Kyseessä on -38 vuonna rakennettu pientalo, rossipohjalla, ei kellaria ja salaojia ei ole tehty. Ongelmaksi on muodostunut yhden seinän sokkelin kosteus, rossipohja on kuitenkin kuiva ja sokkeli sisäpuolelta myös. Tarkoituksena olisi antaa sokkelille uusi ilme, rapata, maalata ja tehdä sorakaistoitus talon ympäri. Tätä en kuitenkaan lähde toteuttamaan ennenkuin perusasiat ovat kunnossa.
Olen saanut jonkin verran vinkkejä että kun ohjaat sadevedet fiksusti pois talosta ja lisäät patolevyn niin tällä olisi hyvä lähteä liikenteeseen ja osa on sitä mieltä suoraan että piha auki ja salaojat heti. Olen kuitenkin itse vähän sitä mieltä että torppa täyttää melkein sata vuotta ja on pysynyt hyvin tolpillaan. Myös toki salaojien hinta mietityttää näin yksinasujalle, niitä kun ei kannata ottaa halvimmasta paikkaa. Talo on myös perustettu kallionpäälle joka saattaa aiheuttaa ongelmia myös salaojituksissa (?)
Märkä sokkeli etupihalla jossa soraa ja hiekkaa. Etupiha on myös suhteellisen tasainen kun taas muilla nurkilla maasto viettää talosta pois päin.

Kun taas muilla sivuilla johon jopa nurmikkokin pääsee kiinni, ovat täysin kuivia.

Kaikki neuvot otetaan vastaan!