Lattiaremonttivinkkejä
-
Niilo_Talo
- Jäsen

Lattiaremonttivinkkejä
Hei, avasinpa wanhan talon lattiat. Löytyi 3 kerrosta muovimattoa ja virheettömät lattialankut. Lankkujen alla on 30cm hienoa hiekkaa "eristeenä" ja puolen metrin ilmarossi. Lankut ovat ehkä 100 v vanhoja.
Nyt, kun rakennan lattian uudestaan, ajattelin laittaa spu-levyt hiekan päälle eli lankkujen alle. Ajattelen, että jos muovimatot eivät ole taloa pilanneet puolessa vuodessa, ei sitä tee spu-levytkään. Vähän epäortodoksilta kuullostaa, mutta miksi en nyt voisi laittaa muovia, kun sitä on jo ongelmitta käytetty vuosikymmeniä. Mitä sanotte?
t Niilo
Nyt, kun rakennan lattian uudestaan, ajattelin laittaa spu-levyt hiekan päälle eli lankkujen alle. Ajattelen, että jos muovimatot eivät ole taloa pilanneet puolessa vuodessa, ei sitä tee spu-levytkään. Vähän epäortodoksilta kuullostaa, mutta miksi en nyt voisi laittaa muovia, kun sitä on jo ongelmitta käytetty vuosikymmeniä. Mitä sanotte?
t Niilo
Re: Lattiaremonttivinkkejä
Terve!
En sotkisi uskontoa tähän, mutta en välttämättä sotkisi SPU:ta tähän. Onko kyseessä multiaspenkki - eli hiekkaa on lattian reunoilla ja keskellä on tuulettuva rossipohja? Jos olet kärsinyt kylmästä, niin modernisoisin rakenteen mieluummin pelkäksi rossipohjaksi käyttäen eristeenä puukuitueristettä, sahanpurua/kutterinlastua tms.
En sotkisi uskontoa tähän, mutta en välttämättä sotkisi SPU:ta tähän. Onko kyseessä multiaspenkki - eli hiekkaa on lattian reunoilla ja keskellä on tuulettuva rossipohja? Jos olet kärsinyt kylmästä, niin modernisoisin rakenteen mieluummin pelkäksi rossipohjaksi käyttäen eristeenä puukuitueristettä, sahanpurua/kutterinlastua tms.
Moro,
Muovia ja muovieristeitä EPS:siä, XPS:sää tai uretaania voi käyttää myös vanhoissa rakennuksissa mm.rintamamiestaloissa, sillä ei saa taloa homehutettua vaikka haluaisi, kunhan se on rakenteessa oikeassa kohdassa eli mahdollisimman lähellä sisäpintaa
. Tässäkin tapauksessa SPU:n käyttö on järkevää onhan se tehokkaampi eriste kuin esim. puukuitueriste ja estää kosteuden ja myös hajujen liikkumista rakenteessa. Puukuitueristekkin on kuitenkin ok.
Muovia ja muovieristeitä EPS:siä, XPS:sää tai uretaania voi käyttää myös vanhoissa rakennuksissa mm.rintamamiestaloissa, sillä ei saa taloa homehutettua vaikka haluaisi, kunhan se on rakenteessa oikeassa kohdassa eli mahdollisimman lähellä sisäpintaa
Alapuolen tuuletuksen on oltava kunnossa, sillä tilannehan muuttuu varsin olennaisesti siirryttäessä muovimattopinnasta SPU-eristykseen: Alapohjan rakenteisiin johtuvan ja niitä kuivattavan lämmön määrä putoaa huomattavasti. Oman käsityskykyni perusteella homma toimii kyllä, kunhan uretaanilevyjen alapuolinen osa on hyvin tuuletettu (nurkkin ei saa jäädä katvealueita), eikä sinne jätetä muuta eloperäistä ainesta, kuin tarvittavat kannatinrakenteet. Multapenkit sun muut pois, sekarakenteilla saa herkästi tehtyä isompia ja pienempiä pommeja.
Miehet sytyttää alta
- PetteriKivimäki
- Jäsen

^Amen. Oma käsitykseni on, että korjausrakentamisessa näitä hyviä (ohuita ja tehokkaita) "diffuusiosuljettuja" materiaaleja käytettäessä on sitten kiinnitettävä siihen muuhun rakenteeseen ja tuuletukseen sitäkin paremmin huomiota.
Itse käytän SPU-levyjä taloni kahden märkätilan katoissa alumiinipintaista SPUta, tai siis toiseen olen käyttänyt ja toiseen tulen käyttämään. Mutta lattiaan ei kiitos, korkean rossipohjan hieta on ajoittain kosteahkoa ja mielestäni on paree käyttää hygroskooppisia eli ns. hengittäviä materiaaleja molempaan suuntaan kuivattamaan - saa nähdä missä kunnossa purutavara on, kun tällä hetkellä lattioissa on 90-luvun muovimatot lastulevyn kanssa, niiden alla alkup. lautalattia ja puukuitulevy. Aion ens kesänä avata lattiat ja tehdä ne uusiksi.
Itse käytän SPU-levyjä taloni kahden märkätilan katoissa alumiinipintaista SPUta, tai siis toiseen olen käyttänyt ja toiseen tulen käyttämään. Mutta lattiaan ei kiitos, korkean rossipohjan hieta on ajoittain kosteahkoa ja mielestäni on paree käyttää hygroskooppisia eli ns. hengittäviä materiaaleja molempaan suuntaan kuivattamaan - saa nähdä missä kunnossa purutavara on, kun tällä hetkellä lattioissa on 90-luvun muovimatot lastulevyn kanssa, niiden alla alkup. lautalattia ja puukuitulevy. Aion ens kesänä avata lattiat ja tehdä ne uusiksi.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Totta, alapohjan tuuletukset yms. perusasiat pitää olla kunnossa käytti mitä tahansa eristettä alapohjassa. Maapohjan päällehän on aina järkevää levittää myös kevytsoraa tuuletustilan lämpötilan nostamiseksi.
Muovimatot lattian pinnassa ja SPU-levyt lattian sisällä taitavat kuitenkin olla aika lailla eri asia. Kaukana asiantuntijasta olen, mutta olen nähnyt muutaman, jonkinlaisen asiantuntijan mielestä väärillä materiaaleilla/rakenteilla pilatun vanhan talon.
Omani remontoinnissa olen ollut hyvin varovainen, mahdollisimman lähellä alkuperäisiä materiaaleja/rakenteita pysyen.
Omastani ei sentään löytynyt, kuin yksi muovimatto, sen alta kovalevy ja alkuperäinen lautalattia, miljoonine naulanreikineen.
Vajentuneen purueristeen päälle lisäsin selluvillaa, pahvi tiiviisti seinien ilmansulkuun liittyen ja alkuperäiset laudat putsattuina päälle.
Nykyään vaan tuijotetaan noita eristyskertoimia, tehdään teoreettisia laskelmia, paljonko säästyy lämmityskuluissa, kun lämpöeristystä parannetaan. Joskus voi käydä niinkin, että lopputulos jopa huononee, kun eristysvimmassa unohdetaan ilmatiiviys.
Mutta, tämä on vain minun "vainoharhainen" mielipiteeni.
Omani remontoinnissa olen ollut hyvin varovainen, mahdollisimman lähellä alkuperäisiä materiaaleja/rakenteita pysyen.
Omastani ei sentään löytynyt, kuin yksi muovimatto, sen alta kovalevy ja alkuperäinen lautalattia, miljoonine naulanreikineen.
Vajentuneen purueristeen päälle lisäsin selluvillaa, pahvi tiiviisti seinien ilmansulkuun liittyen ja alkuperäiset laudat putsattuina päälle.
Nykyään vaan tuijotetaan noita eristyskertoimia, tehdään teoreettisia laskelmia, paljonko säästyy lämmityskuluissa, kun lämpöeristystä parannetaan. Joskus voi käydä niinkin, että lopputulos jopa huononee, kun eristysvimmassa unohdetaan ilmatiiviys.
Mutta, tämä on vain minun "vainoharhainen" mielipiteeni.
"Miksi ostaa vanha talo ja pilata se yrittämällä tehdä siitä uusi talo."
Olen tapioan kanssa samaa mieltä. Viimeksi tänään lueskelin rakennuslehdestä homeongelmista, joita on alkanut viime vuosikymmeninä ilmestymään. Esimerkiksi rossipohjaisessa talossa ei välttämättä kannata vaihtaa sahanpurua paremmin eristävään ekovillaan, koska parempi eristys kylmentää rossitilan ja näin nostaa vesihöyryn kondensoitumisriskiä.
Myydäänhän sitä sahanpurua/kutterinlastua vieläkin, joten jos tarvitsee vaikka lisätä eristettä/vanhat purut haisee pahalle...ja se ilmatiiviys..paranee paperilla
Myydäänhän sitä sahanpurua/kutterinlastua vieläkin, joten jos tarvitsee vaikka lisätä eristettä/vanhat purut haisee pahalle...ja se ilmatiiviys..paranee paperilla
-
Niilo_Talo
- Jäsen

Teenpä homman niin, että laitan seinän vierelle eps-kaistaleen ja keskelle uretaanilevyn. jos kosteutta esiintyy, se on "pelkkää" ilmankosteutta ja pääsee eps-kaistaleen kautta ylös. Eps:hän on aivan eri tavaraa kuin uretaani.
Kuten mainitsin, lankut ovat virheettömiä ja hiekka ruutikuivaa vaikka rakenne on ollut paikoillaan älyttömän kauan, joten kosteutta ei käytännössä ole voinut olla.
Hiekkaa on siis muutamia kymmeniä senttejä eristetilassa ja kaiken alla on ilmarossi.
Hiekkaa on siis muutamia kymmeniä senttejä eristetilassa ja kaiken alla on ilmarossi.
-
lehmikangas
- Jäsen

Ja EPS:iä on sitten kans todella monenlaista.
Esim Thermisolin sivuilla on taulukko jossa mm. vesihöyrynläpäisevyys ilmoitettu _osalle_ heidän eri tuotteille:
http://www.thermisol.fi/assets/files/Er ... suudet.pdf
Jostakin muualta löytyi taulukko josta kävi ilmi mm. se, että lattiarytoksit läpäisee vesihöyryä selkeästi paremmin kuin esim routasyröksit.
Esim Thermisolin sivuilla on taulukko jossa mm. vesihöyrynläpäisevyys ilmoitettu _osalle_ heidän eri tuotteille:
http://www.thermisol.fi/assets/files/Er ... suudet.pdf
Jostakin muualta löytyi taulukko josta kävi ilmi mm. se, että lattiarytoksit läpäisee vesihöyryä selkeästi paremmin kuin esim routasyröksit.