Speedheaterin käyttö kädestä pitäen
Speedheaterin käyttö kädestä pitäen
Kaipailen käytännön kokemuksia Speedheaterin käyttämisestä ulkoseinän maalinpoistossa. Minulla alkamassa keväällä eteläseinän maalipinnan uusiminen. Kyseessä peiterimalaudoitettu tuuletusraoton seinä, jossa alempi maalikerta ilmeisesti jokin öljymaali ja pintakerros ilmeisesti jonkin sortin lateksi. Laudat pääosin aivan hyväkuntoisia, mutta maali kesii usein paikoin ja on toisaalla tiukasti kiinni. Vanha maali pitäisi siis saada seinästä irti ennen maalausta.
Haluaisin saada hieman etukäteisohjeistusta siitä, miten Speedheaterin kanssa homma käytännössä toimii, jotta ei sitten ensimmäinen päivä mene opetteluun ja jotta osaisin vähän arvioida maalin poistoon tarvittavaa aikaa. Olen ymmärtänyt, että laitetta pidetään hetki paikallaan seinää vasten, jolloin se kuumentaa maalin, joka tämän jälkeen irtoaa enemmän tai vähemmän helposti maalinkaapimella. Kauanko yhtä kohtaa pitää lämmittää ja pitääkö maali poistaa kuumana heti lämmittämisen jälkeen? Jämähtääkö maali uudelleen kiinni, jos se pääsee jäähtymään ennen kaapimista?
Haluaisin saada hieman etukäteisohjeistusta siitä, miten Speedheaterin kanssa homma käytännössä toimii, jotta ei sitten ensimmäinen päivä mene opetteluun ja jotta osaisin vähän arvioida maalin poistoon tarvittavaa aikaa. Olen ymmärtänyt, että laitetta pidetään hetki paikallaan seinää vasten, jolloin se kuumentaa maalin, joka tämän jälkeen irtoaa enemmän tai vähemmän helposti maalinkaapimella. Kauanko yhtä kohtaa pitää lämmittää ja pitääkö maali poistaa kuumana heti lämmittämisen jälkeen? Jämähtääkö maali uudelleen kiinni, jos se pääsee jäähtymään ennen kaapimista?
Re: Speedheaterin käyttö kädestä pitäen
Ensimmäinen päivä kannattaa joka tapauksessa varata opetteluun ja olla tyytyväinen jos saa jotain aikaiseksi. Jos alempi maalikerta on kunnon öljymaali niin se helpottaa oman kokemukseni mukaan maalin poistamista kun se sulaa pohjasta helpommin kuin pelkkä lateksi.Tyyppi kirjoitti:Kaipailen käytännön kokemuksia Speedheaterin käyttämisestä ulkoseinän maalinpoistossa. Minulla alkamassa keväällä eteläseinän maalipinnan uusiminen. Kyseessä peiterimalaudoitettu tuuletusraoton seinä, jossa alempi maalikerta ilmeisesti jokin öljymaali ja pintakerros ilmeisesti jonkin sortin lateksi. Laudat pääosin aivan hyväkuntoisia, mutta maali kesii usein paikoin ja on toisaalla tiukasti kiinni. Vanha maali pitäisi siis saada seinästä irti ennen maalausta.
Tärkein mietittävä asia on että yrittääkö hommaa tehdä yksin vain kaverin kanssa. Itse suosin sitä että toinen lämmittää ja toinen tulee perästä kraapan kanssa. Tällöin homma sujuu sitä vauhtia kuin Speedheaterillä lämmittää niin toinen kerkeää perässä tulemaan skrabojen kanssa. Yksin homma menee enempi siihen että speedheater seisoo tyhjänpanttina välillä ja itse pitelee kraappaamisen sijaan vehjettä eli hatusta vetäen n 1.7 kertainen aika kuin jos tekee kaverin kanssa. Speedheaterilla toki on erilaisia telineitä auttamaan tuota - itse yritin tehdä piraattiversioita telineistä mutta ei ne ikinä kaveria korvanneet.
Ohjekirjassakin tämä varmaan mainitaan mutta ennen maalinpoistoa sivelin maalipinnan 50% tärpättiä / 50% pellavaöljyä seoksella. Sen oppii pian näkemään koska maali on valmista kraapattavaksi, käytännössä siihen tulee sellaiset kellukat - näet kun teet. Ohjekirja taisi sanoa että 3-5 m2 tunnissa hoituu. Pitänee paikkansa jossei ole laiskaa sorttia (pilkka omaan nilkkaan... Tänä keväänä pitäisi projektia jatkaa)
Kiitos vastauksesta, juuri tällaista kaipasin! Pari täsmennystä vielä: mikä tuon tärpätti-pö-sivelyn tarkoitus on ja tehdäänkö se juuri ennen kuumennusta vai esim. edellisenä päivänä? Entä jumittuuko maali uudelleen kiinni, mikäli se pääsee jäähtymään kuumennuksen jälkeen ennen kaapimista?
Tärpätti-PÖ sekotus vähän pehmentää sitä pintaa ja siitä jää ilmeisesti jotenkin otollinen määrä sitä pellavaöljyä että lamppu saa siihen paremmin kiinni. Oma tulkintani tuo vaikutustapa. Ohjeessa muistaakseni oli että annetaan olla puoli tuntia. Itse kyllä hädin usein ennen sitä ja siitä saattaa olla tärpätin leimahdus sanktiona.
Tuliko sulla ohjekirja mukana? Itse olen sen jonnekin hukannut niin en pääse tarkastamaan mitä siellä luki, vuosia sitten kun selannut niin ei muista onko oikeasti sieltä vai jostain muualta kuultua.
Kyllä se maali jäsähtää takaisin kiinni jossei heti kraappaa.
Onkos joku ovi yms millä tekisit kuivaharjoittelun? Pääsisi vähän sinuiksi ennen kuin on tellingit ylhäällä.
Sitten vielä yksi juttu - krapat pitää pitää hyvässä terässä joten teroitusvehkeet valmiiksi etsittynä ja käyttötapa tiedossa. Jos profiileita (ei tainnut olla) niin niihin sopiva muototerä pitää olla myös hankittuna/tehtynä. Kovametalliskrapa vastaan tavallinen kolmioskrapa - itse käytän molempia mutta terävä kolmioskrapa on kyllä enempi suosikki. Se riippuu vähän pohjasta, kovametalliskrapa käy öljymaalin poistoon sileältä höylätyltä pinnalta hyvin.
Tuliko sulla ohjekirja mukana? Itse olen sen jonnekin hukannut niin en pääse tarkastamaan mitä siellä luki, vuosia sitten kun selannut niin ei muista onko oikeasti sieltä vai jostain muualta kuultua.
Kyllä se maali jäsähtää takaisin kiinni jossei heti kraappaa.
Onkos joku ovi yms millä tekisit kuivaharjoittelun? Pääsisi vähän sinuiksi ennen kuin on tellingit ylhäällä.
Sitten vielä yksi juttu - krapat pitää pitää hyvässä terässä joten teroitusvehkeet valmiiksi etsittynä ja käyttötapa tiedossa. Jos profiileita (ei tainnut olla) niin niihin sopiva muototerä pitää olla myös hankittuna/tehtynä. Kovametalliskrapa vastaan tavallinen kolmioskrapa - itse käytän molempia mutta terävä kolmioskrapa on kyllä enempi suosikki. Se riippuu vähän pohjasta, kovametalliskrapa käy öljymaalin poistoon sileältä höylätyltä pinnalta hyvin.
Meillä meni viime kesänä pari viikkoa yhden seinän maalinpoistossa ja maalaamisessa. Välissä oli sateisia päiviä, jolloin ei voinut tehdä mitään, joten muistaakseni noin 7 päivää kului aikaa (myös telineiden pystytykset yms.). Siinä kokeillessa se selviää, kuinka pitkän aikaa yhtä kohtaa täytyy lämmittää, ohjeessa taisi lukea jokin suositusaika. Suosittelen myös kahdestaan tekemistä, on paljon joutuisampaa kuin yksin.
Me ei laitettu tuota tärpätti-pö sekoitusta seinään ennen kuumennusta. Voisi ensi kesänä kokeilla, miten se vaikuttaa ja helpottaako raappaamista paljonkin.
Oma suosikki skrapoista oli speedheaterin mukana tullut kolmioskrapa ja sitäkin sai terottaa suht usein. Kovametalliskrapat meni tukkoon, kun yritti poistaa pehmennyttä maalia.
Me ei laitettu tuota tärpätti-pö sekoitusta seinään ennen kuumennusta. Voisi ensi kesänä kokeilla, miten se vaikuttaa ja helpottaako raappaamista paljonkin.
Oma suosikki skrapoista oli speedheaterin mukana tullut kolmioskrapa ja sitäkin sai terottaa suht usein. Kovametalliskrapat meni tukkoon, kun yritti poistaa pehmennyttä maalia.
Vielä yksi juttu: kun Speedheaterilla kuumentaa rimalaudoitettua seinää, käykö niin, että peiterimojen pinta kuumenee jopa liikaa, kun syvemmällä olevat pohjalaudat eivät vielä ole kuumenneet riittävästi? Meillä peiteriman paksuus on noin 15 mm.
Jeps, niillä kovametalliskrapoilla ei oikein tee mitään, ei auta että pysyvät kauan terävinä kun tukkeutuvat heti maalilla.
Itselläni on varmaan kymmenen eri profiilista terää speedheater pakissa, olen niitä teriä muotoillut itse ja teroittanut tietylle lautaprofiilille.
Käytännössä se skrapan terä saisi vastateroitettuna olla melkein yhtä terävät kun höylänterä, silloin se toimii parhaiten.
Kaareville paneelin muodoille pitäisi olla kaareva terä eikä skrapailla jollain kulmalla. Jää rumia jälkiä puuhun
Itselläni on varmaan kymmenen eri profiilista terää speedheater pakissa, olen niitä teriä muotoillut itse ja teroittanut tietylle lautaprofiilille.
Käytännössä se skrapan terä saisi vastateroitettuna olla melkein yhtä terävät kun höylänterä, silloin se toimii parhaiten.
Kaareville paneelin muodoille pitäisi olla kaareva terä eikä skrapailla jollain kulmalla. Jää rumia jälkiä puuhun
Meillä ei ainakaan ollut sitä ongelmaa, että rimat olisivat kuumenneet liikaa.
Jospa sitä viikonloppuna itsekin aloittaisi taas uuden seinän hinkkaamisen
Jospa sitä viikonloppuna itsekin aloittaisi taas uuden seinän hinkkaamisen
No nyt on pari päivää Speedheaterin kanssa kaapimista takana. Hyvä laite se on, kuumentaa noin minuutissa maalipinnan pehmeäksi, jonka jälkeen se on helpohkoa kaapia pois. Meillä lienee alla öljymaali ja päällä jokin vesiohenteinen maali, yhteensä siis vain kaksi kerrosta. Molemmat kerrokset lähtevät kertakuumennuksen jälkeen kaapimalla puupintaan saakka, vaikka kuumentamattomana niihin ei saa oikein naarmuakaan. Joistain kohdin puupinta hieman nyppyyntyy, syiden suunnasta riippuen, mutta pääsääntöisesti esiin jää siisti höyläpinta. Käytössäni on merkitön ohutteräinen kaavin taitetulla nelisärmäisellä käännettävällä terällä sekä Makon vaihdettavateräinen kolmioskraba, jossa parhaaksi omaan käyttööni on osoittautunut suorakaiteen muotoinen terä. Kaapimella pyyhin ensin enimmät ja skraballa vedän sitten peiterimojen reunat ja viimeistelen pinnat.
Joistain kohdin puu hieman ruskettuu kuumennuksen jäljiltä. Mahtaako tämä haitata maalin pysyvyyttä?
Joistain kohdin puu hieman ruskettuu kuumennuksen jäljiltä. Mahtaako tämä haitata maalin pysyvyyttä?