Mistä edukkaita pigmenttejä?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
hutski
Jäsen
Jäsen

Mistä edukkaita pigmenttejä?

Viesti Kirjoittaja hutski »

Uulan pigmenttejä olen käyttänyt mutta hinta on suolainen pitemmän päälle. Haluaisin toki käyttää uulan pigmenttejä, mutta mistä niitä saisi edullisesti tai vastaavia edullisesti? Täälä paikallisessa kustantaa pieni puolen desin purkki 5e.
markokoo
Jäsen
Jäsen

Re: Mistä edukkaita pigmenttejä?

Viesti Kirjoittaja markokoo »

hutski kirjoitti:Uulan pigmenttejä olen käyttänyt mutta hinta on suolainen pitemmän päälle. Haluaisin toki käyttää uulan pigmenttejä, mutta mistä niitä saisi edullisesti tai vastaavia edullisesti? Täälä paikallisessa kustantaa pieni puolen desin purkki 5e.
Uulan pigmenttien hinta nousi kun siirtyivät kilon muovipusseista purkkeihin joissa on vähän vähemmän. Desin purkeissa pigmenttien hinnat ovat aina olleet pilvissä - ihan oikein jos tarvii vain desin niin silloin kysytty muutaman euron hinta on varmasti okei, mutta isompaan tarpeeseen pitää ostaa 1 kg tai 25 kg erissä.

Uulan hinnoittelumuutosten jälkeen olen ottanut perusvalkoiset, lähinnä titaani Sateenkaariväreiltä (liittyy osin EU maalidirektiiviin jossa sinkki rankattiiin vältettävien joukkoon - onneksi itselläni sinkkivalkoista vielä melkein säkillinen jemmassa). Värilliset mm vihreän umbran tai keltaokran olen raaskinut ostaa Uula-nimellä muovipurkissa - niitä kuitenkin kuluu taittoväreina suht vähän. (Edit2: siis nämä purkit noin litran vetoisia, ei desi - hinta jossan kympin-15 tienoilla)

Edit: Meni tietysti vähän p*jauhannan puolelle kun en kertonut mistä eteläpohjanmaalla noita saa. Mutta posti onneksi kulkee, itselle määrällisesti mitattuna Tampereen Rakennustori on myynyt eniten kiloja ja luulen että heiltä lähtee postilla myös, pari kertaa laiskana ottanut purkin Bauhausista ja Sateenkaarivärien vanhassa toimipaikassa myös piipahtanut.

edit3: Menee jo yksinpuhelun puolelle mutta kun talon maalaus taas odottaa ja valkoiset loppu niin pitää etsiä sopivaa toimittajaa. Kymin palokärki muistaakseni oli ainakin jossain vaiheessa foorumin mainostajia. Voi olla että tuolta lähtee itselleni tilaukseen titaanivalkoista 25 kg säkki.
Mekano
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mekano »

Olen useimmiten hakenut pigmentit kilon tai viiden pusseissa Rakennusapteekista. Myyvät ilmeisesti Sateenkaarivärien pigmenttejä, hinnatkin suunnilleen samoja. Hinta on tosin tuplaantunut viime vuosina, lieneekö syy direktiiveissä tai raaka-aineissa - vaiko että perinnerakentamisen suosion myötä tälläkin saralla halutaan joka portaassa repiä maksimaalisesti välistä.

Pikkupurkkien ostossa en oikein näe mieltä, kun pari euroa kalliimmalla saa tavaraa kymmenkertaisesti. Jos vain on tilaa säilyttää, niin kestäväthän ylijäämät parille seuraavallekin sukupolvelle. Ja em. hintakehityksellä oman "pigmenttipankin" perustaminen on parin vuoden tähtäimelläkin jo kannattavaa...
zac
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zac »

Itse tilaan pigmentit Saksasta:
www.kremerpigmente.de
Tulee kätevästi DHL:llä; valikoimat ovat loistavat, ja maavärit eivät paljoa maksa.
Liitua varmaan saa halvimmalla tilaamalla koko 25 kg säkin Hangosta, siis tälläinen Hangon Väri; varmaan myyvät myös titaanivalkoistakin...
Vastaa Viestiin