Terve
Olen lukenut muutamasta paikkaa noista haltexin pinnoitusvaihtoehdoista. Jos haluan tapetoida tai maalata puukuitulevyn niin mitkä ovat vaihtoehdot? Pohjamaalaus (millä että saa hengittävän?), liisteröinti, liisteröinti sanomalehden kanssa, tasoitetapetin laitto(tästä oli vissiin joku hengittävä rollover vaihtoehto) ja sitten kipsilevyt ja saneerauslevyt yms. Mitään levyä ei ole enää kuitenkaan tarkoitus laittaa.
Millä paikkaan ensin saumat? Joku on laittanut kittiä, mutta mitä? Toinen on laittanut jonkun voimapaperin jollain kiinni. Mikä tuo paperi on ja millä se laitetaan kiinni. Jostain luin että vedellä ja jostain että liisterillä.
Mites pinnoitus. Maalaus, liisteröinti ja liisteröinti sanomalehden tai jonkun muun kanssa kuulostaisi hyvältä. Onkohan nämä halvempia kuin kittausvaihtoehto? Jääköhän sanomalehti tapetin alta loistamaan kovin pahasti?
Kyseessä normaali puruseinä umpilaudoituksella ja siihen puukuitulevy päälle.
Haltexin pinnoitus ja saumaus
Re: Haltexin pinnoitus ja saumaus
Moi. Itse tein niin, että pahimmat pykälät saumoissa ja ruuvinreiät tasoitin normaalilla (kipsilevy)tasoitteella. Sitten niiden hionta. Ennen tapetointia esiliisteröinti kahteen kertaan. ja sitten paperitapetti päälle. Tapetoidessa saumakohtiin kannattaa laittaa paperisuikaleet (esim. laskukonenauhaa) alle ilman liisteriä. Laskukonenauhaa kun kostuttaa niin se pysyy sauman päällä sen aikaa, että ehtii tapettivuodan lätkäistä päälle. Paperisuikaleet jäävät siis tapetin alla irti huokolevystä, jolloin tapetti ei repeä, vaikka levysaumat hieman eläisivät. Tapettina mulla oli Pihlgren&Ritolan paperitapetti ja liisteri taisi olla Metylan tai joku ihan normi paperitapettiliisteri. Lopputulos omaan silmään hyvä eikä saumakohdat näy ollenkaan.
Maalauksesta en tiedä. Kyllähän tuo puukuitulevy vähän elää ilmankosteuden vaihtelujen mukaan eli voi saumakohdat repeillä jos on pelkkä maalipinta...
Maalauksesta en tiedä. Kyllähän tuo puukuitulevy vähän elää ilmankosteuden vaihtelujen mukaan eli voi saumakohdat repeillä jos on pelkkä maalipinta...
Re: Haltexin pinnoitus ja saumaus
Jep, kuten yllä toimittiin mutta emme muuta laittaneet kuin saumoihin sanomalehtisuikaleet vedellä ennen tapettia, tai no ensin esiliisteröitiin levyt. Sopivan yksinkertaista ja nättiä pintaa tuli. Minä en tapetoinut vaan vaimo, joten kai siksi tuntui kovin yksinkertaiselta ja helpolta
Kyseessä Halltex "raakana" eli ilman pinnoitteita. Pontistaan ammuttu hakasilla niin ei tullut reikiä pintaan. Juurikin päälle sitten (kallis
) paperitapetti, jollain tapettitalosta ostetulla liisterillä, josta myös tapetti. 3v. ollut eikä ole saumoja vieläkään näkyvissä tahi revennyt. Vähän toki vielä tilat huutaa listoja mutta se on toinen juttu...
Kyseessä Halltex "raakana" eli ilman pinnoitteita. Pontistaan ammuttu hakasilla niin ei tullut reikiä pintaan. Juurikin päälle sitten (kallis
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: Haltexin pinnoitus ja saumaus
Kiitoksia jaetuista kokemuksista!
Tuo sanomalehden laitto kuulostaa hyvälle. Näkyykö sanomalehti kuinka tapetin alta vai onko suoraan tapettikohtainen?
Nyt kun osaa etsiä lisää aiheesta niin löytyi toinenkin keskustelu
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?t=11036&f=9
jossa on käytetty laskukonenauhaa, jotain lujempaa paperia ja sanomalehteä saumassa. Tällä hetkellä en ole varma mitä laitan itse saumaan. Näytti olevan yksi konsti antaa paperoidun sauman kuivahtaa ilman tapettia jonkun aikaa ja korjata repeämät ennen tapetointia. Olisiko hyvä konsti?
Mietiin myös että pitäisiköhän ruuvinpäät kitata, tapetoida koko seinä sanomalehdellä, laittaa pienet pläntit lehteä ruuvien päälle vai miten? Ruuvia kun on jonkun verran ja näkyykö mitkä kaikki tapetin läpi?
Tuo sanomalehden laitto kuulostaa hyvälle. Näkyykö sanomalehti kuinka tapetin alta vai onko suoraan tapettikohtainen?
Nyt kun osaa etsiä lisää aiheesta niin löytyi toinenkin keskustelu
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?t=11036&f=9
jossa on käytetty laskukonenauhaa, jotain lujempaa paperia ja sanomalehteä saumassa. Tällä hetkellä en ole varma mitä laitan itse saumaan. Näytti olevan yksi konsti antaa paperoidun sauman kuivahtaa ilman tapettia jonkun aikaa ja korjata repeämät ennen tapetointia. Olisiko hyvä konsti?
Mietiin myös että pitäisiköhän ruuvinpäät kitata, tapetoida koko seinä sanomalehdellä, laittaa pienet pläntit lehteä ruuvien päälle vai miten? Ruuvia kun on jonkun verran ja näkyykö mitkä kaikki tapetin läpi?
-
Miettinen
- Jäsen

- Viestit: 38
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 17:29
- Paikkakunta: Salo
- Kotisivu: tyyppitalossa.blogspot.fi/
Re: Haltexin pinnoitus ja saumaus
Me nyrhittiin ruokahuoneessa entiset tapetit irti huokolevystä ja kun paikoitellen huokolevystä lähti siinä samalla pintakerroskin irti, oli vähän samanlaisia mietteitä silloin.
Meillä oli naulojen kannat ennestään kitattu, joten kun joistakin se kitti irtosi, niin laitettiin uutta tasoitetta päälle (käytettiin ihan tavallista kipsilevyseinän tasoitetta). Toisaalta toisessa huoneessa ei ollut naulankantoja mitenkään käsitelty, eikä ne sieltä tapettien alta mitenkään näy, kun ovat kuitenkin huokolevyyn uponneet ja tapettikerrokset peitti ne ihan hyvin.
Pari reikää/kuoppaa huokolevyyn saatiin tehtyä ja ne paikkailin sanomalehtipaperikerroksilla. Käytin liimana omatekoista vehnäjauholiisteriä, jossa oli vähän erikeeperiä mukana.
Ennen tapetointia huokolevyt esiliisteröitiin kauttaaltaan vehnäjauholiisterillä (en enää muista käytettiinkö telaa vai pensseliä levittämiseen). Liisterin kuivuttua huokolevyjen saumojen päälle laitettiin kostutettua kuittipaperia ja kun halusin varmistaa, että kuittipaperit pysyy paikoillaan, laitoin siihen päälle sanomalehtisoirot (samalla vehnäjauholiisterillä), jotka oli n.5cm reunoilta leveämmät kuin kuittipaperi.
Me tapetoitiin ensin seinät P&R:n makulatuuripaperilla, että kärsinyt pohja vähän tasoittuisi. P&G:n makulatuuri ainakin on heidän normaalisti käyttämää tapettipaperia jossa ei ole painatusta ja se on sen verran paksua, ettei ne sanomalehti paikkaukset näkyneet siitä läpi. Tuon makulatuurinhan voi ihan normaalisti maalata esim. uulan maalilla (tai jollain muulla hengittävällä maalilla) ellei halua seiniään tapetoida. Me laitettiin P&G:n paperitapettia, jotka liisteröitiin tapettitehtaalta ostetulla perinneliisterillä.
Pari vuotta on tapetit pysyneet nätisti seinällä ja sen on huomannut, että ne kuittipaperit siellä saumoissa oli ihan ehdoton juttu; sen verran vuodenaikojen mukaan seinät elää että välillä saumojen kohdalla tapetti on kuprulla, välillä taas ihan kireällä.
Tapetin maalausta me kokeiltiin keittiössä. Siinä hommassa tärkeintä on, että tapetit on reunoista/saumoista kunnolla kiinni (jos joku reuna oli irti, liimasin sen erikeeperillä) ja jos jossain saumassa on rako tai muu epätasaisuus, se kannattaa tasoittaa ennen maalaamista.
Meillä oli naulojen kannat ennestään kitattu, joten kun joistakin se kitti irtosi, niin laitettiin uutta tasoitetta päälle (käytettiin ihan tavallista kipsilevyseinän tasoitetta). Toisaalta toisessa huoneessa ei ollut naulankantoja mitenkään käsitelty, eikä ne sieltä tapettien alta mitenkään näy, kun ovat kuitenkin huokolevyyn uponneet ja tapettikerrokset peitti ne ihan hyvin.
Pari reikää/kuoppaa huokolevyyn saatiin tehtyä ja ne paikkailin sanomalehtipaperikerroksilla. Käytin liimana omatekoista vehnäjauholiisteriä, jossa oli vähän erikeeperiä mukana.
Ennen tapetointia huokolevyt esiliisteröitiin kauttaaltaan vehnäjauholiisterillä (en enää muista käytettiinkö telaa vai pensseliä levittämiseen). Liisterin kuivuttua huokolevyjen saumojen päälle laitettiin kostutettua kuittipaperia ja kun halusin varmistaa, että kuittipaperit pysyy paikoillaan, laitoin siihen päälle sanomalehtisoirot (samalla vehnäjauholiisterillä), jotka oli n.5cm reunoilta leveämmät kuin kuittipaperi.
Me tapetoitiin ensin seinät P&R:n makulatuuripaperilla, että kärsinyt pohja vähän tasoittuisi. P&G:n makulatuuri ainakin on heidän normaalisti käyttämää tapettipaperia jossa ei ole painatusta ja se on sen verran paksua, ettei ne sanomalehti paikkaukset näkyneet siitä läpi. Tuon makulatuurinhan voi ihan normaalisti maalata esim. uulan maalilla (tai jollain muulla hengittävällä maalilla) ellei halua seiniään tapetoida. Me laitettiin P&G:n paperitapettia, jotka liisteröitiin tapettitehtaalta ostetulla perinneliisterillä.
Pari vuotta on tapetit pysyneet nätisti seinällä ja sen on huomannut, että ne kuittipaperit siellä saumoissa oli ihan ehdoton juttu; sen verran vuodenaikojen mukaan seinät elää että välillä saumojen kohdalla tapetti on kuprulla, välillä taas ihan kireällä.
Tapetin maalausta me kokeiltiin keittiössä. Siinä hommassa tärkeintä on, että tapetit on reunoista/saumoista kunnolla kiinni (jos joku reuna oli irti, liimasin sen erikeeperillä) ja jos jossain saumassa on rako tai muu epätasaisuus, se kannattaa tasoittaa ennen maalaamista.
Re: Haltexin pinnoitus ja saumaus
Meillä ei ainakaan kitatut ruuvinkannat näy yhtään tapetin alta, vaikka mitään paperia niihin en laittanutkaan...Kutrak kirjoitti:Mietiin myös että pitäisiköhän ruuvinpäät kitata, tapetoida koko seinä sanomalehdellä, laittaa pienet pläntit lehteä ruuvien päälle vai miten? Ruuvia kun on jonkun verran ja näkyykö mitkä kaikki tapetin läpi?
Re: Haltexin pinnoitus ja saumaus
Päätettiin tehdä tässä siten, että keiteltiin itse liisteri ja saumoihin ja ruuvinpäihin kassakuittinauhaa. Eli ensiksi liisteröinti ja nauhaa saumoihin ja ruuvien päälle ja sitten toinen liisteröinti myöhemmin.

