Millä lattia käsitelty ?
Millä lattia käsitelty ?
Moikka.
Ihailin ja ihmettelin etuovi.com:ssa myytävän rintsikan alakerran lattioita. Osaisiko joku sanoa että millä tuo lattialauta on käsitelty, lakkaa vai vahaa ?
Haaveilen yläkertaan samanlaista lattiaa (uudet lattilaudat isketään paikalleen parin viikon päästä). Vahaa en uskalla laittaa, saako lakalla yhtä hienoa jälkeä?
http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/p ... 41.2188817
Ihailin ja ihmettelin etuovi.com:ssa myytävän rintsikan alakerran lattioita. Osaisiko joku sanoa että millä tuo lattialauta on käsitelty, lakkaa vai vahaa ?
Haaveilen yläkertaan samanlaista lattiaa (uudet lattilaudat isketään paikalleen parin viikon päästä). Vahaa en uskalla laittaa, saako lakalla yhtä hienoa jälkeä?
http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/p ... 41.2188817
-
lehmikangas
- Jäsen

- Viestit: 1095
- Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
- Paikkakunta: Oulu
Re: Millä lattia käsitelty ?
Omaan silmään näyttää että vahattuja olisivat. Mutta eipä sitä varmaksi tiedä kuin kysymällä omistajalta. Tai huomasit varmaan että kohde on Haukiputaalla, joten lyhyt matka käydä katsomassa.
Pelottaako siinä vahauksessa myöhempi jälkikäsittely (eli maalaus on jatkossa lähes poissuljettu) vai epäiletkö vahauksen onnistumista?
Pelottaako siinä vahauksessa myöhempi jälkikäsittely (eli maalaus on jatkossa lähes poissuljettu) vai epäiletkö vahauksen onnistumista?
Re: Millä lattia käsitelty ?
Vahaus kuulostaa hyvin työläältä, ja lattia pitää uudelleen vahata 6kk välein. Ainakin puukeskuksen ohjeiden mukaan. Tavoitteena olisi kuitenkin saada suht helppohoitoinen lattia kun taloudessa on koira ja lapsi. Kokemuksia toki kuunellaan mielenkiinnolla keneltä vahattu lattia löytyy
.
Re: Millä lattia käsitelty ?
Voisi olla Osmo Coloria? Osmo Colorista löytyy keskustelua paljonkin.
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=2&t=20526&p=201542
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=2&t=20526&p=201542
--------------------------------------------------------------------------------------------
-
eesau
- Jäsen

- Viestit: 91
- Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 8:17
- Paikkakunta: Tampere
- Kotisivu: http://meidantalo.blogspot.fi/
Re: Millä lattia käsitelty ?
Meidän OsmoColoroituihin lattioihin nähden näyttäisi ehkä hiukka kiiltävämmältä, mutta toisaalta saa kai siihen pintaan noinkin suuren kiillon saa jos vähän kiillottaa...
Esa
Esa
-
lehmikangas
- Jäsen

- Viestit: 1095
- Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
- Paikkakunta: Oulu
Re: Millä lattia käsitelty ?
Vahaaminen onnistuu huolelliselta tekijältä siinä missä maalaaminenkin. En ole tuollaista 6 kk uusintavahauksesta kuullutkaan. Pari vuotta sitten vahasin yhden lattian ja ei ole vielä käynyt mielessäkään että mitään uusimista tarvisi. Alla värivaha ja päällä kirkas.
Re: Millä lattia käsitelty ?
Vahasin alakerran 70 neliötä ponttilautaa Osmolla kahteen kertaan ja 60 neliötä maalasin Permolla kolmeen kertaan. Vahaus on kaikin puolin mukavampi
Ensin sävykerros hyvin ohuelti eli rätillä hieroen, on siinä työtä, mutta lopputulos on vaivan arvoinen. Päällä paksumpi ja kirkas vahakerros vaahtomuovipensselillä levitettynä.
Kokeile värillisen vahan kanssa ensin koelautaan, yleensä sävyä laitetaan liikaa ja ylimääräistä vahaa on vaikea saada pois, jos on edennyt jo kauemmas.
Itse en ole aikeissa vahata lattioita enää ikinä uudelleen eikä niitä tarvitsekaan, olet varmaankin saanut ohjeen puuöljyn suhteen tai sitten tasojen suhteen esim. kosteissa tiloissa. Meillä on kaikki itsetehdyt tasotkin vahattu (keittiö, kph, wc) ja hyvin ovat kestäneet pari vuotta.
Vaha myös kiillottuu ajan ja käytön kanssa tai sitten pinnan voi kiillottaa uutena, kun vaha on imeytynyt. Minusta kuvien ruskeat lattiat (alakerta) näyttävät vahatuilta. Tumma väri on myös todella helppo korjata, jos pintoihin tulee naarmuja. Vähän vahaa talouspaperin kulmaan ja paikkausta ei huomaakaan.
Sen jälkeen, kun Osmo Color tuli markkinoille en ole juuri muilla aineilla puupintoja käsitellyt eli vahaukseen voi hurahtaakin
Ensin sävykerros hyvin ohuelti eli rätillä hieroen, on siinä työtä, mutta lopputulos on vaivan arvoinen. Päällä paksumpi ja kirkas vahakerros vaahtomuovipensselillä levitettynä.
Kokeile värillisen vahan kanssa ensin koelautaan, yleensä sävyä laitetaan liikaa ja ylimääräistä vahaa on vaikea saada pois, jos on edennyt jo kauemmas.
Itse en ole aikeissa vahata lattioita enää ikinä uudelleen eikä niitä tarvitsekaan, olet varmaankin saanut ohjeen puuöljyn suhteen tai sitten tasojen suhteen esim. kosteissa tiloissa. Meillä on kaikki itsetehdyt tasotkin vahattu (keittiö, kph, wc) ja hyvin ovat kestäneet pari vuotta.
Vaha myös kiillottuu ajan ja käytön kanssa tai sitten pinnan voi kiillottaa uutena, kun vaha on imeytynyt. Minusta kuvien ruskeat lattiat (alakerta) näyttävät vahatuilta. Tumma väri on myös todella helppo korjata, jos pintoihin tulee naarmuja. Vähän vahaa talouspaperin kulmaan ja paikkausta ei huomaakaan.
Sen jälkeen, kun Osmo Color tuli markkinoille en ole juuri muilla aineilla puupintoja käsitellyt eli vahaukseen voi hurahtaakin
Re: Millä lattia käsitelty ?
Täällä kanssa vahatut lattiat makkarissa ja olkkarissa. Olkkarissa jossa kulutusta enempi, on joutunut paikkavahaamaan pariin kertaan kuluneimpia kohtia (kaksi koiraa kuluttaa lattia aika paljon) ja makkarissa edelleen kuin juuri vahattu. Molemmat lattiat on vahattu 7-8 vuotta sitten. Makkarin lattian kiillotin kunnolla ja kiiltää kyllä, helpompi pitää puhtaanakin.
Verrokkina keittiön maalattu lattia ja se jouduttiin maalaamaan uudelleen tänä kesänä kulumisen takia, kun näytti paljon riettaammalta kuluneena kuin tuo vahattu lattia. Maalattu tätä ennen 8vuotta sitten. Maalaamisen kanssa paljon isompi työ kuin vahaamisen kanssa. Vahattua lattiaa kun voi paikkailla kesken normaalin elämän mutta maalattua lattiaa ei (hiominen, kuivumisaika ja hajut yms).
Verrokkina keittiön maalattu lattia ja se jouduttiin maalaamaan uudelleen tänä kesänä kulumisen takia, kun näytti paljon riettaammalta kuluneena kuin tuo vahattu lattia. Maalattu tätä ennen 8vuotta sitten. Maalaamisen kanssa paljon isompi työ kuin vahaamisen kanssa. Vahattua lattiaa kun voi paikkailla kesken normaalin elämän mutta maalattua lattiaa ei (hiominen, kuivumisaika ja hajut yms).
