Hiekoitushiekan/sepelin hinta
Hiekoitushiekan/sepelin hinta
Nyt menee vähän pihan ja puutarhan ja koko foorumin ulkopuolelle, mutta yritän silti:
Pitäisi hankkia hiekoitushiekkaa tai -sepeliä (varmaankin 0-10/2-10mm) tuohon yksityistien pätkälle, mutta käsitys hinnoista on vielä hieman heikko. Onko kokemusta vai asutteko kaikki taajamissa? Tarve on pieni, ei montaa kuutiota talvessa, mutta samallahan sitä hankkii useammaksikin vuodeksi. Jokin pienehkö autokuorma siis.
Pitäisi hankkia hiekoitushiekkaa tai -sepeliä (varmaankin 0-10/2-10mm) tuohon yksityistien pätkälle, mutta käsitys hinnoista on vielä hieman heikko. Onko kokemusta vai asutteko kaikki taajamissa? Tarve on pieni, ei montaa kuutiota talvessa, mutta samallahan sitä hankkii useammaksikin vuodeksi. Jokin pienehkö autokuorma siis.
No minä en niistä hinnoista osaa niin sanoa mutta meillä mökillä on hiekoitus hiekka "saatu" maalaistalon omasta montus ja siis todella edukkaasti ... joten kannattaa kysäistä jos lähellä olis vastaavia .....
meinaan kun sauna remppaa tehtiin ja sinne heikka/kivi kuormaa niin 1 kuorma kiviä ja 1 hiekkaa niin ottiko se jotain 10 - 20 Euroo siis kuljetuksineen (isolla kärryllä + traktorilla) .....
meinaan kun sauna remppaa tehtiin ja sinne heikka/kivi kuormaa niin 1 kuorma kiviä ja 1 hiekkaa niin ottiko se jotain 10 - 20 Euroo siis kuljetuksineen (isolla kärryllä + traktorilla) .....
ostohiekan hinta riippuu paljon suhteista ja paikallisista olosuhteista. tuttu maanviljelijä saattaa tuoda traktorilla ilmaiseksikin.
soraliikkeistä ostettuna kuljetuskustannusten osuus on iso, veikkaan että satasella saat joko kuution tai samantien viisi - se starttimaksu nääs.
joissain paikoissa saa peräkärryllisen pikkurahalla kun itse hakee ja lapioi - siihen menee hiukka reilu puoli kuutiota (turvallisesti
)
soraliikkeistä ostettuna kuljetuskustannusten osuus on iso, veikkaan että satasella saat joko kuution tai samantien viisi - se starttimaksu nääs.
joissain paikoissa saa peräkärryllisen pikkurahalla kun itse hakee ja lapioi - siihen menee hiukka reilu puoli kuutiota (turvallisesti
Hienoa hiekkaa ei tarkoitukseen mielestäni kannata hankkia, varsinkaan jos on tarkoitus avittaa ajoneuvojen etenemistä.
Kuorma-autoilijoilta voi suoraan kysyä toimitusta/hintoja.
Itse olen sepelikuorman (n.10tonnia=hyvän kokoinen kasa) ottanut sekalaisiin tarpeisiin kerran kahdessa-kolmessa vuodessa.
Kuorma maksanut jotain 150eur.
Hiekoitukseen käytettävä tavara tietenkin säilöttävä kuivassa tilassa, että siitä on tiukan paikan tullen apua
Kuorma-autoilijoilta voi suoraan kysyä toimitusta/hintoja.
Itse olen sepelikuorman (n.10tonnia=hyvän kokoinen kasa) ottanut sekalaisiin tarpeisiin kerran kahdessa-kolmessa vuodessa.
Kuorma maksanut jotain 150eur.
Hiekoitukseen käytettävä tavara tietenkin säilöttävä kuivassa tilassa, että siitä on tiukan paikan tullen apua
Punainen 4-6mm seulottu hiekotussepeli paikallisesta louhimosta kaksi "tosi" kukkukuormaa peräkärryllä työmatkan varrelta haettuna. Kaivurikuskilta vähän lipsahti aina ja kaksi kuormaa (melkein 2 kuutiota) 10 euroa. Oli kärryt aikast lujilla
Ei pidetty kalliina, kun punainen on aina vähän arvokkaampaa kuin harmaa sepeli.
Ei pidetty kalliina, kun punainen on aina vähän arvokkaampaa kuin harmaa sepeli.
Kiitos vinkistä. Tuota raekokoa mietin itsekin, sillä se vähä mitä aiemmin on käytetty, on ollut sepeliä. Tiehallinon "Yksityisten teiden hoito" -ohjeessa sanottiin kuitenkin, että "Liukkaudentorjuntaan voidaan käyttää seulottua luonnonhiekkaa, jonka raekoko on 0-8...10 mm. Myös lajiteltu sepeli, jonka raekoko on esim. 2-10 tulee kyseeseen."PerttiA kirjoitti:Hienoa hiekkaa ei tarkoitukseen mielestäni kannata hankkia, varsinkaan jos on tarkoitus avittaa ajoneuvojen etenemistä.
Ja Lohja Ruduksen sivuilla:
"Hiekoitushiekka
Seulottua luonnonhiekkaa, jonka raekoko on 0/8 mm.
Liikennealueiden liukkaudenestoon.
Hiekoitussepeli
Kalliosta tai sorakivistä murskaamalla ja seulomalla tehtyä kiviainesta raekoko 2/5 mm tai 5/8 mm, myös kuivavarastoitua.
Jalankulkualueiden liukkaudenestoon."
Mutta sepeliin taidan silti päätyä. Eka vuosi toimitsijamiehenä ja naapuri vaihtunut liikkuvampaan ja liukastelevampaan (?) sorttiin, joten asia vielä vähän hakusessa.
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Sepeliä suosittelisin. Se seulottu luonnonhiekka on pyöreää ja toimii kuin laakerikuula renkaan alla. Murskattu sepeli on kulmikasta joka pureutuu alustaan (jäähän) ja renkaaseen, eli pitää paremmin.
Markku
Markku
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
En minä mikään utelias ole .... een
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen