Yritin haulla etsiä, mutta ei heti osunut silmään tästä aiheesta ketjua. Eli onkos joku teettänyt asbestikartoituksen, onko kokemuksia eri firmoista ja hinnoittelusta? Muita kommentteja aiheesta?
Meillä on siis tarkoitus uusia pieni kylppäri ja kaikki menee uusiksi lattialämmitystä myöten, joten kaikki pitää myös purkaa ja siihen liittyen pitäisi tehdä asbestikartoitus.
Talo on 50-luvulta, mutta kylppäri rakennettu -84-86. Neliöitä noin 8. Seinissä ja lattiassa on laatta ja tilassa on pesuallas, suihku, wc-istuin ja käsisuihku. Lattiassa lattialämmitys.
Mikäköhän mahtaisi olla todennäköisyys, että sieltä löytyy asbestia ja mistä? Kylppärin tekijän mukaan remontissa ei ole käytetty asbestia, mutta voiko sitä olla esim. saumausaineissa tms.?
Ollaan selvitelty vähän hintoja ja hinnat pyörii 500-1500 euron välillä. Halvin hinta on Raksystemsiltä ja sisältää työn (300€) + 1-2 näytettä (100€ näyte). Kallein on sitten Deleteltä, sen tarkempaa erittelyä ei ole käytettävissä. Sitten oli vielä yksi pienempi yritys, jonka hinnat oli työ (322€) + 3 näytettä (105€ näyte) + analyysitodistus ~80 € (jos ei asbestia).
Lopputulemana mietin, et olisko helpointa vaan purkaa itse? Hinnathan karkaa pilviin, kun kartoituksen päälle tulee pahimmillaan sitten vielä asbestipurkutyöt alipaineistettuina tiloineen jne. Kyseessä on kumminkin suht pieni remppa ja rahaa ei nyt koskaan ole liiasti tuhlattavana. Terveys tietysti on tärkeintä, joten vähän tässä joutuu puntaroimaan ratkaisuja..
Asbestikartoitus
-
marianne82
- Uusi jäsen
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Asbestikartoitus
Asbestikartoitukseen ei vaadita pätevyyttä, kunhan löydät labran joka lausuu näytteet ilman y-tunnusta yms
Asbesti taas tappaa suoraan vielä 40 vuoden kuluttua altistuksesta, että kaikki riskinotto on vain tyhmää. Jotkut käyttää purkuhommissa virolaisia tai vanhoja pappoja, mutta se on nyt lähinnä kuolemantuottamukseen verrattava tyhmyys sekin...
Todennäköisyys asbestille on tuossa kohteessasi noin yksi alkuperäisiissä rakenteissa....myöhemmissä vähemmän mutta täyskieltohan vasta 94 ...
Asbesti taas tappaa suoraan vielä 40 vuoden kuluttua altistuksesta, että kaikki riskinotto on vain tyhmää. Jotkut käyttää purkuhommissa virolaisia tai vanhoja pappoja, mutta se on nyt lähinnä kuolemantuottamukseen verrattava tyhmyys sekin...
Todennäköisyys asbestille on tuossa kohteessasi noin yksi alkuperäisiissä rakenteissa....myöhemmissä vähemmän mutta täyskieltohan vasta 94 ...
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Jos et käytä saneerauksessa ulkopuolisia tekijöitä, niin pientaloissa saat purkaa asbestia mielin määrin, kunhan siitä ei koidu sivullisille haittaa. Jätteet tulee toimittaa asianmukaisesti pakattuina ja merkittyinä erilliseen asbestinkeräykseen (eli vaikkapa pk-seudulla Ämmässuolle, jossa puskevat ne eri monttuun kuin muut kivijätteet). Kuitenkin oman terveyden- ja mielenrauhan vuoksi kannattaa toimittaa näytteet labraan (itse olen k'äyttänyt Viikin Microfocusta). Jos asbestia löytyy, niin kannattaa purkutyöt tehdä kuten kuuluukin, eli alipaineistus, muovitus, suojapuku, ja P3-maski (mieluiten propellikäyttöinen, ei kuitenkaan missään nimessä niitä kertakäyttömaskeja), ja pirun tarkka loppusiivous. Pölisemistä jos on mahdollista estää kostuttamalla paikkoja ja purkujätettä, niin se kannattaa tietty tehdä , jne.
Seinätasotteissa, kiinnityslaasteissa, ja sauma-aineissa voi olla asbestia, kuten myös jossain vanhoissa bitumipohjaisissa vesieristeissäkin. Ja lattiassa on voitu käyttää eri tasoitteita, laasteja ja sauma-aineita kuin seinissä. Jos lattian alla kulkee vanhoja vesiputkia, niin niissäkin saattaa olla asbestipahvia, tai asbestimössöä on laitettu putken ja pahvin väliin, jnejne. Betonin sekaan tuskin kukaan järkevä rakentaja on asbestia laittanut, mutta tiedä vaikka olisi jäänyt säkinpohjallinen, joka on sitten ympätty myllyyn, kaikki on mahdollista, mutta tuo viimeksimainittu on aika epätodennäköinen.
Kätevää olisi jos saat otettua näytepalan jossa on mukana kaakeli, sauma-ainetta, kiinnityslaastia ja tasoitetta (tasoitteita). Toki nuo näytteidenototkin pitäisi tehdä "asbestityönä", google kertoo tuosta hommasta kyllä.
Kuitenkin järki ja kohtuus kannttaa muistaa noissakin hommissa, säädökset koskevat työsuojelua. Mutta omaa terveyttään ei toki kannata riskeerata noin kurjalla ja salakavalalla aineella.
Edit: valurautaisten viemäriputkien liitoksissakin voi olla asbestia sisältävää kittiä, toki useimmiten ovat juntattuja lyijyllä tiiviiksi.
Seinätasotteissa, kiinnityslaasteissa, ja sauma-aineissa voi olla asbestia, kuten myös jossain vanhoissa bitumipohjaisissa vesieristeissäkin. Ja lattiassa on voitu käyttää eri tasoitteita, laasteja ja sauma-aineita kuin seinissä. Jos lattian alla kulkee vanhoja vesiputkia, niin niissäkin saattaa olla asbestipahvia, tai asbestimössöä on laitettu putken ja pahvin väliin, jnejne. Betonin sekaan tuskin kukaan järkevä rakentaja on asbestia laittanut, mutta tiedä vaikka olisi jäänyt säkinpohjallinen, joka on sitten ympätty myllyyn, kaikki on mahdollista, mutta tuo viimeksimainittu on aika epätodennäköinen.
Kätevää olisi jos saat otettua näytepalan jossa on mukana kaakeli, sauma-ainetta, kiinnityslaastia ja tasoitetta (tasoitteita). Toki nuo näytteidenototkin pitäisi tehdä "asbestityönä", google kertoo tuosta hommasta kyllä.
Kuitenkin järki ja kohtuus kannttaa muistaa noissakin hommissa, säädökset koskevat työsuojelua. Mutta omaa terveyttään ei toki kannata riskeerata noin kurjalla ja salakavalalla aineella.
Edit: valurautaisten viemäriputkien liitoksissakin voi olla asbestia sisältävää kittiä, toki useimmiten ovat juntattuja lyijyllä tiiviiksi.
-
marianne82
- Uusi jäsen
Kiitos vastauksista!
Juttelin yhden asbestikartoittajan kanssa ja hän meinasi, että näytteet otettaisiin rakenteita rikkomatta. Mä aloin miettimään et miten siinä tapauksessa voi ylipäätään tehdä kattavan kartoituksen, jos asbestia on esim. lattiarakenteessa..?
Tää aihe alkoi kiinnostaa sen verran, että mietin jos itse varovasti irrottaisi vähän laattoja ja ottaisi näytteitä eri saumausaineista ja laattojen alta laasteista niin seinistä että lattiastakin ja veisi tuonne Mikrofokuksen labraan, kun olen vielä töissäkin ihan siinä vieressä.
Ihan yleisestikin tää halu tehdä itse on myös osa sitä oppimisprosessia, mikä väistämättä tulee kun vanhaan taloon muuttaa. Jos tuolta löytyy asbestia, niin se on hyvä tietää talon muita tiloja ajatellen ja toisaalta on oikeesti hyvä oppia, et missä sitä vois olla ja miltä se vois näyttää. Tää asbestiasia voi tietysti olla yks niitä asioita, jotka kannattaisi jättää suosiolla ammattilaisten hoidettavaksi, mutta eipä tuosta tiedosta koskaan haittaakaan ole ja nyt vasta selvitellään asioita. :)
Juttelin yhden asbestikartoittajan kanssa ja hän meinasi, että näytteet otettaisiin rakenteita rikkomatta. Mä aloin miettimään et miten siinä tapauksessa voi ylipäätään tehdä kattavan kartoituksen, jos asbestia on esim. lattiarakenteessa..?
Ihan yleisestikin tää halu tehdä itse on myös osa sitä oppimisprosessia, mikä väistämättä tulee kun vanhaan taloon muuttaa. Jos tuolta löytyy asbestia, niin se on hyvä tietää talon muita tiloja ajatellen ja toisaalta on oikeesti hyvä oppia, et missä sitä vois olla ja miltä se vois näyttää. Tää asbestiasia voi tietysti olla yks niitä asioita, jotka kannattaisi jättää suosiolla ammattilaisten hoidettavaksi, mutta eipä tuosta tiedosta koskaan haittaakaan ole ja nyt vasta selvitellään asioita. :)
Siis 50-luvun talossa voi olla asbestia missä tahansa. Hyvin usein sitä käytettiin tasotteissa ja maaleissa, nämä ei vaan suoraan näy mitenkään päällepäin. Näkyvimmät kohteet oli putkiston suojauksessa käytettävät eristeet sekä saunassa palosuojalevynä olevat harmaat levyt. Myös ulkovuorauksessa käytetyt levyt sisälsi asbestia ja olempa saunan hormejakin nähnyt asbestiputkella tehtynä. Asbestinauhaa saattoi löytyä myös tiivistenauhana hormeista yms muista paikoista.
Helpoimpia purettavia ovat nuo näkyvät kohteet, sillä jos et riko asbestia sisältävää tuotetta niin se ei ole mahdoton ongelma poistaa. Eli amerikkalaistyylistä "lekaa vaan ja kaikki murskaksi" tyylistä purkua pitää välttää.
Piilossaolevat asbestit eivät myöskään aiheuta ongelmia jos ne edelleen saa jäädä piiloon. Eli tasoitteet ja maalit annetaan olla ja vedetään siihen päälle priimeri jne uutta tuotetta päälle.
Kun pitää järjen mukana ja hoitaa suojauksen sekä pölynpoiston yleensäkkin remontoinnissa hyvin, niin ongelmia ei pitäisi syntyä. Asbestiin pitää suhtautua toki varoen, mutta se ei saa olla omakotiremontoijaa lamauttava tekijä ja ryöstöhintaa mahdollistava direktiivi näytteeottoineen.
Helpoimpia purettavia ovat nuo näkyvät kohteet, sillä jos et riko asbestia sisältävää tuotetta niin se ei ole mahdoton ongelma poistaa. Eli amerikkalaistyylistä "lekaa vaan ja kaikki murskaksi" tyylistä purkua pitää välttää.
Piilossaolevat asbestit eivät myöskään aiheuta ongelmia jos ne edelleen saa jäädä piiloon. Eli tasoitteet ja maalit annetaan olla ja vedetään siihen päälle priimeri jne uutta tuotetta päälle.
Kun pitää järjen mukana ja hoitaa suojauksen sekä pölynpoiston yleensäkkin remontoinnissa hyvin, niin ongelmia ei pitäisi syntyä. Asbestiin pitää suhtautua toki varoen, mutta se ei saa olla omakotiremontoijaa lamauttava tekijä ja ryöstöhintaa mahdollistava direktiivi näytteeottoineen.
Senverran kuitenkin tätä "ameriikan tyyliä" on alkanut esiintyä täällä suomessakin, tarkoitan nyt talon ostajia ja heidän kaupanpurku & korvausvaateitaan, että kannattaa miettiä kolmesti mitä piilottaa jne. Siinä on melkoisen riskin paikka tiedossa jos talosta itse tahi perikunta joskus luopuu, käyttämättä tulitikkuja.oldtimer kirjoitti:Siis 50-luvun talossa voi olla asbestia missä tahansa. ......
Piilossaolevat asbestit eivät myöskään aiheuta ongelmia jos ne edelleen saa jäädä piiloon. Eli tasoitteet ja maalit annetaan olla ja vedetään siihen päälle priimeri jne uutta tuotetta päälle. ....
Muuten ylläolleet ohjeet ovat hyvä ja toimivat: lisäisin itse vielä jonkinasteisen alipaineistuksen työtilaan ja kunnollisen suojauksen työ- ja muiden tilojen väliin. Itse ostin aikoinaan omaan käyttöön Scottin moottorimaskin... vaikka taisi tulla hankittua 40 vuotta liian myöhään jos ajattelee mitä on tullut aikojen kuluessa puuhattua.
Kun kyse on vaan noin pienestä alasta, niin purat vaan itse ilman tutkimuksia. Jos huolettaa asbesti, niin rautakaupasta kertakäyttö kokovartalo suojaa, kunnon maski ( ei kertakäyttö ), muovitat kulkureitit huolellisesti, ettei pölyt leviä ja ei kun töihin.... Ja ne asbestikartoittajatkin on vaan ihmisiä, olen ollut kohteessa purkamassa kylpyhuonetiloja, jossa oli ollut asbestikartoitus, asbestia ei ollut, kuitenkin tiloista löytyi tunnettua asbestipitoista materiaalia. Olen varma, että kaikki nykypäivän rakennusmiehet altistuvat hieman asbestille työuransa aikana, altistus on vaan niin pientä, että ei aiheuta harmia.