Kellarikerroksen maanalaisten seinien eristämiseen täältä löytyy hyviä useita keskusteluja, joita olen pystynyt hyödyntämään omassa projektissani, joten kiitokset niistä aktiivikirjoittajille. Seuraavaksi vuorossa olisi alakerran kokonaan maanpinnan yläpuolella oleva osio jolle olen pähkäillyt sopivaa rakennetta jo pidemmän aikaa.
Kyseessä on 300 mm kevytsoraharkkoseinä, jonka ulkopuoli on pesubetonipinnalla. Sisällä oli 70 mm puukoolaukset villoilla, joiden päällä muovipaperi ja lastulevy. Puut, villat ja paperit on nyt purettu pois. Kohteessa on maanvarainen betonilaatta, jonka alla on 70 mm styroksia, ja sen alla 250 mm sorastus. Ilmeisesti maasta ei juuri nouse kosteutta, koska betoniin upotetut alajuoksut eivät olleet näkyvästi kosteusvaurioituneet, vaan hyvässä kunnossa. Voi toki olla, että alkuperäinen höyrynsulku ei ollut kovinkaan tiivis, jolloin kuivumista on päässyt tapahtumaan sisäänpäin. Ja sepä tässä mietityttääkin, että millaisella rakenteella sisäänpäin kuivumisen mahdollistaisi jatkossakin ilman älytöntä energian tuhlausta. Alkuperäistä rakennetta kun tuskin kukaan voi suositella uusittavan? Ja jotta homma ei kävisi liian helpoksi, niin kyseessä on paritalo, josta vain toista asuntoa remontoidaan. Joten seinän kasvattaminen ulospäin ei oikein onnistu.
Maanpäällisen harkkoseinän eristys
-
Matti Alander
- Jäsen

Re: Maanpäällisen harkkoseinän eristys
Korjaaminen on aina korjaamista ja silloin joudutaan kombromiseihin.
Kevytsoraharkko on kovin huokoista ja siinä vähän huokoisalipainetta, eli kapillaarista kosteudennousua. Ongelmat kosteuden kanssa usein vedenpaineesta johtuvia, vuotavia syöksytorvia, vääriä maakallistuksia ja seinän vierien lätäköitymisiä.
Paras rakenne on aina kauttaaltaan ulkopuolelle asennettu lämmöneristys, niin lattioissa, kuin seinissäkin, mikä nykyään hyvin tiedossa.
Mikäli ulkopuolella on Fuktisol levy maan alla , voisin ehdottaa lattiapinnasta kahden, kolmen 100 mm harkon muurausta suoraan seinään kiinni ja yläosaan Uretaaniliimalla kiinni uretaani eristys.
Hieman yleistäen, jos kosteutta ja puuta niin ongelmia tiedossa perustusrakenteissa.
Kevytsoraharkko on kovin huokoista ja siinä vähän huokoisalipainetta, eli kapillaarista kosteudennousua. Ongelmat kosteuden kanssa usein vedenpaineesta johtuvia, vuotavia syöksytorvia, vääriä maakallistuksia ja seinän vierien lätäköitymisiä.
Paras rakenne on aina kauttaaltaan ulkopuolelle asennettu lämmöneristys, niin lattioissa, kuin seinissäkin, mikä nykyään hyvin tiedossa.
Mikäli ulkopuolella on Fuktisol levy maan alla , voisin ehdottaa lattiapinnasta kahden, kolmen 100 mm harkon muurausta suoraan seinään kiinni ja yläosaan Uretaaniliimalla kiinni uretaani eristys.
Hieman yleistäen, jos kosteutta ja puuta niin ongelmia tiedossa perustusrakenteissa.
Re: Maanpäällisen harkkoseinän eristys
Kiitoksia kommentista! Tuon suuntaiseen rakenteeseen olin itsekin kallistumassa, eli uretaanit (30 tai 50 mm) kiinni tiukasti seinään, mutta 300 mm alaosasta avoimeksi. Tai kuten ehdotit, sinne voisi muurata harkkoja.
Toinen, mitä olin pyöritellyt, on tämä Weberin vesihöyryavoin pinnoitus lämmöneristyslaastilla: http://www.e-weber.fi/tekniset-laastit- ... tilla.html. Tämän toimivuudesta vaan ei juurikaan löydy näkemyksia, ja toisaalta rappauksesta ei itsellä ole kokemusta.
Toinen, mitä olin pyöritellyt, on tämä Weberin vesihöyryavoin pinnoitus lämmöneristyslaastilla: http://www.e-weber.fi/tekniset-laastit- ... tilla.html. Tämän toimivuudesta vaan ei juurikaan löydy näkemyksia, ja toisaalta rappauksesta ei itsellä ole kokemusta.