Sokkelin ulkopinta hengittäväksi, miten ja millä?

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
Arbor
Jäsen
Jäsen

Sokkelin ulkopinta hengittäväksi, miten ja millä?

Viesti Kirjoittaja Arbor »

Hieman vastaavaa kysymystä on pohtinut myös nimim."Pecan" (Uutta sokkelia vanhan tilalle).

Betonisokkelimme on edellisen omistajan toimesta sudittu tod.näköisesti Saku-sokkelimaalilla muutama vuosi sitten. Nyt kosteus korkkaa altakäsin maalia muovimaisina suikaleina irti. Tarkoituksemme on saada sokkelista muovimaali pois, tasoittaa sokkeli ja mahdollisesti pintamaalata myöhemmin. Millä ja miten esille puhallettu sokkelin pinta kannattaisi käsitellä jos sokkelista haluaa takuuvarmasti ulospäin hengittävän? Käsirappauslaasti lienee turvallinen valinta, kenties sementtilaastikin, mutta esim. sokkelin oikaisulaasti pitää sisällään mm. lasikuitua. Epäilyttävää.

Kysymys siis kuuluu: mikä on järkevin tapa saada sokkelista muovimaali irti ja millä tuo sokkeli kannattaa sen jälkeen käsitellä jotta lopputuloksena on ehdottomasti ulospäin hengittävä pinta? Maalivinkitkin ovat tervetulleita.
Rmt 54
Jäsen
Jäsen

Re: Sokkelin ulkopinta hengittäväksi, miten ja millä?

Viesti Kirjoittaja Rmt 54 »

Timanttikuppilaikallahan noita on ainakin "jyrsitty" puhtaaksi. Silikaattimaaleja on ainakin sudittu sokkeliin joka on hengittävä ja itse vedin petrooliöljymaalilla joka on myös hengittävä maali. Sokkelimaali nimeltä yki onkin sit jo kirosana!!
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Olen antanut itseni ymmärtää, että petrooliöljymaali on sekä helppo että hyvä valinta sokkelin pintakäsittelyyn. Tasoittelusta en osaa sanoa, seuraan mielenkiinnolla koska meilläkin tämä urakka edessä joko ensi- tai sitä seuraavana kesänä.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
lauri.l
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lauri.l »

Meillä homma takanapäin, timanttikuppilaikalla vanhat mömmöt pois, ja halkemien paikkaus, sitten tuli vedettyä päälle vetonit 137 oikaisulaasti, tosi kiva oli sitä sliipata kun on niin paksua ja tarttuvaa. Ainakin weberin sivuilla mainostavat että on erittäin hengittävää, ja omaa alhaisen kapillaarisen nostokyvyn.
mulinext
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja mulinext »

Korjasin sokkelin seuraavasti, pituutta 25 metriä: timantilla vanhaa haurasta pintaa pois sekä oikaisin samalla heittoja. Sen jälkeen isoimmat montut täytin korjauslaastilla (Ardex) sen jälkeen WEBER 410 kuituvahvisteinen laasti joka on tarkoitettu BETONILLE ym. pinnoille sisälle sekä ulos. Pelittää hienosti ja on hyvä levittää, pystyy myös vetää paksuja kerroksia kerralla ja on kestävä.
Kariharrikari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kariharrikari »

Itse korjasin sokkelin seuraavasti ja hyvin on toiminut neljän vuoden ajan:

1) Vanhat maalit pois rälläkän timanttikuppilaikalla
2) Halkeamien aukipiikkaus
3) Halkeamien korjaus sementtilaastilla S40
4) Isot oikaisut käsirappauslaastilla
5) Ylitasoitus Weber 137
6) Maalaus Uulan Petrooliöljymaalilla (yksi kerros riittää)
Jenkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jenkka »

Hyviä vinkkejä täällä ja itselläkin homma edessä, eli "ykien" laikkaaminen huus helkkariin.

Luulen, että tulen käyttämään käsirappauslaastia, jolla pinnoitin vanhankin taloni (tosin 2000-luvun talo) harkkosokkelin.

Ajattelin tämän jälkeen antaa rapatun sokkelin olla ilman mitään maalia ainakin vuoden pari, jotta näkee kuinka rappauslaasti pysyy ja toimii.
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
Jarppi78
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jarppi78 »

Itse kun kyselin samasta asiasta n. pari kuukautta sitten niin sain vastauksia tasan 0. Eli piti nyt sitten ihan ite koittaa järkeillä. Mulla on nyt märkähiekkapuhalluksena poistettu vanhat lateksimaalit yms. irtoaines. Tän jälkeen harjasin puhtaaksi, vedin kaksi kerrosta Weber Vetonit 137:aa ja viimeisenä Uulan petrooliöljymaali. Ainakin vielä on pysynyt paikallaan. Märkähiekkapuhallus koko sokkellin maksoi reilut 300 € eli ei todellakaan maksanut vaivaa alkaa ite ropaamaan laikoilla. Tuo märkähiekkapuhallushan kuluttaa hiekkaa noin kolmanneksen siitä mitä normihiekkapuhallus ja pölyää todella paljon vähemmän.
Jenkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jenkka »

300 kuulostaa tosi hyvältä hinnalta... Ei taida toteutua kylläkään meillä päin:(
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
Vastaa Viestiin