Pönttöuunin kunnostus

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
antero57
Uusi jäsen

Pönttöuunin kunnostus

Viesti Kirjoittaja antero57 »

Onko kokemuksia vanhan pönttöuunin kunnostamisesta. Eli uuni on joskus(?) muutettu toimimaan yösähköllä. Kuinka nämä sähkövastukset on uuniin asennettu? Voiko uunin palauttaa takaisin puulämmitteiseksi? Ja mitä moinen työ mahtaisi tulla kustantamaan?
mich
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mich »

Uunin seinään lie porattu reikä ja sitä sähkökaapeli sisään ja vastus perään. Saako uunistasi luukun auki, vai onko se pultattu kiinni tms? Vastus on siellä tulipesässä, joko ihan sellaisenaan tai sitten pesä on täytetty hiekalla/kivillä tms.
Vastuksen saa varmaan itse koputeltua irti, muista vaan irrottaa sulakkeet. :wink: Tulipesän ja hormin kunnon tarkastus sitten nuohoojan toimesta ennen ensimmäistä koepolttoa. Niin, ja se sähköjohdon/vastuksen jättämä reikä pitää muurailla umpeen, onnistunee sekin omatoimimuurarilta, tilanteen mukaan.
punny
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja punny »

Itse ostin avopuolison kanssa kesällä rmtn ja oli pönttöuuni laitettu sähkövastuksella toimivaksi. Korjaaminen oli hyvinkin simppeliä, itse otin sähkömies kaverini kanssa vastuksen irti uunista ja sähkötaulusta ja jäljelle jäi kaksreikää, jotka oli tehty sähköpiuhoja varten ja että oli saatu vastus sopimaan tulipesään paremmin. Horni oli tukittu jollakin villalla, ne vaan pois ja sitten pellit auki (oli ollu joku 6v ummessa). Otettiin remonttimies tekemään se korjaus ja muutama muukin homma ja se oli hyvin yksinkertainen puolentoista tiilen muuraaminen sinne tulipesään ja nyt on toiminut uuni kuin unelma. Ei maksa paljoa.
Vastaa Viestiin