Minkälainen paneeli kattoon?
Minkälainen paneeli kattoon?
Pitäisi ratkaista millä paneelilla päällystää ylä- ja alakerran sisäkatot (kokonaispinta-ala on vähän päälle 110 neliöta).
Vaihtoehdot ovat seuraavat:
- STP- vai helmipaneeli?
- Kuusi- vai mäntypaneeli?
- valmiiksi maalattu vai itse maalattu (haluamme valkoiseksi maalatut paneelit)?
- 95 tai 120 mm leveä paneelia?
Onko kokemuksia/suosituksia?
Omasta mielestämme helmipaneeli on hieno ja arvokkaan näköinen. Tuleeko siitä kuitenkin liian "levottoman" näköinen jos sitä on näin paljon? Onko teillä kokemuksia siitä leveämmästä helmipaneelista? Sopiiko leveämpi paneeli parmmin kattoon jos sitä tulee paljon.
Vielä huoneista niin yläkerrassa on kaksi huonetta ja eteinen/rappukäyttävä. Huoneet ovat leveitä mutta ei kovin korkeita (korkeus noin 2,15 m). Onko tyhmä idea että asentaa paneelit vaaka-asentoon kattoon ja pysty-asentoon vino-osuuksilla? Kävi myös mielessä että kattoon voisi pistä leveämpi paneeli ja vino-osuuksille vähän kapeampi. Ajatuksia tästä?
Onko teillä kuusi- vai mäntypaneelia katossa? Onko sillä oikeastaan merkitystä?
Kannattaako paneelit maalata itse? Ainakin on halvempaa mutta huomaako lopputuloksessa isoja eroja (siis onko vaivan arvoista)? Oma ajatus on että itse maalattuna voisi olla jopa hienompi koska tehdasmaalattu paneeli muistuttaa (ainakin omasta mielestä) jonkun verran MDF:ää.
Niin, ja äidinkieleni ei ole suomi joten pyydän anteeksi kirjoitusvirheitä. Ja sitten kaikki vastaamaan:)...
Vaihtoehdot ovat seuraavat:
- STP- vai helmipaneeli?
- Kuusi- vai mäntypaneeli?
- valmiiksi maalattu vai itse maalattu (haluamme valkoiseksi maalatut paneelit)?
- 95 tai 120 mm leveä paneelia?
Onko kokemuksia/suosituksia?
Omasta mielestämme helmipaneeli on hieno ja arvokkaan näköinen. Tuleeko siitä kuitenkin liian "levottoman" näköinen jos sitä on näin paljon? Onko teillä kokemuksia siitä leveämmästä helmipaneelista? Sopiiko leveämpi paneeli parmmin kattoon jos sitä tulee paljon.
Vielä huoneista niin yläkerrassa on kaksi huonetta ja eteinen/rappukäyttävä. Huoneet ovat leveitä mutta ei kovin korkeita (korkeus noin 2,15 m). Onko tyhmä idea että asentaa paneelit vaaka-asentoon kattoon ja pysty-asentoon vino-osuuksilla? Kävi myös mielessä että kattoon voisi pistä leveämpi paneeli ja vino-osuuksille vähän kapeampi. Ajatuksia tästä?
Onko teillä kuusi- vai mäntypaneelia katossa? Onko sillä oikeastaan merkitystä?
Kannattaako paneelit maalata itse? Ainakin on halvempaa mutta huomaako lopputuloksessa isoja eroja (siis onko vaivan arvoista)? Oma ajatus on että itse maalattuna voisi olla jopa hienompi koska tehdasmaalattu paneeli muistuttaa (ainakin omasta mielestä) jonkun verran MDF:ää.
Niin, ja äidinkieleni ei ole suomi joten pyydän anteeksi kirjoitusvirheitä. Ja sitten kaikki vastaamaan:)...
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Re: Minkälainen paneeli kattoon?
Muutama huomio omasta urakastani, paneloin viime vuonna yläkerran katon ja tänä vuonna on yksi alakerran kamareiden katoista paneloitava:
Tulin valinneeksi sisarpaneelin, koska siitä tehty esimerkkipalanen näytti sopivimmalta 240 korkeassa huoneessa, alhaalla on huonekorkeus 270 ja siellä on samaa panelia katoissa:

Maalasin itse Uulan Into-maalilla, joka on aika oivallinen tähän tarkoitukseen, ei valu ja kuivuu nopeasti ja aika kaunis kiilto. Maalasin kerran maassa ja toisen kerran katossa.
Panelin valinnassa kannattaa olla tarkkana. Minulle tuttu saha teki sellainen källin eli negatiivisen tempun, että myi vanhoilla kuluneilla terillä sahattua paneelia; huomasin vasta kerran maalattuani, että paneelien pontit hyvin kuivuneessakin puussa olivat aivan liian tiukat. Panelit uhkasivat särkyä paikalleenlaitossa kireitten ponttien kansssa, joten ei auttanut muu kuin ottaa (muuhun käyttöön kelvottomalla) vinkuintialaisella Anant-höylällä jokaisesta panelista hiukan urospontista pois:

Olipas muuten aika homma paneloida 4,5 metriä pitkä katto yksinäni
, tein tuommoisen apuvälinesetin valokuvauskalustostani:

Tulin valinneeksi sisarpaneelin, koska siitä tehty esimerkkipalanen näytti sopivimmalta 240 korkeassa huoneessa, alhaalla on huonekorkeus 270 ja siellä on samaa panelia katoissa:

Maalasin itse Uulan Into-maalilla, joka on aika oivallinen tähän tarkoitukseen, ei valu ja kuivuu nopeasti ja aika kaunis kiilto. Maalasin kerran maassa ja toisen kerran katossa.
Panelin valinnassa kannattaa olla tarkkana. Minulle tuttu saha teki sellainen källin eli negatiivisen tempun, että myi vanhoilla kuluneilla terillä sahattua paneelia; huomasin vasta kerran maalattuani, että paneelien pontit hyvin kuivuneessakin puussa olivat aivan liian tiukat. Panelit uhkasivat särkyä paikalleenlaitossa kireitten ponttien kansssa, joten ei auttanut muu kuin ottaa (muuhun käyttöön kelvottomalla) vinkuintialaisella Anant-höylällä jokaisesta panelista hiukan urospontista pois:

Olipas muuten aika homma paneloida 4,5 metriä pitkä katto yksinäni

Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Kiitos viestistäsi ja hienoista kuvista. Eihän toi näytä ollenkaan pahalta. Itte kuvitellin että mitä kapeampi paneeli ja mitä enemmän kuvioita paneelissa on sitä "levottomalta" katto voi näyttää mutta hyvän valinnan olet tehnyt.
Vastaavanlasita hommaa on tullut tehtyä. Paneeli on ollut 120 leveää STP paneelia. Ensin olen itse maalannut valkoisella tartuntapohjamaalilla, jota nykyään suositellaan käytettäväksi, jotta oksan kohdat eivät "lyö läpi". Toisen kerran maalasin kattomaalilla kun paneelit olivat jo katossa, mutta kannattaa miettiä toisen maalaus kerran tekemistä ennen kattoon lyömistä. Riippuen maalausajankohdasta ja omasta tarkkuudesta, voi olla että maalausta pitää korjailla kun paneelit elävät ponteista ja maalamatonta lautaa tulee näkyviin.
Onhan helmipaneeli hieno, mutta tarviiko katto sitä? Leveällä panelilla katosta tulee rauhallisempi kuin kapealla. Ja yläkerrassa kaikki paneelit ehdottomasti saman suuntaisiksi. Ei siis pystyyn vino-osuuksilla.
Onhan helmipaneeli hieno, mutta tarviiko katto sitä? Leveällä panelilla katosta tulee rauhallisempi kuin kapealla. Ja yläkerrassa kaikki paneelit ehdottomasti saman suuntaisiksi. Ei siis pystyyn vino-osuuksilla.
Mulla on katot sisarpanelia tai STP, pesuhuoneessa sormipanelia.
Jos nyt tekisin niin helmiponttia.
Mutta rohkenen väittää että kattoon ei tuu useinkaan katsottua tekovaiheen jälkeen,että sikäli se menee hukkaan
Piti oikein kiertää huoneet ja kattoo kattoo,kyllä ne siellä yhä oli.
Ei niihin tule normaalissa asumistilanteessa juuri vilkuiltua.
Jos nyt tekisin niin helmiponttia.
Mutta rohkenen väittää että kattoon ei tuu useinkaan katsottua tekovaiheen jälkeen,että sikäli se menee hukkaan
Piti oikein kiertää huoneet ja kattoo kattoo,kyllä ne siellä yhä oli.
Ei niihin tule normaalissa asumistilanteessa juuri vilkuiltua.
Leksa//.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Juu, kuulostaa järkevältä (siis se että paneelit saman suuntaisiksi). Se että olsin halunut niitä pystyyn johtui lähinnä siitä että kattotuolien välit ovat aika isot (vintti-iita niiten välissä) ja olen myös ymmärtänyt että jos huone on matala mutta leveä sitä sa näyttämään hiukan korkemmalta pistämällä vino-osuudet pystyyn.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Juu, kuulostaa järkevältä (siis se että paneelit saman suuntaisiksi). Se että olsin halunut niitä pystyyn johtui lähinnä siitä että kattotuolien välit ovat aika isot (vintti-iita niiten välissä) ja olen myös ymmärtänyt että jos huone on matala mutta leveä sitä sa näyttämään hiukan korkemmalta pistämällä vino-osuudet pystyyn.
Limes//.
Toi on muuten aivan totta
Toi on muuten aivan totta
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
Meillä on helmipaneeli ja tykkään siitä. Valinta lähti siitä että entisessä asunnossa (päälle 100 vuotias talo) oli parissa paikkaa vanhaa helmiponttia, myös seinässä) ni pistettiin sitten lisää. Ja kun se miellytti silmää ni laitettiin nykyseenkin 55- rakennettuun.
Mää maalasin ite, jotenkin ne valmiiksi maalatut vaan näyttää niin muovisen kliinisiltä. Kerran alhaalla ja kerran katossa. Tosin tulevaisuudessa pohdein et vois maalata kahteen kertaan alhaalla ja sit vaan paikata mitä katossa mitä jää hakasenjälkiä näkyviin.
Mää maalasin ite, jotenkin ne valmiiksi maalatut vaan näyttää niin muovisen kliinisiltä. Kerran alhaalla ja kerran katossa. Tosin tulevaisuudessa pohdein et vois maalata kahteen kertaan alhaalla ja sit vaan paikata mitä katossa mitä jää hakasenjälkiä näkyviin.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Khyron//
Kiitos kommentistasi. Teillä on varmaan 95 mm paneeli? Saanko uudella mistä päin tilasit sen? Onko teillä kokemuksia Arolan höyläämöstä? Asun ittekin Turun alueella ja ajattelin ainakin pyyttää tarjouksen sieltä.
Kiitos kommentistasi. Teillä on varmaan 95 mm paneeli? Saanko uudella mistä päin tilasit sen? Onko teillä kokemuksia Arolan höyläämöstä? Asun ittekin Turun alueella ja ajattelin ainakin pyyttää tarjouksen sieltä.
-
lehmikangas
- Jäsen

Laita vaan pystyyn, mutta laitat sitten sen keskikatonkin samaan suuntaan. Pääsääntö tai ohje on toki että valon suuntaan ja oletan että teillä on ikkunat päädyissä. Mutta ei se aina ole parempi niin. Itse laitan todennäköisesti paneelit pystyyn kunhan vinttihuonetta ehtii tekemään. Siellä tosin ei ole sivuvinttejä ja valoa tulee matalista sivuikkunoista myös räystään puolelta.mtik kirjoitti: kuulostaa järkevältä (siis se että paneelit saman suuntaisiksi). Se että olsin halunut niitä pystyyn...
Niin ja tähän mennessä on asennettu meillä 120mm helmiponttia, 95 ja 75 mm STP:tä. Kaikki käsitelty kertaalleen irrallaan ja toisen kerran paikallaan.
Lehmikangas//.
Kiitos vinkistä. Ihan oikein oletit, meillä on sivuvintit ja ikkunoita ainoastaan päädyissä. Olen nähnyt kuvia missä paneeli on pystyssä sivu-osuuksilla ja ainakin omasta mielestäni se on ihan siistin näköistä. Ongelma meidän talossa on se että en haluaisi enää menettää huonekorkeuta (korkeus nyt 215 cm) ja nykyinen koolaus on tehty niin että jos pistän paneelit pystyyn ne menevät eri suuntiin kuin paneelit keskikatolla.
Saanko udella mitä mieltä olet noista teidän paneelivalinoistanne? Ja miten toimii eri paneelit eri huoneissa (myös me olemme miettineet tätä vaihtoehtoa)?
Kiitos vinkistä. Ihan oikein oletit, meillä on sivuvintit ja ikkunoita ainoastaan päädyissä. Olen nähnyt kuvia missä paneeli on pystyssä sivu-osuuksilla ja ainakin omasta mielestäni se on ihan siistin näköistä. Ongelma meidän talossa on se että en haluaisi enää menettää huonekorkeuta (korkeus nyt 215 cm) ja nykyinen koolaus on tehty niin että jos pistän paneelit pystyyn ne menevät eri suuntiin kuin paneelit keskikatolla.
Saanko udella mitä mieltä olet noista teidän paneelivalinoistanne? Ja miten toimii eri paneelit eri huoneissa (myös me olemme miettineet tätä vaihtoehtoa)?
-
rintsikan repijä
- Jäsen

Jos maalaa paneelikattoa niin kannatta ehdottomasti maalata se talvella kun ilma on kuivaa, jos maalaa kesällä, tapahtuu 80% todennäköisyydellä pontin repeämisefekti.
Kaikki tämän varmaan jo tietääkin mutta varmistin
Kaikki tämän varmaan jo tietääkin mutta varmistin
-
lehmikangas
- Jäsen

Jos on kyse vain koolauksesta, niin itse ainakin olisin valmis sen vielä purkamaankin. Olen yleensä sitä mieltä että jos jonkin jutun haluaa, niin se on parempi tehdä sitten vaikka vaikeamman kautta kuin myöhemmin surkutella.mtik kirjoitti:nykyinen koolaus on tehty niin että jos pistän paneelit pystyyn ne menevät eri suuntiin kuin paneelit keskikatolla.
Eri paneelit ovat eri huoneissa niin että välissä on ihan oikeat ovet. Eli eivät juuri näy samaan aikaan. Mutta itseasiassa kunhan eteisen katto vielä tehdään, niin siihen todennäköisesti tulee eri paneli kuin olkkarissa, enkä ole ajatellut sitäkään ongelmaksi. Tässä välissä ei ole ovea, mutta eteisen katto on 15cm alempana. Eli, en näe mitään ongelmaa että eri paneelia eri huoneissa.mtik kirjoitti:Saanko udella mitä mieltä olet noista teidän paneelivalinoistanne? Ja miten toimii eri paneelit eri huoneissa (myös me olemme miettineet tätä vaihtoehtoa)?
Suosikkini omista kattopaneeleista on leveä helmipontti. Sitten kapeampi STP. Se 95 (vai olisko se 90) STP näyttää jotenkin "mökkimäiseltä".
Niin, ja myös Halltex kattoa on tulossa.
,
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
!20 millistä. Alunperin ostettiin höylätavara nakolinnasta mutta kun se harmillisesti lopetettiin kesken remontin ni nyt on ostettu hakulan puusta http://hakulanpuu.fi/ kun niillä on nakolinnan vanhat listat valikoimissa.mtik kirjoitti:Khyron//
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Khyron//.
Siskon mieskin suositelli Hakulan puuta. Itse otan melko varmasti maalamatonta helmipaanelia. Nyt pitää enää päättää jos valitsen 95 tai 120 mm.
Siskon mieskin suositelli Hakulan puuta. Itse otan melko varmasti maalamatonta helmipaanelia. Nyt pitää enää päättää jos valitsen 95 tai 120 mm.