Kompostointi for dummies

Keskustelua otsikon mukaisesti
Kat1
Uusi jäsen

Kompostointi for dummies

Viesti Kirjoittaja Kat1 »

Heipähei! Tämä onkin ihan ensimmäinen viestini tänne :oops:

Mutta asiaan: Olen siis uunituore rintsikan omistaja, ensimmäinen oma ( no, pankin... ) talo ja sitä rataa. Siis aivan noviisi kaikissa talonomistamiseen liittyvissä asioissa... Päällimmäisenä mieltä nyt kaivelee kuitenkin kompostiasia. Minä kun olen maalta, meillä ruuantähteet syötettiin elukoille. Possua en ihan ensimmäisenä pihavajaan ajatellut lykätä, roskiinkaan ruokaa ei passaa pistää, joten siis: komposti. Mutta miten kannattaisi edetä, marssinko kauppaan ja ilmoitan että antakaas yks kappale, teenkö itse, onko se kuinka haastavaa? Mitä tarvitsen että pääsen alkuun?
KariFS
Jäsen
Jäsen

Re: Kompostointi for dummies

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Ruuantähteitä jos meinaat kompostoida niin lämpökompostori kaupasta on yksinkertaisin tapa. Biolan tms tunnettu malli. Maksaahan ne monta sataa mutta useimmilla on muutakin tekemistä kuin ruveta hankkimaan vanhaa arkkupakastinta tms aihioksi, eivätkä vanhat pakastimet varsinaisia pihan kaunistuksiakaan ole. Rakennusohjeita on kyllä netissä. Pelti- tai muovikuori tarvitaan, rotat menevät puusta ja styroksista läpi niin että heilahtaa.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
abel
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja abel »

Voihan sen kompostorin itsekin väsätä, netti on ohjeita pullollaan, mutta eri asia, saako siitä toimivaa itse tehden. Pari tuttavaa on itse tehteet kompostorin, mutta siirtyneet sitten ostoversioihin, kun itse tehdyt eivät ole toimineet kovin kummoisesti. Toki kaupallisten kompostorien kätevyys vaihtelee. Minulla on ollut aikaisemmin pallokompostori, mutta nykyään vaan jälkikompostoinnissa, kun se meni aina talvella ihan umpijäähän. Ostin Biolanin, joka pöhisee hyvin kesät talvet. Kerran jäi kansi auki yöksi 20 asteen pakkasella, jolloin se jäätyi, mutta kun laitoin kannen taas kiinni, vähän ajan päästä oli lämpöä taas yli 50 astetta :shock:. Kuiviketta tarvitsee kaikki kompostorit aika paljon (olen kokeillut tehdä itse oksasilpusta yms, mutta ostoversiot on tässäkin vieneet voiton) ja tietty ruokaa jatkuvalla syötöllä...
HUIKRA
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://elpantalo.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja HUIKRA »

Mulla on pihalla Stigan kompostori. Joku edellinen talon omistaja hankkinut. Toimi ihan komeesti läpi viime talven.
http://manuals.stiga.com/8217-3434-05_FI.pdf

Todella vaivaton. Ei tarvi edes niitä hakejuttuja lisätä välillä.

Tässä vertailu vuodelta 2006
http://www.rosknroll.fi/@Bin/23848/Kompostorien

Valitettavasti en löytänyt sitä kaupan enää mistään.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Ääni lämpökompostorille, meillä L&T tehokompostori, kulkee nykyään Kekkilä-nimellä.
Kat1
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Kat1 »

Oli kyllä tosiaan aika huikean hintasia, mitä selailin tuossa pikasesti :shock:
Mutta, jos siis nyt irrotan budjetistani saturaisia ja ostan moisen pömpelin pihan perälle pönöttämään, tarviinko muuta? Onko nuo hakkeet ja muut välttämättömyys, vaiko malliriippuvaista vai...?
mulinext
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja mulinext »

Mulla on omatekemä kompostori ohjeet bongasin netistä ja hyvin tuo pelittää, käytössä nyt kolmisen vuotta. Lopputuote on turvemaista multaa, oikein hyvää kamaa.
Tein vanhasta jääkaapista tai mikälie kylmiö, kaksi ovea siis, arvioisin että 1970-luvulta peräisin jonka sain ilmatteeksi. Purkasin laitteet pois ja retusoin ohjeiden mukaan ja hiukan käytin omaa luovuuttani jotta sain tarpeeksi uniikin aparaatin :wink: .
Eihän tuo aparaatti kovin kaunis ole mutta voihan sen naamioida, toimii kyllä hyvin ja on tosi tilava. Ja ei se haittaa vaikka talvella jäätyis, prosessi kyllä käynnistyy uudelleen kun lämpiää ilmat. Sillai hyvä systeemi kun tavallaan kaksi kompostoria rinnakkain, toinen kun alkaa olla täysi niin voi ottaa toisen käyttöön ja toisessa oleva "tuote" saapi vielä rauhassa tekeytyä jos tarvetta.
Käytän kuivikkeena ihan sahanpurua tai kutterinlastua mitä nyt sattuu olemaan. Hinta/laatusuhde on kohdallaan. Mulle tuli maksamaan rahallisesti 0 euroa,
pikkasen aikaa ja vaivaa.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Jotain haketta tms. puupohjaista sinne pitää laittaa sekaan kuivikkeeksi, muuten on liian märkä ja haisee. Me käytetään kissojen "hiekka"laatikossa puupellettejä joten se puru mitä sieltä tulee menee kompostiin kuivikkeeksi. Toimii ihan hyvin, sen lisäksi oksasilppurilla tehtyä silppua, sahanpurua tms. jätettä mukaan.

Meillä kompostin hankinta oli yksinkertainen laskutoimitus, sen kanssa roskiksen tyhjennys riittää kahden viikon välein, ilman sitä pitäisi tyhjentää kerran viikossa tai olla isompi astia. Joka tapauksessa komposti siis maksoi itsensä aika nopeasti takaisin vaikka tuo tyyris malli ostettiinkin.

Minkä tahansa ostat tai teet niin kunhan se vaan on riittävän iso sillä talvella se jäätyy joka tapauksessa vaikka myyjä muuta voisi väittääkin. Silloin pitää olla tilaa laittaa jätettä sisään odottelemaan, kun kelit lauhtuu niin se lähtee sitten heti uudelleen käyntiin.
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Tuolta löydät ohjeita kompostin tekemiseen ja sivuilta löytyy paljon tietoa kompostoinnistakin.

http://biohalo.tiedottaa.net/141
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
Miettinen
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: tyyppitalossa.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja Miettinen »

Itse aloitin kompostointiurani kirjastosta, eli hain vähän tietoa aiheesta. Itse tykkäsin Kirsi Tuomisen Kaikki kompostoinnista - kirjasta (Minerva kustannus).

Minä olen vähän laiska kompostoija, joten ostan kompostikuivikkeeni säkissä. Kuiviketta kuluu useampi säkki vuodessa, sitä kuitenkin täytyy lisätä saman verran kuin biojätettä. Tässä jos kitsastelee, niin sen kyllä huomaa (haistaa) viimiestään kompostin tyhjennysvaiheessa. Kuivikettahan pitäisi lisätä joka kerta kun kompostiin laittaa biojätettä, mutta meillä isäntä "ei osaa", joten laitan kuiviketta kerran viikossa reilummin ja sekoittelen viikon tuotteet tasaiseksi. Tykkään tuosta valmiskuivikkeesta siksikin, että se on hienompaa kuin oksahake, joten se kompostoituukin nopeammin. Oksahaketta olen laittanut kompostin pohjalle, ja ne suurimmat kappaleet on vielä jäljellä seuraavalla tyhjennyskerralla. (Ja se omatekoinen hake pitäisi ensin kuivattaa kunnolla ja varastoidakin jonnekin...)

Meillä on käytössä L&T:n tehokompostori ja olen siitä tykännyt, kuumavesipullojen avustuksella se on pysynyt sulana läpi talven täällä 1B-alueella.
Kahden hengen taloudessa riittävän kokoinen koko talveksi. Kompostoinnin ansiosta meillä riittää roskiksen (240l) tyhjennysväliksi 6 viikkoa. Laskeskelin, että kompostorin takaisinmaksuaika (kompostori n.400€ + kuivikkeet) on noin neljä vuotta, tosin meilläkin on roskisten tyhjennysmaksut nousseet, joten maksanee itsensä takaisin vielä nopeammin.

Jos tulee muuta kasvijätettä (esim. lehtiä ja kuution verran omenoita niin kuin meillä), kannattaa olla puutarhajätteelle oma komposti. Siihen riittää esim. tuommoinen jämälaudoista kasattu kuin itsellä on, ellei halua rahojaan tuhlata muovilaatikkoon.
"Se kuuluu sen talon tyyliin elää: syksyisin ja keväisin siellä on vettä kellarissa. Piste."
- Kiinteistökuningatar Kaisa -
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Meillä on tosiaan emännän biolanin pikakompostori ja tuntuu että käyttäisin aikani paremmin kuin tätä harrastamalla.

Kuiviketta, pöyhimistä, oma jäteastia jne..

Kuiviketta menee tosiaan paljon, laskeskelin että jos saman multamäärän ostaisi kekkilän mustamultana tulisi se huimasti halvemmaksi. Kallista multaa on. Jäteastiavuokra on toinen juttu, ehkä sillä saa tosiaan kannattamaan.

Se valmis komposti pitää sitten jälkikypsyttää käyttöä varten ja sitä varten on meilläkin kaksi pönttöä lisää pihalla. Siellä on kaikennäköistä kivaa eläinkuntaa asumassa. Lihaahan ei tuonne kannata heitellä jos ei halua rotista ystäviä.

Tuo biolan myös jäätyy samantien että talvisin voi joutua tilanteeseen että saa pakastella ruontähteitä :-D
Uustilallinen
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tilantarvetta.blogspot.fi/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uustilallinen »

Täytyy varmaan kysäistä kun ei meilläkään tuo kompostointi lähtenyt käyntiin ihan toivotulla tavalla..
Meillä on myös joku merkitön lämpökompostori (kodin terra) ja sinne on laitettu talousjätettä ja kuiviketta säkistä.
Lämpötila ei ole edes nyt kesän kynnyksellä noussut parin kympin yli kamalasti, ja olen ymmärtänyt että siellä kai pitäis olla jopa lämmin. Muurahaiset siellä viihtyy kovin hyvin, mutta tällä menolla multaa ei kyllä tule..
Olen kipannut sinne kerran herätettäkin mutta se nyt ei tehnyt kyllä yhtään mitään..

komposti on ilmeisesti sitten vieläkin liian märkä ja se haisee jätteelle.. Pitääkö sitä nyt alkaa vielä kääntämään, joka on kyllä tuossa mallissa mahdotonta ellei sitä tyhjennä sitten ensin ja lapioi uudelleen sinne pömpeliin sitä muhjua..

Onko jotain idistä mitä voisi kokeilla tuon kanssa?
itokt
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja itokt »

Sama juttu täällä. Lämpökompostori, joka on otettu puutarhajätteelle käyttöön viime syksynä. Täyteen silloin puutarhajätettä ja nyt on alkukesästä odoteltu, että lähtisi toimimaan. Lämpötila on ollut parhaimmillaan n. 20 astetta. Jonkin verran on lisätty biojätteitä ja nämä ovat kompostin pinnassa lähteneet hajoamaan ja muodostaneet lämpöä. Kompostin keskellä oleva lämpömittari ei ole tosin tähän reagoinut.

Otin pohjalla olevaa materiaalia päälle ja sekoittelin kompostia. Tämäkään ei tuntunut auttavan. Talven jälkeen oli liian kuiva, joten lisätty nestettä. Ei auttanut. On käytetty kompostiherätettä, lisätyppeä, biojätteitä ja kuiviketta.. eipä tunnu vain toimivan.

Komposti ei ilmeisesti toimi logiikalla 1+1=2? Toiminta riippunee kuun asennosta ja aurinkotuulista, vai mistä?
eesau
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://meidantalo.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja eesau »

Uustilallinen kirjoitti:Meillä on myös joku merkitön lämpökompostori (kodin terra) ja sinne on laitettu talousjätettä ja kuiviketta säkistä.
Lämpötila ei ole edes nyt kesän kynnyksellä noussut parin kympin yli kamalasti, ja olen ymmärtänyt että siellä kai pitäis olla jopa lämmin. Muurahaiset siellä viihtyy kovin hyvin, mutta tällä menolla multaa ei kyllä tule..
Olen kipannut sinne kerran herätettäkin mutta se nyt ei tehnyt kyllä yhtään mitään..

komposti on ilmeisesti sitten vieläkin liian märkä ja se haisee jätteelle.. Pitääkö sitä nyt alkaa vielä kääntämään, joka on kyllä tuossa mallissa mahdotonta ellei sitä tyhjennä sitten ensin ja lapioi uudelleen sinne pömpeliin sitä muhjua..
Eipä sitä kosteutta massasta pois saa oikein muuten kuin kääntämällä kuiviketta lisää sekaan... tietysti voi koittaa ihan vaan yläkautta käännellä jos ja kun ei tilanne ole ihan kamala mitä sen ei pitäisi olla jos kuivikettakin on käytetty - sikäli kun kääntely vaan on mahdollista ja löytyy sellainen väline jolla pystyy yläkautta hämmentämään (Biolanin pöntön mukana tulee sellainen suht kätevä sekoituskeppi, kätevä varmaan kykenisi vastaavan itsekin nikkaroimaan). Kai siinä kompostorissa kuitenkin on pohjassa joku reikä ylimääräisen nesteen poistumista varten?
Ei siitä lämpömittarista välttämättä voi päätellä vielä mitään, ei meilläkään ole näyttänyt suht täysi Biolan kuin max 30 asteen lämpöä mutta haju on öh... raikas ja tuore, eli prosessi toimii. Yleensä sanotaan että jos muurahaiset viihtyy kompostissa, se on liian kuiva, mutta kyllä ne meilläkin pesii massan etureunassa, siellä on ilmeisesti mukavan lämmintä, ja suojaisaakin kunnes joku päättää tyhjentää pömpelin...
itokt kirjoitti:Sama juttu täällä. Lämpökompostori, joka on otettu puutarhajätteelle käyttöön viime syksynä. Täyteen silloin puutarhajätettä ja nyt on alkukesästä odoteltu, että lähtisi toimimaan. Lämpötila on ollut parhaimmillaan n. 20 astetta. Jonkin verran on lisätty biojätteitä ja nämä ovat kompostin pinnassa lähteneet hajoamaan ja muodostaneet lämpöä. Kompostin keskellä oleva lämpömittari ei ole tosin tähän reagoinut.

Otin pohjalla olevaa materiaalia päälle ja sekoittelin kompostia. Tämäkään ei tuntunut auttavan. Talven jälkeen oli liian kuiva, joten lisätty nestettä. Ei auttanut. On käytetty kompostiherätettä, lisätyppeä, biojätteitä ja kuiviketta.. eipä tunnu vain toimivan.
Kompostointi ei kyllä ole sen enempää raketti- kuin salatiedettäkään, mutta alussa voi olla hankalaa saada prosessi käyntiin. Apua voi olla myös siitä että mukaan kippaa vähän valmista tai puolivalmista kompostoitunutta tavaraa, vaikka jostain puskan juurelta maatunutta kuorikatetta tms, silloin saa ainakin mukaan juuri oikeita pieneliöitä. Meillä on peräti lierojakin lämpökompostorissa, mutta se on oikeastaan jo vähän liikaa... ne kun välillä lisääntyvät kovasti ja seuraavaksi niiltä loppuu ruoka ja pyrkivät yläkautta muualle.

Gisela Keilin mainio kirja kertoo näin:
Keil, Gisela: Luomupuutarhurin opas kirjoitti:Kompostin sopivan kosteuden voi tarkistaa helposti. Liian märkä komposti ei lämpene riittävästi, kuiva taas ei lahoa. Otetaan kourallinen kompostia ja puristetaan se nyrkkiin.
- Jos siitä puristuu vesipisaroita, se on liian märkä. Tällöin kompostiin on sekoitettava kuiviketta [...].
- Ellei se pysy koossa, se on liian kuivaa ja kompostia on kasteltava.
- Jos se jää paakuksi, kosteus on sopiva. [...]
Kompostissa olisi hyvä olla sekä hienoa että karkeampaa ainesta mukana, karkea aines parantaa ilmavuutta ja siten ehkäisee mätänemistä. Toki se sitten myös vaatii pitemmän ajan muuttuakseen mullaksi. Kuulema osa kaupan pussikuivikkeista on turhan hienojakoista purua, tilannetta voi tarvittaessa korjata silppuamalla mukaan kuivia oksia tms.

Samasta kirjasta löytyy myös tuohon kompostin lämpötilaan liittyen tämä lahoamisprosessista:
Gisela Keil kirjoitti:1. Hajotusvaihe (lämpövaihe).
Bakteerit käyvät eloperäisen aineksen kimppuun [...]. Samalla syntyy ammoniakkia ja lämpötila kohoaa jopa 70 asteeseen saakka, jolloin suuri osa taudinaiheuttajista kuolee.
Sädesienet valtaavat kompostin ja käyttävät hyväkseen [bakteerien aineenvaihduntatuotteita]. Siten ne estävät kompostia haisemasta ja niiden ansiosta siihen tulee täyteläinen mullan tuoksu.
Lämpövaihe päättyy 5 päivän kuluttua kompostin kasaamisesta. Sinä aikana kasvien tukirakenteet (kuten selluloosa) ovat hajonneet. Kompostikasa alkaa kutistua.
2. Jälleenrakennusvaihe (jäähtymisvaihe). 2-5 viikon kuluttua kompostin kasaamisesta ryhtyvät siirat, punkit ja hyppyhäntäiset töihin ja hajottavat purentaelimillään loput kasvinjäännökset. Tällöin bakteerien ja sienten elinolot huonontuvat ja niiden määrä vähenee. Kompostin lämpötila alenee 40-25 asteeseen.
3. Kypsymisvaihe (rakennusvaihe). Noin 6-14 viikkoa kompostin kasaamisesta ilmestyvät viimeisinä näyttämölle [...] lierot. Niiden suolistossa eloperäinen aines yhdistyy savimineraaleihin; syntyy humiinihappoja ja arvokkaita savi-humus -yhdistelmiä. Komposti muttuu tumman ruskeaksi kestohumukseksi.
Kun kastemadot eli lierot ovat myllänneet koko kompostin eivätkä löydä siitä ravintoa, ne siirtyvät muualle. Luomuviljelijälle se on merkkinä siitä, että komposti on valmista.
Hiulihei
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hiulihei »

Alku aina hankalaa, mutta kompostoitumisen pitäisi lähteä ihan itsekseen liikkeelle, se kun on melkoisen luonnollinen juttu. Kai se sitten lähtee kun tavaraa tulee tarpeeksi. Meillä on biolanin pikakompostori, tämä yleisin malli. Muistelen, että mulla ainakin oli hankalaa ja inhottavia valkoisia toukkia ilmestyi alkuun kuhisemaan. Peittämättömistä lihoista vissiin johtui. Hajuja oli kanssa kun tavara vaan mätäni, mutta joku kerta sitten olikin lämpöä 70 astetta kun kuumakäyminen oli ykskaks vauhdissa.

Kompostikuiviketta en ole nuukuuksissani ostellut, vaan sahanpurua ja kuivia lehtiä käyttänyt kuivikkeena. Pellettisiilon pohjalta puujauhon pistän myös. Ja kaikki talouspaperi menee meillä kompostoriin. Munakennot meni kanssa ennen, nyt hamsteri silppuaa ne:) Jaa, mutta tulipa mieleen, että häkkiä siivotessa kaiken silpun ja purun voisikin nakata kompostoriin.

Edelleen meidän kompostori haisee minun mielestäni ainakin, ilmeisesti on liian tiivistä massaa Jotain rouheampaa kuiviketta olisi hyvä saada matkaan. Omenapuun kuivasta oksasta irronneen kuoren sinne murustelin vasta tästä syystä.

Ja sen löyhkäävän etäisesti multaa muistuttavan massan kaivan lehtikompostorin keskelle muhimaan sitten kun ei meinaa uutta tavaraa enää kompostoriin mahtua. Kovilla pakkasilla jäätyy, mutta kyllä se keväällä taas alkaa toimia.

…niin että kai minä tässä yritän liputtaa huolettoman asenteen puolesta. Kyllä se siitä ajan kanssa!
Vastaa Viestiin