Rintamamiestalo - unelmasta painajaiseksi ?
Rintamamiestalo - unelmasta painajaiseksi ?
"Korjaa mun Suomea: Unelma vai painajainen?"
http://www.ksml.fi/mielipide/kolumnit/k ... en/1716448
Törmäsin tällaiseen tarinaan, jonka keskiössä rintamamiestalo. Sympaattinen kirjoitus kaikesta huolimatta!
Koulukoti
http://www.ksml.fi/mielipide/kolumnit/k ... en/1716448
Törmäsin tällaiseen tarinaan, jonka keskiössä rintamamiestalo. Sympaattinen kirjoitus kaikesta huolimatta!
Koulukoti
Re: Rintamamiestalo - unelmasta painajaiseksi ?
Tässä on tyypillinen esimerkki ihmisestä, joka on tottunut elämään kerrostaloasunnossa, maalle ei ole mitään siteitä. Ihminen, jolla on normaalisti paljon sukuloisia ympärillä huutammassa ja elämöimässä.. silti ei tapahdu mitään..
miten se olikaan, vuosi ja jotain ja keittiö kunnossa.
Fine. Tuli vesivahinko ja säästöt loppu..ok ja surullista.. mentiinkö liian äkkiä tekemään turhaa remonttia, joka pahimmassa tapauksessa joudutaan tekemään uudestaan. Vesivahinko
.. uusi sana.. Vesivahinko, missä ja millain, ei avaudu. Varmaan itse aiheutettu kun oli kiire saada keittiö... vaiko ilmasto?
Niin täällä sataa vettä, periaatteesssa koko ajan paitsi, ehkä heinäkuussa. Sateet on lisääntynyt.. Kirjoittajann kotimaassa ilmasto kuivaa minkä kastelee.. meillä odotetaan pakkasia että ilma olisi kuivempaa..
samalla periaattteella kuin lihaa kuivatetaan pohjoisessa.. ilmakuivattu. Itse asunut vuodesta 2005 tässä tönössä, eikä vieläkään valmis. Mutta eipä ole vesivahinkoja, ei krohise henki ja elämä on kivaa, koska elinkustannukset tässä talossa kohtuu halpoja. Rahaa ei ole kauheesti, ostan kaiken kaman "tilin" päälle n. 3-9 kk keskimäärin pikkuhiljaa etukäteen projektia. Kaiken teen itse, ja mihinkään asiaan liittyvään ei ole koulutusta.. olen ylpeä työni jäljestä..
pohjien teko tärkein, aikaa ja rahaa menee, mutta piiruakaan en oikaise sen takia, että "haluan" jotain. Kyllä, minäkin haluan. Se on se biljardisali sinne alaketaan, mutta tavoitteena on, että se tulee sinne joskus.. eli silloin kun rakas poikani alkaa ymmärtää sen päälle jotain, silloin se on valmis.
silloin poikani on varmaan 15v? Joo, ei ole tarkoitus ketään möllätä yms. mutta tulipa sanottua.. ps. aikaa menee, kun hyvin tekee.. muistakaa se ! 
Laadun Tae, Älä Urakointia Muualta Hae!.. Tee siis ihan ite!
-
tessu
Joo o ja yksin ei pärjää kukaan pientalossa,se on mahdottomuus ellei oo paljon rahaa et teettää kaiken toisilla!
Mutta juu aivan turhaa tosiaan on täskin kiukutella jos joku ei oo suorassa,täysin normaalia se näissä on mutta ei se mua haittaa,talohan se vaan on eikä siihen kannata kiintyä joku sen purkaa tai polttaa kummiskin!
Rahaa, sitä saa palamaan tämmöseen kyllä jos vaan haluu laittaa sitä kultaa ja hopeeta, kiiltävää ja sileetä jokapaikkaan,siksi en ole sille tielle lähtenykkää,jollei jollekkin kelpaa niin tokaissu olen et on tos ovikin heh!
Jokainen kun tekee itelle ja mielensä mukaan,ja ajanpäästä on se uusikin keittiö taas vanha ja saunaki rapistunu,tietty paikkoja pitääkin korjata mutta en kyl alkais ylivarojen velkaa tekee,se on kyl semmoi helvetti et HUH!
onneks ei ollu omat vnhemmat saati isovanhemmat niitä nykyajan lääppijöitä et kaikki vaan uusiks ja kauheet laskut,talohan se vaan on jossa asutaan,eipä ole asbestia lattiassa eikä muovia/lastulevyä seinissä semmosia virheitä eivät onneksi aikoinaa tehneet.
Mutta juu aivan turhaa tosiaan on täskin kiukutella jos joku ei oo suorassa,täysin normaalia se näissä on mutta ei se mua haittaa,talohan se vaan on eikä siihen kannata kiintyä joku sen purkaa tai polttaa kummiskin!
Rahaa, sitä saa palamaan tämmöseen kyllä jos vaan haluu laittaa sitä kultaa ja hopeeta, kiiltävää ja sileetä jokapaikkaan,siksi en ole sille tielle lähtenykkää,jollei jollekkin kelpaa niin tokaissu olen et on tos ovikin heh!
Jokainen kun tekee itelle ja mielensä mukaan,ja ajanpäästä on se uusikin keittiö taas vanha ja saunaki rapistunu,tietty paikkoja pitääkin korjata mutta en kyl alkais ylivarojen velkaa tekee,se on kyl semmoi helvetti et HUH!
onneks ei ollu omat vnhemmat saati isovanhemmat niitä nykyajan lääppijöitä et kaikki vaan uusiks ja kauheet laskut,talohan se vaan on jossa asutaan,eipä ole asbestia lattiassa eikä muovia/lastulevyä seinissä semmosia virheitä eivät onneksi aikoinaa tehneet.
Onhan se täälläkin moneen kertaan tullut todettua, että rintamamiestalo ei ole mikään vuoden ja muutaman tonnin remontti (yleensä). Aikaa ja rahaa menee 3-10 kertaisesti se mitä on arvioinut alustavasti. Mitään kiveen hakattuja suunnitelmia ei kannata / voi tehdä, koska tilanne elää ja muuttuu sitä mukaan kun hommaa tekee. Tässä vaaditaan todella luovat tyyli toteuttaa ja mielikuvitusta. Se mitä eniten tarvitaan on näiden lisäksi raha ja aika. Edellämainittujen järjestys riippuu paljon siitä kumpaa on enemmän. Jos on vähän rahaa, mutta paljon aikaa (ja jonkin verran osaamista). Voi päästä edullisemmin, mutta jos ei ole rahaa tai osaamista ei kannata rintamamiestaloa ottaa ristikseen.
Me ollemme meidän taloa renpanneet vähän yli 10- vuotta ja ympyrä alkaa sulkeutua, kun kaikki alkaa olla valmista joutuu aloittamaan alusta. Keittiö ja WC- joista aloitettiin kaipaavat jo 10v käytön jälkeen vähintään "pientä" pintaremottia. Lisäksi eteisen käytävä on vielä kokonaan tekemättä
En edes uskalla laskea paljonko rahaa on mennyt, mutta puhutaan kymmenistä tuhansista. Todennäköisesti pitkälti yli 100 000 €. Jos ajalle laskisi edes jonkin (pienen) hinnan päästäisiin varmaan 200 000€
T: Tuomas
Ps. Ei lienee liioittelua sanoa, että rintamiestalo on elämäntehtävä ja pitkäaikainen harrastus. Jos sellaista ei halua ei kannata asua näin !
Me ollemme meidän taloa renpanneet vähän yli 10- vuotta ja ympyrä alkaa sulkeutua, kun kaikki alkaa olla valmista joutuu aloittamaan alusta. Keittiö ja WC- joista aloitettiin kaipaavat jo 10v käytön jälkeen vähintään "pientä" pintaremottia. Lisäksi eteisen käytävä on vielä kokonaan tekemättä
T: Tuomas
Ps. Ei lienee liioittelua sanoa, että rintamiestalo on elämäntehtävä ja pitkäaikainen harrastus. Jos sellaista ei halua ei kannata asua näin !
Joo ei rintamamiestaloa oikeastaan edes kannata harkita, jollei ole valmis laittamaan omaa aikaa ja työtä todella paljon siihen kiinni. Jos yrittää rahalla selvitä niin neuvon kyllä tilaamaan talopaketin tai ostamaan osakkeen kerrostalosta. En halua edes kuvitella mitä tällaisen talon remppaaminen maksaisi ostettuna;-) Rahat jos niitä nyt yleensä kellään suuremmin on kannattaa käyttää sellaiseen mikä on pakko tehdä nopeasti / vaaditaan ammattilaista (sähkö). Kaiken muun voi opetella ja ajan kanssa tehdä mieleisekseen, mutta kannattaa tosiaan jättää kuvitelma vuoden kestävästä remontista pois.
Juu-u, pitkään tätä palstaa seuranneena, nyt oli pakko avautua. Lähes koko ikäni RMT-talossa asuneena, en voi väittää tietäväni mitään suorista nurkista, enkä varmaan siksi osaa niitä arvostaa. Kohdallani myös nuo sisustuslehdet on jääneet aika vähälle huomiolle, rouva on hoitanut sen puolen. Rouva ei myöskään ole ostanut sitä arabian kannua salaa, se on saatu "perintönä" siltä samalta ihmiseltä, joka aikanaan jemmasi niitä klubiaskeja ja (tyhjiä) viinapuolloja tuonne välipohjan puruihin, sen saunavihdan, käsilaukun ja vanhojen villasukkien viereen...
Tällä hetkellä olen remontoinut tätä nykyistä taloa nelisen vuotta, se on vienyt lähes kaikki säästöni sekä vapaa-aikani. Mutta en valita, tiesin mihin olin ryhtymässä jo edellisen RMT:n jäljiltä. Jokainen tietysti käyttää aikansa miten haluaa ja joillekin se vuosi on pitkä aika odotella remontin valmistumista, minulla se aika kuluu suunnitteluun. Ja kaikkihan sen varmaan tietää, että hyvin suunniteltu ei ole vielä edes aloitettu. Sitten kun aloittaa, yleensä ne suunnitelmat menee syystä tai toisesta uusiksi ja "aikataulut" venyy.
Mutta tosiasia on se, että jos minulla ei olisi tätä taloa, minun pitäisi luultavasti hommata joku harrastus, mihin hukata se vapaa-aika. Nyt ei ole sitä ongelmaa, eikä myöskään aihetta valittaa. Kuten jossain fingerporissa taidettiin todeta, "nyt on otollinen aika vanhojen talojen remontoijille", jotta otetaas taas...
Tällä hetkellä olen remontoinut tätä nykyistä taloa nelisen vuotta, se on vienyt lähes kaikki säästöni sekä vapaa-aikani. Mutta en valita, tiesin mihin olin ryhtymässä jo edellisen RMT:n jäljiltä. Jokainen tietysti käyttää aikansa miten haluaa ja joillekin se vuosi on pitkä aika odotella remontin valmistumista, minulla se aika kuluu suunnitteluun. Ja kaikkihan sen varmaan tietää, että hyvin suunniteltu ei ole vielä edes aloitettu. Sitten kun aloittaa, yleensä ne suunnitelmat menee syystä tai toisesta uusiksi ja "aikataulut" venyy.
Mutta tosiasia on se, että jos minulla ei olisi tätä taloa, minun pitäisi luultavasti hommata joku harrastus, mihin hukata se vapaa-aika. Nyt ei ole sitä ongelmaa, eikä myöskään aihetta valittaa. Kuten jossain fingerporissa taidettiin todeta, "nyt on otollinen aika vanhojen talojen remontoijille", jotta otetaas taas...
-
umbrawhite
- Jäsen

Toki monet vanhat talot kaipaavat oikeaakin korjailua joka kustantaa rahaa. Mutta sitten on monesta remontti budjetista osa, joka kuluu mukavuus ja sisustus remontoimiseen. On nimittäin ihmisluonne, joka uuteenkin taloon muttaessa päättää vaihtaa olkkarin tapetin muodikkaammaksi tai ainakin sohvaan sopivaksi. Sitten väliovet voisivatkin olla meidän tyyliset vetimineen ja tottakai ilmalämpöpumppu on pakko asentaa. Ja sen sijaan että avotakaan asentaisi takkasydämmen on se parempi purkaa kokonaan ja ostaa uusi....
Sama ihmistyyppi ostaa käyetyn auton ja sitten vaihdetaan siihen ne laakerit ja varmuudenvuoksi iskarit ja kohtahan se pakoputkikin menisi.... ja kun ne on läpikäyty voidaan se vaihtaakin kun on vienyt nii paljo rahaa. Ja joku toinen saa halvalla läpikäydyn auton.
Hassua tässä kokonaisuudessa on se että vesivahingon korjaamiseen tarvitsee hyvällä onnella kuution eristettä, neljä tukiparrua ja vähän lautaa. Kustannus materiaaleille voi olla puolet siitä olkaarin Laura An tapetista.
En katso tätä stereotypiaa täysin ulkopuolelta vaan ehdotan pitäisikö osa remonttikuluista laittaakin harrastusbudjettiin, jolloin piikki voi olla auki ihan toisella tavalla? Tai voisiko valtio osallistua kuluihin koska hirren vaihto ja ulkomaalin rapsutus voidaan katsoa hyötyliikunnaksi jota tämä ihmistyyppi tekee kaikki viikonloput ja kesätkin. Tällöin heidän riskinsä sairastua moniin kallista hoitoa vaativiin sairauksiin on pienempi versus se kerrostalon sohvaperuna, joka katsoo F1, Idolsia, jne. kaiken sen ajan kun ei aja edelliseltä typiltä ostamallaan läpikäydyllä Peugeotilla.
Sama ihmistyyppi ostaa käyetyn auton ja sitten vaihdetaan siihen ne laakerit ja varmuudenvuoksi iskarit ja kohtahan se pakoputkikin menisi.... ja kun ne on läpikäyty voidaan se vaihtaakin kun on vienyt nii paljo rahaa. Ja joku toinen saa halvalla läpikäydyn auton.
Hassua tässä kokonaisuudessa on se että vesivahingon korjaamiseen tarvitsee hyvällä onnella kuution eristettä, neljä tukiparrua ja vähän lautaa. Kustannus materiaaleille voi olla puolet siitä olkaarin Laura An tapetista.
En katso tätä stereotypiaa täysin ulkopuolelta vaan ehdotan pitäisikö osa remonttikuluista laittaakin harrastusbudjettiin, jolloin piikki voi olla auki ihan toisella tavalla? Tai voisiko valtio osallistua kuluihin koska hirren vaihto ja ulkomaalin rapsutus voidaan katsoa hyötyliikunnaksi jota tämä ihmistyyppi tekee kaikki viikonloput ja kesätkin. Tällöin heidän riskinsä sairastua moniin kallista hoitoa vaativiin sairauksiin on pienempi versus se kerrostalon sohvaperuna, joka katsoo F1, Idolsia, jne. kaiken sen ajan kun ei aja edelliseltä typiltä ostamallaan läpikäydyllä Peugeotilla.
Mä en oo vielä aloittanut edes siitä keittiöstä. Poikamiesrintamamiestalomiehen keittiö on edellisen omistajan rouvan 90-lukulainen luomus kullitettuine metallisomisteineen ja muovikivilevyineen. Toimii ja on vöyrään näköinen. Rintsikkamuotipoliisi ei kelpuuttais mitään täällä (muoviset peiliovikopiot jne), mä nyt vaan oon vuodessa kotiutunut tähän ja säästänyt kymmeniä tuhansia, kun en oo vaihtanut 20 vuotta vanhoja parketteja tai retronnut keittiötä tai kylppäriä jne...
Sen sijaan on mennyt vähän rahaa selluvillaan, huokolevyyn, ilppiin (tyylirikko) ja paperitapettiin...
Sen sijaan on mennyt vähän rahaa selluvillaan, huokolevyyn, ilppiin (tyylirikko) ja paperitapettiin...
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
Niin ja onhan mulle pari ylläriäkin tullut.... Kun olis ne 90-luvun viritykset jäänyt vain pintoihin eikä rakenteisiin..., mutta ideologia tässä on se, että tontti kauppahinnasta oli se arvokas osuus ja kauppakirjaan yhteisymmärryksessä myyjän kanssa laitetttiin tontille 80 pinnaa ja talolle loput... Ulkosaunalle ei jäänyt arvoa-paitsi mulle sen arvo on kyllä korkealla:)
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Vuodessa mitään valmista tule.. Pitäähän sitä tuumata huolella ja hankkia ukot hommiin jos ei itse osaa - ja tekemiseen menee aina aikaa triplasti mitä uskoo.
Kalassa pitää käydä ja saunaakin lämmittää välillä. Koko viime kesänä sain maalattua julkisivun&piharakennuksen sekä kuistit ja talon katon ja rakennettua piharakennuksen julkisivun ja sivuseinän uusiks - eli noin neljäsosa jäljelläolevasta kokonaisurakasta. En kyennyt enkä jaksanut enempää. (Ei kun jaksoinpas sittenkin: tein piharakennukseen itse kaks ikkunaa.)
No nyt syksyllä kun olen tehnyt puolipäiväistä, niin olen sisällä saanut aikalailla aikaiseksi, mutta hitaasti etenee remppa töiden ohella.
Meillä tää nyt mikään unelma alun alkaen ollutkaan. Sitä saatiin mitä tilattiin, kaunis talo kauniilla paikalla ja kauheasti hommaa.
Kalassa pitää käydä ja saunaakin lämmittää välillä. Koko viime kesänä sain maalattua julkisivun&piharakennuksen sekä kuistit ja talon katon ja rakennettua piharakennuksen julkisivun ja sivuseinän uusiks - eli noin neljäsosa jäljelläolevasta kokonaisurakasta. En kyennyt enkä jaksanut enempää. (Ei kun jaksoinpas sittenkin: tein piharakennukseen itse kaks ikkunaa.)
No nyt syksyllä kun olen tehnyt puolipäiväistä, niin olen sisällä saanut aikalailla aikaiseksi, mutta hitaasti etenee remppa töiden ohella.
Meillä tää nyt mikään unelma alun alkaen ollutkaan. Sitä saatiin mitä tilattiin, kaunis talo kauniilla paikalla ja kauheasti hommaa.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.