Sävytetty lakka lattiaan?
-
VonGuller
- Jäsen

Sävytetty lakka lattiaan?
Onko kukaan harrastanut moista? Jossain väriliikkeessä katselin osmocolorin purkkeja ja myyjä ehdotteli vaihtoehdoksi lautalattiaan sävytettyä venelakkaa(Unicaa).
Kuulostaako hurjalta vai onko joku toteuttanut?
Kuulostaako hurjalta vai onko joku toteuttanut?
-
VonGuller
- Jäsen

Tarkennusta...
Kerro vähän tarkemmin, miten sekoitit, mitä lakkaa, montako kertaa käsittelit ja millaisen lattian...MM kirjoitti:Venelakan sekaan sävyksi petsilakkaa on laitettu erääseen lattiaan, toimi vallan hyvin.
On, paljonkin kestävämpää. Isännälle käänsin about 20v sitten talon kaikki lattialaudat, hioin ja vedin pari kerrosta Unica Super -venelakkaa. Hyvin on kestänyt tähän päivään saakka.Lauryn kirjoitti:Meillä olis tarkoituksena laittaa keittiön lautalattiaan hiomisen jälkeen petsilakka. Olisko toi venelakka kestävämpi kuin tavallinen?
Itse vetäisin ensin petsillä oikean sävyn pintaan ja sitten venelakkaa päälle. Jos nyt sävyttäisin lainkaan.
Unica
Muista että lattiassa ei saa olla naarmuja tms, jonne väri ilmeytyy muita kohtia paremmin. Huonosti hiotut kohdat tulee julmasti näkyviin.
itse laitoin lantrattuna ensin valmiiski sävytettyä, kunnes oli oikean värinen ja kirkkaan (sävyttämättömän) päälle. väri imeytyi lantrilla hyvin hieman syvemmällekkin, ettei elämän jäljet heti tehneet naarmuja joista olisi puunnväri loistanut pinnalle. (koira, kissa ja lapset ja muut terroristit)
T:tuuli
itse laitoin lantrattuna ensin valmiiski sävytettyä, kunnes oli oikean värinen ja kirkkaan (sävyttämättömän) päälle. väri imeytyi lantrilla hyvin hieman syvemmällekkin, ettei elämän jäljet heti tehneet naarmuja joista olisi puunnväri loistanut pinnalle. (koira, kissa ja lapset ja muut terroristit)
T:tuuli
vesipetsi+Unica parempi vaihtoehto
Minä petsasin keittiön lattian vesiohenteisella petsillä kahteen kertaan ja siihen kaksi kerrosta Unicaa (puolikiiltävä) ja hyvin on kestänyt jo 6 kk. Perheessä yksi 7 v poika ja 1,5v. koira. Ja köökissä liikutaan TODELLA paljon ja on vieläkin kun uus
Keittiöön meni 12 pussia jauhetta ja nyt kun käsittelen koko keskikerroksen samalla sävyllä (Clou 170) niin pyysin rautakaupan myyjää selvittämään saisko Mastonilta kyseistä petsiä isommissa erissä kun tympäisi läträtä pikkupussien kanssa. He sekoittivat minulle 1 kg:n purkin ko. petsiä ja hinta oli 89 egee.... Riittää 120 m2.. Muuten olis kg-hinta ollut sävystä riippuen 450 - 1020 egee/kg...
Petsilakka on sikakallista, ainakin Mastonin. Vesiohenteinen petsi tunkeutuu puun syihin ja siihen Unican lakka päälle niin tulee hyvä. Ja kestävä. Vesipetsi on siitäkin hyvä, että naarmuntunut lattia peittyy aika hyvin tuolla petsillä. Ainut missä pitää olla tarkkana on, että KAIKKI entinen maali ja lakka pois lattiasta, vesipetsi karkaa alta jos on entisen kaman poisto jäänyt huonoksi (<- nimim. siperia opetti)
Nyt vkl petsasin ja lakkasin eteisen lattian ja kosteus-% niin hemmetin korkee, ettei mikään kuivu niin välihionnan joudun tekemään tosi tarkkaan
Keittiöön meni 12 pussia jauhetta ja nyt kun käsittelen koko keskikerroksen samalla sävyllä (Clou 170) niin pyysin rautakaupan myyjää selvittämään saisko Mastonilta kyseistä petsiä isommissa erissä kun tympäisi läträtä pikkupussien kanssa. He sekoittivat minulle 1 kg:n purkin ko. petsiä ja hinta oli 89 egee.... Riittää 120 m2.. Muuten olis kg-hinta ollut sävystä riippuen 450 - 1020 egee/kg...
Petsilakka on sikakallista, ainakin Mastonin. Vesiohenteinen petsi tunkeutuu puun syihin ja siihen Unican lakka päälle niin tulee hyvä. Ja kestävä. Vesipetsi on siitäkin hyvä, että naarmuntunut lattia peittyy aika hyvin tuolla petsillä. Ainut missä pitää olla tarkkana on, että KAIKKI entinen maali ja lakka pois lattiasta, vesipetsi karkaa alta jos on entisen kaman poisto jäänyt huonoksi (<- nimim. siperia opetti)
Nyt vkl petsasin ja lakkasin eteisen lattian ja kosteus-% niin hemmetin korkee, ettei mikään kuivu niin välihionnan joudun tekemään tosi tarkkaan
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
Re: vesipetsi+Unica parempi vaihtoehto
Nyt täytyy olla vahvasti eri mieltä.Kyllä se petsi vain korostaa mahdollisia hiomajälkiä ja naarmuja eikä kylläkään peitä mitään.madde kirjoitti:Vesipetsi on siitäkin hyvä, että naarmuntunut lattia peittyy aika hyvin tuolla petsillä.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Heh
Kyllä se vesipetsi on minun lattian naarmut peittänyt; sekä uusi , joistakin kohti huonosti hiottu lattia että vanha, jo naarmuntunut lattia..
-Madde-
Millä lakalla vedit?
Tomppa, millä lakalla vedit petsauksen jälkeen? Ja mikä oli petsi, jota käytit?
Unica tekee eka lakkauskerroksen aikana muutoksia vesipetsipintaan eli jos jotain epätasaisuuksia on ollut petsauksen kuivuttua niin se muuttuu lakatessa.
Minulla suht. tumma sävy eli Clou:n 170, tumma mahonki. Vedän reilusti petsiä ja 2 krt. Ekalla vedolla epätasainen, toisella tasoittuu.
JOS on käytetty maalinpoistoainetta muuttuu lankku petsauksen jälkeen pari astetta tummemmaksi. Ainakin Teknokemin maalinpoistogeeli tekee tämän.
Unica tekee eka lakkauskerroksen aikana muutoksia vesipetsipintaan eli jos jotain epätasaisuuksia on ollut petsauksen kuivuttua niin se muuttuu lakatessa.
Minulla suht. tumma sävy eli Clou:n 170, tumma mahonki. Vedän reilusti petsiä ja 2 krt. Ekalla vedolla epätasainen, toisella tasoittuu.
JOS on käytetty maalinpoistoainetta muuttuu lankku petsauksen jälkeen pari astetta tummemmaksi. Ainakin Teknokemin maalinpoistogeeli tekee tämän.
-Madde-
No,tässä on kymmenen vuoden aikana tullut noissa entisöintihommissa käytettyä kaikenlaisia lakkoja,öljyjä,vahoja yms. pintakäsittelyaineita joten jonkinlainen tuntuma aihepiiriin on.Lähes kaikki petsimerkit on kokeiltu mitä kaupasta löytyy ja nykyään käytän Herdinin vesipetsejä.
Sinänsä ei ole mitään merkitystä naarmujen kannalta millä vesipetsillä petsaa ja millä lakalla lakkaa.
Esimerkiksi epäkeskohiomakoneen liian karkean laikan aiheuttaman "kiharan" saa mukavasti näkyviin petsaamalla tummaksi.
Itse kun petsaan vesipetsillä niin pyyhin aina petsin levityksen jälkeen kostealla rätillä ylimääräisen petsin pois jolloin myös kaikki vetojäljet ja rajat häviävät.Näin pintaan ei jää kuin puuhun imeytynyt petsi.
Maalinpoistoaineista sen verran että mulle Nitromors on ainoa mitä käytän koska yhtä hyvää ei ole vielä löytynyt.Se ei muuta puunväriä eikä tee muitakaan muutoksia puupintaan ja on silti todella tehokas.
Jos käyttää oikein tummaa petsiä lattiassa niin silloin toki naarmujen näkyminen on vähäisempää koska naarmut yms. tulevat yleensä muuta pintaa tummemmaksi jolloin ne eivät tosi tummasta pinnasta näy yhtä hyvin kuin vaaleammasta lattiasta.Kyllä kuitenkin esimerkiksi huono hiomajälki oikein korostuu kun vaalea lauta petsataan tummaksi.
Sinänsä ei ole mitään merkitystä naarmujen kannalta millä vesipetsillä petsaa ja millä lakalla lakkaa.
Esimerkiksi epäkeskohiomakoneen liian karkean laikan aiheuttaman "kiharan" saa mukavasti näkyviin petsaamalla tummaksi.
Itse kun petsaan vesipetsillä niin pyyhin aina petsin levityksen jälkeen kostealla rätillä ylimääräisen petsin pois jolloin myös kaikki vetojäljet ja rajat häviävät.Näin pintaan ei jää kuin puuhun imeytynyt petsi.
Maalinpoistoaineista sen verran että mulle Nitromors on ainoa mitä käytän koska yhtä hyvää ei ole vielä löytynyt.Se ei muuta puunväriä eikä tee muitakaan muutoksia puupintaan ja on silti todella tehokas.
Jos käyttää oikein tummaa petsiä lattiassa niin silloin toki naarmujen näkyminen on vähäisempää koska naarmut yms. tulevat yleensä muuta pintaa tummemmaksi jolloin ne eivät tosi tummasta pinnasta näy yhtä hyvin kuin vaaleammasta lattiasta.Kyllä kuitenkin esimerkiksi huono hiomajälki oikein korostuu kun vaalea lauta petsataan tummaksi.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
-
VonGuller
- Jäsen

Re: vesipetsi+Unica parempi vaihtoehto
Onko sulla kuvia tuosta lattiasta?madde kirjoitti:Minä petsasin keittiön lattian vesiohenteisella petsillä kahteen kertaan ja siihen kaksi kerrosta Unicaa (puolikiiltävä) ja hyvin on kestänyt jo 6 kk. Perheessä yksi 7 v poika ja 1,5v. koira. Ja köökissä liikutaan TODELLA paljon ja on vieläkin kun uus![]()
on kuvia
Kyllä, kaksi kuvaa juuri lakkauksen jälkeen ja voin ottaa kännyllä lisää nyt kun lattia on ollut käytössä 6kk. Nyt juuri hioin ja petsasin eteisen ja ensi vkl alkaa olohuoneen hionta ja petsaus.
Niin hyvin se keittiössä kestää, että vedän koko keskikerroksen saman sävyiseksi. Ja mikä parasta; lattia näyttää vanhan koulun liikuntasalin lattialta tai kartanon salin lattialta, sellainen tumma, puolikiiltävä puulattia, joissa on ajan patina. Juuri sopiva rintamamiestaloon.
Laita s-postiosoite niin laitan kuvia tulemaan
Niin hyvin se keittiössä kestää, että vedän koko keskikerroksen saman sävyiseksi. Ja mikä parasta; lattia näyttää vanhan koulun liikuntasalin lattialta tai kartanon salin lattialta, sellainen tumma, puolikiiltävä puulattia, joissa on ajan patina. Juuri sopiva rintamamiestaloon.
Laita s-postiosoite niin laitan kuvia tulemaan
-Madde-