Kellarin sisäkaton kalkitseminen
Kellarin sisäkaton kalkitseminen
Kalkitsin jo kellarin tiiliseinät ja hienoa jälkeä tuli! Nyt olisi vuorossa kellarin sisäkatto, joka on betonia. Katto on jo joskus vuosia sitten kalkittu kuten myös seinät, ja nyt se pitäisi vedellä uudestaan. Ongelma on, että tuo kalkkilitku on niin litkua, että sitä on enemmän itseni päällä kuin katossa! Onko siis hyviä vinkkejä?! Itse jo mietin Duutsonit versiota ja toteuttaa kalkitsemisen räjäyttämällä! No okei, huono idea!
Eli vinkkejä kokeneilta kaivataan!
Re: Kellarin sisäkaton kalkitseminen
Muistelen joskus -50 luvulla muurarilla olleen pyöreän pitkäjouhisen sudin , huiskan .
Sillä taidettiinn vähän heittäen lyödä kalkkivelli pintaan . Mutta jollei ruiskua ole käytössä ,
niin aina taitaa roiskua .
Sillä taidettiinn vähän heittäen lyödä kalkkivelli pintaan . Mutta jollei ruiskua ole käytössä ,
niin aina taitaa roiskua .
Kalkkihakkuri olis varmaan paras, mutta itse vetelin ihan Sokevan paksulla ja leveällä yleispensselillä, tiskirättiä tai muuta kahvan ympärille, niin ei valu vellit ihan kainaloon asti
Itse jouduin vetämään kolmeen kertaan, ei se kivaa ollut, mutta lopputulos hyvä.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Hakkurilla vaan. Ihan karseeta hommaa. Kannattaa tehdä vaikka puoliksi halkaistusta limsapullosta siihen hakkurin varteen sellainen keräilykahva, johon ylimääräinen maali valuu. Ja muistaa suojalasit.
http://laurakaisatalo.blogspot.fi/2011/ ... -pale.html
http://laurakaisatalo.blogspot.fi/2011/ ... -pale.html
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Miksi kellarin seiniä ja kattoja tulee käsitellä kalkkivellillä kun on paljon parempia nykyaikaisia aineita olemassa? Pitääkö katossa välttämättä näkyä valulautojen jäljet tms. nostalgiajuttua? Kotiseudulla kalkittiin ainoastaan navetoita 
-
Laurakaisa
- Jäsen

Teilläpäin ei vissiin sitten ole rintamamiestalon kellareita...?
Mitkä on paljon parempia nykyaikaisia aineita, ihan ilman sarvia ja hampaita kysyn? Me kun ei löydetty yhtään.
Mitkä on paljon parempia nykyaikaisia aineita, ihan ilman sarvia ja hampaita kysyn? Me kun ei löydetty yhtään.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
Kannattaa hankkia semmonen paperinen kertakäyttöhaalari.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Menishän siellä katossa muoviton sisämaalikin ihan vallan hyvin. Seinissäkin, jos eivät nyt läpimärkiä ole koko ajan. Jos on kalkittu aiemmin niin silloin viisainta toki kalkita jatkossakin. Kalkkimaalin kanssa pitää suojata itsensä hyvin, iho ja silmät varsinkin. Asia joka saattaa unohtua, koska eihän ns. luomu voi vaarallista olla... 
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
Ajatuksia tämä vs. kalkkimaalaus?Laurakaisa kirjoitti:Teilläpäin ei vissiin sitten ole rintamamiestalon kellareita...?![]()
http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/t ... aattimaali
Silikaattimaaleja olen käyttänyt loma-asunnolla kellarissa ja pannuhuoneen maalaukseen. Helppoa maalata ja peittävyys todella hyvä. Kalkkimaalilla silloin joskus aikanaan yritin mutta en varmaan osannut eikä remonttimiehetkään ja piti maalata monta kertaa ja ei peittänyt - nykyään ehkä ymmärtäisin maalausohjeet kalkkimaalin osalta paremmin. Ei ole silikaattimaalin käyttö harmittanut ja mielestäni sopii hyvin kellarikäyttöönkin. Suomessa noiden saatavuudesta en tiedä (kun on tuonne ammattilaispuolelle laitettu) mutta Virossa ainakin ihan hyllytavaraa monissa rautakaupoissa.alspe kirjoitti:Ajatuksia tämä vs. kalkkimaalaus?
-
Laurakaisa
- Jäsen

Luin tuoteselostuksen. Eikö tuo ole vesilasia? En oikein keksinyt tuosta nyt mitään kauhean mullistavaa sanottavaa tai parannusta perinteiseen menetelmään, kun ei tuokaan nyt taida olla mitään "vetele sortsit jalassa ilman hanskoja seinään" -ainetta? Olen edelleen sitä mieltä, että kalkkimaalattu rintamamiestalon kellari, jota käytetään kellaritarkoitukseen, on paras maalata edelleen kalkkimaalilla :) Ja kirjaimellisesti ohjeita noudattaen, kaikkine kalkkivesivälisivelyineen. Ei nimittäin ole altis edes mekaaniselle rasitukselle se maali.alspe kirjoitti:Ajatuksia tämä vs. kalkkimaalaus?Laurakaisa kirjoitti:Teilläpäin ei vissiin sitten ole rintamamiestalon kellareita...?![]()
Kellaritarkoitus? Ei-asuintila?Laurakaisa kirjoitti:Luin tuoteselostuksen. Eikö tuo ole vesilasia? En oikein keksinyt tuosta nyt mitään kauhean mullistavaa sanottavaa tai parannusta perinteiseen menetelmään, kun ei tuokaan nyt taida olla mitään "vetele sortsit jalassa ilman hanskoja seinään" -ainetta? Olen edelleen sitä mieltä, että kalkkimaalattu rintamamiestalon kellari, jota käytetään kellaritarkoitukseen, on paras maalata edelleen kalkkimaalilla :) Ja kirjaimellisesti ohjeita noudattaen, kaikkine kalkkivesivälisivelyineen. Ei nimittäin ole altis edes mekaaniselle rasitukselle se maali.alspe kirjoitti:Ajatuksia tämä vs. kalkkimaalaus?Laurakaisa kirjoitti:Teilläpäin ei vissiin sitten ole rintamamiestalon kellareita...?![]()
Joo, meillä ei ole tarkoitus asua siellä vaan hoitaa pyykkihuoltoo ja säilyttää tavaraa sekä hyödyntää harrastelutilana. Lattiaan jokatapauksessa laitetaan kestävämpää maalia, mutta kai se kalkki seinillä riittää.
-
Toljanteri
- Jäsen

Mulla on vanhan öljysäiliön tilalla puuvarasto. Vedin koko tilan kalkkivellillä, lattiankin.
Hyvin on pari vuotta pysyny lattiassakin ja tuolla on aika kova kova rasitus, pilkon puita samassa tilassa.
Katon kalkitsemiseen tein harjan varteen mutkan, ei valu velli hihaan.
Hyvin on pari vuotta pysyny lattiassakin ja tuolla on aika kova kova rasitus, pilkon puita samassa tilassa.
Katon kalkitsemiseen tein harjan varteen mutkan, ei valu velli hihaan.
Laurakaisa kirjoitti: Mitkä on paljon parempia nykyaikaisia aineita, ihan ilman sarvia ja hampaita kysyn? Me kun ei löydetty yhtään.
Minusta tuossa nyt tuli vastaus siihen että muitakin vaihtoehtoja on. Vesilasiahan se ja en sitä miksikään ihmeellisen nykyaikaiseksi vastineeksi lue. Mutta on noissa silikaattimaaleissa monta etua, sitä saa kaupasta myös sävytettynä ja purkin voi antaa kokemattomammankin rakennusmiehen kouraan ja homma onnistuu ja mekaaninen kestävyys on parempi. Itse pidän hyvänä vaihtoehtona. Toki jo kalkitun kanssa kannattaa jatkaa entisellä linjalla mutta ei kaikkia kellareita ole välttämättä vielä käsitelty ollenkaan.Laurakaisa kirjoitti:Luin tuoteselostuksen. Eikö tuo ole vesilasia? En oikein keksinyt tuosta nyt mitään kauhean mullistavaa sanottavaa tai parannusta perinteiseen menetelmään, kun ei tuokaan nyt taida olla mitään "vetele sortsit jalassa ilman hanskoja seinään" -ainetta? Olen edelleen sitä mieltä, että kalkkimaalattu rintamamiestalon kellari, jota käytetään kellaritarkoitukseen, on paras maalata edelleen kalkkimaalilla :) Ja kirjaimellisesti ohjeita noudattaen, kaikkine kalkkivesivälisivelyineen. Ei nimittäin ole altis edes mekaaniselle rasitukselle se maali.
Jos jollakulla on tarvetta kotimaisille kalkkihakkureille niin minulla olisi ylimääräisinä sellaisia (yksi käyttämätönkin, halkaisija 180mm).
Viimeksi muokannut Spautio, Ti Maalis 10, 2015 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.