Vilp öljyn rinnalle, mitä ihmeen järkeä?
Vilp öljyn rinnalle, mitä ihmeen järkeä?
Öljy-puu kaksoiskattila 2007. Neliskanttinen 3000l vanha sisäsäiliö. 2700-3100l vuodessa (en polta puuta). Kun tässä varmaan 10 vuoden sisällä kattila ja poltin pitäisi uusia ja säiliö jo eilen, olen miettinyt Vilpiä tilalle. Monessa paikassa kuitenkin höpötetään että kannattaisi ottaa se vilp öljyn rinnalle. Voisiko joku kertoa yhdenkin järkevän syyn pitää se vanha lämmitysjärjestelmä siinä rinnalla, jolloin on kaksi huoltoa ja aikanaan uusimista vaativaa järjestelmää. Tuntuu siltä, että ihmiset ajattelee sen öljykattilan ja polttimen ja säiliön lakkaavan kulumasta kun on jotain rinnalla. Täällä etelärannikolla on aika harvoin päivätolkulla yli 20 asteen pakkasia (tämä vuosi, poikkeus vahvistaa säännön). Sähkövastukset apuna noina päivinä kuulostaa ainoalta järkevältä vaihtoehdolta.
Re: Vilp öljyn rinnalle, mitä ihmeen järkeä?
Olet kartalla.packiderm kirjoitti:Öljy-puu kaksoiskattila 2007. Neliskanttinen 3000l vanha sisäsäiliö. 2700-3100l vuodessa (en polta puuta). Kun tässä varmaan 10 vuoden sisällä kattila ja poltin pitäisi uusia ja säiliö jo eilen, olen miettinyt Vilpiä tilalle. Monessa paikassa kuitenkin höpötetään että kannattaisi ottaa se vilp öljyn rinnalle. Voisiko joku kertoa yhdenkin järkevän syyn pitää se vanha lämmitysjärjestelmä siinä rinnalla, jolloin on kaksi huoltoa ja aikanaan uusimista vaativaa järjestelmää. Tuntuu siltä, että ihmiset ajattelee sen öljykattilan ja polttimen ja säiliön lakkaavan kulumasta kun on jotain rinnalla. Täällä etelärannikolla on aika harvoin päivätolkulla yli 20 asteen pakkasia (tämä vuosi, poikkeus vahvistaa säännön). Sähkövastukset apuna noina päivinä kuulostaa ainoalta järkevältä vaihtoehdolta.
Se että kannattaa pitää rinnalla toimiva systeemi johtunee vain kaiketi siitä että ehjää ei kannata ehdoin tahdoin purkaa, ellei tilalle ole parempaa/tehokkaampaa käyttöä.
Loput spekuloinnit energiahinnoista ovat vain arvauksia mutta voihan olla ja on toki nyt niin että sähkönhinta on aikalailla korkeimmillaan silloin kun pakkaset ovat kireimmillään niin silloin öljyn päälle tussauttaminen voi vähän säästää, sen hinta ei ole niinkään riippuvainen ulkoilman lämpötilasta, varsinkin jos sopivaan saumaan tilaa.
Totta töriset että jos kattilaa ja muuta ei käytä niin saattaa vikaantua ihan vain käyttämättömyyteensä

Täällä menty VILP + Kattilavastuksilla jo vuosia. Öljyä käyttänyt lähinnä huvikseni kanisteriin öljyletkut tuuppaamalla että nähnyt sen toimivan.
Ehkä suurin juttu on se että purkaminen on aivan hillitön työ...
Ai niin ja kunnon sähköboileri VILP:in/kattilan rinnalle lämmintä käyttövettä tuottamaan on osoittautunut kaikkein järkevämmäksi hankinnaksi.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Niin, kai se pointti on erityisesti siinä että öljykattilassa on jo valmiiksi tarpeita joita tarvitaan VILPinkin kanssa, reilu sata litraa vesitilaa, käyttövesikierukka, vastukset jne. Varsinkin noin uusi kattila kannattaa säilyttää niin pääset halvemmalla kun voit ostaa pelkän monoblock-VILPin, et tarvitse mitään erillistä sisäyksikköä tai isoa sähkövaraajaa jos ja kun kattilassa vaan on riittävästi vapaita yhteitä. Käyttöveden esilämmitys hoituu hienosti tuossa öljykattilan kierukassa, tulistukseen sitten n. 100l sähkövaraaja tai miksei suoralämmitinkin niin ei tule varaajahäviöitä. Lämmityskauden ulkopuolella VILP voi sitten huilia, pelkän käyttöveden lämmittäminen tai esilämmittäminen sillä ei kannata.
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
Minä tein sillälailla että reilu pari vuotta sitten pistin kaksoiskattilan, polttimen, latauspumpun, shuntit, varaajan ja öljysäiliön (kaikki vuodelta 2000) myyntiin, ja sain niistä sen verran että Nibe ilma-vesilämpöpumpun ja sähkökattila/sisäyksikön "takaisinmaksuaika" lyheni ihan kivasti. Kaiken hyvän lisäksi ostaja oli tekijämies ja saapui paikalle kaverinsa kanssa ja purkivat koko höskän ja veivät pois. Itse toki hanslankarina siinä pyörin mukana.
Oli ne tälläkin foorumilla myynnissä mutta tori.fi:n kautta tärppäsi. Kaksoiskattila on öljysyöppö, mutta maatilalliset ym usein hyödyntävät sitä puunpolttomahdollisuutta, joten on niille markkinoita. Se mun entinen systeemi meni konehallin lämmitykseen, stokerin sai ilmeisesti kylkeensä.
Itsekään en puuta polttanut kattilassa, öljyä meni 2500-3000 litraa vuodessa. Nyt menee sähköä 16-18MWh vuodessa, josta taloussähköä joku 8-9.
EDIT: Jos olisi ollut pelkkä öljykattila hyvin toteutettuna ja kulutus järkevä, niin en välttämättä olisi sellaista purkanut. En tiedä olisinko edes hankkinut vilpiä ollenkaan, ja jos olisin, niin olisi ollut suuri houkutus jättää se öljy rinnalle. Vilp-systeemiin ei olisi silloin tarvinnut sähkökattilaa vaan pelkän ohjausyksikön (halvempi) ja öljyllä saa piikkitehoa halvalla jos vaikka joskus mennään "pakolla" siihen pörssisähköön tai muuhun tuntihinnoitteluun. Mutta tuo minun vanha systeemi oli "optimoitu" puulle, ja jos sitä olisi muuttamaan lähtenyt niin olisi joutunut tekemään mittavia muutoksia putkituksiin. Niin, ja varavastuksiakaan ei ollut joten nekin olisi pitänyt laitattaa.
Oli ne tälläkin foorumilla myynnissä mutta tori.fi:n kautta tärppäsi. Kaksoiskattila on öljysyöppö, mutta maatilalliset ym usein hyödyntävät sitä puunpolttomahdollisuutta, joten on niille markkinoita. Se mun entinen systeemi meni konehallin lämmitykseen, stokerin sai ilmeisesti kylkeensä.
Itsekään en puuta polttanut kattilassa, öljyä meni 2500-3000 litraa vuodessa. Nyt menee sähköä 16-18MWh vuodessa, josta taloussähköä joku 8-9.
EDIT: Jos olisi ollut pelkkä öljykattila hyvin toteutettuna ja kulutus järkevä, niin en välttämättä olisi sellaista purkanut. En tiedä olisinko edes hankkinut vilpiä ollenkaan, ja jos olisin, niin olisi ollut suuri houkutus jättää se öljy rinnalle. Vilp-systeemiin ei olisi silloin tarvinnut sähkökattilaa vaan pelkän ohjausyksikön (halvempi) ja öljyllä saa piikkitehoa halvalla jos vaikka joskus mennään "pakolla" siihen pörssisähköön tai muuhun tuntihinnoitteluun. Mutta tuo minun vanha systeemi oli "optimoitu" puulle, ja jos sitä olisi muuttamaan lähtenyt niin olisi joutunut tekemään mittavia muutoksia putkituksiin. Niin, ja varavastuksiakaan ei ollut joten nekin olisi pitänyt laitattaa.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Ehkä etelä-rannikolla vanhaa systeemiä ei ole mielekästä säilyttää, mutta pohjoisempana tilanne voi olla toinen. Öljykattilan kanssa on hyvä käyttää pörssisähköä väistellen kalliit tunnit ja siirtoyhtiöiden tehomaksut.
Minulla on epäilyksiä öljykattilan käyttämisestä pörssisähkön päivän sisäisten hintahuippujen väistämiseen, kattila kun on suhteellisen hidas värkki. Kokemus on tosin vain omasta Högfors valurautakattilasta, jonka "kylmäkäynnistys" kestää pitkään ja joka hörppää silloin reilusti ylimääräistä. Hyötysuhde jäänee tavallistakin heikommaksi tällaisessa käytössä. Asian mittaaminen osoittautui hankalaksi vaikka käyntiaikaa voinkin mitata.Pula-aika kirjoitti:Öljykattilan kanssa on hyvä käyttää pörssisähköä väistellen kalliit tunnit ja siirtoyhtiöiden tehomaksut.
Jättäisin kai itsekin hyväkuntoisen öljykattilan VILPIn rinnalle pakkasten varalle ja koska tulevaisuutta on kovin vaikea ennakoida.
Edellä on hyviä kommentteja joten ei niihin tarvitse mitään lisätä.
Minulla pari talvea ollut samsung EHS 9kW split öljyn rinnalla. Kytkennät mahdollistaa, että voin ajaa pakkasilla (raja -12 - -15C) öljyllä avustaen, eikä vilppiä tarvitse pysäyttää.
2017 öljyä kului kokonaista 20l. Tänä talvena tähän mennessa kulunut noin 50l ja tuskin enää ölyä palaa.
Aivan yhdentekevää, millä tuon määrän energiaa tekee.
Minulla samaa ikäluokkaa oleva jäspi eco 17 + muu öljytekniikka. Myös säiliö uusittu silloin.
Syyt järjestelmän säilytykseen tullut aika hyvin aikaisemmissa postauksissa.
Hamsterin mieltä lämmittää, kun kellarissa on noin 2500l mustaa kultaa, joka hankittu 2015/16 vuodenvaihteessa hintaan 53c/l alv0. Näillä kulutuksilla riittää 50-100v.
Ei tarvitse pelätä tulevia sähkön tehomaksuja ja pakkasen lisälämmitys hoituu edullisesti
Sinulla vanhan hävittämistä puoltaa kaksoiskattila ja vanha säiliö, mutta kannataa myös miettiä näitä.
-Onko vapautuville tiloille parempaa käyttöä
-Haluatko päästä järkeviin takaisinmaksuaikoihin DIY hengessä ja edullisilla saneeraus paketeilla vanhan järjestelmän rinnalle
-avaimet käteen "laatupaketti" sisältäen vanhan purut nouseen hinnaltaan helposti yli 10k€. Siinä kohtaa kannattaa ruveta tosissaan selvittämään maalämmön mahdollisuutta. Hintaa tasottaa maalämmönstä saatavat paremmat kotitalousvähennytkset.
2017 öljyä kului kokonaista 20l. Tänä talvena tähän mennessa kulunut noin 50l ja tuskin enää ölyä palaa.
Aivan yhdentekevää, millä tuon määrän energiaa tekee.
Minulla samaa ikäluokkaa oleva jäspi eco 17 + muu öljytekniikka. Myös säiliö uusittu silloin.
Syyt järjestelmän säilytykseen tullut aika hyvin aikaisemmissa postauksissa.
Hamsterin mieltä lämmittää, kun kellarissa on noin 2500l mustaa kultaa, joka hankittu 2015/16 vuodenvaihteessa hintaan 53c/l alv0. Näillä kulutuksilla riittää 50-100v.

Ei tarvitse pelätä tulevia sähkön tehomaksuja ja pakkasen lisälämmitys hoituu edullisesti
Sinulla vanhan hävittämistä puoltaa kaksoiskattila ja vanha säiliö, mutta kannataa myös miettiä näitä.
-Onko vapautuville tiloille parempaa käyttöä
-Haluatko päästä järkeviin takaisinmaksuaikoihin DIY hengessä ja edullisilla saneeraus paketeilla vanhan järjestelmän rinnalle
-avaimet käteen "laatupaketti" sisältäen vanhan purut nouseen hinnaltaan helposti yli 10k€. Siinä kohtaa kannattaa ruveta tosissaan selvittämään maalämmön mahdollisuutta. Hintaa tasottaa maalämmönstä saatavat paremmat kotitalousvähennytkset.
VILPistä olen just tarjouksia pyytelemässä. Kaksoispesäkattila kesät puilla ja talvet sähköllä. Mihin perustat tämän väittämän:
Wespa kirjoitti: Lämmityskauden ulkopuolella VILP voi sitten huilia, pelkän käyttöveden lämmittäminen tai esilämmittäminen sillä ei kannata.
--------------------------------------------------------------------------------------------
- lmfmis
- Jäsen
- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Ari kirjoitti:VILPistä olen just tarjouksia pyytelemässä. Kaksoispesäkattila kesät puilla ja talvet sähköllä. Mihin perustat tämän väittämän:
Wespa kirjoitti: Lämmityskauden ulkopuolella VILP voi sitten huilia, pelkän käyttöveden lämmittäminen tai esilämmittäminen sillä ei kannata.
Havaitsin ja mittasin tämän omasss systeemissä ja saavutetut edut meni häviöhin systeemissä. Kiertovesipumput ja varaajan jäähtyminen lähinnä.
Tilanne muuttui kun lisäsin kuormaa eli vilp lämmitti myös kph lattioita kellarissa kesällä. Silloin mittasin systeemistä ulos enemmän energiaa kun sinne sähköllä laitoin.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Jep, jos tosiaan on jotain muutakin kuormaa tai käyttöveden kulutus poikkeuksellisen suurta niin sitten kannattaa, muutoin ei.
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
Minä olen pitänyt sampan ajossa myös kesällä, vaikka tekeekin vain käyttövettä. Eikös ne jo aikanaan kummelissa todennut, että autot tykkää kun niillä ajetaan
Lisäsin sampan anturin kattilan taskuun ja pystyn ajamaan käyttövesimoodilla/hystereesillä kattilan lämpimäksi.
Käytännössä ajaa pari rykiä vuorokaudessa.
Säästöt on rahallisesti olemattomia, noin 10€/kk
Mulla oli 100l LKV "halpis"varaaja jo ennen vilppiä kesäkäytössä ja se vei 3-hengen perheellä noin 250kWh/kk
Nyt on mennyt noin 130kWh/kk yhteensä (vilp 80+lkv 50)
Pieni etu viimekesänä (kylmänä) oli, kun pystyi täyttämään tyttären pikku uima-altaan lämpimäksi vilpillä vähän edullisemmin.
Siellä pystyi peuhaamaan paljon pidempään kun vesi oli 35 asteista.

Lisäsin sampan anturin kattilan taskuun ja pystyn ajamaan käyttövesimoodilla/hystereesillä kattilan lämpimäksi.
Käytännössä ajaa pari rykiä vuorokaudessa.
Säästöt on rahallisesti olemattomia, noin 10€/kk
Mulla oli 100l LKV "halpis"varaaja jo ennen vilppiä kesäkäytössä ja se vei 3-hengen perheellä noin 250kWh/kk
Nyt on mennyt noin 130kWh/kk yhteensä (vilp 80+lkv 50)
Pieni etu viimekesänä (kylmänä) oli, kun pystyi täyttämään tyttären pikku uima-altaan lämpimäksi vilpillä vähän edullisemmin.
Siellä pystyi peuhaamaan paljon pidempään kun vesi oli 35 asteista.
Hyväkuntoinen kaksoiskattila kellarissa on kyllä ihan hyvä vakuutus: sillä talon lämmittää aina, jollain tavalla.
Minulla on kellarissa enää ihan tavallinen öljykattila, kaksoispesä oli vuodelta 1963 ja tuli tiensä päähän.
Öljysäiliötäkään minulla ei enää ole, mistä olen helpottunut: oli se vaan helpotus, kun näin, ettei veteraani vuodelta 1965 ollut vuotanut pisaraakaan
. Tämä on pohjavesialuetta!
Mutta ihan vain rampanakin, ilman öljysäiliötä, kattila tiukan paikan lämmittää tämän talon: aina sitä jostain sen verran verkkovirtaa saa, minkä poltin ja kiertovesipumppu tarvitsevat.
Maksetaanhan sitä vakuutuksistakin.
Minulla on kellarissa enää ihan tavallinen öljykattila, kaksoispesä oli vuodelta 1963 ja tuli tiensä päähän.
Öljysäiliötäkään minulla ei enää ole, mistä olen helpottunut: oli se vaan helpotus, kun näin, ettei veteraani vuodelta 1965 ollut vuotanut pisaraakaan

Mutta ihan vain rampanakin, ilman öljysäiliötä, kattila tiukan paikan lämmittää tämän talon: aina sitä jostain sen verran verkkovirtaa saa, minkä poltin ja kiertovesipumppu tarvitsevat.
Ymmm.pvalila kirjoitti:Hyväkuntoinen kaksoiskattila kellarissa on kyllä ihan hyvä vakuutus: sillä talon lämmittää aina, jollain tavalla.
Öljysäiliötäkään minulla ei enää ole, mistä olen helpottunut: oli se vaan helpotus, kun näin, ettei veteraani vuodelta 1965 ollut vuotanut pisaraakaan![]()
![]()
. Tämä on pohjavesialuetta!
Nämä näitä keski-iän saavuttaneiden perheellisten ihmisten juttuja

Täältä purettu kaikki tulisijat 70-luvun öljyhuumassa mutta väkisin saanut edes puuhellan takaisin että voi soppaa keittää ja saada vähän lämpöäkin jos paha paikka tulee. Porin Matti odottelee vielä lumihangessa mutta sille jo peti tehty sentäs olkkariin. Tämäkin on noita varmistuksen varmistus juttuja vain, jotka voivat olla täysin yhdentekeviä.
Heh, 70-lukulaisena asuin lapsuuden ja erittäin kovatkin pakkaset nähneenä suorallasähköllä lämmenneessä vanhassa omakotitalossa, eikä meillä mitään lämmitysongelmista koskaan puhuttu, talo oli vain aina lämmin

ILP/VILP/MLP -jutuissa kannattaa minusta aina kumminkin varautua häiriöihin, laitteistossa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Niin, se Matti ei ehkä koskaan teille sisälle asti ehdi mutta voittehan te koko perhe kokoontua ulos matin kylkeä vasten lämmittelemään jos oikein vaikeaksi lämmitystilanne menee...tuuma kirjoitti: Täältä purettu kaikki tulisijat 70-luvun öljyhuumassa mutta väkisin saanut edes puuhellan takaisin että voi soppaa keittää ja saada vähän lämpöäkin jos paha paikka tulee. Porin Matti odottelee vielä lumihangessa mutta sille jo peti tehty sentäs olkkariin. Tämäkin on noita varmistuksen varmistus juttuja vain, jotka voivat olla täysin yhdentekeviä.
Heh, 70-lukulaisena asuin lapsuuden ja erittäin kovatkin pakkaset nähneenä suorallasähköllä lämmenneessä vanhassa omakotitalossa, eikä meillä mitään lämmitysongelmista koskaan puhuttu, talo oli vain aina lämmin![]()
ILP/VILP/MLP -jutuissa kannattaa minusta aina kumminkin varautua häiriöihin, laitteistossa.

70-luvulla suora sähkölämmitys toimi oikein hyvin, kun energia oli halpaa. Samalla tavalla autoilu oli halpaa, ei autoa ostettaessa eka kysymys koskenut kulutuslukemia.
Tämän ketjun aloittaja taisi kadota saitilta?
Niinku vaikka alle 10 vuotta sitten = Primitiivinen aika? No olihan se aika primitiivistä sillointuuma kirjoitti: ...jostain primitiivisestä ajasta, jolloin talvet olivat todella kylmiä ja sähköä ei aina ollut.

Jossain keski- ja itäisessä Suomessa oli väkeä kai viikkojakin sähköä vailla, tykkylumi ja hoitamattomat sähköjohtojen reitit. Riippuu vähän missä asuu. Veikkaan että valtionyhtiön ja kunnallisten paikallisyhtiöiden aikaan saattoi olla lyhyitä katkoja enemmän mutta pitkiä harvemmin kun oli ukkoja ja kunnia-asia että hommat pelaa. Nyt pörssifirmojen farttaalilaskennoilla hoidetaan hommia miten hoidetaan, ja kun päälliköt perheineen ei asu samalla kylällä, niin mitä väliä jos jollain jäätyy putket ja joudutaan maksamaan pikku korvaus kun isossa kuvassa on säästetty miljoonia. Ennenaikaan viimeistään päällikön vaimo pisti ukkonsa laittamaan hommat kuntoon kun ei muuten kehdannut käydä kylällä kaupassa

Meillä edellisessä kämpässä oli pisin sähkökatko yli 12 tuntia, 20 pakkasta ja mulla laastijauhot ja vedet paljussa ja ihmettelen kun ei sekoitin starttaa. No sähköt oli just katkenneet ja se laasti oli alakerran varaavan takan nuohousluukkua varten, eli ei tarvinnut sitä "backuppia" käynnistellä sillä kertaa

Kari