Rakennustelineet
-
AnttiAmatööri
- Jäsen

Rakennustelineet
Kaipaisin vinkkejä/ohjeita rakennustelineiden tekoon.
Lähes kaikki linkit ja kuvat vanhemmista ketjuista asian tiimoilta ovat vanhentuneet/poistuneet.
Telineet tulossa julkisivuremontin takia ja ylin taso tulossa noin 8 metriin.
En tule vuokraamaan telineitä, vaan teen ne siis itse.
Lähes kaikki linkit ja kuvat vanhemmista ketjuista asian tiimoilta ovat vanhentuneet/poistuneet.
Telineet tulossa julkisivuremontin takia ja ylin taso tulossa noin 8 metriin.
En tule vuokraamaan telineitä, vaan teen ne siis itse.
Re: Rakennustelineet
Pystytolpat 2x4 stä, samoin tasojen alle. Tarpeeksi tiheään pystyjjä ( vaikka 2m välein). Ja tukevasta laudasta poikittain sitten itse tasot. Paljon vinotukia jottei nyrjähdä.
Jos painavaa kuormaa niin sitten paksumpaa tavaraa, vaikka 2x5. Tasot noin 230 väleillä. Myös kaiteen kannattaa tehdä ettei tule vahinkoa. Ei ttullut 90 luvulla otettua kuvia noista, olisi pitänyt.
Noin tein itse aikoinaan kun piti talon ulkovyuori vaihtaa. Harjakorkeus noin 8 m.
Pystyjen alle sitten laudat jotta pintapaine jakaantuu isommalle alueelle. Tarpeeksi isoja nauloja, 4 tuumaiset sinkityt pitää paremmin kuin kiiltävät.
Apureivauksia oikeasti kunnolla. ja helpottaa jos saa kiinni taloon. Jollei saa niin sitten suosittelen hakemaan kaupalliset telineet..
Jos painavaa kuormaa niin sitten paksumpaa tavaraa, vaikka 2x5. Tasot noin 230 väleillä. Myös kaiteen kannattaa tehdä ettei tule vahinkoa. Ei ttullut 90 luvulla otettua kuvia noista, olisi pitänyt.
Noin tein itse aikoinaan kun piti talon ulkovyuori vaihtaa. Harjakorkeus noin 8 m.
Pystyjen alle sitten laudat jotta pintapaine jakaantuu isommalle alueelle. Tarpeeksi isoja nauloja, 4 tuumaiset sinkityt pitää paremmin kuin kiiltävät.
Apureivauksia oikeasti kunnolla. ja helpottaa jos saa kiinni taloon. Jollei saa niin sitten suosittelen hakemaan kaupalliset telineet..
-
AnttiAmatööri
- Jäsen

Kiitos vinkeistä ismox, kokolailla noilla tavoilla tellinki lähtenytkin alkuun.
Tasojen väliin tuli mulla vain 2 metriä, eli 4 tasoa.
Nyt aloin miettiin, kuinka fiksuiten sais kelkottua tuulensuojat ja laudat tuonne ylimmille tasoille? Köydellä vetämällä, vai tasolta tasolle nostelemalla.
Tasojen väliin tuli mulla vain 2 metriä, eli 4 tasoa.
Nyt aloin miettiin, kuinka fiksuiten sais kelkottua tuulensuojat ja laudat tuonne ylimmille tasoille? Köydellä vetämällä, vai tasolta tasolle nostelemalla.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Pitkästö tehtyihin telineihin on RT kortti jos haluaa.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Pitkästä tehtyjen RT-kortti linee osastoa muinaismuisto... ja muistetaan, että kotitekoisilla telineillä saa kyllä itse touhuta, mutta palkollisia ei vastuukysymysten takia kannata sinne päästää. Itse tekemällä ei käytännössä saa määräysten mukaisia telineitä aikaiseksi.
-
AnttiAmatööri
- Jäsen

Tuo RT-kortti olisi ollut mielenkiintoinen nähdä, mutta telineet on varmaan tällä viikolla valmiit.
-
lehmikangas
- Jäsen

Ruuveilla voi helpottaa kasaamista, mutta varsinainen kiinnitys aina nauloilla. Jos ihan varman päälle, niin kriittiset paikat ei ole edes naulojen varassa vaan alapuolella aina joku apukapula lisäksi.
Tuo apukapula unohtui mainita. Jos se on vaikka paksuuhkoa lauta ( vaikka 28 mm) ja 100m leveä niin se on aika tehokas. Liika varmuus ei ole pahasta kun puhutaan telineistä.
-
AnttiAmatööri
- Jäsen

Juu, voiskin lisäillä noita laudan pätkiä varmisteeks. Tattista vinkistä!
Vanha aihe, mutta laitetaan vinkki tulevaisuuden remontoijille. Omat julkisivuremontit tein ( ja teen loppuun keväällä) trukkihyllytelineillä. Ostin siis 150 eurolla vanhan trukkihyllyn, eli 3 päätyä/tikasta ja tarpeeksi orsia kahteen tasoon sekä kaiteiksi. Painava kokonaisuus, mutta kasaaminen onnistuu yksin tunnissa tai kahdessa. Työskentelytasot tein 32x100 sahatavarasta. Päätyjen yläosia verten piti tehdä kakkosnelosesta vielä metrin korotusosa.
Kokonaisuus on 6m korkea, 5 m pitkä ja metrin syvä.

Kokonaisuus on 6m korkea, 5 m pitkä ja metrin syvä.