Mistä ruuveja tuumakierteellä?
- vesahy
- Jäsen

Mistä ruuveja tuumakierteellä?
Minulla on kaunis Porin Matti emaloiduilla luukuilla mutta tuhkaluukun kansi on irronnut kaukalosta ja kiinnitysruuvit ovat kadonneet kauan sitten. Olen yrittänyt kiinnittää kannen metrisillä M6-ruuveilla mutta ne kiertyvät vain sen vajaan kierroksen ja siitä olen päätellyt, että alkuperäiset ruuvit ovat olleet Whitforth-kierteellä. En haluaisi alkaa uusia kierteitä siihen jenkaamaan.
Olen kysellyt aika monesta paikasta, mutta nuoremmille myyjille nuo ruuvit ovat mystiikkaa ja vanhemmille nostalgiaa. Hyllyissä ei vaan tavaraa löydy, ei muuten edes Würthiltä, josta viime viikolla kävin kysymässä. Luulisi, että jossain niitä edelleen on, kyllä tässäkin valtakunnassa sen verran on vanhojen englantilaisten autojen ja moottoripyörien harrastajia.
Mistä löydän kaksi pientä ruuvia?
Olen kysellyt aika monesta paikasta, mutta nuoremmille myyjille nuo ruuvit ovat mystiikkaa ja vanhemmille nostalgiaa. Hyllyissä ei vaan tavaraa löydy, ei muuten edes Würthiltä, josta viime viikolla kävin kysymässä. Luulisi, että jossain niitä edelleen on, kyllä tässäkin valtakunnassa sen verran on vanhojen englantilaisten autojen ja moottoripyörien harrastajia.
Mistä löydän kaksi pientä ruuvia?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Mistä ruuveja tuumakierteellä?
Tuumacid Riihimäellä, Liukkosen Pultti Lahessa.
Noita kahta käyttäny amerikanauton osien kaa. Liukkosen pultilla on ainakin järkyttävät hyllyrivistöt eri pultteja ja muttereita.
Lotolla vaan vaikia ostaa, että onko tosiaan BSW, UNC, UNF..
Mutta kysy nyt ainakin noista.
Noita kahta käyttäny amerikanauton osien kaa. Liukkosen pultilla on ainakin järkyttävät hyllyrivistöt eri pultteja ja muttereita.
Lotolla vaan vaikia ostaa, että onko tosiaan BSW, UNC, UNF..
Mutta kysy nyt ainakin noista.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Jos on oikea koko tiedossa niin Ebay.com löytää myyjiä.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Mäntsälässä on liike nimeltä Ruuvikauppa, hyllystä löytyy kyllä valikoimaa, kannattaa kysäistä. Löytyy tuumaset yms erikoisemmat tavarat melko kattavasti, itse ainakin löytänyt useasti tarvitsemani nippelit sieltä.
Espoon pultti kirkkonummella masalassa. Hyllyssä on aika monenlaista pulttia ja kierteitä on mistä valita, osaava henkilökuntakin on. Jos on pulttihuolia, itse sinne suksin suoraan.
Biltemassakin on tuumakokoisia ruuveja. Halkaisija on varmaan 1/4", ja jos on reilusti tiuhemman näköinen kierre kuin M6:ssa niin on ehkä UNF, ja jos samannäköinen/vähän harvempi niin UNC.
Saattaa se tietysti olla joku muukin, mutta "eksoottisista" nuo SAE-jenkkikierteet ovat yleisimmät.
Saattaa se tietysti olla joku muukin, mutta "eksoottisista" nuo SAE-jenkkikierteet ovat yleisimmät.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
- vesahy
- Jäsen

Tuskin mitään kovin eksoottista kun kysymyksessä on 60-luvun Porin Matti. Olin niihin aikoihin nuorena poikana harjoittelijana telakalla ja siellä rakennettiin laivopja Neuvostoliittoon. Muistan aivan varmasti, että silloin käytettiin vain Whitforth-kierteisiä ruuveja. Metrisiä kai oli jossain, mutta aika eksoottisia ne silloin vielä olivat.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
No ne vitvoortit on nykyään aikas eksoottisia :)
Kari
- vesahy
- Jäsen

Voi olla että löytyy läheltäkin. Liiterin nurkassa on hylly ja laatikko, jossa kaikenlaista museoikäistä tavaraa. Täytyypä
kaivella.
kaivella.
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Onkohan Baltic Bolt vielä Nummelassa hengissä?
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
En minä mikään utelias ole .... een
Kumma juttu, että itään kelpasi muu kuin millinen kierre.vesahy kirjoitti:Tuskin mitään kovin eksoottista kun kysymyksessä on 60-luvun Porin Matti. Olin niihin aikoihin nuorena poikana harjoittelijana telakalla ja siellä rakennettiin laivopja Neuvostoliittoon. Muistan aivan varmasti, että silloin käytettiin vain Whitforth-kierteisiä ruuveja. Metrisiä kai oli jossain, mutta aika eksoottisia ne silloin vielä olivat.
Kuuleman mukaan mikropiiritkin siellä valmistettiin 2,5 millin jalkajaolla, kun lännessä jako on tuuman kymmenysosa. Pidemmässä lutikassa tuolla erolla oli jo varmaankin merkitystä, eivät jalat enää osuneet samoihin reikiin.