Oman talon pilaaminen ja toisten maine
Oman talon pilaaminen ja toisten maine
Sen vielä jotenkin kestän jos menisi vaan oma maine ja talo pilalle, mutta kun olen pilannut toistenkin maineen...
http://www.iltalehti.fi/asuminen/201603 ... 1_an.shtml
http://www.iltalehti.fi/asuminen/201603 ... 1_an.shtml
-
ramirez
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Re: Oman talon pilaaminen ja toisten maine
Aika mykistävä juttu. Siis suuret rakennusliikkeet ovat ainoita oikeita rakentajia koska ne on ammattilaisia. J-M Junnonen vois mennä sinne mihin aurinko ei paista. Visssiin tää meidänkin pirtti on umpihomeessa kun olen metallin ammattimies (entinen) enkä raksapena.
Koomisinta nykyisin on se, että monet amatöörit tuntuu olevan noilla isojen firmojen talotyömailla. Mitä lukee ihan isojenkin lehtien juttuja, minkälaisia rakennusvirheitä on uusissa asunnoissa. Moni kotiaan korjaava amatööri tekee ajan kanssa ja voi tehdä siten monta asiaa aivan oikein, kun ei tarttee kiireessä hosua sinnepäin, maalia pintaan ja kotia kun päivä loppui.
Tee-se-itse -miähet pilanneet suomen koulut ja kunnantalot joista >50% lienee homeessa 
sniiif
Voisiko joku lähettää Junnoselle pakan hamekangasta.
sniiif
Voisiko joku lähettää Junnoselle pakan hamekangasta.
-
warixenjalka
- Jäsen

[quote]Ongelmat eivät liity Junnosen mukaan vain talojen rakentamiseen, vaan myös peruskorjauksiin.
- Esimerkiksi rintamamiestalon sisäilma saadaan helposti tärviölle taloon sopimattomilla eristeillä ja pintamateriaaleilla. Tyypillisiin peruskorjausten yhteydessä tehtäviin virheisiin lukeutuu esimerkiksi saunatilojen siirtäminen pihan perällä olevasta ulkorakennuksesta asuintalon kellariin, jonka ilmanvaihtoa ei ole missään vaiheessa suunniteltu märkätilalle sopivaksi. Myös tällaiset käyttäjälähtöiset, asuinvuosien varrella tehdyt virheet nimetään julkisessa keskustelussa usein ylimalkaisesti "rakennusvirheiksi".[quote]
Jos olisin noudattanut kenen tahansa tuntemani rakennusalan ammattilaisen neuvoja, niin olisin tehnyt yllä kerrotut jutut. Tosin sauna oli jo tehty kellariin. Purin sen "amatöörinä" pois. No, en minä nyt itseäni ihan amatöörinä kuitenkaan pidä; jotain kouluja käyny ja joskus rakennustyömaallakin pyörähtäny...
- Esimerkiksi rintamamiestalon sisäilma saadaan helposti tärviölle taloon sopimattomilla eristeillä ja pintamateriaaleilla. Tyypillisiin peruskorjausten yhteydessä tehtäviin virheisiin lukeutuu esimerkiksi saunatilojen siirtäminen pihan perällä olevasta ulkorakennuksesta asuintalon kellariin, jonka ilmanvaihtoa ei ole missään vaiheessa suunniteltu märkätilalle sopivaksi. Myös tällaiset käyttäjälähtöiset, asuinvuosien varrella tehdyt virheet nimetään julkisessa keskustelussa usein ylimalkaisesti "rakennusvirheiksi".[quote]
Jos olisin noudattanut kenen tahansa tuntemani rakennusalan ammattilaisen neuvoja, niin olisin tehnyt yllä kerrotut jutut. Tosin sauna oli jo tehty kellariin. Purin sen "amatöörinä" pois. No, en minä nyt itseäni ihan amatöörinä kuitenkaan pidä; jotain kouluja käyny ja joskus rakennustyömaallakin pyörähtäny...
- Puolihullu varttisavolainen -
-
lehtinel
- Jäsen

- Kotisivu: www.lasselehtinen.com
Me purettiin kellari yhden huoneen alta pois hirsitalostamme, muovimatot lattioilta. Sauna (jota ei ennestään ollut) rakennettiin tontin kulmaan. Vielä ku kehikon sisältä saa tuon ammattilaisten rakentaman WC:n pois niin alkaa olemaan huussi pilattu!
- Rosvolinna
- Jäsen

Pilasin meidän kaikkien maineen, kun hankin kellarisaunaamme uuden kiukaan ja naputtelin uudet alalauteet. Sädesientä odotellessa :)
Casa La Utoja
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
Tulee mieleen kun muutama vuosi sitten joku rengasalan tyyppi uutisissa ihan pokkana esitti et renkaanvaihto pitäs saada luvanvaraseksi koska amatöörit ei aina muista jälkikiristystä, ihan niiku liikkeestä tulis auton vierelle juoksemaan tyyppi mikä sit sadan kilsan jälkeen kiristäis ne pultit.
Jotenkin menny käsittämättömäksi tää nykymeininki et tavallinen ihminen on ihan idiootti joka ei kykene mihinkään.
Jotenkin menny käsittämättömäksi tää nykymeininki et tavallinen ihminen on ihan idiootti joka ei kykene mihinkään.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Meidän lähikoulukin purettiin viimekesänä, oli ikää 25vuotta. Luultavasti siinäkin palkattuna oli omakotI-DIY- väkeä? Siinä sivussa meni myös 50-luvulla rakennettu vanha opinahjo, joka oli liitetty tähän "uuteeen" moderniin rakennukseen, joka sitten myös "saastui"purkukuntoon.
No, nyt nousee taas uusi uljas koulukeskus- samaan savikuoppaan. Toivotaan, että tähän nyt tuli nyt se kapillaarikatko laitettua...
Uusin väite on, jonka luin paikallislehden yleisökirjoituksesta, koulujen pilaantuminen ja lasten sairastuminen johtuu hoitamattomista lähimetsistä, joissa homeet ja bakteerit jyllää, ohhoh...
Ihmisillä taitaa vaan olla erilaiset homeiden ja pöpöjen siedätystasot. Meillä asuttu jo 30vuotta yli 55vuotta vanhassa, humalassarakennetussa (en ole itse rakentanut), purueristetyssä, vähän vetoisessa, jossa vielä orginaalit ikkunatkin paikallaan, eikä vielä kenelläkään mitään oireita allergiasta- vaikka naaputitontilla hoitamatonta ryteikköä. Niitä odotellessa.
No, nyt nousee taas uusi uljas koulukeskus- samaan savikuoppaan. Toivotaan, että tähän nyt tuli nyt se kapillaarikatko laitettua...
Uusin väite on, jonka luin paikallislehden yleisökirjoituksesta, koulujen pilaantuminen ja lasten sairastuminen johtuu hoitamattomista lähimetsistä, joissa homeet ja bakteerit jyllää, ohhoh...
Ihmisillä taitaa vaan olla erilaiset homeiden ja pöpöjen siedätystasot. Meillä asuttu jo 30vuotta yli 55vuotta vanhassa, humalassarakennetussa (en ole itse rakentanut), purueristetyssä, vähän vetoisessa, jossa vielä orginaalit ikkunatkin paikallaan, eikä vielä kenelläkään mitään oireita allergiasta- vaikka naaputitontilla hoitamatonta ryteikköä. Niitä odotellessa.
Laittaisin tämän nykytouhun mieluummin ylikliiniseen touhuun, jossa aika monet ovat jo kasvaneet yli-intoutuneen siivoamisen keskellä, desinfetointiaineineen. Kämppiä puunataan niin että kaikki hyvätkin bakteerit sun muut menetetään ja sitten ollaan yht'äkkiä yliherkkiä kaikelle.
En mikään lääketieteen ihminen ole mutta joskus lueskelin tilastoja että allergiat sun muut ovat seurausta että mm. muualta suomesta pääkaupunkiseudulle muuttaneiden lapset ovat sittemmin allergisoituneet, vaikka vanhemmilla ei ole mitään koskaan ollut. Mutta kun täällä vallalla ylisiivoaminen.
Kodit ovat vain niin puhtaita nykyisin ja varsinkin jos ei kotieläimiä ole heti syntymästä saakka ollut niin aina pahempi. Arvatkaapa jos ei ole lapsi joskus siedättynyt maalaamalla kissankakkakikkareella seiniä ja samalla pyyhkäisemällä silmiään
Voinen olla väärässäkin ja saada sitä itseään niskaan tästä kommentista mutta näin minä ajattelen.
Se että rakentajat pilaavat talot ei liity tähän postaukseen mitenkään mutta pakko se joskus johonkin purkautua. Siitä toki olen samaa mieltä ettemme me amatöörit taloja pilaa, meillä on sentään aikaa ottaa useimmiten selvää asioista ja tehdä rauhassa ilman deadline:ja, toivottavasti ainakin...
Ihan hyvä koulu tuosta Vantaaltakin vedetty käyttökieltoon kun opettajat oirehtivat...
En mikään lääketieteen ihminen ole mutta joskus lueskelin tilastoja että allergiat sun muut ovat seurausta että mm. muualta suomesta pääkaupunkiseudulle muuttaneiden lapset ovat sittemmin allergisoituneet, vaikka vanhemmilla ei ole mitään koskaan ollut. Mutta kun täällä vallalla ylisiivoaminen.
Kodit ovat vain niin puhtaita nykyisin ja varsinkin jos ei kotieläimiä ole heti syntymästä saakka ollut niin aina pahempi. Arvatkaapa jos ei ole lapsi joskus siedättynyt maalaamalla kissankakkakikkareella seiniä ja samalla pyyhkäisemällä silmiään
Voinen olla väärässäkin ja saada sitä itseään niskaan tästä kommentista mutta näin minä ajattelen.
Se että rakentajat pilaavat talot ei liity tähän postaukseen mitenkään mutta pakko se joskus johonkin purkautua. Siitä toki olen samaa mieltä ettemme me amatöörit taloja pilaa, meillä on sentään aikaa ottaa useimmiten selvää asioista ja tehdä rauhassa ilman deadline:ja, toivottavasti ainakin...
Ihan hyvä koulu tuosta Vantaaltakin vedetty käyttökieltoon kun opettajat oirehtivat...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
- vesahy
- Jäsen

Useimmat amatööritkin osaavat rakentaa valmiiden piirustusten mukaan, ihan vaikka naulan tarkkuudella. Jos silloin syntyy homeista sutta ja sekundaa, niin onko syy rakentajassa vai suunnittelijassa?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Onko vastuunottavaa suunnittelijaa olemassa?vesahy kirjoitti:Useimmat amatööritkin osaavat rakentaa valmiiden piirustusten mukaan, ihan vaikka naulan tarkkuudella. Jos silloin syntyy homeista sutta ja sekundaa, niin onko syy rakentajassa vai suunnittelijassa?
Vesahy, tajusin tuon. Tekijät tekevät mitä suunnittelijat suunnittelee, ei vika tekijöissä ole
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
- vesahy
- Jäsen

Kun olen kysynyt neuvoa yhdeltä korjausrakentamista hoitavalta rakennusinsinööriltä, kolmelta rakennusmestarilta ja tarkistanut vielä Museoviraston korjauskortista ja vielä lukenut ainakin kilometrin verran lehtiartikkeleita, ja kaikki saamani neuvot ja ohjeet ovat yhteneviä, niin miten on mahdollista, että luulen talon yhdessä nurkassa tuoksahtavan hometta? Muut eivät sitä huomaa, ainakaan vielä, mutta minä olen kyllä melkoisen varma asiasta.
Hatuttaa alkaa repimään auki neljä vuotta sitten todella huolellisesti tehtyö ulkoverhousta, mutta pakko se on katsoa mikä siellä oikein haisee. Onneksi on liiterin vintillä kaikki tatvittavat panelit, joten raakaa työtä se vaan vaatii muutaman päivän.
Hatuttaa alkaa repimään auki neljä vuotta sitten todella huolellisesti tehtyö ulkoverhousta, mutta pakko se on katsoa mikä siellä oikein haisee. Onneksi on liiterin vintillä kaikki tatvittavat panelit, joten raakaa työtä se vaan vaatii muutaman päivän.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
kappalainen
- Jäsen

Rakennusala lobbaa, ettei mitään saa tehdä itse. Suomen rakennuskanta rapistuu nyt jo liiallisten korjauskulujen vuoksi. Yli puolet summasta kuluu aivan johonkin muuhun kuin varsinaiseen työvaiheeseen ja materiaaliin. Onneksi on rakennusalan koulutus.
Suuntahan on ollut se, että estetään laeilla kaikin tavoin omatoiminen tekeminen jopa kotona ja kaikki ohjataan yrityksille. Syystä olen pari remonttia tehnyt ihmisille ilmaiseksi, koska ovat olleet ahdingossa.
Mitä koulutukseen tulee, se ei auta, jos rakennusmääräykset käskevät rakentamaan talon, joka homehtuu.
Tulee näistä vaatimuksista mieleen kun piti roskalaatikko laittaa lainmukaisesti, mutta tontti oli siitä kohtaa liian pieni sille ja se olisi ollut keskellä tietä....
Oli aika monta lakia siihenkin.
Itse olen tönön kanssa jumissa kun pilkunviilaja rakennustarjkastaja vaatii kaikkeen rakennusluvan, edellinen ei vaatinut. Nyt mietin mineriitin poistamista...Saakohan sen vielä tehdä itse.
Suuntahan on ollut se, että estetään laeilla kaikin tavoin omatoiminen tekeminen jopa kotona ja kaikki ohjataan yrityksille. Syystä olen pari remonttia tehnyt ihmisille ilmaiseksi, koska ovat olleet ahdingossa.
Mitä koulutukseen tulee, se ei auta, jos rakennusmääräykset käskevät rakentamaan talon, joka homehtuu.
Tulee näistä vaatimuksista mieleen kun piti roskalaatikko laittaa lainmukaisesti, mutta tontti oli siitä kohtaa liian pieni sille ja se olisi ollut keskellä tietä....
Itse olen tönön kanssa jumissa kun pilkunviilaja rakennustarjkastaja vaatii kaikkeen rakennusluvan, edellinen ei vaatinut. Nyt mietin mineriitin poistamista...Saakohan sen vielä tehdä itse.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
-
Labyrint64
- Jäsen

Mikä ihme se on että kaikki luvat maksaa niin prkeleesti. Se on totta että liiallinen byrokratia aiheuttaa sen ettei ole varaa korjata. Toisaalta, paljon tekee amatööritkin typeryyksiä. Eräs tuttu laittoi kellarin seinään teräsrankaa, villaa ja jonkun kiviaineslevyn ja väitti että ei ainakaan homehdu kun on epäorgaanisia aineita kaikki. Päälle vesieristeen ja laatat. Saa nähdä milloin vesieriste alkaa korkata tms.