Vanhan lakatun puulattian maalauksesta

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
tingero
Uusi jäsen

Vanhan lakatun puulattian maalauksesta

Viesti Kirjoittaja tingero »

Aloitteleva remontoija kaipaa neuvoja. Yhden makuuhuoneen muovimaton ja (turkasesti naulatun) lastulevyn alta löytyi vanha lakattu lautalattia.
Tarkoitus on skraapata irtoileva lakka pois ja hioa lattia kevyesti käsipelillä ennen maalausta. Lakka irtoilee levyinä sieltä täältä, joten epäilen
että maalauksen jälkeen sellaiset kohdat erottuvat. Täytyykö lakattomat kohdat lakata/maalata ennen koko lattian maalausta? Tai yrittää poistaa lakka koko lattiasta? Vai epäilenkö ihan turhaa?

Lakan ikää en varmuudella tiedä, olisiko peräti alkuperäinen 50-luvulta. Onko Permo silloin maaliksi ainut vaihtoehto?
Petsamo
Jäsen
Jäsen

Re: Vanhan lakatun puulattian maalauksesta

Viesti Kirjoittaja Petsamo »

Riippuu vähän siitä, että kuinka tiukasti lakka on lattiassa kiinni. Jos se irtoilee, niin silloin se ei uudenkaan maalin alla pysy. Epäkesko imuriin yhdistettynä on kohtuullinen peli pienehkön lattian hiontaan. Hiomapaperia kuluu paljon, mutta se kuuluu asiaan. Terävä skraba, esim. Bachon pienempi malli on ollut ylivoimaisen hyvä skrapaamiseen. Vähän tyyris, mutta hintansa väärtti.

Lattianhionnan voi myös ostaa palveluna tai sitten vuokrata iso lattiahiomakone konevuokraamosta, iso kone tosin vetää lattian ihan tasaiseksi, joten jos haluaa säilyttää 'ajan patinan' lattiassa niin silloin epäkesko sopii paremmin. Mulla on ollut käytössä myös järeä nauhahiomakone, mutta epäkesko on osoittautunut paremmaksi omassa käytössä.

Maaleista olen itse päätynyt käyttämään Betoluxia, Permoa olen myös käyttänyt, mutta sen kulutuskestävyys on aika paljon heikompi kuin Betoluxin.

Jokainen lattia (joita on jo monta), jonka olen skrapannut, hionut ja maalannut ovat olleet aika tuskaisia projekteja, mutta kyllä niistä kivoja tulee.
tonsku83
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja tonsku83 »

Meillä oli sama tilanne. Etenkin keittiössä tiskipöydän edessä lakka oli erittäin kulunut/irtoileva. Itse raappasin irtonaiset pois ja hioin tai siis lähinnä vaan karhensin laittiat kauttaaltaan. Maaliksi tuli betolux jonka ensimmäinen kerros ohennettuna. Hyvin on pysynyt kiinni eikä meillä ainakaan näy mitään rajoja vanhasta lakasta eli itse en ainakaan lähtisi hiomaan. Meillä vanhat lattiat oli erittäin naarmuiset/kolhuiset ja kaikki nämä näkyy maalin läpi joka meidän tapauksessa oli vaan plussaa kun haluttiin säilyttää vanha fiilis.
arto
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja arto »

Lakkasin lattian n.1 1/2vuotta sitten 3 kertaan. Perheessä 2 koiraa ja viikoittain tyttären 2 ranskista kylässä' joten lakanpoistoa on ollut luvassa. Nyt olisi jälleen tiedossa lattia brojektia. Ajattelin maalata ne Teknofloor aqualla. Onko kellään kokemusta ko. maalista
Vastaa Viestiin