Onko joku täällä valmistanut itse petrooliöljymaalia? Olen löytänyt joitakin ohjeita, mutta niissä ei sanota riittääkö lopputuloksella maalaus kertaalleen. Eli haussa olisi sellainen resepti, jolla tulee suunnilleen Uulan petrooliöljymaalia vastaavaa tavaraa. Millainen hinta maalille tulee kun sen tekee itse? Onko todennäköisyys epäonnistua (esim. maalipinta homehtuu) korkea, vai pitäisikö onnistua helposti?
Muutamaa reseptiä, kun katsoin niin niiden mukaan pellavaöljymaaliin tulee titaanivalkoista ja petrooliöljymaaliin titaanioksidia. Onko näillä jotain eroa? Jos maalin ei halua homehtuvan, niin pitäisikö kuitenkin käyttää sinkkivalkoista pohjana? Mistä sitä saa hommattua järkevään hintaan? Jos talon maalattava seinäala on karkeasti arvioiden 250-300 neliötä, niin kuinka pajon maalia voisi olettaa menevän?
Tällaisia reseptejä löysin erilaisille maaleille
Valkoinen öljymaali
noin 60 litraa:
45 litraa pellavaöljyä tai vernissaa
25 kg titaanivalkoista
Muun väriset öljymaalit
noin 60 litraa:
45 litraa pellavaöljyä tai vernissaa
25 kg värijauhetta
Petrooliöljymaali
1 ½ litraa kylmäpuristettua pellavaöljyä
½ litraa valopetrolia
3 kg titaanioksidia
sävytykseen värijauhetta
Kysymyksiä petrooliöljymaalin valmistuksesta
Re: Kysymyksiä petrooliöljymaalin valmistuksesta
Itse maalasin jokunenvuosi sitten ikkunavuorilaudat sahapintaiset uulan petrooliöljy maalilla ja pohjustettuna, muutama vuosi ja mustaa home pilkkua täynnä. En oikein ollut tyytyväinen tähän maaliin, en tiedä mikä tässä meni pieleen vai oliko maali vaan huonoa.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Olen tehnyt valkoista itse 2/3 sinkkiä ja 1/3 titaanilla ja näyttää vieläkin entisen taloyhtiön aita.
Lisäksi olen yrityänyt saada Uulan petroliöljymaalin homehtumaan kenttäkokeella: maalasin elokuun viimeisenä päivänä halvimmasta ja tikkuisimmasta ja märästä karvakaudasta tekemäni ulkorakennuksen tilapäisseinän Uulan pö-maalilla ja Ruusu-sävyllä. Ei pilkun pilkkua.
Lisäksi olen yrityänyt saada Uulan petroliöljymaalin homehtumaan kenttäkokeella: maalasin elokuun viimeisenä päivänä halvimmasta ja tikkuisimmasta ja märästä karvakaudasta tekemäni ulkorakennuksen tilapäisseinän Uulan pö-maalilla ja Ruusu-sävyllä. Ei pilkun pilkkua.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Kaikki öljypohjaiset maalit tuppaavat nykyään homehtumaan helposti, kun EU on kieltänyt tehokkaat homesuoja-aineet. Onneksi niitä saa vielä ostaa kaupasta erikseen. Itse olen laittanut valmista sinkkinaftenaattiliuosta 3% maalin joukkoon. Yhteenkään maalattuun pintaan ei ole tullut ainuttakaan homepilkkua, ei vaikka parissa paikassa olen maaalannut pitkään ulkosalla ollutta, homehtunutta puuta.
Tein kymmenisen vuotta sitten punaista petrooliöljymaalia Kalevi Järvisen kirjan reseptillä. Ainesosat olivat valopetrooli, vernissa ja Falun-punainen pigmentti. Maalasin sillä joskus muinoin tummanvihreällä Winhalla maalatun lomalaudoitetun kesämökin. Yksi maalauskerta riitti värin vaihtoon ja jälki oli ja on edelleen tosi hyvä. Pohjatöinä vetelin katuharjalla hämähäkinseitit pois. Mitään homeita tms. ei ole vieläkään. Maali oli helppo valmistaa ja mukava maalata. Suosittelen. Homeenkestoon ja maalin kestävyyteen varmaankin vaikuttaa myös käytetty pigmentti, taitaa tuo punamulta olla yksi parhaista...