Toja-levyn poistovinkkejä?

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.

Toja-levyn poistovinkkejä?

ViestiKirjoittaja pehkonen päivämäärä Pe Kesä 01, 2007 8:10

Kellarin seinissä tällä hetkellä toja-levyt rappauspinnalla ja niiden päällä vielä epämääräisiä levykoolauksia villa- ja styroksitäytteillä joissain seinissä.

Tarkoitus poistaa nuo kaikki ja tehdä rivinteeraus siporexillä.

Toja-levyä vain on käytetty valumuottina, joten tuntuu istuvan
todella tiukassa. Millähän tuon saisi helpoiten pois? Itse en ole
keksinyt muuta vaihtoehtoa kuin alkaa kirveellä irroittelemaan.

Oisko jollain antaa hyviä vinkkejä irroitukseen..
pehkonen
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja jhelmine päivämäärä Pe Kesä 01, 2007 9:20

Kirveellä sitä tuli vuoltua omassa talossa. Toisin paikoin tein timanttilaikalla railoja, jotta sai lohkeamaan. Laikan kanssa saa entistä enemmän pölyä liikkeelle... Joku puunkuorimis"taltta" voisi toimia tai muu puolitoista metrisen päässä oleva terä.
jhelmine
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pekka Huhta päivämäärä Pe Kesä 01, 2007 12:15

Hakkaamiseksi se menee. Kirvestä kätevämpi late on telso eli poikkiteräinen kirves. Semmosia ei ole liiemmin tarjolla, mutta muurarivasara on itse asiassa aika näppärä tuollaisen hommaan, sillä kuokkimalla homma käy. Olen joskus oikein terottanut muurarivasaran kunnon terään ja käyttänyt sitä hirsihommissa telson korvikkeena.

toinen juttu on homman järkevyys, mutta jos siporeksiin tulee kosteussulut ja kylppäri jne. niin kaipa se pitää sieltä pois ottaa.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja pehkonen päivämäärä Pe Kesä 01, 2007 15:08

Kiitokset vinkeistä, tuosta telsosta en ennen ollut kuullutkaan, täytyypä hankkia sellainen.

Mitä homman järkevyyteen tulee, niin tosiaan pesuhuone ja sauna on ensimmäisenä vuorossa, eikä oikein uskalla tuota toja-levyä sinne alle jättää.

Muissakin tiloissa hieman pelottaa tuo nykyinen seinärakenne (sokkeli-tojalevy rappauksella-lasivilla-muovi-paneli). Edellinen omistaja "remontoinut" ja tuo muovi itseä meinaa pelottaa, kun ei pääse kuivamaan nyt ainakaan sisäänpäin.
pehkonen
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja jorppi päivämäärä Pe Kesä 01, 2007 22:16

Meillä olisi sama sama homma edessä sitten kun joskus uskaltautuu tuon kellarin "räjäyttämään". Meillä vaan on siinä mielessä hyvä tilanne, että mistään kohtaa ei rappauspintaa ole verhoiltu millään koolaus/villa/levy-systeemeillä, vaan alkuperäinen rakenne rehellisesti näkyvillä.

Aikoinaan kun tätä taloa oltiin ostamassa, kuntotarkastusta tehnyt rak.ins. piti tojalevyä ihan kelpo materiaalina. Eipähän se taidakaan hätkähtää esim. kosteudesta kovin helposti, vaikuttaa aika hengittävältäkin. Muistaakseni tarkastaja kertoili, että tojalevy on tehty meriruo'osta (tai vastaavasta) ja mm sementistä. Korjatkaa jos tämä on väärää tietoa.
Siis tuo tojalevyn poisto ei välttämättä olisikaan materiaalimielessä ehdottomasti tarpeellista? Mutta minä ainakin haluan sen poistaa ihan tilansäästömielessä, seinän paksuutta ajatellen.

Itse ajattelin kokeilla tojalevyn poistoa esim. petkeleellä/petkelillä, mitenkähän tuo pitäisi kirjoittaa. Se kun on semmonen varrellinen kalu, niin pääsisiköhän sillä urakoille? Pieneltä alalta olen tojaa jo aiemmin poistanutkin, ja silloin käytin hyvää, terävää soralapiota (paremman puutteessa). Kovimpiin paikkoihin joutui sitten käyttämään ihan talttaa ja moskaa!
Kyllä se siitä...
jorppi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Harry päivämäärä Pe Kesä 01, 2007 23:03

Vähän samanlainen homma edessä täälläkin kellarin portaikkoaulassa sillä erotuksella, että ajattelin jättää ne tojalevyt seinään. Paksuntaahan se seinää kyllä, mutta arvelin niiden poisottamisen liian isoksi ja likaiseksi urakaksi, joten saavat jäädä seinään. Lisäksi ompahan edes jotain lämpöeristettä rappauksen ja sokkelin välissä.

Meillä on ruvennut kivijalkaremontin jälkeen seinä kuivumaan niin kovasti, että rappaus murenee aikalailla, joten ajatuksena on ollut koolata seinät laudalla ja laittaa sitten joku levy. Onko ehdotuksia millainen levy olisi paras?

Jostain olen kuullut että se tojalevy olisi tehty kutterinlastuista, sementistä ja suolasta ja saanut nimensä valmistuspaikkakunnan (Toijala) mukaan.
Viimeksi muokannut Harry päivämäärä Pe Kesä 01, 2007 23:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Harry
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja cahtty päivämäärä Pe Kesä 01, 2007 23:03

Itse poistin tojat seinistä poravasaralla jossa leveä taltta (oliskohan jotain 4cm leveä, ja noin 30-asteen kulmassa oleva). Sillä lähti suht inhimillisesti. Vähintäänkin kämmenen kokoisina kappaleina, missä sokkeli kosteampi, saattoi melkein koko levy lähteä kerralla. Toki tämänkin metodi, kuten nuo manuaaliset jättää pinnan varsin hmmm... karkeaksi, mutta jos riventeeraus tulee päälle eipä tuo haittaa. Toki, jos tavoite on saada tuo bioaines kokonaan pois riskitekijänä, joutuu tuon karkean pinnan kyllä siistimään melko tarkasti puhtaalle betonille asti.

Sokkeli oli siis hyvinkin kostea, _tietenkään_ mitään salaojia/sadevesiohjauksia yms ollut ulkopuolella, ja sen myötä oli pohjalaatan ja sokkelin välissä oleva toja-levy jo muuttunut kukkamultakelpoiseksi. Eipä ollut siltä osin irrottamisongelmia :-D

Nyt on ulkopuolella toki jo vesikuormat ohjattu pois ränneillä, salaojilla ja fuktisolilla.

-cahtty-
Käyttäjän avatar
cahtty
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pekka Huhta päivämäärä La Kesä 02, 2007 20:43

pehkonen kirjoitti:Kiitokset vinkeistä, tuosta telsosta en ennen ollut kuullutkaan, täytyypä hankkia sellainen.

Elä telsoa pelkkiin tojalevyihin hommaa, menee hyvä puusepänkalu haaskiin sillä tavalla :-) Kyllä sillä muurarinvasarallakin ne levyt seinästä kuokkii.

Eipä tuolla isoa eroa ole, mutta maksaa se aina rajusti enempi ja suorateräistä tesoa on muutenkin hankala hankkia. Ja vanhana työkaluhamsterina pitäisin kunnon tyävälineet erossa raakatyöstä, kun siihen ei sitä ottavinta terää tartte.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja harnojukka päivämäärä To Kesä 28, 2007 14:10

Joo, tullut meilläkin tehtyä tuo homma. Ihan tavallisen vasaran sorkkapäällä hakkasin suurimmat pois. Loppu meni piikkauskonella leveällä taltalla. Meillä oli vielä pintarappaus päällä joka lisäsi työn määrää. Ja KOKO kellarikerroksen levyt meni poistoon.

Kaikenkaikkiaan paskamaisin homma jota olen tehnyt.
harnojukka
Jäsen
Jäsen

Paineilmapetkele

ViestiKirjoittaja EL48 päivämäärä To Kesä 28, 2007 16:06

että simmottiis...

kyllä lähtee!

Toja

Seon muuten sellasta matskuu että kylläpäs useamman kerran kastuessaan aiheuttaa kohtuullisen ison mikrobikasvuston, suosittelen lämpimästi poistamaan jos siitä tilasta missä on Toja asennettuna, on ilmavirtauksilla pääsy huonetiloihin....

t:X-kosteusvaurioiden jäljittäjä
If I had to explain, You would not understand
EL48
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja cahtty päivämäärä Ma Marras 19, 2007 23:58

Lähteehän tuo, itse siistin loput saneerausjyrsimellä. Vkl hintaluokka on siinä 50-60 rahaa. n.30m2 ottaa sellaisen 8h-10h aikaa taukoineen, tosin mulla meni koko vkl kun kaikkea muutakin tuli samalla puuhailtua. Ja siis ton siistimisen osalta, levyt pitää siis ensin irrottaa jollain muulla välineellä.

Kuva

Ja pölyä piisaa, imurin kerakin... Eli kunnolla puhallusta pihalle ja suojaimet kuntoon. Olisi onnistunut varmaan vähemmin pölinöin jos olisin hoitanut tuon siistimisen silloin kun tojat varsinaisesti irroitin, sokkelin vielä ollessa kostea (aikana ennen fuktisoleja ja muita kuivattajia)

Eipähän tartte enää pohtia jäikö sinne rivinteerauksen taakse jotain biohajoavaa ainesta... saattoi mennä jo ylikorjaamisen puolelle, mutta tulipahan kuiteskin tehtyä. harnojukkaa komppaan kyllä homman luonteesta.

-cahtty-
Käyttäjän avatar
cahtty
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Kellari ja sokkeli