Kupariputkista
Kupariputkista
Pääsen/joudun tuttavalle tekemään pientä käyttövesiputkityötä 12mm kuparilla ja puristusliittimillä. Osa tulee tehtäväksi kieppikuparilla. Kysymys kuuluu: Onko em. putken puristusliittimille käytettävä jotain tukihylsyä? Jos on, niin miten hylsy laitetaan putken päähän ja puristusliittimeen? Jotkut putkien valmistajat sanovat että pitää laittaa ja toiset että ei tarvitse. Olen itselle joskus vetänyt kiepistä putkea ja liittänyt puristusliittimille ilman mitään tukiholkkia ja hyvin ovat pitäneet. Voidaan tietysti kysyä, miksi kuparista, mutta se onkin toinen juttu...
Re: Kupariputkista
En oo koskaan kuullut että kupariputkeen holkkia tulisi, kupariahan ne PEX:in tukiholkitkin on.
Tosin oma koulutus keskittyy siihen mitä ei saa veden kanssa sotkea, mutta on noita vesiputkiakin tullu itelle laiteltua
Tosin oma koulutus keskittyy siihen mitä ei saa veden kanssa sotkea, mutta on noita vesiputkiakin tullu itelle laiteltua
http://www.cupori.com/files/cupori/asen ... pas_FI.pdf
Sivulla 5 on maininta että pehmeillä putkilla ja puserrusliittimellä pitäis tukiholkkia käyttää.
Sivulla 5 on maininta että pehmeillä putkilla ja puserrusliittimellä pitäis tukiholkkia käyttää.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Pehmeällä kuparilla ehdottomasti tukihylsy.
Voi pitää ilmankin mutta ei kauaa jos liitos pääsee liikkumaan. Ja lämmönvaihtelu liikuttaa...
Voi pitää ilmankin mutta ei kauaa jos liitos pääsee liikkumaan. Ja lämmönvaihtelu liikuttaa...
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Laitan suoraa putkea osan ja sitten joudun vetämään kieppikuparia. Siis tällainen liitos. Joudun vielä kysymään, että laitetaanko se tukihylsy putken sisään vai päälle?lmfmis kirjoitti:Pehmeällä kuparilla ehdottomasti tukihylsy.
Kannattaisi ehkä vielä harkita sitä tekemistä, varsinkin jos toiselle olet laittamassa. Ei millään pahalla, mutta tuntuu sille että ei olla ihan mukavuusalueella tämän homman kanssa.
Vesivahinkoa odotellessa, vastuuvakuutus kunnossa?
Käynpä kysymässä ammattiputkimieheltä mitenkä ja mihin tämä tukiholkki pitää ehdottomasti laittaa. Olen kovaan kupariin kyllä kiertänyt puristusliittimiä, eikä yhtään ole liittimestä koskaan vuotanut.RTMPekka kirjoitti:Kannattaisi ehkä vielä harkita sitä tekemistä, varsinkin jos toiselle olet laittamassa. Ei millään pahalla, mutta tuntuu sille että ei olla ihan mukavuusalueella tämän homman kanssa.
Joo ei siinä mitään että tekee, mutta mieluummin sitten itselle ja tosiaan kysyy jos ei tiedä. Toisaalta jos on tukiholkin paikka hukassa niin voi olla parempi ensin pikkaisen aloittaa varovaisemmin kuin tekemällä jollein muulle. On tietysti myös totta ettei mikään tai kukaan lupaa mitään myöskään ns. Ammattimiehen jäljiltä, välillä ne liitokset vaan pettää, kokemusta on tästäkin.einari kirjoitti:Käynpä kysymässä ammattiputkimieheltä mitenkä ja mihin tämä tukiholkki pitää ehdottomasti laittaa. Olen kovaan kupariin kyllä kiertänyt puristusliittimiä, eikä yhtään ole liittimestä koskaan vuotanut.RTMPekka kirjoitti:Kannattaisi ehkä vielä harkita sitä tekemistä, varsinkin jos toiselle olet laittamassa. Ei millään pahalla, mutta tuntuu sille että ei olla ihan mukavuusalueella tämän homman kanssa.
Se tukiholkki laitetaan putken sisään ja puristusliitin sitten päälle. Putki jää nätisti puristuksiin holkin ja puristusliittimen renkaan väliin, eikä pääse lyttääntymään tms. Hyvähän se on että ensin kysytään ja sitten tehdään ja jokainen harkitsee omat vastuunsa varmasti ihan itse ilman foorumien apujakin 
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Joskus tuntuu että olisi parempi että ei tee...
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Pieniin 8, 10 ja 12mm putkiin näkyvät ammatilaiset tukiholkkeja laittavan joskus, 15mm ja isompiin ei koskaan. 15mm ja isommista tuppaavat hehkuttamaan putken pään jotta helmi tiivistyy paremmin. Kiristäminen on tässä aika tärkee juttu ja liian kireelle ei pidä vetää.
Cuporin sivuilla sanotaan että R220 jäähdytyslaadun putkeen on laitettava holkki: Huom! Pehmeissä (R220) kupariputkissa puserrusliittimen käyttö edellyttää tukiholkkia. Ehkä vesijohtoputkeksi tarkoitettu on vähän kovempaa kun kovin aktiivisesti holkkeja ei käytetä.
jos on tekemisestään vähänkin epävarma, voi maksullinen tekijä tulla aika halvaksi.
Cuporin sivuilla sanotaan että R220 jäähdytyslaadun putkeen on laitettava holkki: Huom! Pehmeissä (R220) kupariputkissa puserrusliittimen käyttö edellyttää tukiholkkia. Ehkä vesijohtoputkeksi tarkoitettu on vähän kovempaa kun kovin aktiivisesti holkkeja ei käytetä.
jos on tekemisestään vähänkin epävarma, voi maksullinen tekijä tulla aika halvaksi.
Muistelisin, että tästä on jossain (täälläkö?) ollut juttua aiemminkin ja silloin lopputulemana oli se, että kieppikuparille ei tarvitse, mutta jos itse hehkuttaa putken pehmeäksi niin sitten.
Sentään löytyi henkilö, joka osasi/viitsi vastata alkuperäiseen kysymykseeni. On minua nyt niin paljon peloteltu vuotavilla liittimillä, että....Kuitenkin teen sen homman vielä ennen joulua.Nihan kirjoitti:Se tukiholkki laitetaan putken sisään ja puristusliitin sitten päälle. Putki jää nätisti puristuksiin holkin ja puristusliittimen renkaan väliin, eikä pääse lyttääntymään tms. Hyvähän se on että ensin kysytään ja sitten tehdään ja jokainen harkitsee omat vastuunsa varmasti ihan itse ilman foorumien apujakin
En ole koskaan liittänyt muovipintaista kupariputkea, onko sen kupariseinämän paksuus pienempi kuin ihan tavallisessa, pinnoittamattomassa kupariputkessa?
Tavallisessa (eli hehkutetussa ja ei-hehkutetussa) en ole käyttänyt tukiholkkeja kun en ole kokenut niiden käyttöä tarpeelliseksi.
Omaan käyttöön olen nyt vaan puolentoista talon verran noita putkia asennellut (siis olen asentamassa edelleen), ensimmäiseen taloon asensin kupariputket messinkiliittimin + PEX-muoviputkia, tähän nykyiseen olen asentamassa Ginden komposiittiputkia Ginden puristusliittimillä.
Noi määräykset putkille ja liittimille on aika epämääräiset:
D1 SUOMEN RAKENTAMISMÄÄRÄYSKOKOELMA
2.3.3.1 Ohje
Materiaalin kelpoisuus voidaan osoittaa CE-merkinnällä, tyyppihyväksynnällä
tai muulla luotettavalla tavalla.
Omasta mielestäni muu luotettava tapa osoittaa noiden Ginde-putkien kelpoisuus on tulostaa useiden eurooppalaisten valtioiden kansalliset hyväksyntätodistukset /sertifioinnit sille taholle joka noiden putkimateriaalien tai -liittimien kelpoisuutta epäilee.
Tavallisessa (eli hehkutetussa ja ei-hehkutetussa) en ole käyttänyt tukiholkkeja kun en ole kokenut niiden käyttöä tarpeelliseksi.
Omaan käyttöön olen nyt vaan puolentoista talon verran noita putkia asennellut (siis olen asentamassa edelleen), ensimmäiseen taloon asensin kupariputket messinkiliittimin + PEX-muoviputkia, tähän nykyiseen olen asentamassa Ginden komposiittiputkia Ginden puristusliittimillä.
Noi määräykset putkille ja liittimille on aika epämääräiset:
D1 SUOMEN RAKENTAMISMÄÄRÄYSKOKOELMA
2.3.3.1 Ohje
Materiaalin kelpoisuus voidaan osoittaa CE-merkinnällä, tyyppihyväksynnällä
tai muulla luotettavalla tavalla.
Omasta mielestäni muu luotettava tapa osoittaa noiden Ginde-putkien kelpoisuus on tulostaa useiden eurooppalaisten valtioiden kansalliset hyväksyntätodistukset /sertifioinnit sille taholle joka noiden putkimateriaalien tai -liittimien kelpoisuutta epäilee.
Viimeksi muokannut Spautio, Ti Joulu 15, 2015 14:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.