Massavaraaja
Massavaraaja
Kellarista löytyy 3000l vesivaraaja, ja olen muutaman kuukauden lämmittänyt pelkkää patteriverkkoa puilla. "Pilaatuuko" se seisova massavaraajan vesi jotenkin kun ei ole mukana kierrossa, eli tuleeko sinne kenties jotain levää.Pitäisikö välillä myös kierrättää sitä varaajan vettä verkossa? Varaajan lämpö on koko ajan siinä 83-87 astetta ja vie yösähköä noin 5kwh vuorokaudessa ilmeisesti käyttövesi kierukan ja lämpövuotojen takia. Kulutus on mielestäni niin pieni että erilliseen käyttövesivaraajaan ei kannata investoida. Eikö niiden kulutus ole ainakin samaa luokkaa 4 henkisellä perheellä?
Ainakaan bakteeritoimintaa ei pitäisi isommin olla koska lämpö pysyy koko ajan noin korkeana. Enkä oikein usko että normaalilla vesijohtovedellä täytettyyn, lämpimään astiaan kovin herkällä "levää" edes muodostuu. Tietysti hiven sakkaa saattaa olla pohjalla jos se tosissaan ei liiku yhtään, mutta mututuntumalla en usko että ongelmia olisi näköpiirissä.
-
Villa Edita
- Jäsen

Tuo varaajan vesitilahan on samaa mitä patteriverkostonkin, ovat siis samaa "piiriä" melkeimpä. Eli aika hapetonta vettä sisältää, ellei sitten vuotojen takia täytellä aika ajoin hanavedellä. Tuskin tuolla mitkään levät ja eliöt kasvaisikaan tuon hapettomuuden takia, varsinkaan noinkin korkeassa lämpötilassa vielä.
Varaajan sisällä vesi ei suinkaan paikoillaan ole, eli liikkuu kun lämmitetään ja vähemmän sitten jäähtyessään. Aina sinne varaajan pohjalle sakkaa muodostuu, samoten radiaattoreihin ja putkistoon. Sellaista mustaa töhnää.
Miksi muuten pidät noinkin korkeaa lämpötilaa yllä? Luulisi pelkkään lämpimänveden tuottoon matalempikin varauskapasiteetti. Miksi et varaa sitä varaajaa niillä puilla? Uteliaisuuttani kyselen
Itselläni on saman kokoinen massavaraaja ja pidän lämpöjä siinä 75 asteessa. Tuo riittää vallan mainiosti tänne etelän pakkasiin, jopa -30 asteeseen. Lämmitettäviä neliöitä on siinä 260 paikkeilla ja sisälämpötila pidetään noin 20 asteessa. Näin niinkuin vertailupohjaksi.
Varaajan sisällä vesi ei suinkaan paikoillaan ole, eli liikkuu kun lämmitetään ja vähemmän sitten jäähtyessään. Aina sinne varaajan pohjalle sakkaa muodostuu, samoten radiaattoreihin ja putkistoon. Sellaista mustaa töhnää.
Miksi muuten pidät noinkin korkeaa lämpötilaa yllä? Luulisi pelkkään lämpimänveden tuottoon matalempikin varauskapasiteetti. Miksi et varaa sitä varaajaa niillä puilla? Uteliaisuuttani kyselen
Itselläni on saman kokoinen massavaraaja ja pidän lämpöjä siinä 75 asteessa. Tuo riittää vallan mainiosti tänne etelän pakkasiin, jopa -30 asteeseen. Lämmitettäviä neliöitä on siinä 260 paikkeilla ja sisälämpötila pidetään noin 20 asteessa. Näin niinkuin vertailupohjaksi.
-
Villa Edita
- Jäsen

Niin, tuo hävikki on suoraan verrannollinen materiaalien välillä vallitsevaan lämpötilaeroon. Mitä korkeampi ero, sitä suurempi on myös hävikki. Vastaavasti hävikki pienenee lämpötilaeron pienentyessä. X-Y asteikolle piirretty kuvain on lineaarinen, ajan kanssa siis.
Ei siinä tuon kummallisempaa jujua ole, ihan oppikoulussa opetettua fysiikkaa (meniköhän se oppi yhtään perille
).
Onko tuo varaaja kuinka uusi? Uusissa massavaraajissa on ns. suvivastus. Varsinaisen lämmityskauden ulkopuolella, jolloin ei tarvita koko varaajan kapasiteettia, lämmitetään vain varaajan yläpäätä. Tuo "kesämoodi" on mitoitettu niin että riittää normaalin perheen päivittäisiin vesileikkeihin.
Periaatteessa voit pudottaa varaajan lämpötilaa niin paljon että lämmin käyttövesi riittää päivittäiseen tarpeeseen. Paljoa alle 60 asteen ei kuitenkaan kannata mennä, koska tuolloin mahdollinen bakteerikasvu kuumavesikierukassa alkaa olla mahdollista. Itse varaajan veteen tuolla ei juurikaan ole merkitystä.
Ei siinä tuon kummallisempaa jujua ole, ihan oppikoulussa opetettua fysiikkaa (meniköhän se oppi yhtään perille
Onko tuo varaaja kuinka uusi? Uusissa massavaraajissa on ns. suvivastus. Varsinaisen lämmityskauden ulkopuolella, jolloin ei tarvita koko varaajan kapasiteettia, lämmitetään vain varaajan yläpäätä. Tuo "kesämoodi" on mitoitettu niin että riittää normaalin perheen päivittäisiin vesileikkeihin.
Periaatteessa voit pudottaa varaajan lämpötilaa niin paljon että lämmin käyttövesi riittää päivittäiseen tarpeeseen. Paljoa alle 60 asteen ei kuitenkaan kannata mennä, koska tuolloin mahdollinen bakteerikasvu kuumavesikierukassa alkaa olla mahdollista. Itse varaajan veteen tuolla ei juurikaan ole merkitystä.
Varaaja on todennäköisesti mallia-65 ja ylävastusta ei ole. Alhaalla ainoastaan 3kpl 9kw sähkösyöppöjä pelkällä yö-sähkölla kulutus ollut n.37 000 kwh/vuosi!!! Nyt kun on laitellut pari pesää päivässä puita pannuun niin kulutus ollut n.150kwh/kk. Aika mukavan oloinen pudotus varsinkin kun puut ovat ilmaisia. Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä kuinka iso osa koko vuoden lämmitys tarpeesta muodostuu vuoden 3 kylminpänä kuukautena? Olen kuullut tämmöisen että 2/3 koko vuoden lämpö energiasta menee juuri kolmena kylminpänä kuukautena.
Meillä vastaavanlainen täysinvaraavasysteemi ja kesäisin olen tiputtanut lämpötilan sinne 55-60 asteen nurkille.
Yleisesti kesällä on tilanne se, että patteriverkkoon ei tarvita lämmintä vettä ja suntti sunttaa veden niin, että se pyörii vain patteriverkossa. Vesi ei siis kierrä varaajan kautta. Tällöinhän syntyy tilanne, jossa varaajan vesi seisoo koko kesän. Eikä se ole mielestäni haitaksi. Tietystyihän vesi liikkuu varaajan sisällä lämpötilan vaikutuksesta.
Itse olen pysäyttänyt myös pumpun kesäksi, koska sen käymisestä ei ole mitään hyötyä. Jotkut kyllä sanovat, että olisi hyvä pitää pumppu käynnissä kokoajan.
Yleisesti kesällä on tilanne se, että patteriverkkoon ei tarvita lämmintä vettä ja suntti sunttaa veden niin, että se pyörii vain patteriverkossa. Vesi ei siis kierrä varaajan kautta. Tällöinhän syntyy tilanne, jossa varaajan vesi seisoo koko kesän. Eikä se ole mielestäni haitaksi. Tietystyihän vesi liikkuu varaajan sisällä lämpötilan vaikutuksesta.
Itse olen pysäyttänyt myös pumpun kesäksi, koska sen käymisestä ei ole mitään hyötyä. Jotkut kyllä sanovat, että olisi hyvä pitää pumppu käynnissä kokoajan.