Me just muutetiin ja meiltä löytyy Jämä Kaksikko kattila vuodest 79. Siellä voi poltaa öljyä sekä puuta. Kattila on hyvin vanha ja ilmaisesti on toiminut hyvin tähän saakka.
Ja tässä kysymykset :
- Kuinka kauan se voi vielä toimi hyvin ?
- Jos jotain mene huonosti, mitä voi tapahtua ?
- Kuinka iso tuotto (Tehokuus ?) ero on jos vertailee 21. vuosisata kattila. (Minkäläinen säästö % tulisi tehty jos vertaile Jämä ja uusi kattila ?)
Olette ymärttänyt oikein, tutkin vähän kuinka pitkä kannatais jatkaa tämän pelin kanssa.
Yksilöitähän tuon ikäiset jo väistämättä ovat, mutta esim. meillä on vastaavanlainen kaksoiskattila vuodelta -74 ja hyvin toimii edelleen, lämmintä piisaa. Tosin juuri äsken sammutin sen kun kelit viimein lämpenivät. Tarkoitus olisi jatkossa pärjätä kesät pelkällä veden suoralämmittimellä ja lämmityskaudella sitten puhkuu VILP. Öljykattila on varalla oikein koville pakkasille, joita ei tänäkään talvena täällä etelärannikolle oikein edes ollut.
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
Meillä on Jämä Miniter 17 S kaksoiskattila vuosimalli 1974. Vanha paappa poltti kattilassa 70-luvulla sekä koksia/puuta ja öljyä. 1980-luvusta lähtien kattilassa on vain poltettu öljyä lämmityskaudella (marraskuu-huhtikuu) ja muuten (toukokuu-lokakuu) pärjätään pelkästään ilmalämpöpumpulla. Sähkövastuksella saadaan lämmintä käyttövettä. Öljyn kulutus on noin 1000-1500 litraa vuodessa.
Nuohoja käy vuosittain ja kun se kurkkii kattilan sisäpuolelle hän on usein ihmetellyt kattilan siisti kunto. Hän sanoi viimeksi että näillä vanhoilla kattiloilla voi olla todella pitkä käyttöikä varsinkin jos niissä poltetaan vain öljyä eikä puuta ja niitä huolletaan säännöllisesti.
LVI-firma kävi keväällä vaihtamassa jotain putkia niin tuli puheeksi tuo vanhan kattilan energiateho. Putkimiehen mukaan uusi kattila voisi säästää noin 10-15 % öljyä vuositasolla verrattu vanhaan Jämä-kattilaan. Hän korosti myös että on vaikea arvioida koska vanhat kattilat ovat yksilöitä ja tehokkuus vaihtelee paljon esim polttimen säädöistä johtuen. Kannattaa kutsua ammattilainen paikan päälle joka voi tarkistaa että polttimen säädöt ovat kunnossa.
Itse ainakin ajattelen näin että niin kauan kun Jämä-kattila ja lämmitys kokonaisuutena pelaa näin hyvin en näe mitään syytä päivittää tai modernisoida mitään. Sitten joskus kun kattila on loppu niin pohditaan mitä seuraavaksi...
Näiden vanhojen kattiloiden kanssa kannattaa tiedostaa se että kun kattila sitten joskus luovuttaa niin se laskee vedet alleen. Jos tämä sattuu pakkaskaudella niin sitten ei lämmitetä ennen uuutta purkkia, joten varajärjestelmä on syytä olla.
Tällaisen Jämän kattilan 70 -luvun alkupuolelta olen nähnyt, ulkoisesti ja tulipesiltään näytti aivan Ok:lle sekin yksiö.
tuuma kirjoitti:Jos laskee allensa, sitten laskee. Maksimissaan vähän yli 200l on lattialla ja sitten ostamaan kasa 20€ lämpöpuhaltimia. Ei ole mikään katastrofi.
Lattiarakenteesta riippuen jo paljon pienempikin kuin 200 litran vesimäärä lattialla saattaa aiheuttaa tilanteen jota toiset kutsuvat jopa katastrofiksi. Ja siihen harvoin on ratkaisuna 20€ lämpöpuhaltimet...
ds_le_moulin kirjoitti:Eli ei tarvi olla liian epätoivoinen !
Suoraan sanottu, varajärjestelmä ei ole oikeesti olemassa. Paitsi puuhella keittiössä.
Kysymykset jatkaavat ; ja tässä se tule :
Ajattelin kyllä sen päälle vaihtaa öljypoltin ja pistää siihen pellettipoltin. Olisko tommonen järkevä ?
Öljypolttimen tilalle voi vaihtaa pellettipolttimen tai vastaavasti sen voi laittaa puupuolelle jossa on suurempi tuhkatila mutta oletettavasti konvektorit ovat huonommat ja niin hyötysuhdekin. Pyro-man polttimella jää suurin osa tuhkasta itse polttimen omaan tuhkatilaan. Kattilassa pitää kait olla putkipoltin eikä maljapoltin? Jos joskus kattila hajoaa niin polttimen voi vaihtaa sitten uuteen kattilaan.
tuuma kirjoitti:Jos laskee allensa, sitten laskee. Maksimissaan vähän yli 200l on lattialla ja sitten ostamaan kasa 20€ lämpöpuhaltimia. Ei ole mikään katastrofi.
Lattiarakenteesta riippuen jo paljon pienempikin kuin 200 litran vesimäärä lattialla saattaa aiheuttaa tilanteen jota toiset kutsuvat jopa katastrofiksi. Ja siihen harvoin on ratkaisuna 20€ lämpöpuhaltimet...
No, höh.
Jos tuollainen on laatuparkettien vieressä niin sitten on parketit vähän väärässä paikassa.
Toki 200l on 200l ja ovien alaosista tulvii mutta useimmiten kuten täällä on Jämä kellarissa ja kellareihin ei kai kukaan tee asuintilaa, kiellettyäkin tai ainakin typerää...
tuuma kirjoitti:Hih, täällä myös kuten toisillakin vastaajilla 1974 Jämä Miniter. Taitanee olla hyvää vuosikertaa
Niin, hyötysuhde ei ole kaksinen mutta kuten autoissa käyttöarvo on huikea.
Varsinkin jos tosiaan VILP:in laittaa kaveriksi niin kyllä tuo -79 varmaan myös tekee sen mitä tarvitaan.
Ei asia ole ollenkaan mustavalkoinen näiden lämmityssysteemeiden kanssa.
If it ain't broke, don't fix it.
Jos laskee allensa, sitten laskee. Maksimissaan vähän yli 200l on lattialla ja sitten ostamaan kasa 20€ lämpöpuhaltimia. Ei ole mikään katastrofi.
En minäkään sitä vettä pelkäisi, varsinkaan kun nämä yleensä on kellarissa. Mutta kun se vedenlasku tapahtuu joko silloin kun olet viikon reissussa tai jouluaaton ja joulupäivän välisenä yönä.
tuuma kirjoitti:Hih, täällä myös kuten toisillakin vastaajilla 1974 Jämä Miniter. Taitanee olla hyvää vuosikertaa
Niin, hyötysuhde ei ole kaksinen mutta kuten autoissa käyttöarvo on huikea.
Varsinkin jos tosiaan VILP:in laittaa kaveriksi niin kyllä tuo -79 varmaan myös tekee sen mitä tarvitaan.
Ei asia ole ollenkaan mustavalkoinen näiden lämmityssysteemeiden kanssa.
If it ain't broke, don't fix it.
Jos laskee allensa, sitten laskee. Maksimissaan vähän yli 200l on lattialla ja sitten ostamaan kasa 20€ lämpöpuhaltimia. Ei ole mikään katastrofi.
En minäkään sitä vettä pelkäisi, varsinkaan kun nämä yleensä on kellarissa. Mutta kun se vedenlasku tapahtuu joko silloin kun olet viikon reissussa tai jouluaaton ja joulupäivän välisenä yönä.
Niinhän se tapahtuu, vääjäämättä.
En minä ainakaan, uuttakaan, laittaisi sillä mielellä etteikö vuotaisi.
Voisin piikkinä laittaa noille muille että oletteko kokeilleet varoventtiilin toiminnan, kuten suositeltu määräyksissä. Minä olen, vesi valui naapuriin. Toimi siis ihan hyvin Vaihdon jälkeen kokeilut jääneet, ei se lattiakaivo ota sitä määrää ihan hetkessä vastaan...
Kyllä meidän kattila sijaitsee kellarissa, ja siellä löytyy lattiakaivo. Luulen että jos alkaa valua, niin tule enemään kui 200L : 170 litraa on kattilassa, ja sit tule lisäksi varma koko lämpövesi jotka on patterissa alas. Eikö niin ?
Kiitos pellettiforuumi vinkkistä, siihen mä pudotan mun kysymys pommi !