Kylppärin remontoinnista ja kustannuksista
Kylppärin remontoinnista ja kustannuksista
Moi
Osaiskos joku antaa osviittaa, että mistä kylppärin hinta muodostuu?
Puhutaan vaikka alle 10m2 tiloista saunoineen ja oletetaan, että remontti aloitetaan uusista kaadoista lukien.
Olen saanut kahdenlaisia tarjouksia ja ne heittävät aikalailla toisistaan (hinnan osalta).
Hieman vaikea verrata keskenään...
Itselle jotenkin uppoais jonkinlainen neliöhinta, kun tuijotan esim. laatoitettua neliötä kylppärissä.
Väkiselläkin miettii niitä materiaaleja: valua, lämmitysmattoa, tasoitetta, vesieristeet, kiinnityslaastia, laattaa ja saumalaastia.
Jotenkin materiaalikustannus per m2 on suhteessa työhön todella pieni?
Ja vastaavasti, en näe niitä tuntejakaan ihan tolkuttomasti yhdelle neliölle.
Puhutaan vaikka alle 10m2 tiloista saunoineen ja oletetaan, että remontti aloitetaan uusista kaadoista lukien.
Olen saanut kahdenlaisia tarjouksia ja ne heittävät aikalailla toisistaan (hinnan osalta).
Itselle jotenkin uppoais jonkinlainen neliöhinta, kun tuijotan esim. laatoitettua neliötä kylppärissä.
Väkiselläkin miettii niitä materiaaleja: valua, lämmitysmattoa, tasoitetta, vesieristeet, kiinnityslaastia, laattaa ja saumalaastia.
Re: Kylppärin remontoinnista ja kustannuksista
Et kerro tarjouksista sen enempää, joten aika vaikea sanoa mitään. Tuo työn ja materiaalien suhde menee kyllä juuri noin. Kokeileppa tehdä määräysten mukaan ja saat aikamoisen tuntimäärän per neliö. Tosin jos rouvan kanssa eksyy sinne kaupungin kalleimpaan kylppärisisustuskauppaan niin saattaa niille pinnoillekkin tulla hintaa yllättävästi, mutta perusmateriaaleilla se on työ joka maksaa.Poekavain kirjoitti:Moi
Aiemmin saatu noin 10 000€ ja nyt tuoreempi 23 000€,johon ei sisälly edes kaikki, mitä tuo edellinen pitää sisällään.RTMPekka kirjoitti: Et kerro tarjouksista sen enempää, joten aika vaikea sanoa mitään. Tuo työn ja materiaalien suhde menee kyllä juuri noin. Kokeileppa tehdä määräysten mukaan ja saat aikamoisen tuntimäärän per neliö. Tosin jos rouvan kanssa eksyy sinne kaupungin kalleimpaan kylppärisisustuskauppaan niin saattaa niille pinnoillekkin tulla hintaa yllättävästi, mutta perusmateriaaleilla se on työ joka maksaa.
Karkeasti noin 1500 €/m2 ja 3800€/m2.
Hieman olen pyöritellyt näitä pienessä mielessäni ja jos neliölle menisi 500€ materiaaleihin (mielestäni jo todella paljon), niin työlle jäisi vielä ihan käypä veloitus tunnille / m2 esim. 20h=50€, mikä vastaa myös arvioitua kestoa 4vkoa ts. 158 h.
Käytin materiaalien laskentaan Kiillon laskuria ja verkkokaupoista mieleisen laattojen hinnat jne per neliö.
En pääse likellekään tuota 500€/ neliö, ja lasken siis seinäneliöt mukaan, mutta jaan kustannukset lattianeliöille.
No onhan varsinkin tuossa suuremmassa tarjouksessa rajusti ilmaa. Vaikeita juttuja, jos on osaamista yhtään niin saunan saduttaa ja paneloi kyllä itse. Kylppäri sitten vaatii jo vähän enemmän paneutumista, siihen kun tulee aika monta kerrosta ja se päällimmäinen vielä pitäisi saada edes jotenkuten kelvollisen näköiseksi ja joku väli vedenpitäväksi. Hiki säästä rahaa...Poekavain kirjoitti:Aiemmin saatu noin 10 000€ ja nyt tuoreempi 23 000€,johon ei sisälly edes kaikki, mitä tuo edellinen pitää sisällään.RTMPekka kirjoitti: Et kerro tarjouksista sen enempää, joten aika vaikea sanoa mitään. Tuo työn ja materiaalien suhde menee kyllä juuri noin. Kokeileppa tehdä määräysten mukaan ja saat aikamoisen tuntimäärän per neliö. Tosin jos rouvan kanssa eksyy sinne kaupungin kalleimpaan kylppärisisustuskauppaan niin saattaa niille pinnoillekkin tulla hintaa yllättävästi, mutta perusmateriaaleilla se on työ joka maksaa.
Karkeasti noin 1500 €/m2 ja 3800€/m2.
Hieman olen pyöritellyt näitä pienessä mielessäni ja jos neliölle menisi 500€ materiaaleihin (mielestäni jo todella paljon), niin työlle jäisi vielä ihan käypä veloitus tunnille / m2 esim. 20h=50€, mikä vastaa myös arvioitua kestoa 4vkoa ts. 158 h.
Käytin materiaalien laskentaan Kiillon laskuria ja verkkokaupoista mieleisen laattojen hinnat jne per neliö.
En pääse likellekään tuota 500€/ neliö, ja lasken siis seinäneliöt mukaan, mutta jaan kustannukset lattianeliöille.
Itsellekin jäi sellainen vaikutelma, että ei ole kustannusperusteisesti laskettu tarjous, ainakaan tuo kalliimpi.RTMPekka kirjoitti: No onhan varsinkin tuossa suuremmassa tarjouksessa rajusti ilmaa. Vaikeita juttuja, jos on osaamista yhtään niin saunan saduttaa ja paneloi kyllä itse. Kylppäri sitten vaatii jo vähän enemmän paneutumista, siihen kun tulee aika monta kerrosta ja se päällimmäinen vielä pitäisi saada edes jotenkuten kelvollisen näköiseksi ja joku väli vedenpitäväksi. Hiki säästä rahaa...
Pohjat pitää teettää ulkopuolisella ts. valusta vesieristeeseen saakka (asoy vaatii) pl. seinien levytys.
Olen kallistumassa siihen, että teen itse loput: ripustan sadut seinille, paneloin ja laatoitan.
Näiden tarjousten jälkeen pitäis löytää sellainen taho, joka suostuu tekemään "vain" osan eikä koko projektia.
Minusta tuntuu, että nykyiset remonttitarjoukset muodostuu kotitalousvähennyksestä, sen verran usein asia muistetaan mainita. Ja jos on pariskunta remontoimassa niin tuplaten laitetaan kotitalousvähennystä hintaan. Toki tämä verotulojen siirto valtiolta pienelle yrittäjälle on hyvä juttu, mutta kaikki me tiedämme kuka sen viimekädessä maksaa.
Katohan, täällä on joku vähintään yhtä skeptinen kuten minä :Doldtimer kirjoitti:Minusta tuntuu, että nykyiset remonttitarjoukset muodostuu kotitalousvähennyksestä, sen verran usein asia muistetaan mainita. Ja jos on pariskunta remontoimassa niin tuplaten laitetaan kotitalousvähennystä hintaan. Toki tämä verotulojen siirto valtiolta pienelle yrittäjälle on hyvä juttu, mutta kaikki me tiedämme kuka sen viimekädessä maksaa.
Ja ei mulla lähtökohtaisesti ole sitä maksua vastaan mitään niin kauan, kun maksan työstä (hyvästä sellaisesti) enkä ilmasta.
itellä noin 9m2 ja 16000e. ite tehty minkä osasi ja pystyi, sähköt ja putket sekä vedeneristeen teki ammattilaiset. ja tuosta summasta saa vähentää 5500e uusi boileri, kiuas, kuivuri sekä kodinhoitohuoneen kaapit. ja kaikki tuli tehtyä uusiksi, valusta ja eristeistä lähtien. lattiasta kattoon.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Jep, näin sitä itsekin lopulta pähkäilin, että kohtuullinen on siinä 10 tienoilla eikä se paljoa sen yli voi oikein mennä kuin omilla valinnoilla.juha1 kirjoitti:itellä noin 9m2 ja 16000e. ite tehty minkä osasi ja pystyi, sähköt ja putket sekä vedeneristeen teki ammattilaiset. ja tuosta summasta saa vähentää 5500e uusi boileri, kiuas, kuivuri sekä kodinhoitohuoneen kaapit. ja kaikki tuli tehtyä uusiksi, valusta ja eristeistä lähtien. lattiasta kattoon.
Tuo 23 000 € ilman LVIS-töitä ja minkäänlaisia kalusteita on kyllä aivan älytön.
Siihen ei kuulu edes purkua ja lisäpurku veloitetaan erikseen. Ei myöskään LVIS-töitä tai materiaaleja esim. lattiakaivon siirtäminen.
Eikä myöskään kalusteasennukset tai mahdolliset kosteusvauriokorjaukset.
Ja kaikki em. kuului käsitykseni mukaan kuitenkin tuohon halvempaan tarjoukseen, joten melko sfääreihin on hinattu tuo hinta.
Siis mitä tuolla kymppitonnila irtoaa?
Käsitinkö oikein että putket, sähköt, vesieristys, kalusteiden asentaminen, laatoitus... Mitäs muuta?
Saako tuolla saunankin kasaan?
Käsitinkö oikein että putket, sähköt, vesieristys, kalusteiden asentaminen, laatoitus... Mitäs muuta?
Mitä olen ymmärtänyt, niin kympillä se puretaan ja laitetaan takaisin kasaan. Kylypyhuone ja sauna.Paolo kirjoitti:Siis mitä tuolla kymppitonnila irtoaa?
putkimiehen lasku oli suurin, yli 4000e. sisältäen työn ja putkiosat, vedeneristeet jne. hoiti myös laatoitukset kaikki. ite ostin laatat (ihan perusvalkoinen ja lattia harmaa), saumausaineet ja sellaisen pienen. ja seiniin tuli kaakeliluja, eikä ek. puuhommat kaikki tein myös itse. kuten alkupurkamisen jne.
suihkun sekoittajakin oli suht uusi, niin sehän meni paikoilleen uudestaan, mitä sitä hyvää heti vaihtamaan. pienissä asioissa säästää helposti satasia, kun miettii ja tutkii. suotta toimivaa vaihtaa, kun selviää tiivisteen vaihdolla, ja oraksen sekoittimet ei halvimmasta päästä ole kuitenkaan vaikka toimivia ovat.
laattahommissa tunteja tuli sitten enemmän, olis ollu halvempaa tehdä ite, mut parempi työnjälki varmasti kaverilla joka ennenkin tehnyt noita hommia.
yläpohjan eristeitä ei pitänyt vaihtaa ja sinne koskea, mutta kun vahingossa tuli kaikki alas, niin tuli saunasatu pintaan ja päälle sitten ekovillaa puhalsin jonkun kymmenen senttiä itse.
toki jos ek seiniin niin olisi voinut tulla hieman halvemmaksi. ihan tyytyväinen kuitenkin olen. ei kalliimmasta päästä tuo mun maku ole, mut ihan soppeli siitä meille tuli. kai.
suihkun sekoittajakin oli suht uusi, niin sehän meni paikoilleen uudestaan, mitä sitä hyvää heti vaihtamaan. pienissä asioissa säästää helposti satasia, kun miettii ja tutkii. suotta toimivaa vaihtaa, kun selviää tiivisteen vaihdolla, ja oraksen sekoittimet ei halvimmasta päästä ole kuitenkaan vaikka toimivia ovat.
laattahommissa tunteja tuli sitten enemmän, olis ollu halvempaa tehdä ite, mut parempi työnjälki varmasti kaverilla joka ennenkin tehnyt noita hommia.
yläpohjan eristeitä ei pitänyt vaihtaa ja sinne koskea, mutta kun vahingossa tuli kaikki alas, niin tuli saunasatu pintaan ja päälle sitten ekovillaa puhalsin jonkun kymmenen senttiä itse.
toki jos ek seiniin niin olisi voinut tulla hieman halvemmaksi. ihan tyytyväinen kuitenkin olen. ei kalliimmasta päästä tuo mun maku ole, mut ihan soppeli siitä meille tuli. kai.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Saatiimme toinenkin ihan virallinen tarjous se oli 20 000 euroa.juha1 kirjoitti:itellä noin 9m2 ja 16000e. ite tehty minkä osasi ja pystyi, sähköt ja putket sekä vedeneristeen teki ammattilaiset. ja tuosta summasta saa vähentää 5500e uusi boileri, kiuas, kuivuri sekä kodinhoitohuoneen kaapit. ja kaikki tuli tehtyä uusiksi, valusta ja eristeistä lähtien. lattiasta kattoon.
Tähän ei kuitenkaan kuulunut LVI tai sähkömiestä, jotka tekee tuntitöinä á 70 euroa.
En tiedä kenessä vika, mutta en saa noita täsmäämään keskenään.
Pieni tila, ei mitään erikoisuuksia ja silti älyttömät kustannukset.
jak901
Kuulosta melko kalliilta. Esimerkkinä oma: kivijalasta alkaen kattoon, uusi eteinen pesuhuone ja sauna, neliöitä lisää noin 30. Kuvat, luvat ym, valmiina nyt noin 35000. Kaikki pinnat itsetehtynä muut ammattilaisilla ja pinnoissa ei säästelty.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Jestas miten kallista on rakentaminen! Tai sitten jestas miten halvaksi tulee rakentaminen, jos on mahd. tehdä itse poislukien sähkötyöt ja piirustukset.
Teen itse juuri nyt alakertaan entiseen lattiakaivottomaan kodinhoitohuoneeseen n. 13 m2 kylpyhuonetta/kodinhoitohuonetta. Meillä on tuulettuva alapohja, joten teen lattian 3-kerrosgyprocilla ja muovimatolla, seiniin tulee gyproc, vedeneristen ja paneeli; käytössä on siis suihkukaappi tästä ikuisuuteen. Alla näette toteutunutta / odotettavissa olevaa budjettia. Tietty osa tarvikkeista ja kalusteista minulla on jo etukäteen, kuten esimerkiksi jo käytössä oleva jakotukkikaappi ja Idon käytettynä edullisesti ostettu suihkukaappi.
KYLPPÄRIREMPPA BYDJETTI
HOMMATUT
Piirustukset 700 €
runkopuuta 2”4” 0 €
1 Blücher lattiakaivo muovimatolle 170 €
Kiilto Kerafiber 2 x 15 l. 80 €
Kiilto Keraprimer 2 x 10 l. 90 €
Kiilto Nurkkavahvikenauha 2x0,20x25 m. 40 €
5 Merika hanakulmarasiaa 150 €
Bidé-suihku 30 €
Pex -putki 0 €
1 pesukonepoisto 0 €
1 lattialämmitystermostaatti 0 €
Uus WC-pönttö 200 €
Katon panelit 0 €
Viemärieristeet 0 €
Ekovilla 50 mm. lisäulkoseinä 0 €
Gyproc-ruuvit 0 €
lattialämmityskaapeli 170 €
Pax -puhallin 185 €
HOMMAAMATTA
Rakennuslupa 500 €
Sähköt Tapsalle 600 €
33 3300 mm. 22x100 raakalautaa 50 €
10 150 mm kipsilevyä lapikas 150 €
11 15x2500x1200mm. EK-kipsilevyä seiniin 250 €
23 39x66 kertopuusoiro 160 €
40 Kahi-tiiltä 50 €
3 säkkiä Weber saneerauslaasti 50 €
Lattiaeristeet ekovilla 300 €
seinäpaneli 400 m. 500 €
Muovimatto 10m2 250 €
Katon 30 mm. PIR-eristelevyt 300 €
Sähkökalusteet
Valaisimet (yks on)
Viemäriosat 100€
Muovimatto 500 €
Yht. 5565 €
Hinnat kysymättä:
Muovimaton asennustyö
Tällä hetkellä teen purkutöitä, lattiassa olevan 5,5 cm paksuisen muovimatto-, kovalevy-&kuitulevy -kakun ja sen alla olevat lattialaudat puran heti kun pakkaset hellittää - sitten pääsen imuroimaan purut lattiasta. Olen arvioinut, että n. 3 kk tulee menemään.
Teen itse juuri nyt alakertaan entiseen lattiakaivottomaan kodinhoitohuoneeseen n. 13 m2 kylpyhuonetta/kodinhoitohuonetta. Meillä on tuulettuva alapohja, joten teen lattian 3-kerrosgyprocilla ja muovimatolla, seiniin tulee gyproc, vedeneristen ja paneeli; käytössä on siis suihkukaappi tästä ikuisuuteen. Alla näette toteutunutta / odotettavissa olevaa budjettia. Tietty osa tarvikkeista ja kalusteista minulla on jo etukäteen, kuten esimerkiksi jo käytössä oleva jakotukkikaappi ja Idon käytettynä edullisesti ostettu suihkukaappi.
KYLPPÄRIREMPPA BYDJETTI
HOMMATUT
Piirustukset 700 €
runkopuuta 2”4” 0 €
1 Blücher lattiakaivo muovimatolle 170 €
Kiilto Kerafiber 2 x 15 l. 80 €
Kiilto Keraprimer 2 x 10 l. 90 €
Kiilto Nurkkavahvikenauha 2x0,20x25 m. 40 €
5 Merika hanakulmarasiaa 150 €
Bidé-suihku 30 €
Pex -putki 0 €
1 pesukonepoisto 0 €
1 lattialämmitystermostaatti 0 €
Uus WC-pönttö 200 €
Katon panelit 0 €
Viemärieristeet 0 €
Ekovilla 50 mm. lisäulkoseinä 0 €
Gyproc-ruuvit 0 €
lattialämmityskaapeli 170 €
Pax -puhallin 185 €
HOMMAAMATTA
Rakennuslupa 500 €
Sähköt Tapsalle 600 €
33 3300 mm. 22x100 raakalautaa 50 €
10 150 mm kipsilevyä lapikas 150 €
11 15x2500x1200mm. EK-kipsilevyä seiniin 250 €
23 39x66 kertopuusoiro 160 €
40 Kahi-tiiltä 50 €
3 säkkiä Weber saneerauslaasti 50 €
Lattiaeristeet ekovilla 300 €
seinäpaneli 400 m. 500 €
Muovimatto 10m2 250 €
Katon 30 mm. PIR-eristelevyt 300 €
Sähkökalusteet
Valaisimet (yks on)
Viemäriosat 100€
Muovimatto 500 €
Yht. 5565 €
Hinnat kysymättä:
Muovimaton asennustyö
Tällä hetkellä teen purkutöitä, lattiassa olevan 5,5 cm paksuisen muovimatto-, kovalevy-&kuitulevy -kakun ja sen alla olevat lattialaudat puran heti kun pakkaset hellittää - sitten pääsen imuroimaan purut lattiasta. Olen arvioinut, että n. 3 kk tulee menemään.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.