Kellariin pesutilat

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
Devyea
Uusi jäsen

Kellariin pesutilat

Viesti Kirjoittaja Devyea »

Tervehdys kaikille! Olemme alkamassa suureen urakkaan. Ihan ensimmäiseksi olisi tarkoitus laittaa ostamamme rintamamiestalon kellari kuntoon eli tehdä sinne sauna, pesuhuone ja kodinhoitohuone. Noin puolet kellarista jää ”paljaaksi” eli ihan betonipinnaksi. Tämä tarkoittaa siis ensin kellarin lattian piikkaamista ja syventämistä sekä perustusten jatkamista. Sitten ajattelimme käydä salaojia ja sadevesiviemäreitä asentamaan. Uusi kellarin lattia valetaan samalla kun seiniä vahvistetaan.

Mitäköhän tällainen paketti tulisi maksamaan pitkälti itse tehtynä? Perhepiirissä löytyy kyllä pari kokenutta raksamiestä, mutta pitää ensin kartoittaa hieman itsekseen, että mihin rahkeet riittää. Mitä tuollaiset perustusten jatkot, sorat, raudoitukset, betonit, lämmöneristeet, lattialämmitykset ja vesieristysten tekeminen tulee kaikkiaan maksamaan? Niitä pintoja ja kalusteita mietimme myöhemmin, kunhan pohjan saisi kuntoon. Kellariala on noin 60 neliötä. Näin maallikkona on tosi vaikea lähteä laatimaan budjettia, kun ei yhtään osaa arvioida, että miten monta harkkoa tai raudanpätkää sinne perustuksiin pitää laittaa. Jotain osviittaa olen palstalta jo löytänyt, mutta kiinnostaisi materiaalien hinta noihin yksittäisiin työvaiheisiin.
Muunila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Muunila »

Ehkä ensimmäinen asia mitä itse tekisin olisi ottaa selvää kuinka matalalle voi kellarin kaivaa, niin että vedet valuvat yhä viemäriin. Ihan varmuuden vuoksi. Eli millä korkeudella viemäriputkisto menee. Onhan niitä kellaripesutiloja tietysti pumpputekniikallakin tehty, mutta lisäkustannuksia tulisi sellaisessa tapauksessa. Rakennusvirastosta (ja ehkä naapureilta) saa varmaan apua asiaan (jos siis on kunnallistekniikka viemäröinnin suhteen).

Missäpäin Poria muuten tölli seisoo?

Nimim. Kuukkarilainen
Devyea
Uusi jäsen

Kiitoksia kommentista! Siellähän se tönö nököttää aika lailla joen tuntumassa :lol: Meillä on tarkoituksena uusia myös viemäröinnit. Kaikki kyllä tarkastetaan, kun hommiin aletaan. Suvussa ammattimies, joka ikänsä tehnyt koteja sun muita. Näin juuri työelämään tullessa ei sitä rahaa vaan ole aivan mahdottomasti, joten kaikenlainen asiaan liittyvä kustannusinfo olisi kova sana. Pintaremppaa saakin keski- ja yläkerrokseen sitten tehtyä vähän pienemmällä rahalla. Tuo Pohjakerros taitaa olla se joka eniten sitä hilloa nielee. :shock:
Jaci82
Jäsen
Jäsen

Näin meidän remonttimies arvioi:

Viesti Kirjoittaja Jaci82 »

Meille tehtiin kustannusarvio mikä sisälsi oikeastaan koko talon rempan mukaan lukien kellarikerroksen sauna yms tilat. 40000e. Tästä 20 000e on työt eli jos teettäisimme remontin. Tarvikkeet oli myös laskettu ovh hinnoista. Lisäkuluja tulisi sähkötyöt, putket, takka, kaapistot ja kodinkoneet.
CaptDjob
Uusi jäsen

Re: Näin meidän remonttimies arvioi:

Viesti Kirjoittaja CaptDjob »

Jaci82 kirjoitti:Meille tehtiin kustannusarvio mikä sisälsi oikeastaan koko talon rempan mukaan lukien kellarikerroksen sauna yms tilat. 40000e. Tästä 20 000e on työt eli jos teettäisimme remontin. Tarvikkeet oli myös laskettu ovh hinnoista. Lisäkuluja tulisi sähkötyöt, putket, takka, kaapistot ja kodinkoneet.
Sisältykö tähän hintaan perustusten jatkaminen? Ilmeisesti vaatii ammattitekijän paikalla ja hommaan luulisi menevän viikkoja.

Olen hankkimaisillani yhtä taloa ja siinäkin olisi saatava lisää korkeutta kellariin. Koska etukäteen ei voi tietää miten syvälle voi kaivaa, olen yrittänyt saada hintatietoa tästä pahimmasta vaihtoehdosta eli perustusten jatkamisesta.

Onko kukaan tällä foorumilla tehnyt tätä hommaa? Kokemuksia? Voiko itse tehdä? Pitäisikö tehdä oma triidi aiheelle?
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

[quote="CaptDjobperustusten jatkamisesta.

Onko kukaan tällä foorumilla tehnyt tätä hommaa? Kokemuksia? Voiko itse tehdä? Pitäisikö tehdä oma triidi aiheelle?[/quote]

Harrylla tässä pientä tuunausta:
http://koti.mbnet.fi/harry-kt/teatteri/
CaptDjob
Uusi jäsen

Hower kirjoitti: Harrylla tässä pientä tuunausta:
Joo kiitosta. Tein perinteisen foorumietikettivirheen ja painoin send nappia ennen searchin käyttöä. Eli löytyhän noita esimerkkejä.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

CaptDjob kirjoitti:
Joo kiitosta. Tein perinteisen foorumietikettivirheen ja painoin send nappia ennen searchin käyttöä. Eli löytyhän noita esimerkkejä.
Ei hätää, tuosta asiasta ei ole mitenkää kauhean paljon palstalla puhuttu.
Kiva olisi nähdä kuvia muidenkin vastaavista projekteista. Harryn projektia olen seuraillut mielenkiinnolla alusta asti.
CaptDjob
Uusi jäsen

JJ kirjoitti:
CaptDjob kirjoitti:
Ei hätää, tuosta asiasta ei ole mitenkää kauhean paljon palstalla puhuttu.
Kiva olisi nähdä kuvia muidenkin vastaavista projekteista. Harryn projektia olen seuraillut mielenkiinnolla alusta asti.
Itseä kiinnostaa tässä perustusten jatkemisessa eniten se, että onko tämä vielä tehtävissä itse, vai vaatiiko ammattimiehen. Kustannuksetkin kiinnostaa mutta ne varmaan nousee eksponentiaalisesti käytettäessä ulkopuolisia. Eli työn osuus ilmeisesti aikamoinen verrattuna tarvikkeisiin.
Lisäksi kiinnostaa se, onko tuossa mahdollisuus perustusten vajoamiseen vai millä tavalla varmistutaan pohjan riittävästä kovuudesta.
miihkail
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja miihkail »

Meillä Kellariremppa nieli aikaa n.2 vuotta työn ohessa. Kellari kuitenkin saatiin kuntoon. Paritalon puolikas, pohjan koko 7*8 m, lattia piikattiin ja kaivettiin niin syvälle, että uusi lattiapinta saatiin anturan yläpinnan taslle. Lattiakaivojen kaadot tehtiin 1cm/metri. Rahassa mitattuna taisi urakka olla n. 25k€ sisältäen lämmitysjärjestelmän uusimisen. Kaikki muu työ paitsi lämmitysjärjestelmä tehtiin hartiapankkivoimin.

Terveisin, Kymppäriläinen
Devyea
Uusi jäsen

Katseltiin muiden projekteja, ja tuli mieleen noista Arin lämpökuvista, sokkelin yläosan eristys.

http://netikka.net/arska/talo/Lampokamerakuvat.htm

Jos ajatellaan esim. Fuktisolia eristeeksi maata vasten. Onko rivinteeraus(ilma) silloin hyvä vaihtoehto lämmön eristämiseen? Vai olisiko joku helpompi ja vähemmän tilaa vaativa ratkaisu olemassa? Olen ymmärtänyt, että Fuktisolia käytettäessä, rivinteeraus ei ole välttämätön ulkomuurien kuivumista ajatellen.

T:Ville
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Riviteraus uuden lattian päällä on paras tapa saada kunnollinen kapilaarikatko seinän sisäpintaan. Jos ulkopuolella on salaojittava eriste niin työntäähän se lämpö kosteutta ulos mutta itse katsoisin silti järkeväksi estää se maasta nouseva kapilaarinen kosteus. Lisäksi siihen saa huomattavasti paremmin asioita kiinni kuin siihen hötöön säästöbetonista tehtyyn sokkeliin mistä kaivaa lusikalla läpi :wink:
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Vastaa Viestiin