Terve,
Olen eristämässä kylmän eteisen 150cmx150cm kahta seinää, sekä lattiaa ja kattoa, 2 seinää ovat lämpimiä.
Voinko käyttää bitumipaperia ilmansulkuna? Sitä olisi rulla, eikä tarvitsisi lähteä ostamaan isoa rullaa ilmansulkupaperia. En ymmärrä oikein tuon bitumipaperin ja ilmansulkupaperin eroa? Vesihöyrynläpäisy ja -vastus eri termejä kokonaan?
(Ilmansulkupaperi X5 Vesihöyryn vastus 3,2 x 10-9m2 sPa/kg ja Bitumivuorauspaperi Paavo Vesihöyryn läpäisy: >400 x 10¯¹²kg/(m²s Pa))
Rakenteeksi olisi tulossa: rappaus, tervapaperi, vinolaudoitus, ekovilla 100cm, ilmansulku, harvalaudoitus, huokoleijjona 12mm 1 tai 2 kerrosta, makulaaritapetti+maali tai tapetti.
Bitumipaperi ilmansuluksi sisäpuolelle
- vesahy
- Jäsen

Re: Bitumipaperi ilmansuluksi sisäpuolelle
Jos jollakulla asukkaalla on taipumusta kemikaaliyliherkkyyteen, niin kannattaa harkita vielä toisen kerran. Eiköhän se bitumipaperi ole tarkoitettu ulkopuoliseen käyttöön? Minä olen kärsinyt runsaan vuoden verran ulkoseinään naulatun bitumikyllästetyn tuulensuojalevyn kärystä eikä se tunnu yhtään hälvenevän. Sinnittelen toistaiseksi allergialääkkeen voimin, mutta kyllä se seinä on avattava ja levyt vaihdettava, ei auta mikään muu. Rouva on vastaan ja kyselee, että eikö sitä voisi sisäpuolelta jollain tavoin tiivistää, esimerkiksi muovilla, mutta eihän se tietenkään onnistu ja urakkana olisi paljon suurempi kuin panelien ja levyjen vaihto ulkoseinälle.
Sikäli kumma juttu, että miksi minä saan siitä levystä niin voimakkaita reaktioita, kun muilla ei vastaavaa vaivaa ole. Levyllä on M1-sertifikaatit ja nippu muitakin, joten pitäisihän sen olla hajutonta ja haitatonta.
Sikäli kumma juttu, että miksi minä saan siitä levystä niin voimakkaita reaktioita, kun muilla ei vastaavaa vaivaa ole. Levyllä on M1-sertifikaatit ja nippu muitakin, joten pitäisihän sen olla hajutonta ja haitatonta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Bitumipaperi ilmansuluksi sisäpuolelle
Moro
Itse mietiskellyt saman aiheen kanssa, kun oli tarkoitus käyttää muoviristikoin vahvistettua ilmansulkupaperia, mutta siellä onkin lisäksi ohut muovikalvo välissä (x5). Muutamaan lattiaan sitä tullut jo laitettua, mutta enää en aio pistää.
Olisiko jollakulla tietoa mitä muita vaihtoehtoja olisi? Tervapaperia on ainakin aiemmin käytetty seinien molemmin puolin joten pitäisi toimia. Aaltopahvia myös on käytetty, mutta sitä ei viitseisi ainakaan lattiaan laittaa, koska paksua tavaraa ja saattaa laudat jäädä narisemaan? Mites pinkopahvi toimeisi seinissä ja lattiassa sisäpuolella?
Itsellä myös allergiaa, mutta mielestäni tuo bitumipaperi ei haise miltään. Ehkä se tuulensuojalevy saattaa olla eri asia, mihin aiempi viittasi.
Itse mietiskellyt saman aiheen kanssa, kun oli tarkoitus käyttää muoviristikoin vahvistettua ilmansulkupaperia, mutta siellä onkin lisäksi ohut muovikalvo välissä (x5). Muutamaan lattiaan sitä tullut jo laitettua, mutta enää en aio pistää.
Olisiko jollakulla tietoa mitä muita vaihtoehtoja olisi? Tervapaperia on ainakin aiemmin käytetty seinien molemmin puolin joten pitäisi toimia. Aaltopahvia myös on käytetty, mutta sitä ei viitseisi ainakaan lattiaan laittaa, koska paksua tavaraa ja saattaa laudat jäädä narisemaan? Mites pinkopahvi toimeisi seinissä ja lattiassa sisäpuolella?
Itsellä myös allergiaa, mutta mielestäni tuo bitumipaperi ei haise miltään. Ehkä se tuulensuojalevy saattaa olla eri asia, mihin aiempi viittasi.