Olemme remontoimassa vanhan hirsitalon eteistä. Seiniin on tehty lisäeristys ohuella huokolevyllä. Levy on nyt tapetoitu vehnäjauholiisterin avulla rakennussuojapaperilla. Toimii muuten tosi hyvin tapetin tilalla tai sen alla! Seuraava vaihe on seinien maalaus ennen koristemaalausta. Kaapissa on muutama purkki pellavaöljymaalien jämiä, kaikki samaa laatua, ihan vaalean harmaaksi sävytettyä. Ajattelimme yhdistää maalit ja maalata niillä seinät (=säästää rahaa). Tästä pääsen itse kysymykseen. Eteinen on talomme pimein huone, ikkunoita on kaksi pientä jotka ovat lasikuistille vievissä pariovissa. Näiden lisäksi on kolme oviaukkoa muihin huoneisiin, ovia pidetään yleensä auki. Kellastuuko öljymaali näissä olosuhteissa liian helposti? Voiko sitä estää lisäämällä maaliin jotain?
Rahan säästö tässä kohtaa ei ole ihan ehdoton vaatimus jos vastapainona on vuoden päästä keltaiseksi kalvennut maali. Mutta toki mieluummin käyttäisimme pois jo valmiina olevaa maalia.
Pellavaöljymaalin kellastumisesta
Re: Pellavaöljymaalin kellastumisesta
Eikös musta pigmentti (jota harmaassa maalissa varmaan on) ole ihan hyvä kellastumisen estäjä*. Vanha konsti on raaputtaa jostain uuninluukusta nokea maalin joukkoon. Eli en usko että vaaleankaan harmaa maali kellastuu silminnähden. Mitään en toki asiasta tiedä.
*Tai ei se siis (vernissan) kellastumista estä, vaan estää vain kellastumisen näkemisen, jos nyt tällainen bubismi sallitaan.
*Tai ei se siis (vernissan) kellastumista estä, vaan estää vain kellastumisen näkemisen, jos nyt tällainen bubismi sallitaan.
-
iso-vihtori
- Jäsen

Oma kokemuksemme: Noin yhdeksän neliön kylppäri, jossa ainona valonlähteenä maalaushetkellä ovessa oleva pieni lasi-ikkuna ja työmaalamppu. Maalattin huoneen helmiponttipaneelit Uulan valkoisella pellavaöljymaalilla. En muista oliko sävytetty. Lopputulemana keltaiset seinät...
No niin, otimme riskin ja maalasimme seinät pellavaöljymaalilla. Oman kokemuksemme mukaan myös se ihan vaalein harmaa värisävy kellastuu valottomassa tilassa. Niinpä lisäsimme vaaleanharmaisiin maaleihin tumman harmaata ja lopullinen sävy on nyt sellainen "kustavilainen harmaa". Hieman tummempi kuin alunperin ajattelimme. Jäämme seuraamaan = odottelemaan kellertävyyden ilmentymistä. Laitan kuvia kunhan projekti etenee, eli mönkii eteenpäin. Maalin kuivuminen on hidasta vaikka edesauttamassa sitä on lämpöpuhallin ja työmaavalaisin, tietienkin yötä päivää.
No niin, eteisen kolme kuukautta kestänyt remontti on valmis yhtä listaa lukuunottamatta. Kuvat löytyy linkin takaa blogista, olen laiska enkä jaksa laittaa niitä tänne. Jämämaalit toimi hyvin, olen seiniin erittäin tyytyväinen ja uskoisin, että kellastumiselta saatetaan välttyä.
Maalausalustana on pinkopahvin tai makulatuuripaperin sijaan remonttipaperi. 30m2 neliön rulla maksoi 8e, on muovitonta ja painoltaan (125g/m2) vastaavaa kuin makulatuuripaperi. Vedettiin paperi vehnäjauholiisterillä kiinni huokolevyyn ja voi että oli hyvä maalata.
Ja tässä vielä linkki: http://paivanpesanelamaa.blogspot.fi/20 ... 7127617707
Maalausalustana on pinkopahvin tai makulatuuripaperin sijaan remonttipaperi. 30m2 neliön rulla maksoi 8e, on muovitonta ja painoltaan (125g/m2) vastaavaa kuin makulatuuripaperi. Vedettiin paperi vehnäjauholiisterillä kiinni huokolevyyn ja voi että oli hyvä maalata.
Ja tässä vielä linkki: http://paivanpesanelamaa.blogspot.fi/20 ... 7127617707
-
Tamminaula
- Jäsen

- Viesti:
Minulla oli muutamia vuosi sitten ongelmana valkoinen Uulan ovi-ja ikkunamaali mikä kellastui kohtalaisen pimeässä eteisessä.
Olin maalannut remontin alkuvaiheessa yhden oven eteisessä( mikä oli vielä kaikkein pimeimmässä nurkassa) ja maali on pysynyt hyvin kohtalaisen valkoisena, mutta remontti jatkui ja tuli muitten ovien maalauksen aika , tässä välissä Uula oli ehtinyt valkaista kyseistä maalia kellastumisen estämiseksi, kuitenkin kun olin syksyllä ovet maalannut , niin keväällä ovet oli aivan keltaiset.( Paitsi se yksi mikä oli aiemmin maalattu) Hurraa, ovia kun oli vain yhdeksän, mitä piti uudelleen maalata.
Tein sävytys kokeiluita muitakin, mutta seuraava on pysynyt kohtalaisen valkoisena ; laitoin 0,9l purkkiin 1g keltaista sävytystahnaa tulos kellertävä, sitten laiton noin 1/2 l 1g mustaa, tulos harmahtava, mutta kun yhdistin nämä tuli valkoista, mikä on pysynyt ihan kiitettävän valkoisena.
Tietenkin jos viereen laittaisi juuri valkoisella maalattu lauta, niin varmaan huomaisi eron, mutta nyt ovet ovat pysyneet senverran valkoisena , ettei tule sellainen olo , että maalipinta on kellastunut. Ennen kuin maalasin tällä oma sävytteellä, niin ovet oli niin kelastuneet, että luulin peilien profiileihin kasantuneen purua/pölyä.
Olin maalannut remontin alkuvaiheessa yhden oven eteisessä( mikä oli vielä kaikkein pimeimmässä nurkassa) ja maali on pysynyt hyvin kohtalaisen valkoisena, mutta remontti jatkui ja tuli muitten ovien maalauksen aika , tässä välissä Uula oli ehtinyt valkaista kyseistä maalia kellastumisen estämiseksi, kuitenkin kun olin syksyllä ovet maalannut , niin keväällä ovet oli aivan keltaiset.( Paitsi se yksi mikä oli aiemmin maalattu) Hurraa, ovia kun oli vain yhdeksän, mitä piti uudelleen maalata.
Tein sävytys kokeiluita muitakin, mutta seuraava on pysynyt kohtalaisen valkoisena ; laitoin 0,9l purkkiin 1g keltaista sävytystahnaa tulos kellertävä, sitten laiton noin 1/2 l 1g mustaa, tulos harmahtava, mutta kun yhdistin nämä tuli valkoista, mikä on pysynyt ihan kiitettävän valkoisena.
Tietenkin jos viereen laittaisi juuri valkoisella maalattu lauta, niin varmaan huomaisi eron, mutta nyt ovet ovat pysyneet senverran valkoisena , ettei tule sellainen olo , että maalipinta on kellastunut. Ennen kuin maalasin tällä oma sävytteellä, niin ovet oli niin kelastuneet, että luulin peilien profiileihin kasantuneen purua/pölyä.
Marjaana, Tamminaula