Rossipohjan kapillaarikatko: Leca vs Foamit vs muu

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
Vale
Uusi jäsen

Rossipohjan kapillaarikatko: Leca vs Foamit vs muu

Viesti Kirjoittaja Vale »

Mielenkiinnosta laitan nyt (toivottavasti) keskustelua herättävän aiheen ilmoille.

HUOM, nyt ei puhuta finnfoamista vaan vaahtolasimurskeesta! :wink:

Olen tekemässä isohkoa rossipohjan korjausta vanhaan taloon ja kaivellut useita päiviä maata pois edes jonkinlaisen kapillaarikatkon mahdollistamiseksi. Lecapapuja olin ajatellut alun alkaen tänne laittaa. Kuitenkin eräässä toisessa asiayhteydessä keskustelin ns.ammattimiehen kanssa puhelimessa ja hän mainitsi tuosta Foamit vaahtolasimurskeesta, että laittaisi ehkäpä sitä mielummin pohjalle lecapapujen sijaan. Kuulemma sen pitäisi toimia jopa hieman lecaa paremmin kyseisessä paikassa. Hinnoiltaan nämä on tällä alueella suhteellisen samoissa. Lämmönjohtavuus näissä on samaa luokkaa. Foamit on painon puolesta aavistuksen keveämpää tavaraa.

Tämä Foamit oli itselle itse asiassa uusi tuttavuus. Foamit 30 (raekoko 30-40) kuulemma on erittäin hyvä reilu 30-sentin kerroksena tuohon tarkoitukseen. Kuitenkin jostain sain sellaista infoa myös, että Tuolla Foamit 20:llä voisi päästä pienemmällä kerrospaksuudella suhteellisen lähelle samaa lopputulemaa.

Talossani on ollut hyvin matala rossipohja. Ryömintätila on nyt kaivuun jälkeen reilu 40senttiä maasta lattiavasoihin. Omassa tapauksessa varmasti molemmat ajaa tarkoituksensa. Talo sijaitsee suhteellisen hyvällä paikalla ja suurempia kosteusongelmia ei ole tullut esiin. Kuitenkin lattian eristyksen parantuessa haluan tuonne jonkin kapillaarikatkon lisätä nyt kun kaikki paikat on purettuna, eikä tarkastusluukkua oikein ole mielekästä tilaan tehdä, ainakaan ulkopuolelta.

Jos sinulla on siis kokemusta tuon Foamitin käytöstä, tai muuten sanottavaa asiaan liittyen, niin nyt on sen aika!
Naluski
Jäsen
Jäsen

Re: Rossipohjan kapillaarikatko: Leca vs Foamit vs muu

Viesti Kirjoittaja Naluski »

Itse olen kohta laittanut 50 kuutiota foami papanaa oman talon alapohjaan.
Purin lattiat ja vanhat eristeet pois. Oliki vain kutteria, tervapaperi ja multa. Vanha rakenne oli näyttänyt toimineen ellei keittiön vesivuotoa oteta lukuun. Kaivoin mullat pois sokkelin alareunaan asti, sitten lisäsin noin 10cm sepeliä, sen päälle foamit 30stä noin 30-40cm sokkelin yläreunaan asti. Seuraavaksi tervapaperia ettei tuuli puhalla ja sen päälle pölkky kutteria 30-40cm ja sen päälle rakennuskartonkia ja lankut. Lattiat on pysyny lämpimänä talvella.
Ainakin vaahtolasin päälle on helppo tehdä pohjatyöt kun ei upota. Vähän tapsuttaa niin voi asennella putket yms hyvin. Lasivaahdon purkuvaiheessa se kyllä tuppaa pölisemään mahottomasti.
Nohevana kippasin koko vaahtolasikuorman taloa vasten keittiön ikkunan kohale. Lasit pois edestä ja rattorilla pukin ikkuna-aukosta sisäle. Ei tarvinnu nii mahottomasti lappaa lapiolla.
Ainakin vieä vaikuttanu hyvältä tavaralta.
Vastaa Viestiin