Muoks: kuva ei nyt jostain syystä näy... löytyy täältä: https://www.flickr.com/photos/125852916 ... 584490083/
Pala laudoitusta pitäisi uusia
Pala laudoitusta pitäisi uusia
Pari hirttä piti vaihtaa, ja nyt pitäisi uusia myös laudoitusta. Arvon foorumistit, vaihtaisitteko koko laudoituksen tältä kohdin vai paikkaisitteko vain? Olisiko hyviä vinkkejä itse hommaan?

Muoks: kuva ei nyt jostain syystä näy... löytyy täältä: https://www.flickr.com/photos/125852916 ... 584490083/
Re: Pala laudoitusta pitäisi uusia
Itse kyllä vaihtaisin ylhäältä asti, mutta näkee noita aikapaljon jatkettuinakin, kunhan viistää nykyset sirkkelillä, ja jatkaa siitä, niin toimii, mutta jatko kyllä näkyy, tosin näkyy kyllä sekin jos tekee osan uudella laudalla...
Itse hommasin saunan jatkeeseen purkupalkalla vanhaa lautaa, joten saan naamioitua uuden vanhoilla laudoilla... ei huomaa kuin sisäpuolelta, että on uutta runkoa...
Mutta jos ei pussihousuissa tunnu tutinaa, niin jatka uudella...
Itse hommasin saunan jatkeeseen purkupalkalla vanhaa lautaa, joten saan naamioitua uuden vanhoilla laudoilla... ei huomaa kuin sisäpuolelta, että on uutta runkoa...
Mutta jos ei pussihousuissa tunnu tutinaa, niin jatka uudella...
Itsellä pikkaisen samantyyppistä ongelmaa. Ei noin paljoa uusittavaa laudoitusta tosin. Miettinyt jotain vaakalaudoitustyyppistä ratkaisua tuohon alaosaan.
Itse olin vastaavan tilanteen edessä pari vuotta sitten. Näin ratkaisin:
- vanha laudoitus käsisirkkelilillä poikki ikkunoiden alareunan tasalta
- "jatkoin" vanhoja lautoja uusilla vastaavilla, muistinpa alapäähän tippanokankin!
- sauma umpeen elastisella säänkestävällä kitillä, taisi olla possumassaa l. Sikaflexiä
- Vielä sauman päälle jakorima vaakaan
En tiedä käykö tuo ratkaisu tähän tapaukseen lähinnä ulkonäöllisesti, mutta minun tapauksessa homma oli:
- melko nopea tehdä
- ei sääaltis, koska purku ja uuden teko parin metrin pätkissä
- työskentely jalat (tukevasti) maanpinnalla
Ja lopputuloskin oli mielestäni ihan ok.
- vanha laudoitus käsisirkkelilillä poikki ikkunoiden alareunan tasalta
- "jatkoin" vanhoja lautoja uusilla vastaavilla, muistinpa alapäähän tippanokankin!
- sauma umpeen elastisella säänkestävällä kitillä, taisi olla possumassaa l. Sikaflexiä
- Vielä sauman päälle jakorima vaakaan
En tiedä käykö tuo ratkaisu tähän tapaukseen lähinnä ulkonäöllisesti, mutta minun tapauksessa homma oli:
- melko nopea tehdä
- ei sääaltis, koska purku ja uuden teko parin metrin pätkissä
- työskentely jalat (tukevasti) maanpinnalla
Ja lopputuloskin oli mielestäni ihan ok.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Myös vaakaan vois korvaus laudat laittaa. Teimme näin eräässä saunassa Kymenlaaksossa, omistaja ei halunnut uutta lautaa vanhan hienon haristuneen jatkoksi vaan vaakaan. Aluksi mietitytti, mutta koko seinästä punamullattuna tulikin oikein hienon näköinen.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
lehmikangas
- Jäsen

Tuohon seinään itse tekisin tippalaudan ja vaakaan vaan jatko. Jää vanha seinä ja jatkoksella on tarina. Pystyyn noin lyhyt jatko näyttäisi todennäköisesti siltä ettei se siihen kuulu.
Vaakaa pohdin itsekin, mutta pitäänee ensin ainakin selvittää, että kun torpan ulkoasu on suojeltu, saako niin tehdä.
-
iso-vihtori
- Jäsen

Meillä ainakin Museoviraston kanta oli, että vaakaan ei saa laittaa, vaan laudotus pitää korjata niin, että vioittuneet pätkät sahataan (vinossa kulmassa) pois eri kohdasta joka laudan kohdalta, jotta sauma ei erotu niin selkeästi. Työläs homma, kun ei voi vain kerralla surauttaa. Monitoimityökalulla aatteltiin surrautella lauta kerrallaan, jos löytyy parempia työväline-ehdotuksia, niin niitä otetaan vastaan...Inker kirjoitti:Vaakaa pohdin itsekin, mutta pitäänee ensin ainakin selvittää, että kun torpan ulkoasu on suojeltu, saako niin tehdä.
Ollaan päätymässä siihen, että laitetaan kokonaan uusiksi ylhäältä asti. Eipä tarvitse myöhemmin ainakaan harmitella katkaistua ulkonäköä.
-
lehmikangas
- Jäsen

Olisin kuvitellut että museovirastokin suosisi sellaista tapaa jolla tuo olisi todennäköisesti aikoinaankin korjattu. Lisäksi, luulisi että museovirasto haluaisi alkuperäistä pintaa säilytettävän. Mutta toki tuosta hyvän saa tekemällä miten vaan.
Pystyrimojen saumojen laittaminen eri kohtiin on huomattavasti helpompaa kuin leveiden lautojen. Tuossa voisi ajatella kompromissia, jossa 2-4 lautaa katkaisisi samalta korkeudelta ja pistäisi sitten rimojen saumat eri kohtiin. Silloin voisi seinälautoja ajella vähän isommalla koneella ja multimasterilla sitten reunat, kun sirkkelillä ei voi ajaa ihan reunaan asti. Pitkän seinän tekeminen lauta kerrallaan on aika puuduttava homma jollain multimasterilla.
Rimat irti numeroidusti, sirkelillä ajaa laudat poikki koko matkalta vinosti samaan tasaan. Tekee jatkopalikat vastaavasti vinoon sahattuna ja maalaa ne valmiiksi mukaanluettuna se vinoon sahattu yläreuna jolloin sieltä ei paista valkosta. Jatkolaudat paikalleen ja sitten rimat katkotaan ylempää hiukan eri kohdista ja tehdään myös niihin jatkot.