylaattipetsiä :?:
Siksi että se on de facto petsilakkaa eikä mitään petsiä. Ei akrylaatti itsessään niin syntiä ole, mutta kun ton petsilakan päälle ei voi varmuudella lakata muuta kuin Parkettiässällä (tai ainakaan Tikkurila ei lupaa muuta) niin se on siksi huono. Sen petsilakkauksen jälkeen puuhun ei myöskään imeydy öljy eikä paljon mikään muukaan.

Lisäksi noi vesiohenteiset lakat on kyllä omasta mielestäni hirvittävän ruman näköisiä ja tekevät puusta kuolleen näköisen. Vaikkei Unicastakaan saa kaunista, syvää puun sävyä, niin vesilakat on ihan omaa luokkaansa jos haluaa valjun ja kuolleen pinnan lattiaan.

leenamari kirjoitti:Välillä tuntuu siltä että homma etenisi huomattavasti nopeammin jos vain marssisi rautakauppaan ja latelisi myyjälle mihin kohteisiin maalia/lakkaa tarvitaan, ottaisi tarjotut pöntöt vastaan ja kassan kautta kotiin ja hommiin. Ei tarvitsisi tuhlata aikaa monen mielestä varmaan jonnin joutavaan pähkäilyyn että mitä öljyä lattiaan... :wink:
No sillähän se hyvä tulis :roll: :razz: Siellä joku ammattikoulun tukankasvatuslinjalta karannu räkänokka neuvois sulle mönjät, niin johan tulis lattia. Kyllä ammattitaitoisiakin myyjiä on, mutta on silti oikein hyvä ottaa itse asioista selvää.

Pekka
Tomppa
Jäsen
Jäsen

leenamari kirjoitti:koska silloin se sävy on siinä laudassa eikä lakassa.
Tämä on juuri se asian ydin.Väri ei jää kellumaan puun pintaan vaan imeytyy puuhun joka on tarkoituskin.Näin pinnasta tulee luonnollisen kaunis eikä keinotekoisen näköinen.
leenamari
Jäsen
Jäsen

Kiitos ja kumarrus herroille :-D Hattua en teille nosta koska sellaista en omista, mutta kohotan lasillisen :wink: viini

Kuisti ja eteinen jotka ovat kovimmalla kulutuksella taitavat saada lakkakäsittelyn ja muualle asuntoon sävytettyä Nostalgiaa.
Vastaa Viestiin