Tapetointi

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
amyrem
Jäsen
Jäsen

Tapetointi

Viesti Kirjoittaja amyrem »

Moi.

Olisi tarkoitus alkaa maalaus ja tapetointi hommiin.
Ajatus on tapetoida 1 tehosteseinä per huone. Muualla talossa onkin maalattua lasikuitutapettia jotka maalataan uudestaan.

Mitä tapetteja olette käyttäneet ja suosittelette?
Onko paperipohjainen/kuitupohainen vinyyli ihan tuhoontuomittu ajatus?
Sekä mitä liisteriä kannattaa käyttää?
Nmanner
Jäsen
Jäsen

Re: Tapetointi

Viesti Kirjoittaja Nmanner »

Mä annan ääneni Boråsanin tapeteille, ne EasyUp tapetiti on ainakin tämmöinnen rähmäkäpälä saanut seinälle nätisti.

Olohuoneeseen laitoin jonkun vinyylihässäkän, siitä ei tullu tyhtä siisti, jotenki turposi ja kutistui hieman eri tahtia kuin nämä mihin olin tottunut.. Siihen jäi sitten pikku rajoja saumoihin. En tiedä oliko se mikään oikea vinyylitapetti, mielestäni siinä oli jotain semmoista vihjettä paketissa.
Tällainen: http://www.fancyhometrends.com/wallpape ... te/a-6918/

Sit laitoin tällaista: http://www.sandudd.fi/suomeksi/tuotteet ... la_rolleri
Ja tuosta kun laittoi sisäpinnan kuvion näkyviin niin ei tapetti halunnut pysyä seinällä vaan tahtoi rullautua alas, ihan niin kuin oletettavaa on koska se on rullasta otettu ns. väärin päin

Kyllä semmotten perus esiliisteröitävän paperitapetinkin seinälle saa, siinä on hiukka esiliisteröinnissä enenmmän tuhtaamista vaan. Ja sitten tarvitaan tapetointipöytä.

Valmisliisteri on arvokkaampaa, mutta siinä on ehkä hieman pitempi avoin aika, eli tapettia on helppo siirrelä vielä seinällä ja irroitella. Viimesti osti jotain veteen sekotettavaa jauhetta, extra strong. Siihen kun tapetin lättäsi niin ei sitä enää paljon siirrelty.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Valmisliisterin hyvä puoli on helppous, otat sopivan kokoisen purkin ja hommiin.

Tapettien työstettävyydessä on kyllä valtavia eroja, pahimmillaan ei pysy enää kasassa kun on vettynyt. Nyt en muista, kenen tapettia tää meidän olkkarin on mutta vaati todella pitkän vettymisajan, laitoin pari rullaa ekaksi seinälle ja joutui ottamaan alas kun meni rypyille. Paperitapetti eikä halvemmasta päästä.

Jos ei ole ennen tehnyt niin nuo suoraan rullasta seinälle mallit on tietty varmempia kun eivät veny.
amyrem
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja amyrem »

amyrem kirjoitti:Moi.

Ajatus on tapetoida 1 tehosteseinä per huone. Muualla talossa onkin maalattua lasikuitutapettia jotka maalataan uudestaan.

Hannu Rinne kirjoitteli tovi sitten ESS lehdessä rintamamiestaloista, ja miten ne pilataan. Yksi asia oli juuri talon hengittävyyden estäminen muovipinnoitetulla tapetilla.
Oma ajatus olisi että välttäisin liian ilmatiivistä ratkaisua tapetoidessa jotta talon hengittävyys ei kärsisi liikaa.

Idea ei ole täysin pysyäkkään perinteisessä tyylissä ja noudattaa 50-luvun rakennusmenetelmiä ja tarvikevalintoja, mutta koittaisin silti tehdä kompromissin ja mahdollisimman hyvän ratkaisun taloa ja sen hengittävyyttä pilaamatta.

Oletteko te ottaneet huomioon tapetteja ja liisteriä hankittaessa niiden hengittävyden?
Nmanner
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nmanner »

Sisäilman kosteuden pitää poistua ilmanvaihdon mukana eikä hengittää seinistä läpi.

Eipä siinä, laitoin minäkin ilmansulkupaperit seiniin ennen levytystä enkä muovia.
Vanhaa remontoidessa tiivis hyörynsulkukun on melko vaikeaa saada koko ulkoseinien alalle. Josko ilmansulkupaperi hieman tasaisi tuota tilannetta.
Viimeksi muokannut Nmanner, Ti Loka 22, 2013 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RMT vm-55, pientä laittoo tää vaatii vaan.
i hate when people compares lemmy with god, i know he is great but he is not gonna be lemmy ever
Jääkukka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jääkukka »

Meillä on huomioitu hengittävyys tapetointimateriaaleja valitessa. Käytetty vain päällystämättömiä paperitapetteja ja liisterinkin tein itse vehnäjauhoista. Ja poistettu alta vanhat tapetit mikäli olivat jotain "ei-hengittävää" materiaalia. No, onhan siinä oma vaivansa (ja sotkunsa sanoisi mieheni). Kaikki tapetit on hankittu Pilhgren&Ritolalta. Ensimmäinen huone meni harjoitellessa, niin tapetointia kuin liisterin tekoakin, ja jälki on vähän sen näköinen. :( Vaan kaipa sitä tähänkin ajastaan kontkautuu.
listuri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja listuri »

Tekemällä oppii, kannattaa aloittaa huoneesta, jossa pinnat ovat pieniä tai joita ei katsella ihan koko ajan tarkalla silmällä (esim. makuuhuoneessa lähinnä nukutaan). Itse en enää muita käytä kuin Pihlgren&Ritolan paperitapetteja. Aloittelijan kannattaa ottaa se vaaleanpunainen liisteri, joka kuivuu kirkkaaksi. Näkee heti, mihin pitää liisteriä lisätä ja mistä pyyhkiä pois, jos roiskuu pintapuolelle. Olen sitä mieltä, että jos ei osaa liisterijauhetta veteen sekoittaa pakkauksen ohjeen mukaan, ei kannata ruveta muutenkaan tapetoimaan, koska liisterin teko on helpoin osa tapetointia. Valmisliisterit ovat uusavuttomien rahastusta: turha kantaa vettä ja muovisankoja rautakaupasta kotiin. Pari huonetta olen tapetoinut myös liisterin kaltaisella tapetinpoistoaineella, jota tuli kerran kokeeksi ostettua. Vuosia ovat silläkin pysyneet tapetit seinällä, että ainakaan molempia ei kannata ostaa eri pöntöissä. :-)

Kunkin tapetin vettymisaika täytyy testata (tai lukea kääreestä), ei liikaa, ei liian vähän. Alla oleva materiaali vaikuttaa myös, esim. pinkopahvin päälle laitettaessa saa olla nopea ja tarkka, koska pahvi löystyy kostuessaan. Kannattaa aloittaa harjoittelut muista pohjamateriaaleista, jos mahdollista, ja tapetilla, jossa ei ole mitään hankalaa kuviokohdistusta. Lähes kaikissa taloissa on sen verran vinot seinät, että kuviokohdistuksen kanssa joutuu kikkailemaan viimeistään toisessa nurkassa.

Tapetoinnin valmisvälinepakkauksista puuttuu yleensä tapettiharja, joka on paperitapettien kanssa ihan ehdoton kiinnitysväline. Muovilastalla rikkoo helposti pinnan ja ei tule kuin kiroilua. Ylipäänsä kannattaa opetella tapetoimaan yksin, koska tapetointi on parisuhdetestinä pahimmasta päästä. Myös vanhempi-lapsi-asetelmaa kannattaa välttää viimeiseen asti, jos on pientäkään epäilystä ääneenvoimakkuuden nousun mahdollisuudesta työn aikana.

Suosittelen myös tekemään pohjatyöt huolellisesti. Toistan: huolellisesti. Tapetti ei varsinaisesti peitä mitään, vaikka niin voisi kuvitella, kun on kiire päästä eteenpäin. Ja lopputuloksen suhteen kannattaa olla armollinen: itse tein, itse katselen. Muut kuin tapetoija itse eivät kuitenkaan yleensä huomaa edes aika räikeitä virheitä, esim. kuvio väärinpäin, yhdestä välistä puuttuu raita kokonaan jne.
listuri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja listuri »

Nmanner kirjoitti:Sisäilman kosteuden pitää poistua ilmanvaihdon mukana eikä hengittää seinistä läpi.

Eipä siinä, laitoin minäkin ilmansulkupaperit seiniin ennen levytystä enkä muovia.
Vanhaa remontoidessa tiivis hyörynsulkukun on melko vaikeaa saada koko ulkoseinien alalle. Josko ilmansulkupaperi hieman tasaisi tuota tilannetta.
Siis se materiaalin hengittävyyshän ei ole "seinistä läpi", vaan kuten muistetaan: kyky ottaa vastaan ja luovuttaa ilman kosteutta. Eli tällaisella seinämateriaalilla tasataan ilman kosteuden vaihteluja, mikä yleensä tuntuu ihmisestä hyvältä asua, olla ja hengittää.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Ketjun aloittajalla on jo lasikuitutapetit seinillä joten olen kyllä sitä mieltä, että hän voi aivan rauhassa valita minkä tahansa tapetin seiniin. Eli ota se, joka miellyttää omaa silmääsi!
Mutta tästähän on kaksi koulukuntaa, ne jotka laittavat vain paperia seiniin ja ne jotka sitten eivät. En ole ainakaan nähnyt yhtäkään taloa, joka olisi mennyt pilalle nimenomaan sisäseinien lateksimaalien tai vinyylitapettien takia, taustalla on kyllä yleensä joku muu syy.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Zaffodin kanssa samoilla linjoilla. Ota se mikä miellyttää (ja ole rohkea). Jos tapetoitavaa on vain yksi seinä, voi ottaa sieltä kalliimmasta päästäkin sen tapetin. Tai jos haluaa vaihtaa usein, niin ottaa alelaarista. Mitä helpommin laitettava sen parempi. Non-wowen (noinko se kirjoitetaan?) on helppo; liisteri seinään ja tapettia perään.

Meillä makkarin tehosteseinään otettiin todella kitch musta tapetti jossa valtavia eri punaisen sävyisiä ruusuja. Hintaa hurjat 9e/rulla, minkä perusteella uskalsin kokeilla. Ja tuli hyvä.
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

amyrem kirjoitti:
amyrem kirjoitti:Moi.

Hannu Rinne kirjoitteli tovi sitten ESS lehdessä rintamamiestaloista, ja miten ne pilataan. Yksi asia oli juuri talon hengittävyyden estäminen muovipinnoitetulla tapetilla.
Oma ajatus olisi että välttäisin liian ilmatiivistä ratkaisua tapetoidessa jotta talon hengittävyys ei kärsisi liikaa.

Idea ei ole täysin pysyäkkään perinteisessä tyylissä ja noudattaa 50-luvun rakennusmenetelmiä ja tarvikevalintoja, mutta koittaisin silti tehdä kompromissin ja mahdollisimman hyvän ratkaisun taloa ja sen hengittävyyttä pilaamatta.

Oletteko te ottaneet huomioon tapetteja ja liisteriä hankittaessa niiden hengittävyden?
Mä olen pyrkinyt ottamaan huomioon, mutta P&R tapeteisakin vain pieni osa on niitä perinteisiä paperitapettaja. Muissa on vähän muovia päällä puhdistamisen helppouden vuoksi. Miten paljon ne sitten hengittää =/ ? Kyselin myös Sanduddilta tapettien hengittävyydestä ja he kertoivat kotimaisen tuotannon tapettien olevan hegittäviä ja M1 päästöluokiteltuja. Korostivat vielä liisterin merkitystä. Minuakin kiinnostaisi tietää, että mitkä liisterit ovat sitten sopivia.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
tapioa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tapioa »

No nää on näitä. Mielipiteitä on monia ja oma on se, että omaan talooni en huoli muuta kuin paperitapettia. Hengittävyyden pitää säilyä. Ja se hengittävyys ei ole sitä, miten Nmanner sen ilmeisesti käsittää, kuten listurikin oikaisee.

Tapettitalosta tilasin tapetit ja liisterit. Joku väitti ohuen paperitapetin laittamista vaikeaksi. Tapetoinut olen kyllä ennenkin, mutta nyt ensimmäistä kertaa itse 100% tyytyväinen lopputulokseen.
"Miksi ostaa vanha talo ja pilata se yrittämällä tehdä siitä uusi talo."
Vastaa Viestiin