Vertaistukea kaivataan pk-seudulla peruskorjanneelta
-
- Jäsen
Vertaistukea kaivataan pk-seudulla peruskorjanneelta
Meillä on hanke vähän kriisissä, ennen kuin pääsemme edes kunnolla alkuun. Kysymys kuuluu, onko vanhasta edes mahdollista kohtuudella (vaivassa ja rahassa) saada paitsi nätti ja toimiva myös varmasti terveellinen talo. Olisi kiva, jos joku omaa rintamamiestaloansa jo perusteellisesti rempannut kävisi vähän juttelemassa haasteista ja kokemuksista. Vertaistukea
Joku joka on korjannut ihan rakenteitakin, ei vain pintaa. Vielä parempi, jos osaa hyvin englantia, niin ei tarvitse kääntää puoliskolle. Saa laittaa yksityisviestiä. Kiitän ja kumarran.

Re: Vertaistukea kaivataan pk-seudulla peruskorjanneelta
Niin olikos teillä jo talo hankittuna?
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
-
- Jäsen
Kai se vähän riippuu kohteesta kuten edellinenkin sanoi. Jos rakenteita myöten uusii niin "kohtuu vaivannäköön" ja "kohtuu hintaan" vois yrittää päästä tekemällä ajan kanssa. Tekee yhen huoneen tai asian kerrallaan, sillon kun siltä tuntuu. No worries. Yrittää välttää sitä että "tässä samalla olis helppo purkaa tuokin", sillä sillon se homma räjähtää helposti hallinnasta ja kaikki on sikin sokin.
-
- Jäsen
Talo on hankittuna joo.
Kakkaroolarin linjoilla, eli tehdä voi hyvin, nopeasti ja halvalla, valitse mainituista adjektiiveista mitkä tahansa kaksi
Itse en ole tehnyt kokonaista peruskorjausta, täsmähommia vain. Ei kannata hosua ja keskeneräisyyttä kannattaa opetella sietämään. Ei myöskään kannata haalia hirmu määriä tavaraa etukäteen tai jemmaan, kaikkea saa nykyään helposti joten kannattaa ostaa sitä mukaa kuin tarvitsee. Paitsi jos nyt on se 500 neliön kuiva lämmin halli siinä pihassa.
Selvittele luotettavista lähteistä mitä kannattaa tehdä. Rakennusmies, raksainsinööri tai "vanhan kansan kirvesmies" ei välttämättä tiedä näistä sen paremmin kuin hyvin perehtynyt maallikko. Teetä putket ja sähköt ammattilaisella. Toki sähköjohtoja voi vedellä ja putkitella, asentaa rasioita jne itsekin mutta teetä kytkennät.
Kysele ja kilpailuta esim kattohommat ja muut isommat remontit kuten julkisivut ja sellaiset. Sitten mieti mitkä ovat realistiset mahdollisuudet tehdä itse.
Aina helpompaa jos yhtälössä ei ole lapsia tai elukoita. Jos on, niin kannattaa miettiä työnjako huolella.
Aiemmin taisit kysellä miten työnantajana teettäminen onnistuu. Se on nähdäkseni arpapeliä. Työtön raksaukko, jonka töistä olet itse vastuussa ja jolle itse hommaat vakuutukset, työkalut ja tarvikkeet... Ehkä kuitenkin jonkin firman kautta, kotitalousvähennys sentään on 45%.
Muut jatkelkoon, paikalle en pääse :)

Itse en ole tehnyt kokonaista peruskorjausta, täsmähommia vain. Ei kannata hosua ja keskeneräisyyttä kannattaa opetella sietämään. Ei myöskään kannata haalia hirmu määriä tavaraa etukäteen tai jemmaan, kaikkea saa nykyään helposti joten kannattaa ostaa sitä mukaa kuin tarvitsee. Paitsi jos nyt on se 500 neliön kuiva lämmin halli siinä pihassa.
Selvittele luotettavista lähteistä mitä kannattaa tehdä. Rakennusmies, raksainsinööri tai "vanhan kansan kirvesmies" ei välttämättä tiedä näistä sen paremmin kuin hyvin perehtynyt maallikko. Teetä putket ja sähköt ammattilaisella. Toki sähköjohtoja voi vedellä ja putkitella, asentaa rasioita jne itsekin mutta teetä kytkennät.
Kysele ja kilpailuta esim kattohommat ja muut isommat remontit kuten julkisivut ja sellaiset. Sitten mieti mitkä ovat realistiset mahdollisuudet tehdä itse.
Aina helpompaa jos yhtälössä ei ole lapsia tai elukoita. Jos on, niin kannattaa miettiä työnjako huolella.
Aiemmin taisit kysellä miten työnantajana teettäminen onnistuu. Se on nähdäkseni arpapeliä. Työtön raksaukko, jonka töistä olet itse vastuussa ja jolle itse hommaat vakuutukset, työkalut ja tarvikkeet... Ehkä kuitenkin jonkin firman kautta, kotitalousvähennys sentään on 45%.
Muut jatkelkoon, paikalle en pääse :)
Kari
En tiedä, onko ihan korrektia täällä vinkata, mutta naamakirjassa on sellainen keskustelufoorumi kuin "pelastetaan vanhat talot". Siellä keskustellaan juuri terveellisestä korjaamisesta ja siellä on myös ammattilaisia mukana. Keskustelu on pääasiassa ihan asiallista, kokeile.
Olen rempannut talon katolta alaspäin, kellari jäi muutamasta jo täällä palstallakin mainituista syistä vähän vaiheeseen.
sitten olen työkseni myynyt asuntoja sekä kiinteistöjä melkein kymmennen vuotta. Aikaa on, olen saikulla helmikuun loppuun, tekijäksi minusta nykykunnossa ei ole. Laita yv:tä mikäli kiinnostaa.

Lähtötilanne olis hyvä tietää, talon kannalta ja ne omat kädentaidot, että riittääkö ne, suurempaan remonttiin. Kun vanhasta talosta saa toimivan, lämpimän ja vettä pitävän, eli ne tärkeimmät.
- lmfmis
- Jäsen
- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Jos tarvitsette rintsikkaan erikoistuneen ammattilaisen apua niin laita yv. Lukee muiden kuntoraportteja, arvioi kunnostustarvetta, tekee energia, lvi myös. Velottaa työpanoksestaan.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
- Jäsen
Kiitoksia vinkeistä! Yksi kävi jo töllillä juttelemassa ja oli suureksi avuksi. Ihanan ystävällisiä ihmisiä täällä foorumilla.