Liukasta ja herkkähipiäistä porukkaa nuo sähkärit
-
keltarinta
- Jäsen

Liukasta ja herkkähipiäistä porukkaa nuo sähkärit
Sähkäri numero yksi, joka kävi kohdetta katsomassa, vaikutti lähinnä rappiolle joutuneelta työttömältä, joka heitti välillä keikan Ukko-palvelun kautta.
Sähkäri numero kaksi halusi tehdä koko homman alusta loppuun, eikä lähtenyt siihen, että asiakkaat vetelisivät itse johtoja paikoilleen suunnitelman mukaan ja hän tulisi kytkemään.
Sähkäri numero kolmen tuntihinta oli yli 80 e.
Sähkäri numero neljä vaikutti tosi hyvältä ja toiminnan mieheltä, mutta meni tilaamaan ulkomittauskeskuksen ennen kuin olimme päättäneet, laitetaanko sisälle vanhalle paikalle vai ulos, ja otti nokkiinsa, kun muistutin, että punnitsimme vielä vaihtoehtoja (tilausta ei muka voinut enää maanantaina puoliltapäivin perua, kun perjantaina oli käynyt meillä).
Sähkäri numero viisi sai ulkomittauskeskuksen paikalleen - mitä nyt meni ensin pari johtoa väärin päin - mutta loukkaantui kun pidin 800 euroa paljona sähkösuunnitelmasta (pistorasioiden ja muiden paikat on suunniteltu itse), eikä se enää käynytkään, että vetäisimme itse johdot ja läpiviennit, vaikka sitä olin ensimmäiseksi kysynyt.
Sähkäri numero kuusi ei tullutkaan sovittuna aikana eikä toisenakaan ja kolmatta varten ei edes palannut asiaan.
Sähkäri numero seitsemän oli liian kiireinen, mutta suositteli toista.
Sähkäri numero kahdeksan kävi tänään. Vaikuttaa lupaavalta, mutta vielä ei pidä nuolaista.
Sähkäri numero kaksi halusi tehdä koko homman alusta loppuun, eikä lähtenyt siihen, että asiakkaat vetelisivät itse johtoja paikoilleen suunnitelman mukaan ja hän tulisi kytkemään.
Sähkäri numero kolmen tuntihinta oli yli 80 e.
Sähkäri numero neljä vaikutti tosi hyvältä ja toiminnan mieheltä, mutta meni tilaamaan ulkomittauskeskuksen ennen kuin olimme päättäneet, laitetaanko sisälle vanhalle paikalle vai ulos, ja otti nokkiinsa, kun muistutin, että punnitsimme vielä vaihtoehtoja (tilausta ei muka voinut enää maanantaina puoliltapäivin perua, kun perjantaina oli käynyt meillä).
Sähkäri numero viisi sai ulkomittauskeskuksen paikalleen - mitä nyt meni ensin pari johtoa väärin päin - mutta loukkaantui kun pidin 800 euroa paljona sähkösuunnitelmasta (pistorasioiden ja muiden paikat on suunniteltu itse), eikä se enää käynytkään, että vetäisimme itse johdot ja läpiviennit, vaikka sitä olin ensimmäiseksi kysynyt.
Sähkäri numero kuusi ei tullutkaan sovittuna aikana eikä toisenakaan ja kolmatta varten ei edes palannut asiaan.
Sähkäri numero seitsemän oli liian kiireinen, mutta suositteli toista.
Sähkäri numero kahdeksan kävi tänään. Vaikuttaa lupaavalta, mutta vielä ei pidä nuolaista.
-
Santalapio
- Jäsen

Re: Liukasta ja herkkähipiäistä porukkaa nuo sähkärit
Kuulostaa surullisen tutulta touhulta. Juuri tämän takia teen meidän talossa sähkötyöt itse ja joku saa kytkeä ja tehdä pöytäkirjat. Ja olen ihan tosissaan myös miettinyt pitäisikö vielä kolmannen kerran aikuiskouluttautua sähköalalle, luulisi nimittäin että tolkun ihmiselle sataisi keikkaa yötä päivää.
Hoh, olisin vaihtanut jo sähköhommiin ellei urakkalupia varten pitäisi pyöriä vuosikausia muitten leivissä. Siistiä sisätyötä eikä tarvi pöydän ääressä istua.
Oikein hävettää miten hyvä tuuri itsellä on käynyt...
Eli toisin sanoen: kyllä niitä hyviä ja luotettaviakin on!! Vaikka meillä on melko kiireinen kaveri, eikä meinaa ehtiä paikalle (varmaan just siitä syystä kun muutkin tykkää).
Eli toisin sanoen: kyllä niitä hyviä ja luotettaviakin on!! Vaikka meillä on melko kiireinen kaveri, eikä meinaa ehtiä paikalle (varmaan just siitä syystä kun muutkin tykkää).
Ei se aina niin herkkua ole. Sähköjä vedellään joka seinästä auki oleviin tehdashalleihin 20 asteen pakkasella ja tolppaan noustaan silloin kun sinne pitää mennä, olipa sää mikä hyvänsä. :) mutta toisaalta urakointioikeuksillahan sitä saa valita omat työmaansa.mikkovee kirjoitti:Hoh, olisin vaihtanut jo sähköhommiin ellei urakkalupia varten pitäisi pyöriä vuosikausia muitten leivissä. Siistiä sisätyötä eikä tarvi pöydän ääressä istua.
Itsellä on koulutus, mutta ei urakointipätevyyksiä juurikin tuon vuosien pakko-orjuusehdon vuoksi.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Niin, kallista on sähkötyöt ja ne osaavat vedättää esimerkiksi osien hinnoissa, sama koskee myös putkimiehiä.
Sinänsä ymmärrän sähköurakoitsijoita, sillä tunnen yhden henkilökohtaisesti, joka on tehnyt tähän taloon kaiken uusiksi. Kerran hänen ollessa hommissa talossamme keskustelimme aiheesta; hän kertoi että ensiksikin on harhaluulo, että johdot saisi vetää itse sähkömiehele valmiiksi - ei saa. Tai saa, mutta rakennusmääräysten mukaan "sähkötyöt" l. johtojen valitseminen/mitoittaminen/vetäminen on ammattilaisen hommaa; suunnittelua eli kytkimien ja pistokkeiden sijoittelua saa tehdä kuka tahansa, mutta urakoinnille ja sen tekijälle, eli sille varsinaiselle sähköasennustyölle on omat vaatimuksensa.
Lisäksi hänen mukaan että usein törmää ilmiöön, että sähkötöissä mikään ei saisi maksaa mitään, ja sähkömiehen pitäisi olla valmis kytkemään omistajan itse jopa määräystenvastaisesti vetämät vedot (ilman suojaputkia, väärin vedetyt väärät johdot väärissä paikoissa) - ja johdot kytkevän sähkömies/urakoitsija on sitten vastuussa niistä itse vedetyistä piuhoista.
Tämän talon edellisen omistajan poika oli tehnyt sähkötyöt itse kodinkonekorjaajan ammattitaidolla. Jokaikinen johto ja töpseli on nyt vaihdettu, osin esteettisistä, osin käytännöllisistä ja osin sähköteknisistä syistä.
Sinänsä ymmärrän sähköurakoitsijoita, sillä tunnen yhden henkilökohtaisesti, joka on tehnyt tähän taloon kaiken uusiksi. Kerran hänen ollessa hommissa talossamme keskustelimme aiheesta; hän kertoi että ensiksikin on harhaluulo, että johdot saisi vetää itse sähkömiehele valmiiksi - ei saa. Tai saa, mutta rakennusmääräysten mukaan "sähkötyöt" l. johtojen valitseminen/mitoittaminen/vetäminen on ammattilaisen hommaa; suunnittelua eli kytkimien ja pistokkeiden sijoittelua saa tehdä kuka tahansa, mutta urakoinnille ja sen tekijälle, eli sille varsinaiselle sähköasennustyölle on omat vaatimuksensa.
Lisäksi hänen mukaan että usein törmää ilmiöön, että sähkötöissä mikään ei saisi maksaa mitään, ja sähkömiehen pitäisi olla valmis kytkemään omistajan itse jopa määräystenvastaisesti vetämät vedot (ilman suojaputkia, väärin vedetyt väärät johdot väärissä paikoissa) - ja johdot kytkevän sähkömies/urakoitsija on sitten vastuussa niistä itse vedetyistä piuhoista.
Tämän talon edellisen omistajan poika oli tehnyt sähkötyöt itse kodinkonekorjaajan ammattitaidolla. Jokaikinen johto ja töpseli on nyt vaihdettu, osin esteettisistä, osin käytännöllisistä ja osin sähköteknisistä syistä.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Niin siis saa.. Tyhjää putkea, kylmää piuhaa, kojerasioita, jakorasioita.. Kaikkea saa maallikko asentaa. Sähömies, joka tarkastuspöytäkirjaan nimensä rustaa, niin vastaa kuitenkin lopussa noista kaikista asennuksista ja niiden säädöstenmukaisuudesta. Harvassa on sähkäri, joka käy vain nostamassa automaattisulakkeen ylös ja kuittaa pöytäkirjan...PetteriKivimäki kirjoitti:ensiksikin on harhaluulo, että johdot saisi vetää itse sähkömiehele valmiiksi - ei saa. Tai saa, mutta
Keltarinnalla käynyt huono tuuri, on niitä asiallisiakin sähkäreitä olemassa. Kylmää piuhaa olen vetänyt talon täyteen, eikä siitä ole koskaan valitettu.
Sähkötöitä saa tehdä tiettyyn rajaan asti maallikko sähkömiehen valvonnassa ja ohjeiden mukaan. Meillä on tehty paljon itse - sähkärin etukäteen valmisteltua hommat ja/tai jälkikäteen tarkastettua ne. Toisaalta meillä on säkäri myös vaihtanut lasten leluihin patterit, jos on ollut tarpeen sattuessa paikalla. Meillä on onnea, kun on kaksi pätevä sähkäriä käytettävissä, tosin aikataulujen kanssa joutuu sitten joustamaan, jos sähkäri sattuu olemaan formuloita katselemassa Unkarissa tai kalassa Kilpisjärvellä. Toinen noista tykkää iloliemestä enemmän kuin olisi tarpeen, ja toinen tosiaan viihty siimän perässä pitkiäkin aikoja, mutta kun oma aikataulu joustaa loputtomiin, niin ei ole ongelmia.harkonen kirjoitti:Niin siis saa.. Tyhjää putkea, kylmää piuhaa, kojerasioita, jakorasioita.. Kaikkea saa maallikko asentaa. Sähömies, joka tarkastuspöytäkirjaan nimensä rustaa, niin vastaa kuitenkin lopussa noista kaikista asennuksista ja niiden säädöstenmukaisuudesta. Harvassa on sähkäri, joka käy vain nostamassa automaattisulakkeen ylös ja kuittaa pöytäkirjan...PetteriKivimäki kirjoitti:ensiksikin on harhaluulo, että johdot saisi vetää itse sähkömiehele valmiiksi - ei saa. Tai saa, mutta
Samanlainen tarinankulku pätee vähän kaikkiin rakennuspuolen kavereihin. Ei ole, ei kerkee, eikä jaksa. Itsellä on 2 tuttua sähkäriä ja kaikki onnistuu, itse toki teen vedot ja muut ja mittaukset ja kytkennät tulee sitten virallisesti. Kun sen hyvän sähkärin, putkarin, vastaavan mestarin tai maalarin kerran löytää, ei siitä kannata päästä irti.
Nimimerkillä: huomenna vastaavan mestarin kotisohvaa siirtämään peräkärryllä... :P
Nimimerkillä: huomenna vastaavan mestarin kotisohvaa siirtämään peräkärryllä... :P
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.