Kärrättiin pihaan Kotiliesi 20 puuhella ja otin siitä jo luukut pois ja putsailin pinnasta isoimpia ruosteita pois ja nyt pitäisi keksiä millä maalilla peltikuoren ja luukkujen kehykset maalaisi? Luukut ja luukkujen kehykset on alunperin olleet niklatut/kromatut mutta ruoste on muhinut sen verran pinnoitteen alla että kromit lentelee lastuina pitkin tallia putsatessa. Ennen vanhaan nämä maalattiin Hornalla mutta sellaista ei taida enää olla olemassakaan? Nämä valurautaosat eli luukkujen kehykset ja uunin reunavahvikekanttaukset ajattelin maalata hopeanväriseksi. Itse peltikuoresta taas tulee musta mutta varmaan sekin esim. luukkujen ympäriltä lämpenee niin että ihan tavallinen maali voi kärytä? Itse kansilevyihin varmaan sitä liesimustaa?
Isompi ongelma on hormiliitos; Mulla on jonkun vanhan projektin jäljiltä jemmassa neliskulmainen valurautainen hormiliitoskappale juuri tällaiseen puuhellaan mutta eikös tässä mun yksilössä ole pyöreä 140mm reikä hormiliitokselle. Äkkiseltään tutkittuna 120mm ja 150mm osia löytyy helposti mutta 140mm osia ei ole olemassakaan. Minkäs näköinen putki/laippa ja kaulus tällaisessa on alun perin ollut? Kärsiiköhän toiminta pahasti jos tekisi liitoksen 120mm putkella?
Kotiliesi 20 puuhellan kunnostus + hormiliitos
-
StevieRayVehkakoski
- Jäsen

-
lehmikangas
- Jäsen

Re: Kotiliesi 20 puuhellan kunnostus + hormiliitos
Ei tietoa, mutta veikkaan että se 120 mm putkikin on riittävä. Jos vertaa esim kiukaisiin yms missä usein jopa mahtuu selvästi enemmän puita kerralla palamaan.
Vanhaa Hornaa ei taida tosiaan enää olla tarjolla. Ehkä ne hopean sävyt voi olla lähimmäksi sitä kromattua, mutta eihän se sama ole. Jos itse tekisin, niin varmaan vetäisin mielummin samalla värillä kuin muutkin viereiset maalattavat osat. Nykyisin on kuumankestomaalia saatavana monissa väreissä. Liesimusta on erittäin palkitseva aine, olen käyttänyt valurautapinnoille myös pinnoissa jotka eivät lämpene ja hyvin on säilynyt eikä sotkekaan.
Vanhaa Hornaa ei taida tosiaan enää olla tarjolla. Ehkä ne hopean sävyt voi olla lähimmäksi sitä kromattua, mutta eihän se sama ole. Jos itse tekisin, niin varmaan vetäisin mielummin samalla värillä kuin muutkin viereiset maalattavat osat. Nykyisin on kuumankestomaalia saatavana monissa väreissä. Liesimusta on erittäin palkitseva aine, olen käyttänyt valurautapinnoille myös pinnoissa jotka eivät lämpene ja hyvin on säilynyt eikä sotkekaan.
Re: Kotiliesi 20 puuhellan kunnostus + hormiliitos
https://www.taloon.com/terasputki-sauma ... -139-7x4-0
Iki-kiuas on tehty vastaavasta materiaalista. Omaani hitsasin piipun liitoksen tuosta neljän millin vahvuisesta putkesta, kun samasta oli kiukaan omatkin putket tehty. Tuota saa rautakaupoista, jotka myyvät oikeasti rautaa eikä pelkkiä sisustustarvikkeita.
Iki-kiuas on tehty vastaavasta materiaalista. Omaani hitsasin piipun liitoksen tuosta neljän millin vahvuisesta putkesta, kun samasta oli kiukaan omatkin putket tehty. Tuota saa rautakaupoista, jotka myyvät oikeasti rautaa eikä pelkkiä sisustustarvikkeita.