Vesiputkien eristäminen rossipohjassa

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
haihattelija
Jäsen
Jäsen

Vesiputkien eristäminen rossipohjassa

Viesti Kirjoittaja haihattelija »

Kaksi 2-tuumaista muovista vesiputkea kulkevat puolen metrin matkan maasta lattiaan. Olen ensiavuksi teipannut niiden ympärille sentinvahvuisen solumuoviputkilon. Villaa ei kannattane rossipohjaan survoa kosteutta keräämään?

Aikaisempi eristys on ollut sen verran hatara (mm. villasta ja styroksinpaloista), että kondenssivesi on päässyt melkeinpä virtaamaan. Putket eivät ole koskaan jäätyneet, toisaalta nyt olen timanttiporauttanut tuuletusröörit kahdelle seinälle..

Itsesäätyvää sulanapitokaapelia (15W/m, metalliputkelle!) olisi metrikaupalla, mutta onko tosiaan liian jytkyä muoviputkelle? Vai riittäisikö tuon nykyisen solumuovikourun päällystäminen vielä vaikka toisella, paksummalla? Kiitos jo etukäteen vinkeistä!
haihattelija
Jäsen
Jäsen

Re: Vesiputkien eristäminen rossipohjassa

Viesti Kirjoittaja haihattelija »

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?t=19128&f=7

No niin. Kännykkähaulla en löytänyt apuja, mutta kannettavalla kylläkin..
Pähkäilen vielä, josko selviäisin ilman kaapelia ja nykyisten solumuovikourujen teippien auki repimistä. Toki tuo "styroksista laatikko, joka lämpiää viemärin hukkalämmöllä" houkuttaisi myös.

(Kyllä, yksinpuhelukin voi vahvistaa omia aatoksia!)
Klonksvaagen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Klonksvaagen »

Styroksikotelo tuli aikoinaan turattua. Heitin sinne kotelon sisään vielä silputtuna "jämäpalat" ja uretaanilla luukku kiinni. Reilu 15 vuotta tuo on toiminut.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Mulla on valurautaisen viemärin ympärille kiedottu kaapeli, solumuovi ja koko komeus on pakattu 100 mm uretaanilevystä tehtyyn koteloon, joka on täytetty lecasoralla.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Mulla kulkee vesiputki ryömintätilassa maan päällä periaatteessa koko pirtin mitan eli suurin piirtein kahdeksan metriä. Mulla vesiputken ympärillä pelkkä styroksikouru, jonka sisällä on lisäksi sulanapitokaapeli. Kerran veti jäihin, mutta tuolloin ei kaapeli ollut päällä ja pakkanen kiristyi pirusti ja täysin yllättäen työpäivän aikana. Putki tosin aukesi aika nopeasti, kun pisti kaapelin päälle.

Enimmillään olen ryömintätilasta mitannut seisemän astetta pakkasta.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Vastaa Viestiin