2020 rintsikka

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
männis
Jäsen
Jäsen

2020 rintsikka

Viesti Kirjoittaja männis »

Miten tehtäisiin jos tän hetken tietämyksellä ja 40-50 luvun vaatimuksilla tehtäisiin rintamamiestalo?
Mä laittaisin salaojat tarkastus/huoltokaivoineen , rännikaivot, anturat,niiden alle sepeliä ja paksummat eristeet mutta entä muuta?
fauwee
Jäsen
Jäsen

Re: 2020 rintsikka

Viesti Kirjoittaja fauwee »

männis kirjoitti:Miten tehtäisiin jos tän hetken tietämyksellä ja 40-50 luvun vaatimuksilla tehtäisiin rintamamiestalo?
Mä laittaisin salaojat tarkastus/huoltokaivoineen , rännikaivot, anturat,niiden alle sepeliä ja paksummat eristeet mutta entä muuta?
Äkkiseltään tulee mieleen, että eristeeksi laittaisin selluvilla levyjä.
Ja sitten katoksi konesaumakaton.
Lerssinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Nuo edelliset ja ulkovuori tuuletusraolla, ikuinen talo kun lämmittää uuneilla.
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuuletusrako on nykyajan hömpötyksiä :) Hieman jäkälää ikkunoiden väliin ja kovaa asumista.
Casa La Utoja
Wespa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Samaa mieltä, tuuletusrako on tarpeen jos tekee sen mokan että talon ulkopinnassa on höyrynsulku, mutta eihän rintsikoissa sellaisia.. viini
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
männis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja männis »

Aika moneen liitoskohtaan laittaisin jotain peltiä/jyrsijäverkkoa.
Jos tuuletusraon laittaa niin menettääkö muuta kuin pintalaudan lämmöneristävyyden?
raneja
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja raneja »

Itse kunnostin rintamamiestalon nykyaikaisella rakenteella ulkopuolelta, eli tuulensuojalevy pystyrimoitus tolppien kohdalle vaakalauta johon perinteinen pystylaudoitus 6 tuuman laudalla ja peiterimalla. Tuli hyvä mutta minäkin mietin jyrsijäverkkoa tuuletuarakoon ja sen asensinkin, mutta jotkut kertovat että jyrsijät nousevat muualtakin ylös seinää, eli en tiedä auttaako verkko lainkaan? Ulkoseinissä on purut poitettu koska huomasin että joka paikassa ei edes ollut purua, välissä jopa paksuja puukoolauksia. Eristin seinät mineraalivillalla, puukuitu olisi tietenkin ollut paras mutta hinta oli liian korkea. Kysyin muuten rakenteen toimivuutta rakennusmestarilta ja hän sanoi että ulkoverhous ei kyseisillä rakenteilla pilaa taloa jos vain sisällä höyrysulku on hengittävää siihen kehitettyä paperia.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Olen katsonut vierestä kun hiiri juoksee taloa seinää pitkin ylös asti :shock:

Oli vaivattoman näköistä ja oletan että kaikki hiiret osaa tuon tempun.

Jyrsijäverkot tietenkin räystään allekkin - ihan niitä oraviakin varten.

Oravat ne tekee nopeasti ison tuhon kun tekevät joukon pesiä kerralla. Hiiret taas laajentaa pikkuhiljaa - mutta tekevät yhdestä pesästä kerrallaan vessan....

Oravat varmaan käy ulkona vessassa :-D
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Hiiri voi tehdä yllätävän paljon tuhoa. Remppasin kesällä ulkovaraston. Yksi katon rajassa oleva hirsi oli joskun kauan sitten kattovuodon takia lahonnut . Katto oli sen jälkeen korjattu, mutta hirsi oli jätetty paikoilleen. Hiiret oli tehneet pehmeään kohtaan pesän. Siinä oli ollut mukava asustella ja kuseskella hirren sisään. Yli metrin päässä alkuperäisestä lahopaikasta hirsi oli ruskea sisältä ja haju aivan järkyttävä otin puolitoista metriä piti molempiin suuntiin ottaa pois että tuli tervettä vastaan.

Mutta laittaisin silti tuuletusraon. Silloin ei viistosade yms. pääse kastelemaan sisäpuolen eristeitä vaikka laudoituksessa olisi halkeamia yms.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Itse vein yläpohjaan hiirenloukkuja ja kulhon jossa rotanmyrkkyä. Syksyiset rapinat seinien sisällä väheni kummasti. Nuo vain pitää sijoitella ja merkitä siten että joku tulevaisuuden toivo ei pääse käsiksi.

Nykyajan rintamamiestalo taitaa olla seinärakenteeltaan kipsi, muovi, villa, tuulensuoja, ilmarako ja lautavuori. Eikös tuo ole yleisin (lue halvin) ratkaisu. Ja laattana sorapatjan päälle valettu lattialämmitetty laatta. Nykyään on tosin alettu yhä enemmän painottaa matalaenergiataloja, mutta ne taitaa olla vieläkin toistaiseksi harvinaisempaa herkkua ja kalliimpi rakentaa.
raneja
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja raneja »

En suosittele myrkkysyöttejä koska hiiret voivat jäädä rakenteisiin ja lahotessaan tuottaa hirveätä hajua sisälle asti. Millä niiden raatoja sitten paikannat sieltä eristeen seasta. Itse käytän sähkömälliä, se on putkimallinen paristoilla toimiva joka minulla on pyydystänyt erittäin hyvin joka paikassa mihin tietenkään ei linnut pääse käsiksi! Syöttiäkään ei tarvitse vaihtaa kovin usein. Mällejä saa nykyisin useasta paikasta, itse ostin Hankkijalta. Kallishan se oli mutta hakkaa tehokkuudessaan jousimällin koska vaan ja on helpompi tyhjentää, kallistus vain niin raato on poissa käsin koskematta.
Vastaa Viestiin