Terve, Vanha kivinen lämmitysmuuri otti ja sanoi sopimuksen irti (takaseinä romahti 60 vuoden aktiivisen käytön jälkeen)
Nyt ajatuksena olisikin tehdä uusi viereiseen huoneeseen.
Runkona Tiilerin Kulma-Lauri ja siihen päälle kaakelit Pukkilan Color- sarjasta. Sillä pääsee suht lähelle vanhaa ja yksinkertaista mallia.
Tuo Takkahan maksaa ~2500 ja siihen muurari pariksi päiväksi ~1000€ + laattoihin muutama satanen.
Onko joku löytänyt vastaavia laattoja järkevään hintaan ?
Tuossa Pukkilan laatassa pyöristyssäde on hieman liian pieni vaimon mieltymyksiin.
Pukkilan käytöstä löysin yhden blogin, jossa seinää oli rakennettu noilla laatoilla. Ei sekään hassumpi ollut:
http://hullukirvesmies.blogspot.fi/2013 ... tarin.html
Eli, jos joku on jo ratkaissut ongelman / tehnyt tuolla tapaa, niin kuva olis kiva. Saisi myytyä kotijoukoille ajatuksen...
Kakluunin rakentaminen
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Re: Kakluunin rakentaminen
Itsellä kävi mielessä kulmamallin uunin suunnitteleminen itse ja muurauttaminen, mutta löysimmekin sitten edullisesti puretun kaakeliuunin kaakelit ja niinpä siihen muurari kävi muuraamassa uuden sisuksen. Minä kannoin tiilet ja laastit ja siivosin! Nyt pääsee sitten tekemään alakertaa uusiksi kun on tuo iso ja sotkeva urakka takana:

Niin tuohon Kulma-Lauriin meinaat kaakelit pintaan:

Yksi asia askarruttaa noilla Pukkilan laatoilla verhoillessa; kun niissä kumminkin on laattojen reunassa pyöristys, niin miten meinaat ratkaista sen tilanteen, että katkaistuja kaakeleita suoralla reunalla liitetään ehjiin kokonaisiin pyöristetyillä reunoilla oleviin?

Niin tuohon Kulma-Lauriin meinaat kaakelit pintaan:

Yksi asia askarruttaa noilla Pukkilan laatoilla verhoillessa; kun niissä kumminkin on laattojen reunassa pyöristys, niin miten meinaat ratkaista sen tilanteen, että katkaistuja kaakeleita suoralla reunalla liitetään ehjiin kokonaisiin pyöristetyillä reunoilla oleviin?
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Pieni kirjoitusvirhe. Kulma-Lauri Funkkis oli se malli...
http://www.taloon.com/tiileri-funkkis-t ... Group=1284
Laattajaon saan tasan, siten että kasvatan saumaväliä/ lisään tiiliä reunalle. Rappausverkko päälle ja tasoitus, jonka päälle laatoitus.
Nurkat ajattelin pyöristää sahaamalla palan pois.
http://www.taloon.com/tiileri-funkkis-t ... Group=1284
Laattajaon saan tasan, siten että kasvatan saumaväliä/ lisään tiiliä reunalle. Rappausverkko päälle ja tasoitus, jonka päälle laatoitus.
Nurkat ajattelin pyöristää sahaamalla palan pois.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

No näyttää "hieman" helpommalta urakalta!
Minulla on vähän samanlainen mutta pienempi proggis saunalla tulossa; saunassani kiukaaseen pesään laitetaan puut saunan ulkopuolelta palomuuriin tehdystä reiästä. Vaaleaksi antiikkilaastilla lääpitty pinta ei pysy puhtaana mitenkään. Hirveet kattoo nokista laastipintaa. Täytyy laatoittaa läpivienti kohta, ja tehdä siihen pien kehys jollain mattaharmaalla jossa olis jotain bling-blingiä mukana. Tuumiskelin laattaa ihan puskusaumaan ilman mitään saumalaastia, ja olen varautunut laattojen silpomiseenkin: löysin rakennustyömaan roskalavalta ihan ehjän ja toimivan laattaleikkurin, hyvin leikkaa.
Minulla on vähän samanlainen mutta pienempi proggis saunalla tulossa; saunassani kiukaaseen pesään laitetaan puut saunan ulkopuolelta palomuuriin tehdystä reiästä. Vaaleaksi antiikkilaastilla lääpitty pinta ei pysy puhtaana mitenkään. Hirveet kattoo nokista laastipintaa. Täytyy laatoittaa läpivienti kohta, ja tehdä siihen pien kehys jollain mattaharmaalla jossa olis jotain bling-blingiä mukana. Tuumiskelin laattaa ihan puskusaumaan ilman mitään saumalaastia, ja olen varautunut laattojen silpomiseenkin: löysin rakennustyömaan roskalavalta ihan ehjän ja toimivan laattaleikkurin, hyvin leikkaa.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Mikset hanki oikean kakluunin kaakeleita ja muurauta niistä aito kakluunia? Sisäosat tehdään vastavirtaperiaatteella uusista tiilistä ja ulkokuori on aitoa vanhaa. Tulipesään kannattaa laittaa arina niin saa hyötysuhdetta vieläkin paremmaksi. Ei tuollainen kaakeloitu takka ole ulkonäöllisesti lähelläkään oikeaa kakluunia. Eikä hintakaan taida olla yhtään halvempi...